vineri 21 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: transnistria

49 articole
Internațional

Ucraina oferă cărbune gratuit pentru Transnistria

Ucraina oferă cărbune gratuit pentru Transnistria. Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a propus sâmbătă să furnizeze cărbune "gratuit" către Transnistria, regiunea separatistă prorusă, pentru a ajuta la rezolvarea crizei energetice cauzate de întreruperile de curent și penuria de gaz. Propunerea a fost făcută în cadrul unei întâlniri cu președinta Republicii Moldova, Maia Sandu. Ucraina oferă cărbune gratuit pentru Transnistria În timpul întrevederii de la Kiev, Volodimir Zelenski a declarat: Citește și: Campania lui Ciolacu și deficitul lăsat în urmă îngroapă România: S&P a schimbat perspectiva de rating a României de la stabil la negativ. Urmează treapta „Junk” „Avem cărbune pe care îl putem furniza Republicii Moldova, la Tiraspol. Suntem gata să discutăm un preț mic sau chiar gratuit, dacă vor ca oamenii să aibă electricitate”. Această ofertă are ca scop sprijinirea centralei electrice de la Cuciurgan, care furniza anterior 70% din energia electrică a Republicii Moldova înainte de oprirea livrărilor de gaz rusesc. Maia Sandu: „Depinde de Tiraspol să accepte ajutorul” Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, a subliniat că responsabilitatea revine autorităților separatiste de la Tiraspol: „Acum este de latitudinea regimului de la Tiraspol să accepte acest ajutor și să se asigure că oamenii au căldură și electricitate cât mai curând posibil”. Criza energetică în Transnistria Transnistria, o regiune cu aproximativ o jumătate de milion de locuitori, se confruntă cu o criză energetică severă, marcată de întreruperi de curent și lipsa apei calde și a termoficării. Au avut loc demonstrații publice, în care locuitorii cer Chișinăului să faciliteze livrarea de gaz rusesc. Această situație a apărut după ce contractul dintre Kiev și Moscova, care permitea tranzitul gazului rusesc prin Ucraina, a expirat la 1 ianuarie. Posibilă destabilizare În timp ce Ucraina continuă să reziste invaziei ruse, Republica Moldova se teme de o posibilă extindere a conflictului prin destabilizarea Transnistriei. Regiunea separatistă este văzută ca un punct vulnerabil care ar putea fi exploatat de Rusia pentru a destabiliza Chișinăul. Cooperare energetică între Ucraina și Transnistria? Volodimir Zelenski a menționat și o posibilă reciprocitate: Transnistria ar putea furniza energie electrică Ucrainei, ale cărei infrastructuri energetice au fost grav afectate de bombardamentele rusești. Această cooperare ar putea contribui la atenuarea efectelor crizei energetice din ambele părți.

Ucraina oferă cărbune gratuit pentru Transnistria (sursa: Facebook/Maia Sandu)
Transnistria încearcă să rezolve criza energetică (sursa: zdg.md)
Internațional

Transnistria încearcă să rezolve criza energetică

Transnistria încearcă să rezolve criza energetică. Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, a confirmat vizita liderului transnistrean Vadim Krasnoselski la Moscova, într-un context marcat de o criză energetică severă. Aceasta este generată de sistarea furnizării gazelor naturale către Transnistria de către Gazprom. Transnistria încearcă să rezolve criza energetică Într-o conferință de presă, președinta Maia Sandu a declarat: „Ne dorim ca oamenii din regiunea transnistreană să aibă curent, căldură și apă”. Citește și: EXCLUSIV Ministrul Justiției a împărțit, ca om de încredere, averea de milioane de euro a lui Doru „Măgaru’”, cel care punea la masă interlopi craioveni cu șefi din servicii și justiție Președintele Maia Sandu a subliniat că prioritatea sa este bunăstarea locuitorilor din regiunea transnistreană. Ea speră că discuțiile de la Moscova vor aduce o soluție rapidă la criza energetică care afectează regiunea din 1 ianuarie 2025. Vizita lui Krasnoselski la Moscova Maia Sandu a punctat că Chișinăul nu blochează eforturile de soluționare a crizei energetice. Vizita liderului de la Tiraspol în capitala rusă este percepută ca un pas spre rezolvarea problemelor locuitorilor din regiunea transnistreană. Convocarea Consiliului Suprem de Securitate Pentru a face față crizei energetice, Maia Sandu a convocat o ședință a Consiliului Suprem de Securitate. În cadrul întâlnirii s-au analizat situația din sectorul energetic și măsurile de sprijin necesare pentru populație. Regiunea transnistreană se confruntă cu o criză energetică severă, alimentată de decizia Gazprom de a sista furnizarea gazelor naturale. Acest context subliniază importanța negocierilor și soluțiilor rapide pentru asigurarea necesităților de bază ale locuitorilor din regiune.

Criza din Transnistria, UE acuză Moscova (sursa: Facebook/Kaja Kallas)
Internațional

Criza din Transnistria, UE acuză Moscova

Criza din Transnistria, UE acuză Moscova. Republica Moldova se confruntă cu o criză energetică severă, după ce Rusia a suspendat livrările de gaze către regiunea separatistă Transnistria. Înaltul Reprezentant al UE, Kaja Kallas, a acuzat Moscova de utilizarea gazului ca armă și de destabilizare a regiunii printr-un „război hibrid”. Criza din Transnistria, UE acuză Moscova La 1 ianuarie, Gazprom a oprit livrările de gaze către Transnistria, invocând o datorie de peste 700 milioane de dolari. Citește și: VIDEO Ciolacu și aliații lui politici vor să predea România rușilor fără luptă, Călin Georgescu e doar bizarul scos în față, spune istoricul Cosmin Popa Totuși, un audit internațional realizat la cererea Chișinăului a confirmat că datoria reală este de doar 9 milioane de dolari. Suspendarea vine în contextul încetării tranzitului gazelor prin Ucraina, determinată de războiul din regiune. Premierul moldovean Dorin Recean a denunțat această măsură, afirmând că Rusia urmărește să provoace o criză umanitară în Transnistria pentru a destabiliza întreaga țară și a influența alegerile legislative din toamnă. Transnistria, în pragul colapsului energetic Regiunea separatistă Transnistria se confruntă cu o criză severă. Centrala termică de la Cuciurgan, care asigura până la 80% din producția de energie electrică a Republicii Moldova, funcționează acum pe bază de cărbune. Rezervele sunt pe cale să se epuizeze, iar deconectările zilnice de curent au devenit o realitate. Potrivit autorităților locale nerecunoscute, 72.000 de gospodării din Transnistria au rămas fără gaze, iar 1.500 de blocuri de locuit nu au încălzire și apă caldă. Ajutorul oferit de Chișinău, respins de Tiraspol Chișinăul a propus sprijin regiunii transnistrene, inclusiv prin modalități de cooperare energetică. Cu toate acestea, administrația nerecunoscută din Transnistria a respins oferta, conform liniilor dictate de Moscova. Această atitudine agravează situația locuitorilor, condamnați la suferință în plină iarnă. Republica Moldova, susținută de Uniunea Europeană În ciuda crizei, Chișinăul reușește să-și mențină stabilitatea energetică datorită importurilor din România și sprijinului oferit de Uniunea Europeană. Kaja Kallas a reafirmat solidaritatea UE, subliniind că Moldova rămâne bine conectată la rețelele energetice europene, ceea ce îi permite să reziste presiunilor Moscovei. Manipularea Rusiei Premierul Dorin Recean a declarat că scopul Kremlinului este instalarea unui guvern prorus la Chișinău, ceea ce ar permite Moscovei să își consolideze prezența militară în regiunea transnistreană. În prezent, Rusia are 1.500 de soldați în Transnistria, dintre care unii acționează sub pretextul „pacificării”. România, partener cheie în criza energetică Deficitul de energie electrică al Republicii Moldova, cu excepția Transnistriei, este acoperit în mare parte din importuri, predominant din România. Această colaborare subliniază importanța parteneriatului regional în fața presiunilor externe. criză cu implicații geopolitice majore Criza energetică din Republica Moldova nu este doar o problemă economică, ci și o strategie geopolitică menită să destabilizeze regiunea. Cu sprijinul UE și al României, Chișinăul își păstrează reziliența, dar provocările rămân semnificative, mai ales în contextul alegerilor din toamnă. Autoritățile moldovene își reafirmă obiectivul de a obține retragerea trupelor rusești și de a administra eficient regiunea transnistreană.

Transnistria, întreruperi masive ale energiei electrice (sursa: X/conner)
Internațional

Transnistria, întreruperi masive ale energiei electrice

Transnistria, întreruperi masive ale energiei electrice. Regiunea separatistă pro-rusă Transnistria se confruntă cu o criză energetică severă, după ce Ucraina a oprit tranzitul gazului rusesc, iar Gazprom refuză să furnizeze gaze pe o rută alternativă din cauza unei dispute financiare cu Chișinăul. Transnistria, întreruperi masive ale energiei electrice Din cauza lipsei de gaze naturale și a energiei electrice, autoritățile din Transnistria au luat măsuri drastice. Citește și: „Dacă faci venituri din activități independente sau drepturi de autor, plătești mai mult decât ca salariat”, spune antreprenorul Cătălin Teniță Joi, mai multe companii industriale au fost închise. Vineri au fost impuse primele întreruperi de curent pentru populație. Sâmbătă, o nouă pană de curent a fost programată pentru trei ore, între 14:00 și 17:00. Planuri pentru întreruperi îndelungate Liderul transnistrean Vadim Krasnoselski a anunțat că întreruperile actuale de o oră sunt insuficiente pentru a asigura stabilitatea sistemului energetic. Din acest motiv, începând de duminică, durata întreruperilor ar putea crește la patru ore. Rezerve limitate de gaz și combustibil Transnistria se bazează pe rezerve limitate de gaz și combustibil. Gazele naturale pot acoperi consumul energetic limitat pentru aproximativ 10 zile în nordul regiunii și 20 de zile în sud. Centrala electrică de la Cuciurgan dispune de rezerve de cărbune și păcură, suficiente pentru aproximativ 50 de zile. Situația energetică din Republica Moldova În afara Transnistriei, Republica Moldova nu se confruntă cu întreruperi majore ale energiei electrice, datorită ajutorului din partea României. România furnizează o parte semnificativă din necesarul de energie. Măsurile drastice adoptate de autoritățile moldovene au contribuit la stabilizarea situației. Dependența de centrala de la Cuciurgan Deși Republica Moldova nu mai primește gaze rusești direct din 2022, aceasta depinde în continuare de energia produsă la centrala de la Cuciurgan. Centrala funcționează pe bază de gaz rusesc și livrează energie Moldovei la un preț fix și scăzut. Cauzele crizei Contractul dintre Ucraina și Gazprom privind tranzitul gazului rusesc către Europa a expirat pe 31 decembrie 2024, ceea ce a dus la întreruperea aprovizionării centralei de la Cuciurgan. Gazprom refuză să livreze Republicii Moldova gaze printr-o rută alternativă, invocând o datorie de 709 milioane de dolari, din care guvernul moldovean recunoaște doar 8,6 milioane de dolari. Vulnerabilitatea Transnistriei Criza energetică din Transnistria scoate în evidență vulnerabilitatea regiunii separatist-pro-ruse, dependentă de gazul și energia electrică furnizate prin rute externe. În timp ce restul Republicii Moldova beneficiază de sprijin internațional, situația din Transnistria se agravează, ridicând semne de întrebare asupra sustenabilității pe termen lung.

Transnistria, fără căldură și apă caldă (sursa: X/conner)
Internațional

Transnistria, fără căldură și apă caldă

Transnistria, fără căldură și apă caldă. Regiunea separatistă Transnistria din Republica Moldova se confruntă cu o criză energetică majoră după ce livrările de gaz rusesc prin Ucraina au fost sistate. Miercuri, autoritățile locale au întrerupt furnizarea de căldură și apă caldă în regim centralizat pentru gospodării. Transnistria, fără căldură și apă caldă Această decizie a afectat direct cei aproximativ 450.000 de locuitori ai regiunii, predominant rusofoni, unde Rusia are dislocați circa 1.500 de militari. Citește și: Guvernul protejează ciocoii bugetarilor: judecătoare de la ÎCCJ, două apartamente în Emiratele Arabe, ia diurnă de 75.000 lei „Nu există căldură sau apă caldă,” a declarat o angajată a companiei energetice Tirasteploenergo din Tiraspol. Situația pare să fie pe termen nedefinit, fără o soluție clară la orizont. Oprirea transportului de gaz Transnistria depindea de gazul rusesc transportat prin Ucraina, dar acest flux a fost sistat în urma expirării unui acord de tranzit între Rusia și Ucraina. Livrările de gaz către Transnistria erau esențiale pentru funcționarea unei centrale electrice care alimenta întreaga Republică Moldova. Măsuri de urgență pentru locuitori Compania energetică locală a emis mai multe recomandări pentru locuitori. Printre acestea: să se îmbrace călduros și să utilizeze perdele groase și pături pentru a reduce pierderile de căldură. Printre avertizările companieie s-a numărat evitarea utilizării plitelor pe gaz sau electrice pentru încălzire, care pot provoca tragedii. Apeluri către Kremlin pentru un nou acord Așa-numitul parlament local de la Tiraspol a cerut recent Kremlinului să negocieze un nou acord cu Ucraina pentru reluarea livrărilor de gaz. Deși Moscova a promis că își va proteja cetățenii și soldații din regiune, situația rămâne nerezolvată. Eforturile Republicii Moldova pentru gestionarea crizei În contextul acestei crize, Guvernul de la Chișinău a luat măsuri pentru a reduce consumul energetic cu o treime. Secretarul de stat al Ministerului Energiei, Constantin Borosan, a declarat că aceste măsuri dau rezultate, curbele de consum devenind mai echilibrate. De asemenea, compania de stat Energocom a anunțat că Republica Moldova își acoperă 38% din necesarul energetic din producția internă, inclusiv 10% din surse regenerabile, iar restul de 62% este importat din România. Dependența energetică Republica Moldova contestă datoriile de gaze imputate de Rusia și acuză Kremlinul de folosirea dependenței energetice pentru a destabiliza țara. Deși Rusia neagă aceste acuzații, situația energetică tensionată evidențiază vulnerabilitățile din regiune. Autoritățile moldovenești continuă să caute soluții pentru a asigura stabilitatea energetică pe termen lung.

Acuzele rușilor asupra președintei Maia Sandu (sursa: Facebook/Maia Sandu)
Internațional

Acuzele rușilor asupra președintei Maia Sandu

Acuzele rușilor asupra președintei Maia Sandu. Serviciul de Informații Externe al Rusiei (SVR) susține că președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, pregătește un plan pentru o operațiune militară de preluare a controlului asupra regiunii separatiste Transnistria. Acuzele rușilor asupra președintei Maia Sandu Potrivit SVR, Maia Sandu a discutat recent cu oficiali din domeniul securității energetice, subliniind necesitatea elaborării unei strategii pentru încetarea prezenței rusești în regiune. Citește și: VIDEO Cum au făcut circ Șoșoacă și Makaveli în Parlament. Makaveli, plătit acum din bani publici, din bugetul Legislativului Potrivit SVR, Sandu "şi-a ieşit din minţi" după ce a fost informată că R. Moldova ar putea întâmpina probleme cu aprovizionarea cu energie în contextul în care contractul de tranzit al gazelor ruseşti către Europa prin sistemul de gazoducte ucrainene expiră pe 31 decembrie, iar Kievul refuză să îl prelungească. Conform comunicatului SVR, "nimeni nu poate garanta că președinta R. Moldova nu va încerca să declanșeze un război în regiune". Acuzațiile vin pe fondul unor probleme energetice iminente pentru Republica Moldova, legate de expirarea contractului de tranzit al gazelor rusești prin Ucraina la finalul anului 2024. Planul pentru termocentrala din Transnistria SVR mai afirmă că Maia Sandu ar fi cerut elaborarea unui plan de preluare în forță a termocentralei din Transnistria, vitală pentru aprovizionarea energetică a Moldovei. Termocentrala funcționează cu gaz rusesc, iar dependența energetică a Moldovei este un factor de tensiune în contextul actual. Cerințele Chișinăului Transnistria, regiune separatistă susținută de Rusia, s-a desprins de Republica Moldova în urma unui conflict armat din 1992, în care forțele separatiste au beneficiat de sprijin militar rusesc. Autoritățile de la Chișinău cer retragerea trupelor ruse și a arsenalului militar din perioada sovietică, estimat la 40.000 de tone de arme și muniții. Aceste acuzații vin într-un context geopolitic tensionat, în care Republica Moldova încearcă să-și consolideze independența și să reducă influența Rusiei în regiune.

În Găgăuzia, candidatul Rusiei, Aleksandr Stoianoglu, a luat 97% din voturi Foto: Inquam/Elena Covalenco
Internațional

În Găgăuzia, candidatul Rusiei a luat 97% din voturi

În Găgăuzia, candidatul Rusiei la președinția Repblicii Moldova, Alexandr Stoianoglu, a luat 97% din voturi, iar în zona ocupată din stânga Nistrului - aproape 80%. În Taraclia, în sudul Basarabiei, după contabilizarea datelor din 31 de secții, din totalul de 32, Stoianoglu avea 94,31%, iar Maia Sandu - 5,69%. În Găgăuzia, candidatul Rusiei a luat 97% din voturi Maia Sandu a atras doar 1.890 de voturi în Găgăuzia, după contabilizarea proceselor verbale din 67 din cel 68 de secții de vot. Stoianoglu a fost votat de 62.437 locuitori ai Găgăuziei. Citește și: Un nou nivel istoric al datoriei publice: 52,7% din PIB. Doar în opt luni de guvernare Ciolacu ea a crescut cu 102,58 miliarde de lei În stânga Nistrului, în regiunea ocupată de facto de Rusia, Stoianoglu a primit 20.753 de voturi (puțin sub 80%), iar Maia Sandu - 5.383 de voturi, respectiv ușor peste 20%. La ora redactării acestei știri, Comisia Electorală Centrală numărase circa 80% din voturi, iar Stoianoglu conducea cu un avans de circa 18.000 de voturi. În urmă cu circa 45 de minute, avansul său era de peste 30.000 de voturi. În plus, CEC nu a contabilizat Diaspora, unde estimarea este că se va vota masiv pentru Maia Sandu. Peste 54% dintre alegători au votat, până la ora 21:00, la alegerile prezidențiale din Republica Moldova. Peste 300.000 de moldoveni au votat la secțiile din străinătate până la ora 20:00. Prezența la vot a Diasporei a stabilit un reord. În primul tur, Maia Sandu a obţinut 42,49% din voturi, în timp ce socialistul Alexandr Stoianoglo a fost votat de 25,95% dintre alegători.

Moscova bagă sume uriașe în bătălia cu Maia Sandu Foto: Kremlin.ru
Internațional

Moscova bagă sume uriașe în bătălia cu Maia Sandu

Moscova bagă sume uriașe în bătălia cu Maia Sandu: „Putin a organizat chartere spre Istanbul, Minsk și Baku, acolo unde sunt cozi la secții. Acolo unde de regulă votau câteva sute oameni, până acum deja au votat mii”, a scris jurnalistul Alexandru Cozer pe Facebook. Citește și: Blat USR-PSD în Maramureș: președintele USR, locotenent al primarului PSD al Băii Mari și viitor vicepreședinte al CJ – presă El a arătat că și în Transnistria, controlată de Rusia, se votează masiv. Moscova bagă sume uriașe în bătălia cu Maia Sandu „Fraților, după cum vedeți, ce v-am spus ieri din păcate se adeverește. Putin a organizat chartere spre Istanbul, Minsk și Baku, acolo unde sunt cozi la secții. Acolo unde de regulă votau câteva sute oameni, până acum deja au votat mii. La secțiile deschise pentru Transnistria este un adevărat asalt. Podul de la Rezina (foto) e plin de sute de mașini care așteaptă la cozi. Ar fi frumos dacă acești oameni ar veni conștient la vot, dar noi știm bine că nu este așa. Haideți noi, cei care suntem conștienți, prin activism și mobilizare să zădărnicim tot acest asalt! Noi putem!”, a rătat Alexandru Cozer. „E un asalt, vor să ne cumpere votul. Eu am votat cu Moldova. Ieșiți la vot! Cetățenii noștri au dus mereu țara înainte, au protejat-o de rele. Hoții vor să ne cumpere votul, țara”, a declarat Maia Sandu, după ce a votat.

Moscova seamănă iar panică în Transnistria (sursa: Vitalie Călugăreanu)
Eveniment

Moscova seamănă iar panică în Transnistria

Moscova seamănă iar panică în Transnistria. Rusia a calificat sâmbătă drept o provocare atacul cu dronă comis vineri asupra unei baze militare din Transnistria, regiune separatistă prorusă din Republica Moldova, şi a cerut o anchetă. Moscova seamănă iar panică în Transnistria O dronă kamikaze a lovit o staţie radar a uneia dintre bazele sale militare, fără a provoca victime şi nici pagube semnificative, la trei săptămâni după un incident similar. Citește și: Armată obligatorie în UE, presiuni din ce în ce mai mari. Germania ia în calcul mai multe scenarii, țările nordice și baltice au impus deja sistemul. În România, proiect de lege neclar "Considerăm acest incident drept o nouă provocare menită să exacerbeze situaţia deja tensionată din Transnistria. Ne aşteptăm la o investigaţie comprehensivă cu privire la toate circumstanţele celor întâmplate. Suntem încrezători că cei din spatele acestei acţiuni nesăbuite vor realiza pe deplin consecinţele periculoase" ale acesteia, a declarat purtătoarea de cuvânt a MAE rus, Maria Zaharova, într-un comunicat. La rândul său, Republica Moldova a anunţat că studiază imaginile ultimului incident, dar că nu are acces în zona controlată de autorităţile separatiste. Totodată, Chişinăul a transmis că incidentul ar putea fi o încercare deliberată de a semăna panică şi de a atrage atenţia asupra Transnistriei. Al doilea "atac" în trei săptămâni Anterior, la 17 martie, Transnistria a afirmat că o dronă explozivă lansată de Ucraina a lovit o bază militară din Tiraspol, acuzaţii respinse de Republica Moldova, care le-a considerat ca fiind o tentativă de a provoca "panică". Citește și: Rușii din Transnistria au aruncat pe piață o știre falsă potrivit căreia o unitate militară ar fi fost atacată cu drone de Ucraina De partea sa, Kievul a acuzat atunci Moscova că a fost la originea "unei provocări în Transnistria printr-un atac cu dronă kamikaze". Rusia menţine în Transnistria un contingent de circa 1.500 de soldaţi într-o misiune declarată de menţinere a păcii, după războiul din anul 1992, şi controlează depozitul de muniţii de la Cobasna, unde sunt depozitate circa 20.000 de tone de muniţii.

Transnistria, fake news despre atac ucrainean (sursa: zonadesecuritate.md)
Internațional

Transnistria, fake news despre atac ucrainean

Transnistria, fake news despre atac ucrainean. Autorităţile de la Chişinău neagă informaţia că asupra Tiraspolului ar fi fost lansat duminică un atac cu drone din Ucraina, relatează deschide.md, citând reprezentanţi ai Biroului pentru Reintegrare care susţin că aceasta nu este decât o provocare. Transnistria, fake news despre atac ucrainean "Biroul de Reintegrare a luat legătura cu celelalte autorităţi ale statului, iar în urma examinării imaginilor video şi din schimbul de informaţii, comunicăm că incidentul în cauză este o tentativă de a provoca frică şi panică în regiune. Tehnica militară din imagini nu funcţionează de câţiva ani. Citește și: Putin ar fi câștigat alegerile cu „doar” 87%, potrivit mai multor exit-poll-uri. Casa Albă: „Alegeri nici libere, nici corecte” Autorităţile de la Chişinău, aflate în contact cu partea ucraineană, nu confirmă vreun atac asupra regiunii transnistrene", se menţionează într-un comunicat de presă al Biroului pentru Reintegrare. Autorităţile de la Tiraspol au difuzat duminică informaţia conform căreia o dronă a căzut asupra unui elicopter militar din stânga Nistrului. Presa din regiunea separatistă a scris că "ar fi fost un atac cu drone asupra unei unităţi militare de la Tiraspol", notează deschide.md.

Rogozin redistribuie mesajul lui Șoșoacă Foto: Fcaebook
Eveniment

Rogozin redistribuie mesajul lui Șoșoacă

Fostul vicepremier al Rusiei, Dmitri Rogozin, redistribuie mesajul lui Șoșoacă,în care cere Republicii Moldova să nu mai „facă presiuni” asupra Transnistriei. Rogozin a fost dat afară în iulie 2022 din funcția de director al Roscosmos și acum este senator de Zaporojie, un teritoriu din Ucraina ocupat de Federația Rusă. Citește și: Nicușor Dan explică cum acționează mafia imobiliară în București: „Mai întâi s-a dat autorizație de patru etaje, apoi de șase, primăria sectorului a dat opt”. DNA a clasat dosarul Rogozin redistribuie mesajul lui Șoșoacă „Veștile sunt neliniștitoare din acest punct de vedere: Moldova face presiuni asupra Transnistriei, dar nu de capul ei, ci la îndemnul stăpânilor euroatlantici. Moldova nu își permite singură să provoace Rusia, acest lucru e clar, deci tot acest joc se desfășoară la nivel înalt, iar Moldova este doar mingea de ping-pong a marilor puteri. Moldova riscă să devină o nouă Ucraina, împinsă pe calea războiului de Soros, un apropiat al Maiei Sandu, de fapt stăpânul ei. Dar Moldova nu contează prin ea însăși în acest conflict, ci prin faptul că poate atrage România în același conflict, care este stat membru UE și NATO. Soluția pe care o propun este detensionarea situației și întoarcerea la formatul de negociere 5+2. Moldova vrea să scoată Rusia din acest format, dar acest lucru este imposibil de vreme ce Rusia are 220.000 de cetățeni ruși în Transnistria, și, conform amendamentului la Legea federală a Federației Ruse din 9 noiembrie 2009, intitulat «Modificarea Legii federale „Cu privire la apărare”», Rusia are dreptul să intervină militar acolo unde cetățenii ei sunt amenințați. O situație asemănătoare are loc și în Găgăuzia, altă regiune autonomă din Republica Moldova, care vrea protecția Rusiei în fața presiunilor Moldovei. Așadar, Moldova joacă rolul de provocator aici pentru că Maia Sandu execută ordinele lui Soros”, a declarat Șoșoacă, citată de BZI. „Diana Iovanovic-Shoshoaca, senator român, ne-a cerut să-i publicăm declarația în Senatul României la 05.03.2024”, a scris Rogozin pe canalul VK, înainte să îi publice mesajul lui Șoșoacă.

Separatiştii din Transnistria cer „protecţia'' Rusiei Foto: Kremlin.ru
Politică

Separatiştii din Transnistria cer „protecţia'' Rusiei

Separatiştii din Transnistria cer „protecţia'' Rusiei în faţa „presiunii sporite'' din partea Republicii Moldova. O rezoluție în acest sens a fost adoptată de aşa-zisul Congres al „deputaţilor de la toate nivelurile" din Transnistria, regiune secesionistă prorusă din cadrul Republicii Moldova, întrunit miercuri la Tiraspol. Citește și: Finul Sorinei Docuz, feblețea lui Marcel Ciolacu, numit director al Biroului de Turism și Tineret din subordinea Ministerului Familiei Separatiştii din Transnistria cer „protecţia'' Rusiei „Cerem Consiliului Federaţiei şi Dumei de Stat a Rusiei (cele două camere ale parlamentului federal rus - n.r.) să implementeze măsuri de protecţie a Transnistriei pe fondul presiunii sporite din partea Republicii Moldova", se arată într-o rezoluţie adoptată de deputaţii locali, citată de agenţiile de presă ruse. Cei 600 de "deputaţi de toate nivelurile" din stânga Nistrului cer Rusiei să "apere Transnistria" şi pe cei peste 220.000 de cetăţeni ruşi din această regiune secesionistă. În rezoluţia lor, separatiştii transnistreni subliniază, de asemenea, "experienţa unică şi pozitivă a contingentului rus de menţinere a păcii" în această regiune, precum şi statutul Moscovei de "garant şi mediator în procesul de negociere" cu Republica Moldova. Acesta este al șaptelea „congres al deputaților de toate nivelurile”, desfășurat în regiune. Ultimul a avut loc în 2006. Atunci așa-numiții deputați locali au decis să organizeze un referendum pentru aderarea la Rusia. Plebiscitul a avut loc în același an. Atunci, peste 90% dintre participanți au votat pentru aderarea regiunii transnistrene la Rusia. Comunitatea internațională și Chișinăul nu au recunoscut rezultatele referendumului.

EU diesel for Russian troops in Transnistria (source: Vitalie Călugăreanu)
Investigații

EU diesel for Russian troops in Transnistria

Investigation by Cătălin Prisacariu, Vitalie Călugăreanu, Sorin Ozon, Oleg Oganov An important part of Moscow's military machine, although far from Russian territory and geographically cut off from communication with the Russian Federation, is supplied with fuel by countries of the European Union. As a result, an impressive force of war machines and huge amounts of ammunition are ready to take part in Vladimir Putin's war against Ukraine at any time. This is the so-called "Transnistrian Republic", a strip of land that stretches along the Eastern border of The Republic Moldova and borders directly on Ukraine. This territory, which has been de facto controlled by Moscow loyalists since 1992, is home to Russian troops of the 14th Army and huge stockpiles of arms and ammunition (a photo gallery from Tiraspol accompanies the Romanian version of this story). Without fuel, the Russian war machines in Transnistria would be scrap metal. But despite international sanctions, a sophisticated fuel supply chain keeps the separatist region supplied. Scandalously, the network in charge of supplying the Russian military in Transnistria is made up of companies registered in European Union countries and has been operating at full capacity since the early days of the Russian invasion of Ukraine. Today, the European Union and NATO refuse to comment on this dangerous situation, pointing to the responsibility of those EU and NATO member states that allow fuel supplies to Transnistria. They, in turn, hide behind Moldova, a country they believe is the only one capable of solving the problem. Transnistria's military threat cannot be ignored Until the start of the Russian invasion of Ukraine on 24 February 2022, the Transnistrian territory was supplied exclusively with petrol and diesel, the fuel used by the war machines, from the Russian Federation, according to the National Energy Regulatory Agency of the Republic of Moldova. After the fighting began on Ukrainian territory, Kyiv secured the border with Moldova along the Transnistrian region to prevent a possible attack on South-Western Ukraine by Russian forces. Even more dangerous than a direct attack in South-Western Ukraine would have been a convergence of Transnistrian forces with Russian troops attempting to attack Odesa from the South. Such a troop movement would have been devastating not only for Ukraine but also for Moldova, which would have become part of the war operations. But, asks Artem Filipenko, an expert at the National Institute for Strategic Studies in Kyiv, is there a risk of an attack by Transnistrian forces? "As a military force, the entire contingent stationed in the Transnistrian region is significantly inferior to some parts of the Ukrainian armed forces, and it is unlikely to expect an attack from the region. Moreover, the administration of the Transnistrian region is controlled by a single economic entity - the Sheriff holding. As a result, neither the owner of the holding nor his protégés in the local administration are interested in escalating events. That is why, despite various challenges, the Transnistrian administration avoids any action in relation to Ukraine. At the same time, Ukraine cannot ignore the presence of a Russian military contingent near its South-Western border. The threat of military activity from Transnistria was particularly acute at the beginning of the full scale invasion, when Russian troops attempted to capture Mykolaiv and there was a threat of an amphibious landing in the Odesa region. Today, there is more of a threat of actions from the region (intelligence activities, information and psychological operations, attempts to influence the mood of the population in the border areas etc.). So far, there has been no excessive military activity. Most activities, such as exercises, are carried out in a planned manner. Another thing is that Moscow and its agents in Moldova are constantly trying to maintain tensions around Transnistria, citing possible provocations from Ukraine. The purpose of such statements is not only to force Ukraine to react, but also to put pressure on Moldova. At present, Russia, with the help of pro-Russian forces, is trying to destabilise the situation in the country and topple Moldova's pro-European leadership. The threat of Moldova's alleged involvement in the Russian-Ukrainian war is one of the accusations that the pro-Russian parties are making against Moldovan President Maia Sandu and her team.". Moscow considers breakaway region part of Russian Federation The strategic importance of Transnistria became clear on the very day that marked the one-year anniversary of Russia's invasion of Ukraine. At the time, Moscow's Foreign Ministry issued a warning to the West. "Let there be no doubt: the armed forces of the Russian Federation will respond appropriately to any challenge by the Kyiv regime in Transnistria. We warn the United States, NATO member countries and their Ukrainian protégés against any adventurous initiative", the Russian Foreign Ministry statement said. According to the same document, the Russian army had observed a "significant build-up of Ukrainian military personnel and equipment near" the border with the Transnistrian region, "artillery deployment on firing positions" and an "unprecedented increase in Ukrainian drone flights over the territory" of the breakaway republic. The Russian Foreign Ministry also said in the statement that "any actions threatening the security of Russian troops in Transnistria will be considered an attack on the Russian Federation under international law". More imported diesel after the invasion of Ukraine Moldovan customs documents consulted by our team of journalists show that the isolation of Transnistria has not stopped or even reduced the flow of fuel imported by the "republic" with its capital in Tiraspol. On the contrary, the quantities of diesel, the fuel needed to power tanks and other motorised military equipment, have increased. In the period from January to May 2023, 31,348 tonnes of diesel entered Transnistria. In the same period of the previous year, 2022, the amount of diesel imported by Tiraspol was only 25,654 tonnes. The calculation shows an increase in 2023 of more than 22% for the period January - May alone. Basically, on a monthly average, almost 6,270 tonnes of diesel arrived in Transnistria in 2023. By comparison, the average monthly import of diesel in 2022 was less than 4,100 tonnes. Thus, the monthly increase in 2023 was more than 50%, indicating an urgent need for fuel for combat vehicles. As for petrol, the volumes imported into Transnistria in 2023 decreased compared to 2022. In January-May 2023, 8.5 million litres arrived in the Transnistrian region, compared to 9.7 million litres in the same period in 2022. A decrease of almost 13%. How logical: the tanks are not filled with petrol. After the outbreak of the Russian invasion of Ukraine, Russian fuel and oil imports into the European Union were banned. The Republic of Moldova, a candidate country for EU membership, has taken similar measures. The breakaway "republic" was thus deprived of its exclusive source of fuel. In reality, however, the international sanctions did not work: Transnistria continued to receive fuel, especially diesel for tanks and other combat vehicles, through a European supply chain. A key player in this supply chain was the private Russian company Lukoil, which is tolerated on EU territory, especially in Romania and Bulgaria, where it has extensive and financially important operations. Sheriff & Tiroiltreid, fuel importers The Transnistrian end of the fuel chain is represented by two companies: Sheriff and Tiroiltreid. Only these two companies import diesel, petrol and LNG into the breakaway region of Moldova. According to the Chișinău Public Services Agency, both are controlled by the Transnistrian oligarch Victor Gușan. He is the beneficial owner. Both companies are "provisionally registered" in the Moldovan State Register of Enterprises and have been assigned tax codes. The "provisional registration" of Transnistrian economic agents by the constitutional authorities of the Republic of Moldova is a Moldovan invention, legalised by Decision No. 815 of the Moldavian Government of 2 August 2005, which allows companies from the Transnistrian region to benefit from a bank account and to carry out import-export operations without any tax obligations to the Moldavian budget. According to Article 7(6) of the Tax Code of the Republic of Moldova, "subdivisions located in administrative-territorial units whose budget is not part of the national public budget shall pay taxes and duties to the budget of the administrative-territorial unit where the enterprise has its main seat". In other words, with this provision, Chișinău has sent Sheriff and Tiroiltreid (and other Transnistrian companies) to pay their taxes to the separatist "authorities" in Tiraspol. EU, the main market for Tiraspol companies Sheriff was founded in 1993, a year after the end of the Moldavian-Russian war on the Dniestr, which resulted in the de facto separation of Transnistria from the rest of the Republic of Moldova. The founders were Victor Gușan, Larisa Gușan and Ilya Kazmaly. The latter left the company in March 2012. According to the current situation, the sole shareholder of Sheriff is Victor Gușan, who is also the company's president. The Sheriff holding has dozens of active companies that control all segments of the local economy. Tiroiltreid is one of them. It appears to have been created to mimic competition in tenders for the procurement of fuel for the needs of Transnistrian public institutions. It is clear from publicly available tender documents that only two companies - Sheriff and Tiroiltreid - consistently participate in these tenders. Sheriff's annual revenues are larger than the budget of the breakaway region: hundreds of millions of dollars. Provisionally registered with the constitutional authorities in Chișinău, Gușan's companies are taking full advantage of the free trade agreement that Moldova has signed with the EU. According to official statistics, the EU market absorbed 67% of the Transnistrian region's exports in 2023, with strong growth dynamics. Gușan has business partners in most EU member states, but also in the East. It is unclear to what extent Russia's war on Ukraine has affected his relations with the political elite in Kyiv (he is also a Ukrainian citizen). Gușan did not answer the series of questions sent to him by our team of journalists. What is certain is that between 2014 and 2017, against the backdrop of the anti-terrorist operation in Eastern Ukraine, Sheriff did business with Roshen, a confectionery company owned by former Ukrainian president Petro Poroshenko. According to RISE Moldova, the trade exchange between the two companies amounted to around $3 million. The goods were shipped directly to Transnistria, avoiding customs control by the authorities in Chișinău. Sheriff was twice targeted by prosecutors in the Republic of Moldova on suspicion of illegal trade and smuggling on a particularly large scale. The criminal cases were initiated in 2004 and 2005 and were subsequently joined. In 2008, the prosecution was suspended due to "the impossibility of identifying the perpetrators". Tiroiltreid was registered until 2014 at the same address in Tiraspol where Sheriff was based: 81/11 Shevchenko Street. After acquiring 100% of the shares in Metan-Auto, Tiroiltreid moved to 103 Shevchenko Street. Metan-Auto is another Transnistrian company that has been granted a licence by the National Energy Regulatory Agency (NERA) in Chișinău to import petroleum products until 8 November 2022. Tiroiltreid, which has a licence from NERA to import petroleum products into Moldova, was founded and is run by Ilia Vasiliev, a businessman with a mandate and immunity as a "deputy" in several legislatures in the so-called "parliament" in Tiraspol. "Sheriff" Gușan, like Putin, was a former KGB officer Victor Gușan is the beneficial owner of Sheriff, Serif and Tiroiltreid SRL - as they appear in the database of the Chișinău Public Services Agency (ASP). The data on the beneficial owners of the three companies were last updated by the ASP on 02/02/2023. In all three cases, Victor Gușan appears as the beneficial owner. Together with Ilya Kazmaly - another oligarch linked to the schemes created by the separatist regime in Tiraspol (with ramifications also in the Gagauz Autonomous Republic of Moldova) - 60-year-old Gușan is co-owner of dozens of companies established in Moldova, Ukraine and EU Member States (most of them in Germany), but also in offshore jurisdictions. When registering these companies, he used identity documents issued by Moldova, Ukraine and the Russian Federation, holding citizenship of all three countries. In the Transnistrian region of Moldova, which is controlled by the pro-Russian separatist regime, Victor Gușan controls a large group of companies through which he keeps the entire economy of the separatist region under his influence - from food, fuel, medicine and sports trading to fixed and mobile telephony, internet, banking and media. According to data from the Register of Legal Entities of Ukraine, at the beginning of 2016 Gușan was listed as the owner and beneficial owner of the Ukrainian mobile operator Intertelecom. In 2016, against the backdrop of the war with pro-Russian separatists in Eastern Ukraine, Intertelecom became the subject of an investigation by the Security Service of Ukraine (SBU). The company was suspected of providing Russian intelligence services with the ability to eavesdrop on mobile phone subscribers in Ukraine. During the USSR, Gușan was one of the heads of the Russian secret service in Moldova, and later, after the creation of the separatist enclave on the left bank of the Dniester, he was part of the so-called "Transnistrian secret service". His name in this capacity can be found in ECHR case no. 48787/99 of the Tiraspol political prisoners "Ilașcu and others v. Moldova and Russia". The file shows that Gușan was one of the KGB collaborators who participated in the arrest, search and interrogation of political prisoners by the Transnistrian and Russian secret services 31 years ago. All Gușan's politicians, the boss the EU won't touch The main exponents of the separatist regime in Tiraspol were and are products of the Sheriff holding, including the so-called "parliamentary majority". Through them, Gușan secures absolute administrative control over the Transnistrian region. The former "president" of the self-proclaimed Transnistrian republic, Yevgeni Shevchuk, was Sheriff's deputy director. The current "president" of the breakaway enclave, Vadim Krasnoselski, was from 2012-2015 adviser to the director of Interdnestrkom - the mobile phone operator on the left bank of the Dniester, also founded by Gușan and Kazmaly. Thus, the entire "administrative apparatus" of the separatist "republic" works in the interests of the Gușan empire. In 2003, following abuses by the illegal administration in Tiraspol against Romanian-language schools on the left bank of the Dniester, the EU introduced visa restrictions against several members of the separatist regime. Every year the EU extends the validity of these restrictions. However, Victor Gușan is not on the list of those sanctioned by the EU. In Chișinău, only NGOs (not the authorities) demand his inclusion in the list of international sanctions. In February, the current pro-European government in Chișinău adopted a bill on combating separatism. It provides for criminal penalties for separatism and incitement to separatism. Moldova's acting Prosecutor General, Ion Munteanu, says that there are currently no criminal cases under the new provision in the Criminal Code and that it is "difficult to enforce" it. The constitutional authorities have not opened any criminal cases for separatism or usurpation of power on part of the national territory, either in the name of Gușan or in the name of respected Transnistrian leader Vadim Krasnoselski. However, the vice-prime-minister for Integration, Oleg Serebrian, claims that including Gușan on the international sanctions list "is more and more discussed these days". Lukoil, the separatists' main pump The main partner of Sheriff and Tiroiltreid (both controlled by Victor Gușan), as of March 2022, is the Russian group Lukoil. According to Moldavian Customs documents consulted by our team of journalists, 98% of diesel imported into Transnistria in 2023 so far came from the Lukoil refinery in Romania. Also in 2023, 100% of the petrol imported so far into the breakaway republic came from the Lukoil refinery in Romania. In 2022, 96% of the gasoline in the breakaway enclave of Moldova came from Romania. Also in 2022, Lukoil (through companies in Romania, Bulgaria and the Netherlands) supplied only 30% of the diesel for Transnistria. The remaining 70% came from smaller companies, all controlled by Russian or Moldavian citizens. All these data refer to companies that exported fuel to Transnistria. In some cases, however, the countries of origin of the fuel are different from those of the exporting companies. For example, in 2022, Transnistria received diesel exported by companies in Romania, but originating in six countries (including Russia) and the European Union. All data are detailed in the following paragraphs. Small Bulgarian tankers The documents cited above show that 49,049 tonnes of diesel entered Transnistria in 2022. Almost 70% of this amount, i.e. 33,804 tonnes, was imported by the Sheriff company. Six companies (two from Bulgaria, three from Romania and one from the USA) had diesel supply contracts with Sheriff. The two Bulgarian companies supplied around 2,800 tonnes of diesel, or around 8% of Sheriff's total imports in 2022. There are two small companies. One, Agro 03, specialises in selling general merchandise as well as fuel. The other, GTA Petroleum, is a trader of petroleum products active in the markets of Bulgaria, Romania, Greece, Kosovo and Serbia. The origin of the fuel supplied by the two Bulgarian companies is Romania, Bulgaria and other EU countries. Euronova Energies, the Russian pipeline Most of the diesel imported by Sheriff in 2022, 90% of the volume, came from three export companies registered in Romania. Sheriff imported 30,825 tonnes of diesel from these three companies. The country of origin for almost 70% of this diesel (20,990 tonnes) was Russia. The importer of diesel from Russia was a company registered in Switzerland, but considered by the Moldavian Customs authorities to be a Romanian exporter. The company is called Euronova Energies SA, based in Geneva. It was founded in 2013. Even before 2022, this company exported Russian fuel to Transnistria. According to the Chișinău-based Journalistic Investigation Centre, the diesel tankers departed from the Russian port of Novorossiysk, crossed the Black Sea to the Romanian port of Constanța, where it was stored at the Oil Terminal Company, then taken over by a Romanian company and transported to the territory of Moldova, from where it reached Transnistria. Euronova Energies SA is engaged in the transport, storage and marketing of oil and refined products on the markets of South-Eastern Europe. It has storage capacity on the Black Sea (where it has a contract with the State Oil Terminal Company in Constanța) and on the Adriatic, and also transports fuels on the Danube. It also has offices in Geneva, Dubai and Novi Sad. It has won several tenders for oil quotas in the Urals through the Russian state company Zarubezhneft. Gazprom's Matryoshka and spying on resources in Romania Euronova Energies SA also has indirect links with the Gazprom giant. According to the activity reports of the Serbian company NIS, which is owned by Gazprom, Euronova Energies is the second supplier of the Serbian company after the owner Gazprom. Euronova Energies is currently managed by the Serbian Stephane Jovanovic (Chairman) and the Franco-Swiss nationals Gilles Chautard and Raphaë Gossner. Between 2012 and 2017, Stephane Jovanovic also worked through Euronova Energies SRL, a company he founded in Bucharest but which has since closed. The ICIJ Offshore Leaks database shows that Stephane Jovanovic is also a partner with Duško Perović in Vendome Energy International SA (registered in the British Virgin Islands). Duško Perović is the head of the representative office of Republika Srpska (part of the territory of Bosnia and Herzegovina) in Moscow and a great russophile. A few years ago, Petrović was involved in a scandal when he threatened journalists from the Bosnian-Herzegovinian publication Capital after they published an investigation into Petrović and the company Comsar Energy, which was to build a thermal power plant. Comsar Energy is a Cypriot company owned by Russian oligarch Rashid Sardarov, and Perović was also an employee of Sardarov's companies. Comsar Energy holds a 44-year concession from the government of Republika Srpska to build and operate the Ugljevik 3 thermal power plant and adjacent coal mine. Perović was also responsible for bringing the Sputnik anti-COVID vaccine and several Russian investments to Republika Srpska. Duško Perović is also a shareholder in the British Virgin Islands offshore companies Brokly Alliance Inc and Elnasort Financial Inc (a company which was itself a shareholder in Russia's Sardarovs Comsar). His partner in the second company is the Serbian Aleksandar Andrejević. And from this figure emerges a tangle of offshore companies in which several Russians and former Serbian politicians are involved. Aleksandar Andrejević's name is linked to several scandals as the representative of the Swiss company Mineco AG. He was also charged in Serbia with fraud in the privatisation of an alcohol factory. While hiding from the Serbian authorities in 2012, Andrejević met in Bucharest with Iacob Chișărău, then director of the Romanian company Moldomin, and Dan Adrian Rus, representative of Mineco's Romanian branch. The purpose of the meeting was to find a way to bribe the judge handling the Moldomin privatisation case to rule in favour of the Swiss company. At stake was more than $1 billion worth of copper deposits controlled by the former Romanian state company. Mineco had won the rights to exploit Moldomin's copper reserves, but the Romanian state cancelled the privatisation on suspicion that the process had not been carried out properly. So the case went to court, and the Swiss wanted to make sure they weren't wasting their time. The bribe-taker, Iacob Chișărău, was arrested, followed by the judge and Dan Adrian Rus. They were all sentenced in 2013. Andrejević managed to leave Romania in time and escape the law by hiding in London. At the time, a Russian geologist was detained by the Romanian authorities at Bucharest's Henri Coandă International Airport. Secret geological maps were found on him, and Romanian prosecutors and Internal Secret Service said they had thwarted an act of espionage and a threat to Romania's national security. The maps allegedly contained classified information on copper and rare metal reserves in the Moldova Nouă area. The name of the spy arrested at the time was Orlov Mikhail, a geologist who was part of a team of Russian mining experts brought to Romania by Dragan Aksentijević, the head of Mineco's hunted Aleksandar Andrejević. According to the OCCRP, the team of experts was led by Ilyas Abdrakhmanov, then a deputy of the Republic of Bashkiria, a territory of the Russian Federation, and a member of Vladimir Putin's United Russia political party. After these episodes, Mineco withdrew from Romania and liquidated all its companies, leaving Moldomin bankrupt and an environmental disaster. Peanuts: a Moldovan and a Dobrogea resident The other two Romanian companies that exported diesel to Transnistria in 2002 were Bitum Logistics Co SRL and Marsala Koncept SRL. In total, the two sent about 3,600 tonnes of diesel to the separatist "republic". Bitum Logistics Co sold only 533 tonnes of diesel to Sheriff Tiraspol. The company was founded in 2020. In just three years, its turnover has increased 88-fold and its profits five-fold (to almost four hundred thousand euros). However, at the end of March 2023, creditors forced the company into bankruptcy. The current owner and administrator of Bitum Logistics Co SRL is Grigore Cechina, a Romanian citizen born 58 years ago in the Republic of Moldova. The history of Bitum Logistics Co SRL is quite dense considering its short life. The company was founded in September 2020 by Grigore Cechina, Walczak Tomasz Stanislaw and Konstanty Dariusz Wojciech from Poland, Matei Costin Ionescu, Ana Cristina Iordan, Dan Vasile Cristurean, Daniel Marian Pușcaș from Romania and Iurie Ivanov from Moldova. The Poles are also involved in the energy and fuel business at home in Poland, and Konstanty was also the representative of the Russian company DelkOil. In March 2021, the Romanians withdrew from the company and the remaining partners were Grigore Cechina, the Poles Walczak Tomasz Stanislaw and Konstanty Dariusz Wojciech, and the Moldavian Iurie Ivanov. Cechina became the sole shareholder in June 2021 and filed for bankruptcy in March 2023. Marsala Koncept, a company established in 2014, exported more than 3,000 tonnes of diesel to Sheriff Tiraspol. The sole shareholder and manager of the fuel trading company in Constanța is Elbis Osman. In a telephone conversation with a member of our team of journalists, Elbis Osman admitted that he had worked with Sheriff: "We continue to export to Moldova, but we no longer do business with Sheriff because it is not a serious company. At the moment there is a big fuel shortage in Moldova because of the current situation.". Osman said that Marsala Koncept buys fuel from "several suppliers on the Romanian market. We don't have a specific supplier. We buy from whoever offers a better price.". Asked if he was aware that some of the diesel exported by his company might end up with Russian troops in Transnistria, Osman denied it: "I sell legally. Whoever pays better is the customer. I don't investigate who sells to whom. I buy from Oil Terminal and sell on to domestic or foreign customers.". Miami company, diesel from Belarus The American company that exported diesel to Sheriff in 2022 is just a front for a Moldavian citizen, Yuri Blincov. He founded the company Prime H.M. Exim Inc. in Miami in 2013. According to documents consulted by our team of journalists, the country of origin of the diesel invoiced by Prime H.M. Exim Inc. is Belarus. Amount exported: only 184 tonnes. According to the investigative outlet RISE Moldavia, Blincov also appears in a dispute against the so-called Customs Committee in the breakaway region, which is listed as a supplier of diesel to the Sheriff company. The same source also cites US Treasury documents (disclosed through the international FinCENFiles project), according to which in 2017 the New York-based Bank of China Limited reported $2 million transferred by Sheriff Tiraspol from accounts in a Russian bank to several companies in Poland, Lithuania, Ukraine and the US. In the US, the money was transferred to Prime H.M. Exim Inc. Petrotel Lukoil Romania, Tiraspol's favourite refinery In 2022, Tiroiltreid also imported diesel to Transnistria. Quantity: 15,245 tonnes. Most of the diesel imported by Tiroiltreid, 12,258 tonnes, came from the Petrotel Lukoil refinery in Romania, but the seller of the diesel was the Swiss company Litasco, the official trader of the Lukoil group. Another almost 3,000 tonnes of diesel was purchased by Tiroiltreid from Lukoil Bulgaria and Lukoil Benelux. In 2023, from January to May, 31,348 tonnes of diesel arrived in Transnistria. Most of this amount, 30,737 tonnes of diesel, or 98%, was delivered by Litasco Switzerland, the Lukoil Group trader, and the origin of the fuel was the Petrotel Lukoil refinery in Romania. In 2022, 30.3 million litres of petrol arrived in Transnistria. Sheriff imported just over a million litres of petrol, all from Belarus. The remaining 29.3 million litres were imported by Tiroiltreid from the Petrotel Lukoil refinery in Romania. In 2023, from January to May, only Tiroiltreid imported petrol into Transnistria: 8.5 million litres. The seller of the fuel was Litasco Switzerland, the Lukoil Group's trader, and the source of the petrol was the Petrotel Lukoil refinery in Romania. Tanks refuel at PECO Gușan Every recipient of fuel in Transnistria - whether private individual, company or institution - is a customer of one of the two companies controlled by Victor Gușan, Sheriff and Tiroiltreid, the only importers of diesel, petrol and LNG. When it comes to public institutions of the Transnistrian "republic", Sheriff and Tiroiltreid are the only companies that submit bids to sham public tenders. The same is apparently true of the armed forces on Transnistrian territory. Even the Moldavian Intelligence and Security Service, in a note published by anticoruptie.md, points out that "a good part of the diesel and petrol imported into Transnistria (...) is used by the GOTR (Russian Troops Task Force) stationed on the left bank of the Dniester to defend the Cobasna arms depots. The GOTR also frequently conducts military exercises aimed at demonstrating the capabilities of the separatist forces and intimidating the constitutional authorities of Moldova.". Two questions for the EU, NATO and some governments Two questions are essential in the context of the fueling of the Russian war machine in Transnistria: How was it possible that after the invasion of Ukraine, more than 20,000 tonnes of diesel from Russia reached the Russian military forces in Transnistria via EU companies (Euronova Energies case), despite the sanctions imposed by the EU bloc on Russian oil? How was it possible that more than 55,000 tonnes of diesel and 38 million litres of petrol produced in the EU (mainly in Romania, but also in Bulgaria and other EU countries) ended up in Transnistria and thus in the hands of the Moscow-controlled military forces, despite the sanctions imposed by the EU bloc on individuals and entities supporting the Russian invasion? EU and NATO hiding behind governments hiding behind Moldova Our team of journalists sent these questions to all the governments of the EU countries where the companies involved in the Transnistrian network are registered, as well as to the European Union and NATO. All the answers we received were PR dodges. The European Commission replied to question 1 that "on the basis of the limited information provided on the assets and entities involved, the EU is not in a position to comment on or assess whether EU sanctions have been violated or circumvented". NATO's response was even more curt: "We will refer your questions to the authorities in the countries concerned who are best placed to answer them". The Bucharest government's response shifted all responsibility to the Chișinău government, even though Moldova is not a member of the EU: "The import regime (licensing, tariffs, product nomenclature etc.) in the Republic of Moldova is established by regulations adopted by the Moldovan authorities. These regulations cover the entire territory and all economic operators of the Republic of Moldova, including the Transnistrian region. The Romanian authorities do not have and do not collect data on the categories of products, their origin, specifications, value, etc. imported into Moldova". The Sofia government's response seems to have been copied from its counterparts in Bucharest, although the words used are different: "We consider Transnistria as an integral part of the Republic of Moldova and within its internationally recognized borders. The authorities in the Republic of Moldova are the ones exercising control over the entire territory, including the border crossing points. We have no notification from the authorities in the Republic of Moldova related to the assumptions raised in your questions.". Chișinău bans kerosene for Transnistria, which has no planes The response of the government in Chișinău also avoided the main issue: "Imports of petroleum and diesel fuel destined for the Transnistrian region of the Republic of Moldova are allowed only for civilian use, with restrictions on sensitive categories of petroleum products (e.g. aviation gasoline, jet fuel or equivalent). Following the outbreak of the Russian Federation's brutal war against Ukraine, the activity of the border crossings on the central (Transnistrian) segment of the Moldovan-Ukrainian state border was suspended. Implicitly, the Moldavian customs and border authorities are fully monitoring all import transactions carried out by companies in the eastern districts of the country exclusively at posts controlled by the constitutional authorities. According to the authorities' analysis, there were no significant fluctuations in oil and diesel imports to the Transnistrian region of the Republic of Moldova in 2022 compared to the same period in 2021 (...). All categories of goods prohibited on the territory of the country, included in the list of international sanctions, including from the Russian Federation, as well as those with potential military use, destined for the Transnistrian region, are not allowed to be imported into the Republic of Moldova. In accordance with the provisions of Law No. 1163/2000 and Government Decision No. 606/2002, the import of dual-use goods into the territory of the Republic of Moldova is possible only upon the issuance of permits by the Interdepartmental Commission for the Control of Export, Re-export, Import and Transit of Strategic Goods. In the case of import to the Transnistrian region of our country, increased monitoring and verification is applied, and in case of detection of potential use of the goods for military or paramilitary purposes, the authorisation of the transaction is refused, regardless of the category of goods (electronic equipment, software, chemicals or other categories). In the course of the examination of the documents submitted by the applicants, it is verified whether the category of the imported goods is not included in the international sanctions lists or in the prohibited nomenclatures agreed bilaterally/multilaterally with the states or international partner organisations with the Republic of Moldova". The production of this investigation is supported by a grant from the IJ4EU fund. The International Press Institute IPI, the European Journalism Centre EJC and any other partners in the IJ4EU fund are not responsible for the content published and any use made out of it.

România alimentează forțele ruse din Transnistria. În imagine, un tanc dezafectat folosit drept monument public în Tiraspol, august 2023 (sursa: Vitalie Călugăreanu)
Investigații

România alimentează forțele ruse din Transnistria

Anchetă realizată de Cătălin Prisacariu, Vitalie Călugăreanu, Sorin Ozon și Oleg Oganov (the English version of this story can be found here) O piesă importantă a angrenajului militar al Moscovei, deși aflată departe de teritoriul rusesc și izolată geografic complet de căi de comunicație cu Federația Rusă, este alimentată cu combustibil prin intermediul unor țări din Uniunea Europeană. Astfel, o forță impresionantă compusă din mașini de luptă și cantități enorme de muniție este în orice moment pregătită să ia parte la războiul declanșat de Vladimir Putin împotriva Ucrainei. Cartierul general al trupelor rusești din Transnistria (sursa: Vitalie Călugăreanu) Este vorba de așa-numita „republică transnistreană”, o fâșie de pământ care se întinde de-a lungul frontierei estice a Republicii Moldova și se învecinează direct cu Ucraina. Pe acel teritoriu, controlat de facto de loiali ai Moscovei încă din 1992, se află trupe rusești ale Armatei a 14-a, dar și imense depozite de armament și muniție. Fără combustibil, mașinile de luptă rusești din Transnistria ar fi doar fiare vechi. Dar, în ciuda sancțiunilor internaționale, o filieră extrem de bine pusă la punct asigură alimentarea cu combustibil a regiunii separatiste. Scandalos este că filiera care alimentează forța militară rusă din Transnistria este compusă din companii înregistrate în state ale Uniunii Europene, care funcționează la capacitate maximă încă din primele zile ale invaziei ruse în Ucraina. Azi, Uniunea Europeană și NATO refuză să comenteze pe marginea acestei situații periculoase, invocând responsabilitatea acelor state membre ale UE și NATO care permit traficul de combustibil către Transnistria. La rândul lor, statele respective se ascund în spatele Republicii Moldova, o țară pe care o consideră singura în măsură să rezolve problema. Amenințarea militară transnistreană nu poate fi ignorată Până la declanșarea invaziei ruse în Ucraina, pe 24 februarie 2022, teritoriul transnistrean era alimentat cu motorină, combustibilul folosit de mașinile de luptă, exclusiv din Federația Rusă, potrivit Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică a Republicii Moldova. După începutul luptelor pe teritoriul ucrainean, Kievul a securizat frontiera cu Moldova de-a lungul regiunii transnistrene, tocmai pentru a preîntâmpina un eventual atac al forțelor ruse dinspre vestul Ucrainei. Chiar mai periculoasă decât un atac direct în vestul Ucrainei ar fi fost o joncțiune a forțelor militare din Transnistria cu trupele rusești care ar fi încercat să atace Odesa, dinspre sud. O astfel de mișcare de trupe ar fi fost devastatoare nu doar pentru Ucraina, ci și pentru Republica Moldova, care ar fi devenit parte a teatrului de război. Indicator rutier din Tiraspol către Odesa (sursa: Vitalie Călugăreanu) Dar, se întreabă Artem Filipenko, expert al Institutului Național de Studii Strategice de la Kiev, există amenințarea unui atac din partea forțelor transnistrene? „Ca forță militară, întregul contingent situat în regiunea transnistreană este semnificativ inferior unor părți ale forțelor armate ale Ucrainei și este puțin probabil să se aștepte un atac din partea regiunii. În plus, administrația regiunii transnistrene este controlată de o singură entitate economică - holdingul Sheriff. În consecință, nici proprietarii holdingului, nici protejații săi din administrația locală nu sunt interesați de escaladarea evenimentelor. Prin urmare, în ciuda diferitelor provocări, administrația transnistreană evită orice acțiune în legătură cu Ucraina. Intrarea în cartierul general al "armatei" transnistrene (sursa: Vitalie Călugăreanu) În același timp, Ucraina nu poate ignora prezența unui contingent militar rusesc în apropierea graniței de sud-vest. Amenințarea unei activități militare din partea Transnistriei a fost deosebit de acută la începutul invaziei la scară largă, când trupele rusești au încercat să captureze Mykolaiv și a existat o amenințare de debarcare amfibie în regiunea Odesa. În prezent, există mai degrabă o amenințare de acțiuni din partea regiunii (activități de informații, operațiuni de informare și psihologice, încercări de a influența starea de spirit a populației din zonele de frontieră etc.). Până în prezent, nu este vizibilă nicio activitate militară excesivă. Majoritatea activităților, de exemplu, exercițiile, se desfășoară într-un mod planificat. Un alt lucru este că Moscova și agenții săi din Moldova încearcă în mod constant să mențină tensiunile în jurul Transnistriei, invocând posibile provocări din partea Ucrainei. Scopul unor astfel de declarații nu este doar de a forța Ucraina să reacționeze, ci și de a pune presiune asupra Moldovei. În prezent, Rusia, cu ajutorul forțelor pro-ruse, încearcă să destabilizeze situația din această țară și să răstoarne conducerea pro-europeană a Moldovei. Amenințarea cu presupusa implicare a Moldovei în războiul ruso-ucrainean este una dintre acuzațiile aduse de partidele pro-ruse la adresa președintelui Republicii Moldova, Maia Sandu, și a echipei sale.”, susține Filipenko. Moscova consideră regiunea separatistă parte a Federației Ruse Importanța strategică a Transnistriei a devenit foarte vizibilă chiar în ziua în care se împlinea un an de la declanșarea invaziei rusești în Ucraina. Atunci, Ministerul de Externe de la Moscova a emis un avertisment către Occident. „Nimeni să nu se îndoiască: forţele armate ale Federaţiei Ruse vor replica într-o manieră adecvată oricărei provocări a regimului de la Kiev în Transnistria. Avertizăm Statele Unite, ţările membre ale NATO şi pe protejaţii lor ucraineni împotriva oricărei iniţiative aventuroase”, se arăta în comunicatul MAE rus. Potrivit aceluiași document, Armata rusă observase o „acumulare importantă de personal şi echipamente militare ucrainene în apropierea” frontierei cu regiunea transnistreană, „desfăşurarea artileriei pe poziţii de tragere” şi o „creştere fără precedent a zborurilor dronelor ucrainene deasupra teritoriului” republicii separatiste.MAE rus mai menţiona în comunicat că „orice acţiune care ameninţă securitatea trupelor rusești din Transnistria va fi considerată, în baza dreptului internaţional, un atac asupra Federaţiei Ruse”. Mai multă motorină importată după invadarea Ucrainei Documente vamale moldovenești consultate în exclusivitate de către echipa noastră de jurnaliști arată că izolarea Transnistriei nu a stopat și nici măcar diminuat fluxul de combustibil importat de „republica” cu capitala la Tiraspol. Dimpotrivă, cantitățile de motorină, combustibilul necesar pentru alimentarea tancurilor și a celorlalte echipamente militare motorizate, au crescut. Astfel, în perioada ianuarie – mai 2023, în Transnistria au intrat 31.348 de tone de motorină. În aceeași perioadă a anului precedent, 2022, cantitatea de motorină importată de Tiraspol a fost de numai 25.654 de tone. Calculul arată o creștere în 2023 de peste 22% doar pentru perioada ianuarie – mai. Practic, în medie lunară, în Transnistria au ajuns aproape 6.270 de tone de motorină în 2023. Prin comparație, media lunară de import de motorină în 2022 a fost de sub 4.100 de tone. Așadar, creșterea lunară a fost de peste 50% în 2023, ceea ce arată o nevoie urgentă de combustibil pentru mașinile de luptă. Când vine vorba de benzină, în 2023 s-au diminuat cantitățile importate în Transnistria față de 2022. Astfel, în perioada ianuarie – mai 2023, în regiunea transnistreană au ajuns 8,5 milioane de litri, față de 9,7 milioane de litri în aceeași perioadă a lui 2022. O scădere, așadar, de aproape 13%. Cât se poate de logic: tancurile nu sunt alimentate cu benzină. După declanșarea invaziei ruse în Ucraina, importurile rusești de combustibil și petrol către Uniunea Europeană au fost interzise. Măsuri similare a dispus și Republica Moldova, stat candidat la aderarea la Uniunea Europeană. Astfel, sursa exclusivă de combustibil pentru „republica” separatistă până în acel moment a fost eliminată. În realitate, însă, sancțiunile internaționale nu au funcționat: Transnistria a continuat să primească combustibil, în special motorină pentru tancuri și alte mașini de luptă, prin intermediul unei filiere europene. În această filieră, un rol esențial l-a jucat compania privată rusească Lukoil, tolerată pe teritoriul UE și, mai ales, în România și Bulgaria, unde are operațiuni extinse și importante financiar. Sheriff & Tiroiltreid, importatorii de combustibil Capătul transnistrean al filierei combustibilul este reprezentat de două companii: Sheriff și Tiroil Treid. Doar aceste două companii importă motorină, benzină și GPL în regiunea separatistă a Republicii Moldova. Conform datelor Agenției Servicii Publice de la Chișinău, ambele sunt controlate de oligarhul transnistrean Victor Gușan. El este beneficiarul efectiv. Ambele companii sunt „înregistrate provizoriu” în Registrul de Stat al Întreprinderilor din Moldova, fiindu-le atribuite coduri fiscale. „Înregistrarea provizorie” a agenților economici din Transnistria de către autoritățile constituționale ale Republicii Moldova este o invenție moldovenească legalizată prin Hotărârea Guvernului de la Chișinău nr. 815 din 02.08.2005, care le permite companiilor din regiunea transnistreană să beneficieze de cont bancar și să efectueze operațiuni de import-export fără nici un fel de obligații fiscale față de bugetul Republicii Moldova. Conform articolului 7 (6) al Codului fiscal al Republicii Moldova, „subdiviziunile amplasate în unitățile administrativ-teritoriale al căror buget nu este parte componentă a bugetului public național achită impozitele și taxele la bugetul unității administrativ-teritoriale unde se află reședința de bază a întreprinderii”. Altfel spus, prin această prevedere, Chișinăul a trimis companiile Sheriff și Tiroiltreid (dar și celelalte firme din Transnistria) să-și achite taxele la „autoritățile” separatiste de la Tiraspol. UE, principala piață pentru companiile din Tiraspol Sheriff a fost fondată în 1993, la un an de la încheierea războiului moldo-rus de la Nistru, soldat cu separarea de facto a Transnistriei de restul Republicii Moldova. Fondatorii erau Victor Gușan, Larisa Gușan și Ilya Kazmaly. Ultimul s-a retras din firmă în martie 2012. Conform situației la zi, unicul asociat al firmei Sheriff este Victor Gușan, care este și președinte al companiei. Supermarket Sheriff din Tiraspol (sursa: Vitalie Călugăreanu) Holding-ul Sheriff numără zeci de companii active care controlează toate segmentele economiei locale. Tiroiltreid este una din ele. Aceasta pare să fi fost creată pentru a mima concurența în cadrul licitațiilor de procurare a carburanților pentru necesitățile instituțiilor publice din Transnistria. Din documentele de licitație accesibile public se vede clar că la aceste licitații participă permanent doar două companii - Sheriff și Tiroiltreid. Încasările anuale ale companiei Sheriff sunt mai mari decât bugetul regiunii separatiste: sute de milioane de dolari. Benzinărie Sheriff în Tiraspol (sursa: Vitalie Călugăreanu) Fiind înregistrată provizoriu la autoritățile constituționale de la Chișinău, companiile lui Gușan profită din plin de Acordul de Liber Schimb semnat de Republica Moldova cu UE. Conform datelor statistice oficiale, în 2023, piața UE a absorbit 67% din exporturile regiunii transnistrene, dinamica fiind în creștere puternică. Gușan are parteneri de afaceri în majoritatea statelor membre ale UE, dar și în est. Nu este clar în ce măsură războiul declanșat de Rusia contra Ucrainei i-a afectat relațiile cu elitele politice de la Kiev (el fiind și cetățean ucrainean). Gușan nu a răspuns la setul de întrebări pe care echipa noastră de jurnaliști i l-a expediat. Intrarea stadionului Sheriff din Tiraspol (sursa: Vitalie Călugăreanu) Cert este că în perioada 2014-2017, pe fundalul operațiunii antiteroriste din estul Ucrainei, Sheriff făcea afaceri cu producătorul de produse de cofetărie Roshen, deținut de fostul președinte ucrainean Petro Poroșenko. Conform datelor RISE Moldova, schimbul comercial dintre cele două companii a fost de aproximativ trei milioane de dolari. Marfa era expediată direct în Transnistria, fiind evitat controlul vamal al autorităților de la Chișinău. Sheriff s-a aflat de două ori în vizorul procurorilor din Republica Moldova, fiind suspectată de practicarea ilegală a activităţii comerciale și de contrabandă în proporții deosebit de mari. Cauzele penale au fost inițiate în 2004 și 2005, fiind ulterior conexate. În 2008, urmărirea penală a fost suspendată din cauza „imposibilității stabilirii persoanei care a comis infracțiunea”. Tiroiltreid era înregistrată până în 2014 pe aceeași adresă din Tiraspol unde își avea sediul compania Sheriff: strada Șevcenko 81/11. După ce a achiziționat 100% din pachetul de acțiuni al firmei Metan-Auto, Tiroiltreid s-a mutat pe strada Șevcenko 103. Metan-Auto este o altă companie din Transnistria care a beneficiat, până pe 08.11.2022, de licență pentru importul produselor petroliere, eliberată de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică de la Chișinău. Benzinărie Tiroiltreid în Tiraspol (sursa: Vitalie Călugăreanu) Tiroiltreid, care are licență de la ANRE pentru importul produselor petroliere în Moldova, a fost fondată și administrată de Ilia Vasiliev, un businessman cu mandat și imunitate de „deputat” în mai multe legislaturi în pretinsul „parlament” de la Tiraspol. „Șeriful” Gușan, ca și Putin, a fost ofițer KGB Victor Gușan este beneficiarul efectiv al companiilor Sheriff, Serif și Tiroiltreid SRL – cum apar acestea în baza de date a Agenției Servicii Publice (ASP) de la Chișinău. Datele privind beneficiarii efectivi ai celor trei firme au fost actualizate ultima dată de ASP pe 02.02.2023. În toate trei cazuri în calitate de beneficiar efectiv apare Victor Gușan. Victor Gușan, într-o fotografie din tinerețe (sursa: fc-sheriff.com) Împreună cu Ilya Kazmaly – un alt oligarh conectat la schemele create de regimul separatist de la Tiraspol (cu ramificații și în Autonomia Găgăuză a Republicii Moldova) – Gușan, în vârstă de 60 de ani, este coproprietarul a zeci de companii fondate în Republica Moldova, Ucraina, în state membre ale UE (cele mai multe în Germania), dar și în paradisuri fiscale. La înregistrarea acestor companii a folosit acte de identitate eliberate de Republica Moldova, Ucraina și Federația Rusă, el având cetățenia tuturor celor trei țări. În regiunea transnistreană a Republicii Moldova, controlată de regimul separatist pro-rus, Victor Gușan controlează un grup mare de companii prin intermediul cărora menține sub influența sa întreaga economie a regiunii separatiste – de la comerțul cu produse alimentare, carburanți, medicamente și sport, până la telefonie fixă și mobilă, internet, bănci și presă. Conform datelor din Registrul persoanelor juridice din Ucraina, la începutul anului 2016, Gușan figura ca proprietar și beneficiar efectiv al operatorului ucrainean de telefonie mobilă Intertelecom. În 2016, pe fundalul războiului cu separatiștii pro-ruși din estul Ucrainei, Intertelecom a devenit obiectul unei investigații desfășurate de Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU). Compania era suspectată că ar fi oferit serviciilor secrete ruse posibilitatea de a intercepta abonați de telefonie mobilă din Ucraina. În perioada URSS, Gușan a fost unul dintre șefii serviciului secret rus din Republica Moldova, iar ulterior, după crearea enclavei separatiste din stânga Nistrului, a făcut parte din pretinsele „servicii secrete transnistrene”. Numele lui în această calitate îl regăsim în dosarul de la CEDO nr. 48787/99 al deținuților politici de la Tiraspol „Ilașcu și alții contra Moldovei și Rusiei”. Din dosar reiese că Gușan a fost unul din colaboratorii KGB care a participat la arestarea, percheziționarea și interogarea deținuților politici de către serviciile secrete transnistrene și ruse cu 31 de ani în urmă. Toți politicienii lui Gușan, boss-ul de care UE nu se atinge Cei mai importanți exponenți ai regimului separatist de la Tiraspol au fost și sunt produsul holdingului Sheriff, inclusiv așa-numita „majoritate parlamentară”. Prin intermediul lor, Gușan își asigură controlul administrativ absolut asupra regiunii transnistrene. "Parlamentul" și "guvernul" separatiste din Transnistria (sursa: Vitalie Călugăreanu) Fostul „președinte” al autoproclamatei republici transnistrene, Evhenii Șevciuk, a fost vicedirector al companiei Sheriff. Actualul „președinte” al enclavei separatiste, Vadim Krasnoselski, a fost, în perioada 2012-2015 consilierul directorului companiei Interdnestrkom - operatorul de telefonie mobilă din stânga Nistrului, fondată tot de Gușan și Kazmaly. Astfel, întregul „aparat administrativ” al „republicii” separatiste lucrează în interesul imperiului boss-ului Sheriff. În 2003, ca urmare a unor abuzuri comise de administrația ilegală de la Tiraspol față de școlile cu predare în limba română din partea stângă a Nistrului, UE a introdus restricții de viză împotriva mai multor exponenți ai regimului separatist. Anual, valabilitatea acestor restricții este prelungită de UE. Victor Gușan nu se regăsește însă în lista celor sancționați de UE. La Chișinău, doar ONG-urile (nu și autoritățile) cer includerea lui în lista de sancțiuni internaționale. În februarie 2023, actuala guvernare pro-europeană de la Chișinău a adoptat o lege pentru combaterea separatismului. Aceasta prevede pedepse penale pentru separatism și instigare la separatism. Procurorul general interimar al Republicii Moldova, Ion Munteanu, susține că în acest moment nu există nici o cauză penală pornită în baza noii prevederi introduce în Codul penal și că aceasta este „greu de aplicat”. Autoritățile constituționale nu au inițiat dosare penale pentru separatism sau uzurparea puterii pe o parte a teritoriului național nici pe numele lui Gușan, nici pe numele pretinsului lider transnistrean, Vadim Krasnoselski. Totuși, contactat de echipa noastră de jurnaliști, Oleg Serebrian, vicepremierul moldovean pentru Integrare, a spus că "se discută acum intens această chestiune" (nominalizarea pe lista de sancțiuni internaționale a lui Gușan, Krasnoselski și alții din Transnistria). Lukoil, pompa principală a separatiștilor Principalul partener al companiilor Sheriff și Tiroiltreid, controlate de Victor Gușan, începând din martie 2022, este grupul rusesc Lukoil. Potrivit documentelor vamale ale Republicii Moldova consultate de echipa noastră de jurnaliști, 98% din cantitatea de motorină importată în Transnistria în 2023 provine de la rafinăria Lukoil din România. Tot în 2023, benzina importată în republica separatistă a provenit 100% de la rafinăria Lukoil din România. În 2022, benzina din enclava separatistă a Republicii Moldova a provenit, în proporție de 96%, din România. Tot în 2022, Lukoil (prin companiile din România, Bulgaria și Țările de Jos) a furnizat doar 30% din motorina pentru Transnistria. Restul de 70% a provenit de la companii mai mici, toate controlate de cetățeni ruși sau moldoveni. Toate aceste date se referă la companiile care au exportat combustibil în Transnistria. Țările de origine a combustibilului, însă, sunt în unele cazuri altele decât cele în care se află firmele exportatoare. În 2022, de exemplu, în Transnistria a ajuns motorină exportată prin firme din România, dar care își avea originea în șase țări (inclusiv Rusia) și Uniunea Europeană. Toate datele vor fi detaliate în paragrafele următoare. Micile cisterne bulgărești Documentele citate anterior arată că, în 2022, în Transnistria au intrat 49.049 tone de motorină. Aproape 70% din această cantitate, adică 33.804 tone, a fost importată de către compania Sheriff. Șase companii (două din Bulgaria, trei din România și una din SUA) au avut contracte de furnizare de motorină cu Sheriff. Cele două companii din Bulgaria au livrat aproximativ 2.800 de tone de motorină, adică în jur de 8% din cantitatea totală importată de Sheriff în 2022. Este vorba de două companii mici. Una dintre acestea, Agro 03, nu este specializată doar în vânzări de combustibili, ci de mărfuri generale. Cealaltă, GTA Petroleum, este un trader de produse petroliere activ pe piețele din Bulgaria, România, Grecia, Kosovo, Serbia. Țările de origine ale combustibilului livrat de cele două companii bulgare sunt România, Bulgaria și alte țări din Uniunea Europeană. Euronova Energies, filiera rusească Cea mai mare parte din motorină importată de Sheriff în 2022, 90% din cantitate, a provenit de la trei firme exportatoare înregistrate pe teritoriul României. De la aceste trei companii, Sheriff a importat 30.825 de tone de motorină. Țara de origine pentru aproape 70% din această motorină (20.990 tone) a fost Rusia. Responsabilă de importul de motorină din Rusia a fost o companie înregistrată în Elveția, dar pe care autoritățile vamale ale Republicii Moldova o consideră ca fiind exportator român. Compania se numește Euronova Energies SA, cu sediul la Geneva. A fost înființată în 2013. Și anterior anului 2022, această companie exporta combustibil rusesc în Transnistria. Filiera, potrivit Centrului de Investigații Jurnalistice de la Chișinău, pornea din portul rusesc Novorosiisk, traversa Marea Neagră până în portul românesc Constanța, unde era depozitat la compania Oil Terminal, apoi preluat de o firmă românească și transportat pe teritoriul Republicii Moldova, de unde ajungea în Transnistria. Euronova Energies SA se ocupă cu transportul, depozitarea și comercializarea petrolului și a produselor rafinate pe piețele din sud-estul Europei. Deține capacități de stocare la Marea Neagră (unde are un contract cu compania de stat Oil Terminal din Constanța) și la Marea Adriatică și practică și transportul de combustibili pe Dunăre. Compania mai are reprezentanțe în Geneva, Dubai și Novi Sad. A câștigat mai multe licitații pentru cote de petrol în zona Urali, prin compania rusească de stat Zarubezhneft. Matrioșka Gazprom și spionajul pentru resurse în România Euronova Energies SA are legături indirecte și cu gigantul Gazprom. Potrivit rapoartelor de activitate ale companiei sârbești NIS, deținute de Gazprom, Euronova Energies este al doilea furnizor al companiei sârbești, după proprietarul Gazprom. În prezent, Euronova Energies este administrată de sârbul Stephane Jovanovic (președinte) și franco-elvețienii Gilles Chautard și Raphaë Gossner. Între 2012 și 2017, Stephane Jovanovic a lucrat și prin firma Euronova Energies SRL înființată de el la București, dar închisă între timp. Din baza de date ICIJ Offshore Leaks rezultă că Stephane Jovanovic mai este asociat și în firma Vendome Energy International SA (înregistrată în Insulele Virgine Britanice) împreună cu Duško Perović. Duško Perović este șeful Reprezentanței Republicii Srpska (parte a teritoriului Bosniei și Herțegovinei) la Moscova și un mare rusofil. Acum câțiva ani, Petrović a fost implicat într-un scandal când a amenințat jurnaliștii de la publicația Capital din Bosnia și Herțegovina după ce aceștia au publicat o investigație legată de Petrović și compania Comsar Energy care trebuia să construiască o centrală termică. Comsar Energy este o firmă cipriotă deținută de oligarhul rus Rashid Sardarov, iar Perović era și angajat la firmele lui Sardarov. Comsar Energy deține o concesiune pe 44 de ani de la Guvernul Republicii Srpska pentru construirea și exploatarea centralei termice Ugljevik 3 și a minei de cărbune adiacente. Perović a fost cel care s-a ocupat și de aducerea vaccinului anti-COVID Sputnik și a mai multor investiții rusești în Republica Srpska. Duško Perović mai este acționar și în offshore-urile din Insulele Virgine Britanice Brokly Alliance Inc și Elnasort Financial Inc (firmă care, la rândul ei, a fost acționar la compania Comsar a rusului Sardarov). În cea de-a doua firmă, asociat îi este sârbul Aleksandar Andrejević. Și de la acest personaj se deschide un păienjeniș de firme offshore în care sunt implicați mai mulți ruși și foști politicieni sârbi. Numele lui Aleksandar Andrejević este legat de mai multe scandaluri ca reprezentant al firmei elvețiene Mineco AG. De altfel, el a fost acuzat în Serbia, alături de alte persoane, pentru fraudă în privatizarea unei fabrici de alcool. În timp ce se ascundea de autoritățile sârbe, în 2012, Andrejević se întâlnea la București cu Iacob Chişărău, pe atunci director al companiei româneşti Moldomin, şi Dan Adrian Rus, reprezentantul filialei Mineco din România. Scopul întâlnirii a fost de a găsi o cale pentru a mitui judecătorul care se ocupa de cazul privatizării Moldomin pentru a da o decizie favorabilă companiei elvețiene. Miza afacerii era de peste un miliard de dolari, care consta în zăcămintele de cupru controlate de fosta companie de stat românească. Mineco câștigase drepturile de exploatare a rezervelor de cupru ale Moldomin, dar statul român a anulat privatizarea bănuind că procesul nu s-a desfășurat în mod corect. Așa că s-a ajuns la judecată, iar elvețienii vroiau să fie siguri că nu pierd vremea. Intermediarul șpăgii, Iacob Chișărău, a fost arestat, iar ulterior și judecătorul și Dan Adrian Rus. Apoi, în 2013, toți au fost condamnați. Andrejević a reușit să părăsească la timp România și să scape de lege ascunzându-se la Londra. Un alt scandal în care a fost implicată firma Mineco în România a fost unul legat de spionaj, tot în anul 2012. Atunci, un geolog rus a fost reținut de autoritățile române pe Aeroportul Internațional Henri Coandă din București. Asupra lui au fost găsite hărți geologice secrete, iar DIICOT și SRI au declarat că dejucaseră un act de spionaj și o amenințare la adresa securității naționale a României. Se pare că hărțile conțineau informații clasificate despre rezervele de cupru și metale rare din zona Moldova Nouă. Numele spionului reținut atunci este Orlov Mikhail, un geolog care făcea parte dintr-o echipă de experți ruși în minerit adusă în România de Dragan Aksentijević, șeful urmăritului Aleksandar Andrejević, de la Mineco. Conform OCCRP, echipa de experți era condusă de Ilyas Abdrakhmanov, pe atunci deputat al Republicii Bașkiria, un teritoriu al Federației Ruse, și membru al partidului politic Rusia Unită al lui Vladimir Putin. După aceste episoade, Mineco s-a retras din România lichidându-și toate firmele, iar Moldomin este falimentată, devenind o catastrofă ecologică. Mărunțiș: un moldovean și un dobrogean Celelalte două firme românești care au exportat motorină în 2022 în Transnistria sunt Bitum Logistics Co SRL și Marsala Koncept SRL. În total, cele două au trimis în „republica” separatistă aproximativ 3.600 de tone de motorină. Bitum Logistics Co a vândut către Sheriff Tiraspol doar 533 de tone de motorină. Firma a fost înființată în 2020. În nici trei ani, cifra de afaceri a crescut de 88 de ori iar profitul, de cinci ori (la aproape patru sute de mii de euro). Cu toate acestea, la sfârșitul lunii martie 2023, societatea comercială a intrat în insolvență. Proprietarul și administratorul actual al Bitum Logistics Co SRL este Grigore Cechină, cetățean român născut în Republica Moldova acum 58 de ani. Istoricul firmei Bitum Logistics Co SRL este unul destul de stufos având în vedere scurta sa viață. În septembrie 2020, societatea comercială a fost fondată, alături de Grigore Cechină, de polonezii Walczak Tomasz Stanislaw și Konstanty Dariusz Wojciech, românii Matei Costin Ionescu, Ana Cristina Iordan, Dan Vasile Cristurean, Daniel Marian Pușcaș și moldoveanul Iurie Ivanov. Polonezii sunt implicați în afaceri cu energie și cu combustibili și la ei acasă, în Polonia, iar Konstanty a fost inclusiv reprezentantul firmei rusești DelkOil În martie 2021, românii se retrag din firmă și asociați rămân Grigore Cechină, polonezii Walczak Tomasz Stanislaw și Konstanty Dariusz Wojciech, precum și cetățeanul moldovean Iurie Ivanov. În iunie 2021, Cechină a devenit unic asociat iar în martie 2023 a cerut intrarea firmei în insolvență. Marsala Koncept, o firmă înființată în 2014, a exportat către Sheriff Tiraspol peste 3.000 de tone de motorină. Unicul asociat și administrator al societății de comerț cu combustibili din Constanța este Elbis Osman. Într-o conversație telefonică cu un membru al echipei noastre de jurnaliști, Elbis Osman a admis că a lucrat cu compania Sheriff: ”Continuăm să exportăm în Republica Moldova, dar nu mai facem afaceri cu Sheriff pentru că nu este o companie serioasă. În momentul de față, Moldova are un mare deficit de combustibil având în vedere situația actuală.”. Osman a precizat că Marsala Koncept achiziționează combustibilul de la ”mai mulți furnizori de pe piața românească. Nu avem un furnizor anume, dedicat. Luam de la cine oferă un preț mai bun.”. Întrebat dacă știe că este posibil ca o parte din motorina exportată de către firma sa să ajungă și la trupele rusești din Transnistria, Osman a negat: ”Eu vând în condiții legale. Cine plătește mai bine acela este clientul. Nu stau să fac investigații să văd cine cui vinde mai departe. Se cumpără din Oil Terminal și se vinde mai departe clienților interni sau externi.”. Firmă din Miami, motorină din Belarus Compania americană care a exportat motorină în 2022 către Sheriff este doar un paravan al unui cetățean moldovean, Iuri Blincov. Acesta a înființat în 2013, la Miami, compania Prime H.M. Exim Inc. Potrivit documentelor consultate de echipa noastră de jurnaliști, țara de origine a motorinei facturate de Prime H.M. Exim Inc este Belarus. Cantitatea exportată: doar 184 de tone. Conform portalului de investigații RISE Moldova, Blincov apare şi într-un litigiu contra aşa-zisului comitet vamal din regiunea separatistă, figurând ca furnizor de motorină pentru compania Sheriff. Aceeași sursă citează și documente ale Trezoreriei SUA (dezvăluite prin proiectul internațional FinCENFiles), potrivit cărora, în 2017, Bank of China Limited, cu sediul la New York, a raportat suma de două milioane de dolari, virată de Sheriff Tiraspol din conturile deținute la o bancă rusească către mai multe firme din Polonia, Lituania, Ucraina și SUA. În SUA banii au fost transferaţi firmei Prime H.M. Exim Inc. Petrotel Lukoil România, rafinăria preferată a Tiraspolului În 2022, și Tiroiltreid a importat motorină în Transnistria. Cantitatea: 15.245 de tone. Cea mai mare parte a motorinei importate de Tiroiltreid, 12.258 de tone, a provenit de la rafinăria Petrotel Lukoil din România, dar vânzătorul motorinei a fost, în acte, compania elvețiană Litasco, trader-ul oficial al grupului Lukoil. Alte aproape 3.000 de tone de motorină au fost cumpărate de Tiroiltreid de la Lukoil Bulgaria și Lukoil Benelux. În 2023, perioada ianuarie – mai, în Transnistria au ajuns 31.348 tone de motorină. Cea mai mare parte din această cantitate, 30.737 tone de motorină, echivalentul a 98%, a fost livrată de Litasco Elveția, trader-ul grupului Lukoil, iar originea combustibilului a fost rafinăria Petrotel Lukoil din România. În 2022, în Transnistria au ajuns 30,3 milioane de litri de benzină. Sheriff a importat o cantitate de puțin peste un milion de litri de benzină, integral din Belarus. Restul cantității, de 29,3 milioane de litri, a fost importat de Tiroiltreid de la rafinăria Petrotel Lukoil din România. În 2023, perioada ianuarie – mai, doar Tiroiltreid a importat benzină în Transnistria: 8,5 milioane de litri. Vânzătorul combustibilului a fost Litasco Elveția, trader-ul grupului Lukoil, iar sursa benzinei a fost rafinăria Petrotel Lukoil din România. Grupul Lukoil nu a răspuns la nici una din întrebările care i-au fost trimise de către echipa noastră de jurnaliști. Tancurile alimentează la PECO Gușan Orice beneficiar de combustibil din Transnistria – fie că este cetățean privat, companie sau instituție – este client al uneia din cele două companii controlate de Viktor Gușan, Sheriff și Tiroiltreid, singurele importatoare de motorină, benzină și GPL. Când vine vorba de instituțiile publice ale „republicii” transnistrene, Sheriff și Tiroiltreid sunt singurele companii care depun oferte la simulacrele de licitații publice. Este, evident, și cazul forțelor armate de pe teritoriul Transnistriei. Inclusiv Serviciul de Informații și Securitate al Moldovei arată, într-o notă publicată de anticoruptie.md, că „O bună parte din motorina dar și benzina importată în Transnistria (...) este utilizată de către GOTR (Grupul Operativ al Trupelor Ruse) care staționează în stânga Nistrului pentru a apăra depozitele de armament de la Cobasna. De asemenea GOTR adesea efectuează și exerciții militare, care au drept scop prezentarea capacității forțelor separatiste și intimidarea autorităților constituționale ale Republicii Moldova.”. Două întrebări pentru UE, NATO și câteva guverne Două întrebări sunt esențiale în contextul alimentării cu combustibil a mașinii de război rusești din Transnistria: Cum a fost posibil ca peste 20.000 de tone de motorină din Rusia să ajungă la forțele militare rusești din Transnistria după declanșarea invaziei împotriva Ucrainei, prin intermediul unor companii din UE (cazul Euronova Energies), în ciuda sancțiunilor impuse de blocul comunitar asupra petrolului rusesc? Cum a fost posibil ca peste 55.000 de tone de motorină și 38 de milioane de litri de benzină produse în UE (marea majoritate, în România, dar și în Bulgaria și în alte țări din blocul comunitar) să ajungă în Transnistria și, implicit, la forțele militare controlate de Moscova, în ciuda sancțiunilor impuse de blocul comunitar persoanelor și entităților care sprijină invazia rusească? UE și NATO se ascund după guverne, care se ascund după Republica Moldova Echipa noastră de jurnaliști a adresat aceste întrebări tuturor guvernelor țărilor UE în care sunt înregistrate companiile implicate în filiera transnistreană, dar și Uniunii Europene și NATO. Toate răspunsurile primite au fost eschive de PR. Comisia Europeană a răspuns, la întrebarea 1, că doar „pe baza informațiilor limitate furnizate în legătură cu bunurile și entitățile implicate, UE nu poate comenta și nici evalua dacă sancțiunile UE au fost încălcate sau ocolite”. NATO a răspuns chiar mai sec: „Vom trimite întrebările dvs. autorităților din țările respective, care sunt cele mai în măsură să răspundă”. Răspunsul Guvernului de la București a pasat întreaga responsabilitate Guvernului de la Chișinău, deși Republica Moldova nu este stat membru al UE: „Regimul importurilor (licențiere, tarife, nomenclator de produse etc) în Republica Moldova este stabilit prin reglementările adoptate de autoritățile acestui stat. Aceste reglementări privesc ansamblul teritoriului și totalitatea operatorilor economici din Republica Moldova, inclusiv regiunea transnistreană. Autoritățile române nu dețin și nu compilează date cu privire la categoriile de produse, originea, specificațiile, valoarea acestora etc., importate în Republica Moldova.”. Răspunsul Guvernului de la Sofia pare copiat de la omologii de la București, în fond, deși cuvintele folosite sunt altele: „Considerăm Transnistria ca o parte integrantă a Republicii Moldova în granițele sale recunoscute internațional. Autoritățile Republicii Moldova sunt cele care exercită controlul asupra întregului teritoriu, inclusiv asupra punctelor vamale. Nu avem nici o notificare de la autoritățile Republicii Moldova care să aibă legătură cu ipotezele susținute de dvs.”. Chișinăul a interzis kerosenul pentru Transnistria, care nu are avioane Răspunsul Guvernului de la Chișinău a evitat, de asemenea, problema de fond: „Importurile de petrol și motorină ce au ca destinație regiunea transnistreană a Republicii Moldova sunt permise strict pentru uz civil, fiind restricționate categoriile de produse petroliere sensibile (de exemplu: benzine pentru aviație, de tip ,,jet fuel” sau echivalente). După declanșarea războiului brutal al Federației Ruse împotriva Ucrainei, activitatea punctelor de trecere de pe segmentul central (transnistrean) al frontierei de stat moldo-ucrainene a fost suspendată. Implicit, autoritățile vamale și de frontieră ale Republicii Moldova monitorizează integral toate tranzacțiile de import efectuate de către companiile din raioanele de est ale țării, desfășurate exclusiv la posturile controlate de autoritățile constituționale. Conform analizei autorităților, în anul 2022, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2021, nu s-au atestat fluctuații semnificative în partea ce privește importurile de petrol și motorină în regiunea transnistreană a Republicii Moldova. (...) Toate categoriile de mărfuri interzise pe teritoriul țării, incluse în lista sancțiunilor internaționale, inclusiv din Federația Rusă, precum și cele cu potențial uz militar ce au ca destinație regiunea transnistreană nu sunt autorizate pentru import în Republica Moldova. Potrivit prevederilor Legii nr. 1163/2000 și a Hotărârii Guvernului nr. 606/2002 importul pe teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor cu dublă destinație este posibil doar în urma autorizațiilor emise de Comisia interdepartamentală de control asupra exportului, reexportului, importului şi tranzitului de mărfuri strategice. În cazul importurilor efectuate în regiunea transnistreană a țării noastre se aplică o monitorizare și o verificare sporită, iar în cazul constatării potențialului uz al mărfii în scopuri militare sau paramilitare, este refuzată autorizarea tranzacției, indiferent de categoria mărfii (echipamente electronice, software, produse chimice sau alte categorii). În procesul de examinare a seturilor de acte depuse de către solicitanți se verifică dacă categoria de marfă importată nu figurează în liste de sancțiuni internaționale sau în nomenclatoare interzise agreate pe bilaterală/multilaterală cu statele sau organizațiile internaționale partenere cu Republica Moldova. (...)”. Realizarea acestei investigații a fost sprijinită printr-un grant IJ4EU. International Press Institute IPI, European Journalism Centre EJC și orice alt partener al IJ4EU nu sunt responsabili de conținutul publicat sau de utilizarea acestuia în orice fel.

Rusia trimite în Transnistria luptători duri (sursa: oryxspioenkop.com/)
Internațional

Rusia trimite în Transnistria luptători duri

Rusia trimite în Transnistria luptători duri. La Chişinău există cazuri când "persoane sub statut de diplomaţi ai Federaţiei Ruse repede ajung pe malul stâng al Nistrului, în Transnistria, şi acolo numai de diplomaţie nu se ocupă", a afirmat, miercuri, preşedintele Parlamentului Republicii Moldova, Igor Grosu, într-un interviu acordat Agerpres. "Numai de diplomaţie nu se ocupă" În ceea ce priveşte o eventuală expulzare a diplomaţilor din Federaţia Rusă, pe principiul parităţii, el a spus că acest subiect este analizat de cei care pot lua decizii în acest sens. Astfel, a evocat "volumul de lucru legal" al diplomaţilor ruşi din Republica Moldova. "Sunt... nu foarte multe, suficiente cazuri când persoane sub statut de diplomaţi ai Federaţiei Ruse, sosind la Chişinău, repede ajung pe malul stâng al Nistrului, în Transnistria. Şi acolo numai de diplomaţie nu se ocupă. Şi noi ştim despre lucrul ăsta şi ei ştiu că noi ştim despre lucrul ăsta. Acum, da, noi o să facem bineînţeles o evaluare a volumului de lucru pe care îl au ei aici şi o să venim cu o decizie în acest sens", a detaliat Grosu. În acest sens nu există un termen-limită. "Atunci când o să fim pregătiţi pentru a lua o decizie o s-o anunţăm public şi o să îi informăm şi pe colegii ruşi", a arătat şeful Legislativului moldovean. Rusia trimite în Transnistria luptători duri Mai mult, el a afirmat că în Transnistria "se află un grup de aşa-numiţi diplomaţi, pe care numai diplomaţi nu îi poţi considera, uitându-te la ei... vizual, iar activitatea lor ţine de cu totul alt domeniu decât domeniul diplomatic". "Ţine de domeniul... da... al serviciilor secrete şi ei ştiu despre lucrul ăsta şi va trebui fiecare caz în parte să îl evaluăm. Da, au mai fost cazuri când s-a refuzat intrarea în ţară a cetăţenilor veniţi din Federaţia Rusă care nu puteau justifica în mod credibil scopul vizitei în Republica Moldova. Suntem nevoiţi să aplicăm filtre mai... mai aşa, mai speciale, la intrarea în ţară, pentru anumiţi cetăţeni şi anumit profil de vizitatori", a completat oficialul. Citește și: Ciolacu pare înțeles cu Iohannis să nu numească un director la SRI până după alegerile prezidențiale din 2024 În acest sens, el a evocat "baze de date de persoane cu profilul celor care au luptat sau au un istoric militar şi au fost implicaţi în anumite conflicte militare în Siria, în Crimeea, în Donbas, Ucraina, Africa Centrală, Libia şi în alte ţări", dar nu a avut o estimare a numărului celor refuzaţi la graniţă pe acest motiv. "De la începutul invaziei Federaţiei Ruse în Ucraina, cifrele au crescut", a arătat Grosu.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră