sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: smurd

9 articole
Eveniment

Elicopter SMURD mortuar: intervenția medicilor, contestată

Elicopter SMURD mortuar: intervenția medicilor, contestată. Doctor Anda Păuleț spune că, la primul apel, familia sau persoana care a făcut solicitarea nu a raportat un pacient inconștient aflat în stop cardiorespirator, ci a cerut constatarea decesului. Elicopter SMURD mortuar: intervenția medicilor, contestată Aceasta spune că în astfel de cazuri se trimite o ambulanță nemedicalizată care nu este echipată pentru resuscitare, având în componență un medic care doar constată decesul, nu un echipaj medicalizat capabil să inițieze manevre de resuscitare. Citește și: Lovitură dură pentru Ciolacu: candidatura lui Negrescu la funcția de comisar european, respinsă de von der Leyen. Negrescu a cotizat 1,2 milioane de lei la PSD pentru post De asemenea, doctor Anda Păuleț subliniază importanța ca persoana care efectuează apelul să descrie corect situația, astfel încât medicul coordonator să poată lua decizia potrivită. Medicul menționează că, chiar dacă o ambulanță cu medic nu era disponibilă, s-ar fi putut trimite elicopterul, așa cum s-a făcut ulterior. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Elicopter SMURD mortuar: intervenția medicilor, contestată (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Elicopterul SMURD, mai încet decât moartea (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Elicopterul SMURD, mai încet decât moartea

Elicopterul SMURD, mai încet decât moartea. Povestea decesului unui tânăr de 39 de ani din Ciurea a generat controverse între familia acestuia și echipajul de salvare. Elicopterul SMURD, mai încet decât moartea Familia susține că a efectuat mai multe apeluri la 112 pentru a solicita o ambulanță, dar, conform lor, un elicopter a ajuns abia după două ore și jumătate. Citește și: Ciolacu confirmă că nu are diplomă de bacalaureat, dar susține că deține o copie legalizată a diplomei examenului luat în 1986, când a terminat liceul Pe de altă parte, reprezentanții serviciilor de ambulanță și urgență afirmă că primele solicitări au fost pentru constatarea decesului. Ulterior, când familia a modificat solicitarea, indicând că pacientul ar putea respira, atunci a fost trimis elicopterul. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Uriașul efort al statului pentru salvarea lui Florin Piersic Foto: Inquam Photos / George Calin
Eveniment

Uriașul efort al statului pentru salvarea lui Piersic

Uriașul efort al statului român pentru salvarea lui Florin Piersic: 11 medici din Cluj au fost mobilizați de Paște, actorul a fost apoi adus la București cu avion SMURD scos de la un exercițiu NATO, în total acesta fiind plimbat prin patru spitale de stat. Citește și: Băutor profesionist: 1,6 la mie alcool în sânge la volan, dar „coerent, fără tulburări de echilibru sau imprecizie în mișcări”. Amenda: 12.800 de lei Însuși liderii PSD Marcel Ciolacu și Alexandru Rafila s-au mobilizat pentru salvarea actorului, în vârstă de 88 de ani. Citește și: Geoană, declarație riscantă despre Ucraina: insinuează că România ar fi trebuit să blocheze exportul grânelor ucrainene. O astfel de decizie ar fi produs satisfacție la Moscova „Premierul Marcel Ciolacu a cerut să fie informat despre starea marelui actor, un simbol al României”, relatează site-ul postului România TV. Uriașul efort al statului pentru salvarea lui Piersic Cum a evoluat intervenția statului în cazul Florin Piersic: Vineri seara, 3 mai, în ajun de Paște, o echipă se mobilizează la Spitalul Militar din Cluj Napoca. „În noaptea de vineri spre sâmbătă, ne-am întors în ţară ca familie, sâmbătă dimineaţa, împreună cu domnul manager, împreună cu domnul doctor Ştef, şeful terapiei intensive, împreună cu un coleg ortoped de la Spitalul Militar şi cu alţi colegi din cardiologie, făcând o şedinţă de lucru multidisciplinară, i-am făcut o vizită amănunţită domnului Florin Piersic”, a relatat doctorul Horia Roşianu de la Institutul Inimii din Cluj Napoca. Duminică, 4 mai, Paștele ortodox: „Am reuşit să strângem până duminica dimineaţa o echipă formată din 11 colegi” - relatează tot Horia Roșianu. Marți, 7 mai, Florin Piersic este transferat la București cu o aeronavă SMURD, care trebuia să participe la un exercițiu NATO în Ungaria. „La primirea solicitării, avionul SMURD se afla implicat în exercițiul NATO «Vigorous Warrior 2024», desfășurat în Ungaria”, relatează Hotnews, citând surse din ministerul de Interne. La București, Florin Piersic este internat mai întâi la Institutul Matei Balș. Joi, 9 mai, Florin Piersic este transferat la spitalul Foișor, unde este operat din nou. Nu este clar cât au costat toate aceste operațiuni. Pacienții „obișnuiți”, abandonați Pe pagina de Facebook a ministerului Sănătății se afirmă că pacienții de la Foișor au fost dați deoparte pentru a-i face loc lui Florin Piersic. „Jurnalistii care sunt la Foisor ar trebui sa puna intrebarea, cate programari la operatii au fost anulate ca sa il preia pe Florin Piersic? Cati oameni care au stat la rand si au venit din alte judete sa fie operati acolo, au suferit aceasta nedreptate? Spitalul Foisor nu e un spital de urgenta, acolo se fac programari cu luni inainte. Am o prietena care acu ceva vreme a fost programata la operatie, paraplegica fiind, iar in ziua respectiva a venit urgenta cu ordin de la minister si au amanat-o pe a doua zi, dar pe alti pacienti i-au trimis acasa!!!!”, a scris Bianca Ghiorghiu. Spitalul Foișor a anunțat, într-un comunicat de presă de sâmbătă, că starea de sănătate a actorului Florin Piersic s-a îmbunătățit.

Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, la DNA (sursa: Facebook/MAI)
Investigații

Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, la DNA

Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, la DNA. Generalul de flotilă aeriană Cătălin Dache, șeful Inspectoratului General de Aviație (IGAv) din Ministerul de Interne, și subalternii săi sunt anchetați de procurorii militari de la DNA pentru că au girat lucrări de reparații fictive estimate la peste 4,73 milioane de euro în cazul a două avioane. Inclusiv pentru cel donat de magnatul Ion Țiriac pentru SMURD. Lucrările fictive au fost facturate de asocierea dintre Școala Superioară de Aviație Civilă, condusă de George Barbu, și Arpiem Aviation, controlată de Peter Alexandru Vasile. Defapt.ro a dezvăluit în exclusivitate, încă din ianuarie 2022, cum sunt sifonați banii publici de la Ministerul de Interne, alocați pentru repararea și mentenanța avioanelor, de către cuplul George Barbu și Peter Alexandru Vasile cu ajutorul șefilor de la Inspectoratul General de Aviație. Mai mult, firma Arpiem Aviation era abonată la contractele publice de la Școala Superioară de Aviație Civilă, în baza cărora încasase cel puțin 1,6 milioane de euro. Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, la DNA O dezvăluire publicată de către Defapt.ro a fost preluată de procurorii militari din cadrul Direcției Naționale Anticorupție (DNA). La începutului anului trecut, Defapt.ro a dezvăluit că Inspectoratul General de Aviație a atribuit mai multe contracte asocierii dintre Școala Superioară de Aviație Civilă, o instituție din subordinea Ministerului Transporturilor condusă de director George Barbu, și firma Arpiem Aviation, controlată de Peter Alexandru Vasile, pentru repararea avionului Cessna Citation V. Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, reparat cu 3.000.000 EURO Acesta este avionul SMURD donat pentru salvarea de vieți omenești de către miliardarul Ion Țiriac. De exemplu, în noiembrie 2018, IGAv a dat asocierii un contract de 4,74 milioane de lei pentru reparația capitală a motoarelor. Câteva luni mai târziu, pe 9 mai 2019, s-a semnat un act adițional prin care valoarea contractului a fost majorată cu 2,21 milioane de lei. Adică cu 49%. Ulterior, s-au semnat mai multe contracte pentru lucrări suplimentare. Valoarea acestora depășea trei milioane de euro în august 2021. În paralel, firma Arpiem Aviation este abonată la contractele Școlii Superioare de Aviație Civilă, condusă de același director George Barbu. Valoarea contractelor la începutul anului 2022 erau de aproximativ 7,9 milioane de lei, echivalentul a peste 1,6 milioane de euro. 30 de percheziții La data de 21 iunie 2023, procurorii militari din cadrul DNA au făcut 30 de percheziții în București și Ilfov într-un dosar de corupție ce vizează contractele publice de la IGAv. Atunci au fost luate la puricat sediile a trei instituții publice, sediile unor societăți și domiciliile unor persone fizice. O zi mai târziu, procurorii militari au anunțat că s-a început urmărirea penală împotriva generalului de flotilă Cătălin Dache, șeful Inspectoratului General al Aviație din Ministerul de Interne, pentru infracțiunea de abuz în serviciu, dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată. În același dosar de corupție mai sunt urmăriți penal locotenentul comandor Andrei Bădulescu, șeful Serviciului Dezvoltare, Reglementări Tehnice și Coordonare Mentenanță Aeronave, și comandorul (r) Florin Vasile, adjunctul lui Cătălin Dache și inginerul șef al IGAv. Tot atunci, procurorii au transmis că s-a început urmărirea penală împotriva lui George Barbu și Mihai Popa, directorul general, respectiv directorul tehnic al Școlii Superioare de Aviație Civilă. Nu a scăpat nici Peter Alexandru Vasile, potrivit unor surse din cadrul DNA. Toți pentru complicitate la abuz în serviciu. Lucrări fictive sau proaste Conform ordonanței procurorilor militari, în perioada 2019-2023, IGAv a semnat mai multe contracte de reparații și mentenanță pentru aeronavele Piper Pa-42 Cheyenne III A și Cessna C-560 Citation V cu asocierea formată din Școala Superioară de Aviație Civilă și Arpiem Aviation. În calitate de șef al IGAv, generalul de flotilă aeriană Cătălin Dache "ar fi aprobat, cu încălcarea dispozițiilor legale, documentația necesară efectuării plăților pentru lucrările menționate mai sus, cunoscând că acestea nu au fost recepționate, executate sau au fost executate necorespunzător". Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac pentru SMURD, folosit de Gabriel Oprea pentru „zboruri speciale” Subalternii săi i-ar fi dat o mână de ajutor și "ar fi întocmit și aprobat diverse documente necesare efectuării plăților pentru lucrările amintite". Procurorii militari din cadrul DNA susțin că "în contextul menționat mai sus, ar fi fost produs Inspectoratului General de Aviație din cadrul M.A.I. un prejudiciu în sumă totală de 23.199.049 lei concomitent cu obținerea unui folos necuvenit, în același cuantum, pentru asocierea respectivă". Practic, paguba adusă Ministerului Afacerilor de Interne, adică statului român, este de peste 4,73 milioane de euro.

Arafat, o nouă palmă lui Rafila (sursa: Inquam Photos/George Călin)
Eveniment

Arafat, o nouă palmă lui Rafila

Arafat, o nouă palmă lui Rafila. Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a atras atenţia sâmbătă că o posibilă modificare "fără niciun motiv" a sistemului medical de urgenţă românesc, care a funcţionat "eficient" în pandemie, ar putea conduce la prăbuşirea acestuia, asemenea unui domino. Arafat, o nouă palmă lui Rafila "Când gândim rezilienţa sistemului sanitar nu putem să o facem pe bucăţi, ci în întregul său. Luăm sistemul de urgenţă unde sunt multe discuţii acum. (...) Sistemul medical de urgenţă în România s-a dezvoltat după un anumit model, cu foarte multe interdependenţe. SMURD e dependent de UPU, este dependent de aviaţia Ministerului de Interne, de pompieri, ca să funcţioneze. Este o entitate interconectată. Este interconectat şi cu serviciile de ambulanţă cu care lucrează împreună pe teren. Este un sistem funcţional care s-a dovedit a fi foarte eficient în timpul pandemiei. Venim acum şi spunem: vrem să schimbăm. Ok. Schimbăm. Dar venim cu ceva mai bun decât am avut, cu ceva care ar funcţiona mai bine? Odată ce ai creat un sistem, dacă îl atingi undeva şi greşeşti că l-ai atins acolo, tot sistemul cade precum dominoul", a afirmat Raed Arafat, la Black Sea and Balkans Security Forum. BSBSF este organizat de către New Strategy Center, organism controlat de George Scutaru, fost consilier al lui Klaus Iohannis. Reformă "fără absolut nici un motiv" El a explicat că, la reconstruirea sistemului, s-ar pierde ceea ce s-a câştigat anterior. "Va trebui să începi să îl construieşti din nou şi s-ar putea să nu reuşeşti să faci acelaşi lucru şi să pierzi ceea ce ai câştigat în sistemul respectiv. (...) Sistemele care se dovedesc că funcţionează în timpul unui dezastru vor trebui întărite şi introduse lecţiile învăţate şi îmbunătăţite prin lecţiile învăţate. Nu trebuie venit şi reformat de la zero fără absolut niciun motiv. Şi nu vorbesc numai de sistemul de urgenţă, ci de orice sistem", a spus Raed Arafat. Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă a pledat pentru constituirea de stocuri şi a arătat că unele dintre acestea au fost folosite în criza refugiaţilor din Ucraina. Achiziții pentru protecție civilă "Noi ne-am pregătit foarte mult în ultimii ani pe partea de protecţie civilă şi am cumpărat echipamente despre care ni s-a spus că nu ar fi trebuit să le cumpărăm pentru că sunt bani pierduţi: generatoare electrice de mare capacitate, tabere pentru persoane care rămân fără adăpost şi ne-am trezit cu taberele folosite în criza refugiaţilor. Noi nu le-am planificat pentru asta, dar le aveam de doi ani şi de aceea am putut să reacţionăm imediat", a adăugat Arafat. El le propune companiilor să îşi constituie un "cont de rezilienţă" pentru a nu renunţa la personalul calificat în perioadele de criză. Un exemplu dat de Raed Arafat este cel din industria aeroporturilor, după pandemie, când mii de bagaje au fost pierdute din cauza lipsei de personal pentru că cei la care s-a renunţat la începutul crizei COVID nu au mai vrut să revină, iar instruirea unui nou personal necesită timp. Business sau societate? "Dacă am lua o decizie undeva ca 1% din profitul anual să fie pus într-un cont intangibil pentru a face faţă dezastrelor - în loc să dăm afară oamenii dintr-o firmă, prin aceşti bani îi ţinem pe perioada unei crize, trei, patru, cinci, şase luni, şi îi plătim cu 70% din salariu, dar nu îi dăm afară. Acest cont să fie numit contul pentru rezilienţă. Am ieşi mult mai repede dintr-un dezastru decât dacă în timpul dezastrului dăm afară tot personalul dintr-o companie, după care încercăm să o construim din nou când trece dezastrul. Citește și: VIDEO Viktor Orban, la Moscova. Este singurul lider european care participă la înmormântarea lui Gorbaciov Dar astfel de lucruri trebuie să fie gândite din timp. Din punctul de vedere al cuiva care lucrează în domeniul protecţiei civile şi în sistemul medical de urgenţă înseamnă pregătirea mentalităţii, continuităţii sistemului. Şi asta înseamnă finanţare previzibilă, adecvată şi înţelegerea mecanismului de pregătire - de ce trebuie să ai stocuri, redundanţă, cheltuieli pe care nu poţi să le justifici prin cost eficienţă doar din punct de vedere al bussiness-ului şi trebuie să te gândeşti din punct de vedere al funcţionalităţii societăţii în timpul unei provocări", a explicat Raed Arafat.

SMURD, disputat între Rafila și Arafat (sursa: Facebook/Raed Arafat)
Eveniment

SMURD, disputat între Rafila și Arafat

SMURD, disputat între Rafila și Arafat. Dacă nu e stricat, sistemul e funcţional, aşa că de ce să îl schimbăm? Asta se întreabă Raed Arafat, în ceea ce priveşte preluarea de către Ministerul Sănătăţii a serviciilor de ambulanţă, unităţilor de primiri urgenţe şi SMURD. SMURD, disputat între Rafila și Arafat Şeful DSU susţine că, dacă acest lucru s-ar întâmpla, medicii ar ajunge greu la pacienţii care au nevoie de ajutor, iar numărul deceselor ar spori. La începutul săptămânii trecute, ministrul Sănătăţii spunea că legăm prea mult instituţiile de persoane. Sindicatul ambulanțierilor a anunţat public că îl susţine pe Rafila în acest conflict şi ameninţă cu proteste. Sindicaliştii din Ambulanţă susţin că, din 2014, de când Raed Arafat a plecat de la Ministerul Sănătăţii la MAI, a sprijinit mai mult SMURD-ul decât serviciile de ambulanţă. Acest lucru este arătat şi într-un memoriu trimis către mai multe instituţii, care a declanşat şi anunţul lui Alexandru Rafila privind trecerea unităţilor de primiri urgenţe, a ambulanţelor şi SMURD-ului în subordinea Ministerului Sănătăţii. Arafat "coordonează tot, avizează tot" Gheorghe Chiș: "Suntem din 2014 cu două conduceri. Şi doctorul Arafat pe o parte, de control şi coordonare operaţională, dar coordonează tot, avizează tot, fără avizul dânsului nu se putea face nici măcar o angajare sau un transfer. (...) Citește și: Rusia fură masiv grâu din Ucraina și îl exportă din peninsula Crimeea. Livrările, de 50 de ori mai mari decât normalul perioadei Pentru noi, pentru Serviciile de Ambulanţă, a fost o perioadă în care noi am rămas subdezvoltaţi şi limitaţi în tot ceea ce înseamnă competenţe." Raed Arafat spune că impactul unei astfel de schimbări de comandă ar fi resimţit în primul rând de către români, potrivit Știrilor TVR.

Rafila spune că SMURD-ul lui Arafat trebuie integrat în ministerul Sănătății Foto: captură video
Politică

Rafila: SMURD-ul lui Arafat, în ministerul Sănătății

Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, spune că SMURD-ul lui Arafat trebuie integrat în ministerul Sănătății. În prezent, intervențiile de urgență ale statului român sunt coordonate de Departamentul pentru Situații de Urgență, condus de Raed Arafat, care face parte din ministerul de Interne. În decembrie 2021, Rafila a mai încercat să preia o parte din atribuțiile lui Arafat, dar nu a reușit. Rafila: SMURD-ul lui Arafat, în ministerul Sănătății „Integrarea serviciilor de urgență cu celelalte UPU sau alte tipuri de activități ale șistemului de sănătate e absolut necesară pentru că nu funcționează separat. Trebuie să funcționeze integrat, nu trebuie să țină de o persoană care ocupă o funcție de demnitate publică, ci de nevoia oamenilor. Am recunoscut meritele lui Arafat în organizarea SMURD, dar ele trebuie integrate la nivelul Ministerului Sănătății și asta cred că e clar pentru toată lumea. (...) Este și problema resursei umane, suntem într-un cerc vicios, insuficienta resursei duce la plecarea accelerată a altora”, a spus ministrul PSD al Sănătății, citat de site-ul Știrile TVR. Potrivit acestui site, secretarul de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat, fondatorul serviciului de urgență, a susținut că sistemul SMURD actual funcționează perfect și nu are rost să ne întoarcem în timp. În prezent, serviciul de urgență SMURD se află în subordinea Ministerului de Interne. Ambulanțele trebuie înnoite Alexandru Rafila a făcut aceste declarații joi, la dediul Serviciului de Ambulanță București - Ilfov, unde a ținut o conferință de presă cu prilejul Zilei Mondiale a Sănătății. „Cred că organizarea serviciilor de ambulanță și funcționarea lor la anumite standarde reprezintă o prioritate pentru toată lumea. Dumneavoastră, prin activitatea pe care o desfășurați, sunteți de foarte multe ori primii interlocutori ai bolnavului, primii interlocutori ai familiei pacientului, iar lucrul acesta este foarte important”, a afirmat ministrul Sănătății. „Aveți în mod evident nevoia de a îmbunătăți structura resurselor pe care le aveți la dispoziție. Nu este vorba doar despre Ambulanța București-Ilfov, ci despre toate serviciile de ambulanță din țară. Unele dintre mijloacele de intervenție au o vârstă apreciabilă și necesită un proces de înnoire permanentă”, a adăugat el. Citește și: Capii bisericilor ortodoxe, val de atacuri împotriva patriarhului Kiril al Moscovei: „Pentru Dumnezeu, trezește-te și condamnă acest rău”

Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, în iulie 2019, după reparații (sursa: Facebook/MAI)
Investigații

Avionul donat de Țiriac SMURD-ului

3.000.000 de euro. Atât a plătit Inspectoratul General de Aviație în ultimii trei ani pentru a repara avionul donat de Țiriac SMURD-ului pentru salvarea vieților omenești. Banii au ajuns la asocierea dintre firma Arpiem Aviation și Școala Superioară de Aviație Civilă, condusă de George Barbu. Deloc întâmplător, firma Arpiem Aviation este abonată la contractele Școlii Superioare de Aviație Civilă, instituție din subordinea Ministerului Transporturilor. 29 de contracte pentru Arpiem Aviation George Barbu conduce Școala Superioară de Aviație Civilă (SSAC) din 2015. Pentru o scurtă perioadă de timp a plecat la Tarom, dar a revenit pe post. El are o relație aparte cu Peter Alexandru Vasile, asociatul majoritar de la firma Arpiem Aviation. Pe care îl cunoaște bine pentru că SSAC cumpără piese de schimb, avioane și simulatoare de la acesta. De exemplu, din 2019 până la finalul anului trecut, Școala a încheiat nu mai puțin de 29 de contracte cu firma controlată de Peter Alexandru Vasile. 25 dintre aceste contracte s-au încheiat în urma procedurii de achiziție directă. Valoarea cumulată a contractelor este de aproximativ 7,9 milioane de lei. Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, obosit Nu este deloc surprinzător, deci, că Arpiem Aviation și Școala Superioară de Aviație Civilă s-au asociat pentru a obține contractele de întreține și reparație pentru avionul Cessna Citation V, aeronavă donată de magnatul Ion Țiriac pentru misiuni SMURD, salvarea de vieți omenești și scopuri umanitare. Avionul Cessna Citation V a fost donat în aprilie 2014 Inspectoratului General pentru Aviație (IGAv) și avea o valoare contabilă de 1,7 milioane de euro. Locotenentul Eugen Corneliu Fricosu, purtătorul de cuvânt al IGAv, a arătat pentru deFAPT.ro că, la momentul efectuării donației, aeronava avea 6.811 de ore de zbor și 50 de minute. În plus, primul motor urma să intre în reparații capitale după alte 233 de ore de zbor, iar cel de-al doilea, după aproximativ 273 de ore de zbor. Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac pentru SMURD, folosit de Gabriel Oprea pentru „zboruri speciale” Inspectoratul General pentru Aviație a atribuit în noiembrie 2018 un acord cadru asocierii dintre firma Arpiem Aviation și Școala Superioară de Aviație Civilă pentru lucrări regulamentare și reparația capitală a motoarelor. Pentru lucrările regulamentare s-a semnat un contract în valoare de 335.243 de lei, iar pentru reparația motoarelor s-a semnat un alt contract în valoare de 4,74 milioane de lei. Reparația motoarelor a costat milioane Cinci luni mai târziu, pe 9 mai 2019, la contractul pentru reparația motoarelor s-a semnat un act adițional prin care valoarea contractului a fost majorată cu 2,21 milioane de lei. O creștere cu 49%. În iunie 2019, în baza acordului cadru a mai fost semnat un contract pentru lucrări suplimentare, în valoare de 616.402 lei. Toate aceste tipuri de lucrări au fost recepționate de IGAv în iulie 2019, după cum anunța chiar MAI. Câteva luni mai târziu, în decembrie 2019, au mai fost semnate două contracte, în valoare de 381.000 lei pentru lucrări suplimentare la 300 de ore, reformare roți, înlocuire baterie și manoperă. Culmea, la o lună după recepția lucrărilor, adică în ianuarie 2020, avionul donat de Ion Țiriac a beneficiat de o nouă rundă de lucrări suplimentare. De data aceasta, au fost reparate blocurile de frânare și înlocuite antenele. Valoarea contractului a fost puțin peste 1,11 milioane lei. Procesul verbal de recepție al lucrărilor a fost semnat în aprilie 2020. Reparații peste reparații, ca pentru o rablă Asocierea dintre firma Arpiem Aviation și Școala Superioară de Aviație Civilă a semnat un nou acord cadru cu IGAv în iunie 2020. Pentru început s-au înlocuit bechia și ventilatorul din cabină în baza unui contract de 38.152 de lei. Implementarea unei cerințe specifice a costat 1,98 milioane de lei, în timp ce alte lucrări regulamentare, puțin peste 293.000 de lei. Aceste noi lucrări au fost recepționate în aprilie 2021. Dar, în iunie 2021, avionul a intrat din nou în reparații. Atunci i s-a schimbat Unitatea de Control a Generatorului. Apoi au fost schimbate capsele de la buteliile anti – incendiu, masca de protecție la fum, unitatea de generare simboluri, cabluri comandă motoare și indicatoarele de viteză. Și reparațiile nu s-au oprit aici. În august 2021 a fost înlocuit inletul motorului drept, deși înainte cu doi ani motoarele beneficiaseră de reparații capitale. Valoarea cumulată a contractelor atribuite asocierii dintre Arpiem Aviation și Școala Superioară de Aviației Civilă este de aproximativ 13,3 miloane de lei. Separat, pentru piesele achiziționate de la Arpiem Aviation, IGAv a mai plătit 1,2 milioane de lei. Așadar, e vorba de 14,5 milioane de lei. Astfel, costurile cu piesele de schimb și reparațiile avionului donat de Ion Țiriac se ridică la aproximativ 3.000.000 de euro.

Gabriel Oprea, zbor "special" cu aeronava SMURD (sursa: Inquam Photos/Octav Ganea)
Investigații

Oprea zbor special cu aeronava SMURD

Miliardarul Ion Țiriac a donat statului un avion pentru misiuni umanitare și salvarea vieților omenești. De fapt, aparatul a fost folosit și pentru transportul „special” al demnitarilor. În frunte cu generalul Gabriel Oprea, zbor "special" cu aeronava SMURD. Documente obținute de către defapt.ro dovedesc că, în cel puțin două rânduri, Gabriel Oprea, însoțit de colaboratori, a zburat cu avionul donat pentru SMURD în misiuni fără nici o legătură cu medicina de urgență. Ce prevedea contractul de sponsorizare În primăvara anului 2014, omul de afaceri Ion Țiriac a donat statului un avion Cessna Citation V pentru misiuni umanitare. Contractul de sponsorizare a fost semnat pe 23 aprilie 2014 între firma Ion Țiriac Air și Inspectoratul General de Aviație (IGAv), care a primit cu titlu gratuit dreptul de proprietate asupra aeronavei. La acea dată, valoarea contabilă a aeronavei era de 1,7 milioane euro. IGAv se află în subordinea Ministerului Afacerilor Interne, care atunci era condus de Gabriel Oprea, care era și vicepremier. Conform contractului de sponsorizare, avionul a fost donat cu obligația folosirii pentru misiuni SMURD, în scopuri umanitare, salvarea de vieți omenești, medico-sanitare și salvarea victimelor accidentelor și persoane aflate în stare de dificultate. Totodată, potrivit răspunsului IGAv, avionul putea fi folosit și pentru zboruri speciale. Din formularea Inspectoratului, însă, nu este clar dacă aceste "zboruri speciale" sunt cele pentru menținerea aeronavigabilității, cele tehnice și cele necesare instruirii personalului sau și altele. OUG cu dedicație de la Ponta Ministerul Afacerilor Interne, sub comanda lui Gabriel Oprea, a decis ca avionul donat de Ion Țiriac să fie operat de Școala Superioară de Aviației Civilă, din subordinea Ministerului Transporturilor. Cessna Citation V pentru SMURD (sursa: Facebook/MAI) Motivul oficial îl aflăm din Ordonanța de Urgență 57 din septembrie 2014 emisă de Guvernul Ponta. Astfel, în documentul citat se menționeză că operarea aeronavei de către Școala Superioară de Aviație Civilă se face pe "durata derulării programelor de pregătire a personalului aeronautic navigant şi nenavigant tehnic din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne necesar operării aeronavei". Totodată, s-a desemnat Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti, prin UPU - SMURD, ca operator medical al aeronavei, pe durata operării acesteia de către Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă. Ministerul Transporturilor mai avea obligația să suporte cheltuielile pentru înmatricularea, întreținerea și opera avionului, dotarea cu kit-ul medical corespunzător și pregătirea personalului IGAv. Oprea, zbor "special" cu aeronava SMURD Primul zbor special făcut de ministrul Gabriel Oprea cu aeronava donată de Ion Țiriac a avut loc în data de 7 noiembrie 2014. Avionul a decolat de pe Aeroportul Internațional București "Aurel Vlaicu" (Băneasa) și a aterizat pe Aeroportul Internațional Timișoara. Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, reparat cu 3.000.000 EURO Pe lista pasagerilor se aflau ministrul Gabriel Oprea, generalul (r) Ilie Botoș, șeful Poliției Române al vremii, Petre Tobă, șeful Poliției de Frontieră de atunci, Ioan Buda, șeful DIPI Gheorghe Nicolae, generalul Dorel Grădinaru, Cosmin Pâslaru și Diana Vasilache. Delegația condusă de ministrul Gabriel Oprea urma să participe la inaugurarea punctului de trecere a frontierei Lunga – Nakovo. Eveniment la care au participat atunci premierii Victor Ponta și Aleksandar Vucic, actualul președinte al Serbiei. Escală de plăcere la Craiova Planurile de zbor arată că vicepremierul Gabriel Oprea urma să plece de la Timișoara la Craiova și, de acolo, înapoi la București. După finalizarea ceremoniei de la Timișoara, delegația condusă de Gabriel Oprea a luat avionul și s-a deplasat la Craiova. Potrivit documentelor consultate de către defapt.ro, avionul a decolat de pe Aeroportul Timișoara în data de 8 noiembrie 2014, cu destinația Aeroportul Craiova. O zi mai târziu, avionul decola de la Craiova spre București. Zborurile au fost efectuate de Școala Superioară de Aviație Civilă, condusă atunci de directorul Ștefan Sârbu. Dar generalul Dorel Grădinaru nu își mai aduce aminte exact acest zbor. „Eu executam misiunea pe baza unei solicitări sau a unui ordin venit de la minister. Nu îmi puneam probleme. Trebuia să îi duc la destinație și să-i aduc de la destinație. Dacă mi se ordona să fac o misiune, o făceam. De câte ori zbura ministrul, eram obligat să fiu la bordul aeronavei. Știu că a fost un zbor de la Timișoara la Craiova, dar din cauza condițiilor meteo nu s-a mai putut efectua zborul mai departe. Avionul a rămas și noi am plecat cu mașinile”, a spus Grădinaru pentru defapt.ro. Zbor "special VIP" la Bruxelles Pentru ministrul Gabriel Oprea a urmat o nouă misiune pentru care era necesară folosirea avionului donat de Ion Țiriac. Trebuia să zboare la Bruxelles pentru a participa la Consiliul de Justiție și Afaceri Interne. Se întâmpla pe 14 septembrie 2015. Atunci, la bordul avionului s-au mai îmbarcat secretarul de stat Bogdan Tohăneanu, generalul Ilie Botoș, Elena Oprin, Corneliu Alexandru și Cosmin Pâslariu. Misiunea de zbor a fost asigurată de generalul de flotilă aeriană Cristinel Reliu Ion, pe atunci inspector general al IGAv. Zborul era considerat "special VIP". Întreaga delegație a revenit în România pe 15 septembrie 2015. Conform unor surse din cadrul Ministerului Transportului, din documentele obligatorii la dosarul de zbor lipsesc: procesul verbal pentru certificarea zborului de control și evaluare a aeronavei de zbor, planul de asigurare și tabelul nominal cu personalul care participă la zborul special. Oprea invocă "interesul Securității statului român" Gabriel Oprea, fost vicepremier și ministru de Interne, consideră că a folosit avionul "în interesul Securității statului român". "Există un punct de vedere al MAI cu privire la folosirea acestei aeronave care prin Hotărâre de Guvern execută și misiuni speciale", a arătat Gabriel Oprea într-un mesaj pentru defapt.ro. În același timp, Inspectoratul General de Aviație susține că "și-a respectat întocmai obligațiile rezultate din contractul de sponsorizare și din actul adițional la acesta". "Toate zborurile aeronavei au fost executate pentru misiuni de zbor din competența Inspectoratului General de Aviație, în conformitate cu prevederile contractului de sponsorizare și ale Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57 din 22 septembrie 2014 pentru aprobarea unor măsuri privind operarea unei aeronave aflate în proprietatea Ministerului Afacerilor Interne", a precizat purtătorul de cuvând al IGAv, locotenentul Eugen Corneliu Fricosu, pentru defapt.ro.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră