duminică 23 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: stații

6 articole
Investigații

Oamenii apelor Deltei mor de sete

Oamenii apelor Deltei mor de sete. 5,5 milioane de euro, bani împrumutați de România de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, au fost cheltuiți de Apele Române pe construcția unor stații de alimentare cu apă potabilă a locuințelor din Delta Dunării. Citește și: Armata obligatorie sau angajarea soldaților și gradaților profesioniști: Ministerul Apărării oferă salarii foarte mici, care încep de la 2.439 de lei și nu trec de 4.126 de lei Prima stație a fost construită în 2008, iar ultima în 2018. Bani cheltuiți degeaba. Pentru că autoritățile locale și Consiliul Județean Tulcea, condus de pesedistul Horia Teodorescu, nu au alocat fondurile necesare pentru realizarea unei rețele de alimentare cu apă potabilă. Astfel, apa potabilă este un lux pentru cele câteva mii de români care trăiesc în Delta Dunării, înconjurați de apele dulci ale Dunării. La Periprava, apa costă dublu față de București Apa potabilă este un lux în satul Periprava, o localitate din Delta Dunării. Localnicii aduc apa potabilă în bidoane de la Tulcea, cu bărcile rapide ale Navrom. La magazinul din sat, o sticlă de apă plată sau minerală se vinde scump, dublu față de cât plătesc bucureștenii în hipermaket-uri. Citește și: VIDEO Canalul Bîstroe, deschis traficului pentru nave cargo și petroliere maritime. Invazia rusă a dus la suspendarea discuțiilor sub egida ONU despre impactul de mediu asupra Deltei Dunării Criza apei potabile este întâlnită în majoritatea localităților din Delta Dunării. Mii de români, localnici în Delta Dunării, așteaptă de aproape 28 de ani să se bucure de luxul de a avea apa potabilă în propriile locuințe. Prima inițiativă de a construi o rețea de apă potabilă în Delta Dunării a aparținut Guvernului Văcăroiu în anul 1996. HG emisă de Văcăroiu Atunci, s-a emis o Hotărâre de Guvern care prevedea începerea lucrărilor pentru "alimentarea cu apă potabilă a localităților Ceatalchioi, Partizani, Gorgova, Caraorman, Pătlăgeanca, Periprava, Tudor Vladimirescu, C.A. Rosetti, Letea și Sfiștofca din Delta Dunării". Tot atunci, premierul Nicolae Văcăroiu a alocat 800 de milioane lei vechi din fondul de rezervă al guvernului pentru demararea lucrărilor. Zece ani mai târziu, Executivul a contractat un credit de 298,5 milioane de euro de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE) pentru o serie de investiții, inclusiv pentru "instalarea sistemelor de purificare a apei (stații de captare și tratare a apei potabile - n.r.) în mai multe localități din Delta Dunării", care să asigure accesul populației la apă potabilă. Apele Române, 27 de milioane de lei Întreaga responsabilitate a proiectului a fost plasată Administrației Naționale Apele Române care, după ce a primit banii împrumutați de statul român, s-a ocupat de organizarea licitațiilor pentru contractarea lucrărilor de construcție a stațiilor de captare și tratare a apei potabile. Licitațiile pentru proiectare au fost câștigate de Aquaproiect SA, iar cele pentru construcție, de Deltacons SA, controlată de afaceristul Alexandru Stroie, un apropiat al pesedistului Horia Teodorescu, actualul președinte al Consiliului Județean Tulcea. Valoarea cumulată a contractelor a fost de peste 27 milioane lei, echivalentul a 5,5 milioane euro. Între timp, firma Deltacons a intrat în faliment. Stații recepționate între 2008 și 2018 Administrația Națională Apele Române (ANAR) a transmis, la solicitarea DeFapt.ro, că stațiile de apă din localitățile Partizani și Gorgova au fost recepționate în decembrie 2008. Stația din localitatea Tudor Vladimirescu, în anul 2012, iar cele din Ceatalchioi, Caraorman, Pătlăgeanca și Periprava, în iunie 2018. În plus, ANAR a mai transmis că proiectul derulat de Administrația Națională Apele Române prin Administrația Bazinală de Apă Dobrogea – Litoral prevedea doar execuția alimentărilor cu apă, nu și racordarea la rețeaua de apă: "Sursa de finanțare a fost temeinic accesată și utilizată pentru asigurarea primului pas, respectiv realizarea a stațiilor de alimentare cu apă, ulterior fiind necesar a se realiza și racordarea acestora la rețeaua de apă, de către instituțiile abilitate". Primăriile au preluat investiția Șase din cele șapte stații de apă potabilă au fost predate ulterior administrațiilor locale de către Administrația Națională Apele Române. O situație aparte o reprezintă stația de apă potabilă din Periprava, un sat de graniță ce aparține de comuna C.A. Rosetti. Aici, pe un teren de câțiva zeci de metri pătrați au fost amplasate trei containere și s-a construit o clădire în care se captează apa potabilă. Pe unul dintre containere este amplasată o pancartă pe care este scris numele proiectului finanțat din banii împrumutați de la BDCE. Stația de tratare a apei de la Periprava nu are apă (sursa: Petru Zoltan) Periprava, no man's land "Alimentarea cu apă a localității Periprava a fost construită pe un teren al primăriei (cu acordul acesteia), dar după recepționarea lucrărilor, nu s-a putut intabula lucrarea deoarece primăria nu și-a dat acordul. În prezent, s-au reluat demersurile cu primăria în vederea intabulării, ulterior urmând predarea către aceasta a alimentării cu apă", se menționează în răspunsul transmis de Apele Române. Antonel Pocora a câștigat alegerile în comuna C.A. Rosetti în urmă cu patru ani pe listele PSD. Deși este considerat de președintele CJ Tulcea, Horia Teodorescu, unul dintre cei mai buni primari social-democrați, nu și-a bătut prea mult capul cu stația de apă. Întrebat de către DeFapt.ro de ce nu a preluat stația de apă de la Apele Române, Antonel Pocora a aruncat vina pe fostul primar. "S-a opus, probabil, fostul primar. În 2018 era un alt primar. Din ce știu eu a refuzat preluarea stației pentru că nu avea cu cine să o întrețină, nu avea oameni, mă rog", a declarat primarul. Se așteaptă salvarea de la CJ Tulcea Primarul Antonel Pocora a adăugat că problema cu apa potabilă a fost preluată de Aquaserv, compania Consiliului Local Tulcea, în care deține 10% din acțiuni și Consiliul Județean Tulcea. "Între timp, am intrat în Asociația Apă Canal la nivel județean. Prin asociație se implementează un proiect de reabilitarea a rețelor de apă. Noi suntem prinși în acel proiect, dar se ocupă Aquaserv Tulcea", a spus primarul. Tot pesedistul Antonel Pocora a explicat de ce a fost tergiversată preluarea stației de apă plătită de statul român cu bani împrumutați. "Noi, în situația în care nu aveam, nu aveam de ce să o preluăm. Să o preluăm ca să ce să facem cu ea? Știți ce înseamnă să dai drumul la o stație de apă? Înseamnă personal calificat pe care noi nu îl avem. Având în vedere că noi nu aveam capacitatea să gestionăm acea stație de apă, am așteptat proiectul mare în care operatorul regional va prelua stația", a menționat primarul. Oamenii apelor Deltei mor de sete Dar de la județ i s-a promis că localnicii din comuna C.A. Rosetti vor avea apă potabilă la un an după ce vor începe lucrările. Până atunci, trebuie să primească în custodie stația de apă de la Apele Române, apoi să o predea către Aquaserv. Întrebat dacă el are apă potabilă, primarul Antonel Pocora a spus că are apă potabilă așa cum are toată lumea. "Noi ne folosim de niște ochiuri din zonă în care există apă dulce și ne aprovizionăm cu găleata. De unde să am apă, nu are nimeni apă potabilă. Să sperăm că va veni, totuși, apa", a spus râzând primarul.

Oamenii apelor Deltei mor de sete (sursa: Petru Zoltan)
Stațiile GPL din România, deficiențe majore (sursa: observatorulph.ro)
Eveniment

Stațiile GPL din România, deficiențe majore

Stațiile GPL din România, deficiențe majore. Secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne Raed Arafat a declarat, duminică, într-o conferinţă de presă, că până în prezent au fost constatate 2.150 de deficienţe la staţiile GPL în urma controalelor dispuse după exploziile care au avut loc la Crevedia. Stațiile GPL din România, deficiențe majore Potrivit acestuia, au fost aplicate sancţiuni contravenţionale în cuantum de 6.545.307 lei. Citește și: Arafat se contrazice: neagă că la Crevedia ar fi dat ordine pompierilor, dar spune că a fost „comandant al acțiunii” și că a cerut retragerea oamenilor și trimiterea roboților "Total deficienţe constatate - 2.150. Total măsuri dispuse - 1.519, din care retragerea autorizaţiei sau avizelor la 11, suspendarea activităţii la 60 şi închiderea activităţii la 12. Total sancţiuni contravenţionale - 1.797, în cuantum de 6.545.307 lei", a spus Arafat.

Stațiile GPL se închid, brusc, "temporar" (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Stațiile GPL se închid, brusc, "temporar"

Stațiile GPL se închid, brusc, "temporar". Autorităţile vor să controleze cele aproximativ 65 de staţii de încărcare auto cu GPL existente în judeţul Iaşi. Stațiile GPL se închid, brusc, "temporar" Un fapt constatat de către pompieri este că unele dintre ele au fost închise "temporar". Citește și: Șefa CNCIR, compania statului care putea să verifice la cerere stația ilegală GPL de la Crevedia, arestată 30 de zile pentru devalizare. Este nepoata fostului SRI Radu Timofte Pompierii de la ISU Iaşi începuseră controalele la aceste tipuri de staţii în urmă cu două luni, dar în urma exploziei de la Crevedia se aşteaptă ca patronii de staţii GPL să închidă afacerile o vreme. O parte dintre staţiile auto cu încărcare GPL pot fi observate uşor pe Internet, pe harta interactivă. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Stațiile de monitorizare a poluării, moarte în județul Iași (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Mediu

Stațiile de monitorizare a poluării, moarte

Stațiile de monitorizare a poluării, moarte. Ieşenii nu ştiu acum cât de poluat este aerul în oraşul în care locuiesc. Stațiile de monitorizare a poluării, moarte Motivul: majoritatea staţiilor care monitorizează calitatea aerului în judeţul nostru, şase la număr, tot nu au fost reparate, deşi a trecut aproape un an. Asta în condiţiile în care reprezentanţii Agenţiei pentru Protecţia Mediului (APM) Iaşi au spus mereu că sunt probleme tehnice temporare: "Se rezolvă". Din cele şase staţii, trei sunt în municipiul Iaşi, însă doar una a funcţionat în ultimele luni, aşa că pe restul "se depune praful". Citește și: Andreea Raicu, abandonată pe aeroport de Wizz Air: „Nu am avut unde să dormim, nu ni s-au găsit zboruri imediate, ci după 2-3 zile. Era ora 4 dimineața, tot în aeroport” Celelalte staţii sunt în Aroneanu (IS-4), Tomeşti (IS-5) şi în Bosia Ungheni (IS-6), dar şi acestea merg cu întreruperi. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Încărcarea mașinilor electrice, imposibilă în Craiova (sursa: Facebook/Primăria Municipiului Craiova)
Mediu

Încărcarea mașinilor electrice, imposibilă în Craiova

Încărcarea mașinilor electrice, imposibilă în Craiova. Reprezentanţii USR Dolj susţin că municipiul Craiova are nevoie de staţii de încărcare pentru maşini electrice şi acuză conducerea primăriei că nu a pus în funcţiune nicio staţie din cele aprobate. Încărcarea mașinilor electrice, imposibilă în Craiova Potrivit acestora, în municipiul Craiova numărul de maşini electrice este în creştere de la an la an, în timp ce infrastructura de încărcare a acestora este la nivel critic. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online "USR Craiova, prin consilierul local Eduard Cîrceag, a propus încă din 2021 un proiect de realizare a 9 staţii de încărcare pentru maşini electrice. Deşi proiectul a fost aprobat, Olguţa Vasilescu nu a fost capabilă să îl implementeze până în prezent. Au existat şi fonduri europene prin PNRR (gratis) pentru realizarea staţiilor de încărcare, însă nu au fost accesate de administraţie", afirmă reprezentanţii USR Dolj, într-un comunicat de presă. Aceştia propun pentru Craiova implementarea cât mai rapidă a proiectului USR privind realizarea staţiilor de încărcare maşini electrice şi suplimentarea acestora cu unele de mare putere, pentru tranzit, precum şi realizarea unui parc pentru producerea energiei electrice din surse regenerabile pentru autoconsum. Citește și: PSD, PNL și UDMR, vot în bloc pentru „albirea” abuzului în serviciu până la 250.000 de lei. AUR a acceptat tacit: abțineri pe toată linia. Doar USR și patru neafiliați au votat „împotrivă” "Prin proiect se poate asigura energie electrică pentru consumul propriu în domeniul public, cum ar fi iluminatul public, iluminatul în incinta instituţiilor administraţiei locale, consumul de energie electrică în clădirile instituţiilor administraţiei locale: primărie, cămin cultural, creşe, grădiniţe, unităţi învăţământ, spitale, centre îngrijire bătrâni etc", mai spum reprezentanţii USR Dolj în comunicatul de presă.

Microbuzele electrice școlare, fără stații de încărcare (sursa: Facebook/Ministerul Educației - România)
Mediu

Microbuzele electrice școlare, fără stații de încărcare

Microbuzele electrice școlare, fără stații de încărcare. Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat joi, la Sibiu, că lotul de 3.200 de microbuze şcolare electrice care vor fi achiziţionate cu fonduri PNRR va fi distribuit "cu prioritate" către unităţile de învăţământ din localităţi situate în mediul rural, cu condiţia ca în acestea să fie disponibile staţiile de încărcare. Microbuzele electrice școlare, fără stații de încărcare "Este investiţia care vizează 3.200 de microbuze electrice şi şcolile verzi. Noi am scos în transparenţă o hotărâre de Guvern care vizează achiziţia microbuzelor verzi, ca o primă parte, astăzi chiar a fost urcată pe site hotărârea de Guvern în transparenţă. Urmează ca ele să fie achiziţionate şi urmează să avem şi un algoritm de distribuţie a lor în ţară în funcţie de zonele izolate, de numărul de elevi, de rute prioritare şi de harta staţiilor de încărcare. Citește și: Medicii montau stimulatoare cardiace şi defibrilatoare de la morți: percheziții ale IGPR în Braşov, Iaşi şi Neamţ Pentru că a fost un alt apel care a vizat existenţa unor staţii de încărcare, ele fiind electrice au nevoie să aibă aceste staţii disponibile, pentru a putea fi alimentate între transporturile şcolare", a declarat ministrul Deca, aflată la Sibiu pentru a participa la şedinţa Uniunii preşedinţilor de Consilii Judeţene pe care i-a informat şi despre achiziţia acestor microbuze. Deca nu a explicat dacă și câte stații electrice sunt în satele și comunele României.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră