vineri 18 iulie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: scoala

56 articole
Eveniment

Contabila unui colegiu din Pașcani a deturnat 510.000 de lei, inclusiv din indemnizații de handicap

Contabila unei școli, acuzată de furt. Curtea de Conturi a descoperit un prejudiciu de 510.000 de lei la Colegiul Național „Mihail Sadoveanu” din Pașcani, după ce contabila instituției a transferat ilegal banii în contul personal. Contabila unei școli, acuzată de furt Sumele au fost deturnate în mod repetat, de-a lungul mai multor ani, prin operațiuni contabile frauduloase. Citește și: Șeful Regiei Protocolului de Stat, criticat de Bolojan, indemnizații astronomice în 2025 Printre fondurile sustrase se numără și indemnizații de handicap, alături de cheltuieli și contribuții sociale. Conducerea școlii afirmă că a luat măsuri după recunoașterea faptelor de către angajată. Continuarea, în Ziarul de Iași

Contabila unei școli, acuzată de furt (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Bullying școlar, caz ajuns în instanță (sursa: Pexels/cottonbro studio)
Eveniment

Caz de bullying la școală, ajuns în fața judecătorilor. Despăgubiri serioase

Bullying școlar, caz ajuns în instanță. Un caz rar de bullying școlar a ajuns în fața judecătorilor din Pașcani, fiind soluționat cu acordarea de daune morale. Bullying școlar, caz ajuns în instanță Incidentul s-a petrecut în curtea unei școli gimnaziale din Iași, unde un elev de clasa a VII-a a fost agresat fizic de doi colegi mai mari. Citește și: Care este structura anului școlar 2025-2026: cum alternează cursurile cu vacanțele Cei doi agresori, în vârstă de 14 și 15 ani, erau cunoscuți pentru comportamente violente, iar vârsta unuia dintre ei a permis tragerea la răspundere penală. Cazul, petrecut în iunie 2022, marchează o premieră în justiția locală privind sancționarea bullyingului în mediul școlar. Continuarea, în Ziarul de Iași

Primarul din Rediu, Iași,vrea să lase școala fără hârtie igienică fiindcă nu obține rezultate Foto: Facebook Scoala Rediu
Eveniment

Primarul vrea să lase școala fără hârtie igienică fiindcă nu obține rezultate bune

Primarul din comuna Rediu, județul Iași, Ioan Condrea, vrea să lase școala locală fără hârtie igienică fiindcă nu obține rezultate bune. Mai mult, el spune, într-o ședință a consiliului local, că ar trebui „scos” și microbuzul care duce copiii la școală. Citește și: Atac brutal al unei judecătoare la adresa lui Nicușor Dan: ea cere suspendarea noului președinte pentru că i-a convocat la Cotroceni pe șefii parchetelor Afirmațiile lui Condrea (PNL) au fost filmate, iar filmarea distribuită de site-ul 24iasi.ro. Primarul vrea să lase școala fără hârtie igienică fiindcă nu obține rezultate „Sincer, eu sunt un pic dezamăgit de școală și chiar vreau întâi să avem rezultate și după aceea să le dăm beneficii. Cred că trebuie să începem cu alte măsuri, să scoatem microbuzul, să scoatem detergentul, să scoatem hârtia igienică. Eu nu sunt cu remuneratul la prostie”, a spus Condrea, în ședința de consiliu.  Însă o consilieră i-a spus că mulți copii vin la școală tocmai fiindcă au asigurată o masă. „Bine, astea sunt pentru copii. Faptul ca managementul școlii este așa cum este și nu reușesc ei...dar pentru copii, masă...”, spune consiliera locală Maria Rados. „Și de la cancelarie scoatem hârtia igienică”, o întrerupe primarul. „...pachețelul, mărul, pentru ei înseamnă mult aici. Da, la noi în Iași, copiii nici nu se uită la ele. Da aici înseamnă ceva...”, mai arată consiliera. „Majoritatea lucrăm și în privat și vedeți că dacă ceva nu este eficient, nu mai alimentezi, nu mai dai bani că băgăm în sac fără fund, fără nici un rezultat”, mai arată primarul Condrea. 

Nicușor votează pentru o Românie unită (sursa: Inquam Photos/Alex Nicodim)
Eveniment

De ce a votat Nicușor Dan la Făgăraș, orașul său natal: Nu trebuie să existe două Românii

Nicușor votează pentru o Românie unită. Primarul Capitalei, Nicușor Dan, candidat independent la alegerile prezidențiale, a declarat duminică dimineață, la Făgăraș, că a votat pentru o schimbare care să aducă prosperitate și stabilitate economică, nu pentru „aventură și descurajarea investițiilor” în România. Nicușor votează pentru o Românie unită „Am votat cu gândul la mulți oameni care sunt tăcuți, cinstiți, muncitori și care nu s-au simțit mult timp reprezentați”, a afirmat Nicușor Dan. Citește și: Pariorii de pe Polymarket, hiperactivi: vezi a cui cotă a crescut masiv în această dimineață El a subliniat că, în opinia sa, România se află într-un moment de cotitură, iar votul actual poate defini direcția țării pentru o perioadă îndelungată. Un parcurs european și dialog social Candidatul independent a menționat că a votat pentru o direcție europeană, pentru o colaborare solidă cu partenerii din Uniunea Europeană și pentru o societate bazată pe dialog, nu pe diviziune: „Am votat pentru o direcție europeană și pentru o colaborare bună cu partenerii noștri europeni, nu pentru izolarea României. Și am votat pentru o societate în care să reușim să avem dialog, nu una în care să fim dezbinați”, a punctat el. Alegerea simbolică a Făgărașului Nicușor Dan a spus că a votat „cu speranță”, încredințat că există în România, în Republica Moldova și în diaspora oameni care vor să contribuie activ la construirea unei țări mai bune. Primarul Capitalei a ales să voteze la Școala Gimnazială nr. 4 din Făgăraș, localitatea sa natală, pentru a transmite un mesaj de unitate: „Am votat la Făgăraș ca să transmitem oamenilor că e important să știm de unde am plecat și pentru că nu trebuie să existe două Românii: una a marilor orașe și una a zonei rurale și a orașelor mici. Trebuie să distribuim prosperitatea peste tot în România.” Nicușor Dan a votat în clădirea unde a urmat cursurile gimnaziale, cu multe amintiri. „Clădirea asta nu exista. Era o sală de sport, dar acolo e clădirea veche, unde în clasa de la geam am învățat din clasa a cincea până în clasa a opta.” România la răscruce: „Ne alegem viitorul pentru mai mult de cinci ani” În fața jurnaliștilor, Nicușor Dan a subliniat că alegerile prezidențiale actuale reprezintă un moment crucial: „România își alege viitorul nu doar pentru cinci ani, ci pentru o perioadă mai îndelungată. Este un punct de cotitură”, a declarat el, invitând toți românii să iasă la vot. Fără predicții, dar cu speranță pentru o schimbare structurală Întrebat dacă are așteptări privind rezultatele votului, candidatul a precizat că nu face predicții înainte de încheierea scrutinului: „Nu e prima mea campanie și nu fac niciodată predicții înaintea votului. Românii vor decide. Există speranțe pentru o schimbare structurală, dar depinde de ce se va întâmpla astăzi.” Reacție la acuzațiile de fraudă în diaspora Referitor la acuzațiile privind posibila fraudare a alegerilor în diaspora, Nicușor Dan a evitat să comenteze, invocând etica zilei votului: „Nu vreau să facem campanie în ziua votului. De la început nu am văzut decât scandal la ei.”

Codul drogurilor în școlile din Iași (sursa: Pexels/MART PRODUCTION)
Eveniment

Care sunt emoji-urile pentru droguri folosite de adolescenți

Codul drogurilor în școlile din Iași. În școlile din Iași, consumul de droguri începe de la vârste tot mai mici, generând o problemă alarmantă. Codul drogurilor în școlile din Iași Adolescenții folosesc un cod secret și emoji-uri pentru a comunica despre stupefiante fără a fi depistați de părinți sau profesori. Citește și: Legea Ciolacu privind pensionarea specială a magistraților, retrasă subit de pe ordinea de zi a Senatului. Țoiu (USR) susține că era neconstituțională Acest limbaj criptat și rețelele ascunse de trafic indică faptul că fenomenul scapă tot mai mult de sub control. Semnalele de alarmă sunt vizibile și arată necesitatea unor măsuri urgente de prevenție și intervenție. Continuarea, în Ziarul de Iași

Ponta spune că, între școala de stat și cea privată, alege statul. Dar copiii săi învață la privat Foto: Inquam/George Calin
Politică

Ponta spune că, între școala de stat și cea privată, alege statul. Dar copiii săi învață la privat

Candidatul independent la președinția României, Victor Ponta, spune că, între școala de stat și cea privată, alege statul, dar copiii săi învață la privat. De altfel, și când a fost pus să aleagă între sistemul medical de stat și cel privat, el a ales sistemul privat, ba chiar pe cel din Turcia: în 2015, el a plecat să se opereze, după o accidentare la picior, la o clinică din Istanbul. Ponta are trei copii. Citește și: Ponta despre George Simion: „Dacă câştigă alegerile în 2028 o să-l pun prim-ministru” Ponta alege statul, dar copiii săi învață la privat El a fost întrebat, în emisiunea Insider politic, difuzată sâmbătă la Prima TV, ce alege între şcoală de stat şi şcoală privată.    „Şcoală de stat, dacă suntem noi în stare să asigurăm condiţii la şcoala de stat, şi aici mă refer la impunerea regulilor, apropo de telefon, de disciplină, dacă apărăm profesorii de agresiuni, dacă nu mai se vând droguri la poartă”, a răspuns Victor Ponta, citat de news.ro.    Însă, întrebat unde învață copiii săi, el a spus: „Nu, la şcoală privată. Pentru că, lucrând în zona privată şi ţinând foarte mult la siguranţa lor, am făcut această alegere pe care mi-o asum. Nu mă ascund de ea şi nu mă ruşinez”.    În 2015, el explica de s-a operat la o clinică privată din străinătate, și nu în România: „Ştiau cine sunt, dar şi la noi dacă se operează un prim-ministru din altă ţară nu este acelaşi lucru. Nu am avut camere de luat vederi la intrarea în spital şi nici un tratament special pe care, inevitabil, l-aş fi avut în ţară.   Mi-a spus Nicu Bănicioiu că pentru doamna ambasador a Olandei s-a blocat un etaj la Spitalul Universitar. Bănuiesc că pentru mine se blocau două etaje la Spitalul Militar, ori nu am vrut să se întâmple acest lucru”.   Însă ulterior au apărut informații că el a mințit când a spus că s-ar fi blocat un etaj la Spitalul Universitar pentru ambasadoarea Olandei.   

Școală de subofițeri, înființată la Iași (sursa: Facebook/Poliția Română)
Eveniment

Internele au nevoie de mai mulți agenți de Poliție, se deschide o nouă școală de subofițeri

Școală de subofițeri, înființată la Iași. Școala de agenți de poliție din Iași ar putea fi deschisă în acest an și va funcționa în clădirile fostului Liceu CUG, având o capacitate de până la 250 de cursanți. Școală de subofițeri, înființată la Iași Subiectul a fost discutat în cadrul conferinței de presă susținute de primarul Mihai Chirica și liderii majorității din Consiliul Local. Citește și: Claudiu Târziu, atac dur la Simion: „Să vorbim despre AUR, despre coteria inertă care parazitează conducerea” Așa cum „Ziarul de Iași” a relatat anterior, noua instituție va ocupa un spațiu care nu mai era utilizat de mult timp. Consilierii locali au aprobat în noiembrie 2024 cedarea fostului Liceu CUG către stat, în timp ce Liceul de Mecatronică și Automatizări „Dimitrie Mangeron” a fost mutat în clădirea fostului Liceu Nicolina. Continuarea, în Ziarul de Iași

Atac sângeros în China, morți, răniți (sursa: dushi.singtao.ca)
Internațional

Atac sângeros în China, morți, răniți

Atac sângeros în China, morți, răniți. Un atac cu cuțitul a zguduit sâmbătă seara o școală din localitatea Yixing, provincia Jiangsu, din estul Chinei. Opt persoane au fost ucise, iar alte 17 au fost rănite, conform autorităților locale. Suspectul, un tânăr de 21 de ani, fost elev al instituției, a fost arestat la locul incidentului. Atac sângeros în China, morți, răniți Atacul a avut loc la ora 18:30, ora locală, la Institutul Profesional de Arte și Tehnologie Wuxi. Poliția a confirmat că suspectul, un bărbat de 21 de ani, face parte din promoția 2024 a școlii. Citește și: Apocalipsa fiscală 2025, primele informații concrete: impozit venit – 20%, impozit dividende – 10%, majorarea TVA și impozit progresiv în discuții „Pentru că nu și-a obținut diploma după ce a picat examenele și fiind nemulțumit de salariul primit în timpul stagiului, s-a întors la școală pentru a-și exprima furia și a comite crimele”, a precizat poliția din Yixing. Suspectul a mărturisit totul, potrivit aceleiași surse. Intervenția autorităților Autoritățile locale sunt mobilizate pentru a oferi îngrijiri medicale răniților și pentru a gestiona consecințele acestei tragedii. Ancheta continuă pentru a stabili toate detaliile legate de motivația și desfășurarea atacului. Seria recentă de atacuri violente în China Deși China este considerată o țară sigură, în ultimele luni a fost scena unor atacuri violente care au șocat populația. În noiembrie, un bărbat de 62 de ani a intrat cu un SUV într-un grup de oameni care făceau exerciții fizice la Zhuhai, în provincia Guangdong, provocând moartea a 35 de persoane și rănirea a aproximativ 40. În octombrie, la Shanghai, un atac cu cuțitul într-un supermarket a dus la moartea a trei persoane și rănirea altor 15. În septembrie, în Shenzhen, un elev japonez a fost înjunghiat mortal. Autoritățile, sub presiune Tragedia din Yixing readuce în atenție problema siguranței publice și a gestionării problemelor sociale în China. Autoritățile sunt sub presiunea de a răspunde rapid și eficient pentru a preveni astfel de incidente în viitor. Ancheta în cazul atacului continuă, iar victimele rănite primesc tratament medical de urgență.

Profesor, amenințat cu folosirea unei arme (sursa: Facebook/Școala Gimnazială "Grigorie Ghica Voievod")
Eveniment

Profesor, amenințat cu folosirea unei arme

Profesor, amenințat cu folosirea unei arme. Caz șocant într-o școală din București: un profesor a povestit cum un părinte a amenințat că fiul său ar putea folosi o armă. "Războiul cu… școala" Profesorul este Cătălin Osiceanu. Acesta predă matematica la Școala Gimnazială "Grigorie Ghica Voievod" (fosta școală 30) din București. Citește și: Ciolacu, ultimul pas înainte de divorț: a făcut „partaj voluntar” al bunurilor din Buzău. Motivația sa: „apropierea campaniei” "Atenție! Ceea ce veți citi nu este un pamflet. Se întâmplă în școala mea. În peisajul școlar, apar tot mai mulți nebuni. Aceștia au statut, din păcate, de părinți. Să nu vă închipuiți că nebunia acestora este de genul celor pe care uneori îi vedem pe stradă și ne gândim că locul lor ar fi la ospiciu. Nu. Lor li se declanșează dintr-o frustrare dusă la extrem. „Educația” pe care le-o transmit propriilor copii este toxică. Văzând că eșuează pe toate planurile, privind formarea pentru viață a copilului, își scot armele pe care le dețin și pornesc războiul cu… școala. Profesor, amenințat cu folosirea unei arme Pentru exemplificare vă prezint un caz. Un astfel de părinte acceptă ca propriul copil să urmărească videoclipuri în care se promovează ura împotriva profesorilor. Frații Tate sunt acceptați ca model. Se aliază cu copilul când acesta le spune că profesorul „i-a dat 10 colegului cu care el este în conflict, iar pe el l-a tratat superficial”. Un astfel de părinte acceptă ca propriul copil să stea timp îndelungat în apă rece, ca să răcească, în semn de protest că colegul lui a primt 10 și pentru a convinge că profesorul îi face bullying, prin felul în care l-a apreciat pe copilul de zece. Un astfel de părinte vine să amenințe profesorii, prezentând o listă neagră, întocmită de propriul copil, și colegii copilului că e posibil să aistăm la drame, dacă acesta va reuși să ajungă la arma pe care tatăl o deține în propria locuință. Prezită ca act de bravură o decizie a copilului de a suna un membru din familie, să-i spunem „nașu’”, după ce a primit nota 1, pentru că a fost prins copiind la lucrare și să-i ceară: „Extermină-l pe acest profesor!” "De ce s-a ajuns aici?!" Cred că v-am convins cum stau lucrurile acum în mediul școlar. Dacă cu un timp în urmă se spunea că fiecare școală are nebunul ei, din păcate, în curând vom constata că în fiecare clasă există un astfel de specimen. Școala își pierde ușor, ușor locul și rolul, deoarece trebuie să se ocupe de astfel de cazuri, să strângă probe și să se adreseze organelor competente. Eu nu am fost pregătit să fac asta și nici nu-mi doresc. Sunt nevoit să o fac! De ce s-a ajuns aici?! Profesorii și elevii, neprotejați O serie întreagă de factori a vulnerabilizat școala. Nu există o lege dedicată care să protejeze elevii și profesorii în fața unor astfel de evenimente. Societatea e încurajată să reclame orice dorește legat de școală, chiar sub rezerva anonimatului spunea ministra Educației, dar nu produce efecte, dacă cel care reclamă se dovedește de rea credință. Școlii i se delegă tot felul de sarcini care nu fac parte din categoria instructiv-educativă, dar care generează tensiuni și nemulțumiri de genul: „mie n-au vrut să-mi dea bursă”. N-aș vrea să am dreptate, dar prevăd apariția unor evenimente, în școli, pe care niciun om de bună credință nu și le dorește. Luați această poziție a mea ca pe un manifest. Vă asigur că vă veți aminti că cineva a vorbit despre asta.", a scris Osiceanu pe Facebook. Postarea profesorului Cătălin Osiceanu (sursa: Facebook/Cătălin Osiceanu)

Uniforma școlară, talmeș-balmeș în România (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Uniforma școlară, talmeș-balmeș în România

Uniforma școlară, talmeș-balmeș în România. În numeroase țări, purtarea uniformei școlare este obligatorie, stabilită prin reglementări stricte și respectată de elevi și părinți. Uniforma școlară, talmeș-balmeș în România În România, însă, uniformele școlare sunt de multe ori opționale sau au reglementări vagi, ceea ce lasă loc de interpretare și chiar de nerespectare. Citește și: EXCLUSIV Finul și cumătrul Sorinei Docuz, cu care Ciolacu are o relație „normală”, au primit funcții publice: juniorul – director la BTT, seniorul – șef la SMART, candidat PSD la Senat La Iași, părinții susțin ideea obligativității uniformelor, însă realitatea din școli arată că regulile nu sunt aplicate consecvent nici măcar acolo unde acestea există. Deși aceste reguli sunt, teoretic, în vigoare, aplicarea lor nu este strictă, iar elevii au tendința de a încălca regulamentele fără consecințe majore. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Noi reguli pentru motivarea absențelor elevilor (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Noi reguli pentru motivarea absențelor elevilor

Noi reguli pentru motivarea absențelor elevilor. Părintele/tutorele copilului care a lipsit de la școală are la dispoziție șapte zile de la revenirea acestuia pentru a prezenta o adeverință medicală sau o cerere scrisă, pe baza cărora absențele pot fi motivate. Noi reguli pentru motivarea absențelor elevilor Motivarea absențelor se poate face în acest interval de timp, în baza documentelor justificative, atunci când elevul lipsește de la cursuri. Citește și: Piesa-cheie în puciul lui Băluță de la Unirii: o obscură directoare de la cadastru, cu Mercedes și vilă, susținută de rețeaua PSD Sector 4 Procedura de motivare a absențelor este detaliată în Regulamentul-cadru pentru organizarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024, în vigoare din 1 septembrie. Conform art. 94, al. 2 din ROFUIP 2024, cadrul didactic responsabil de clasă este singurul care poate motiva absențele, în ziua prezentării documentelor. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Hainele de firmă, hărțuire la școală (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Hainele de firmă, hărțuire la școală

Hainele de firmă, hărțuire la școală. A avea o haină sau o pereche de adidași de firmă a devenit adesea o obsesie în rândul copiilor. Hainele de firmă, hărțuire la școală Mulți consideră că un brand la modă le poate conferi statutul și respectul în grupul de prieteni. Citește și: Pensia specială medie a judecătorilor și procurorilor a crescut cu 15% într-un an, mult peste rata inflației, și a ajuns la 25.166 de lei. Unele sunt mai mari Psihologii trag un semnal de alarmă și spun că acest fenomen ia amploare încă de la vârste destul de fragede. Bullyingul începe din perioada gimnaziului și merge până la a eticheta copiii care nu sunt îmbrăcați cu haine de firmă ca fiind "săraci şi neîngrijiți". Continuarea, în Ziarul de Iași.

Restricții pentru smartphone, în școlile europene (sursa: chla.org)
Eveniment

Restricții pentru smartphone, în școlile europene

Restricții pentru smartphone, în școlile europene. Multe şcoli din Europa au introdus interdicţii sau restricţii privind utilizarea telefoanelor mobile, pe fondul îngrijorărilor legate de impactul acestora asupra sănătăţii mintale a tinerilor. Restricții pentru smartphone, în școlile europene Deşi la nivelul Uniunii Europene (UE) nu există norme pentru a aborda această problemă, în iulie, şefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a tras un semnal de alarmă şi a promis luarea unor măsuri, relatează platforma media European Newsroom în articolul de fond publicat miercuri. Citește și: Ciolacu, eșec major, deși i-a cedat lui von der Leyen: România va primi cel mai prost portofoliu în Comisia Europeană, din 2009 până acum Tehnologia digitală devine o forţă omniprezentă în viaţa tinerilor, iar ţările europene îşi exprimă din ce în ce mai intens îngrijorarea cu privire la utilizarea excesivă a telefoanelor mobile, a reţelelor de socializare şi a altor forme de comunicare digitală - unele dintre acestea luând măsuri în vederea interzicerii sau restricţionării telefoanelor mobile în şcoli. Studii recente au evidenţiat legături alarmante între timpul excesiv petrecut în faţa ecranelor şi impactul negativ asupra sănătăţii mintale şi performanţelor şcolare ale copiilor şi tinerilor. Spre exemplu, un studiu al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) a recomandat utilizarea limitată şi responsabilă a telefoanelor mobile în şcoli. Dependența de rețele sociale În iulie, la realegerea sa în funcţia de preşedinte al Comisiei Europene, pentru un al doilea mandat, Ursula von der Leyen s-a angajat să abordeze dependenţa de reţelele de socializare şi hărţuirea cibernetică, făcând referire la îngrijorările tot mai răspândite cu privire la impactul negativ asupra sănătăţii mintale şi stării de bine. "Vedem din ce în ce mai multe rapoarte referitoare la ceea ce unii numesc o criză a sănătăţii mintale", a declarat von der Leyen. "Vom organiza prima anchetă la nivel european privind impactul social media asupra stării de bine a tinerilor. Le datorăm acest lucru", a adăugat oficialul. În ceea ce priveşte hărţuirea cibernetică, von der Leyen a spus: "Mă doare sufletul când citesc despre tineri care îşi fac rău sau chiar îşi iau viaţa din cauza abuzurilor online". Ea a promis să "abordeze flagelul hărţuirii cibernetice" şi să "ia măsuri împotriva designului care creează dependenţă de pe anumite platforme". Deşi UE a devenit din ce în ce mai conştientă de efectele negative ale utilizării reţelelor sociale şi a telefoanelor mobile în rândul tinerilor, nu există norme la nivelul UE care să abordeze aceste probleme în toate cele 27 de state membre ale blocului comunitar. Normele variază, în schimb, de la o ţară la alta. Norme în UE Unele state europene iau în considerare, sau au introdus deja, interdicţii referitoare la prezenţa telefoanelor mobile în şcoli sau restricţii privind utilizarea lor în timpul orelor de curs. Printre aceste state se numără Belgia, Franţa, Ţările de Jos, Italia, Spania şi Grecia. Alte ţări, precum Slovenia, Croaţia şi Bosnia şi Herţegovina, ţară candidată la aderarea la UE, analizează opţiunile pentru a răspunde îngrijorărilor, însă nu au introdus deocamdată interdicţii la nivel naţional. Însă şcolile iau problema în propriile mâini. Țările de Jos Şcolile din Ţările de Jos au adoptat o interdicţie totală la nivel naţional privind telefoanele mobile începând cu prima săptămână din septembrie. Prezenţa telefoanelor în sălile de clasă din învăţământul secundar a fost interzisă de la începutul anului, măsură ce a fost extinsă, mai nou, la şcolile primare, de la începutul noului an şcolar. Telefoanele pot fi utilizate în clasă doar dacă sunt necesare pentru conţinutul lecţiei, spre exemplu atunci când se învaţă despre competenţele media, sau dacă elevii sunt dependenţi de ele din motive medicale sau din cauza unei dizabilităţi. Franța În 180 de "colegii", şcolile gimnaziale frecventate de copiii francezi cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani, este testat un sistem prin care se interzice utilizarea telefoanelor mobile pe parcursul întregii zile de şcoală. Testarea aşa-numitei "pauze digitale", care vizează peste 50.000 de elevi, este pusă în aplicare înaintea unui posibil plan de introducere a acestei măsuri la nivel naţional, începând din 2025. În prezent, elevii din şcolile gimnaziale franceze trebuie să îşi închidă telefoanele. Experimentul duce lucrurile mai departe, cerându-le copiilor să îşi predea telefoanele la sosire. Aceasta face parte dintr-o iniţiativă a preşedintelui Emmanuel Macron prin care copiii sunt încurajaţi să petreacă mai puţin timp în faţa ecranelor despre care guvernul se teme că le frânează dezvoltarea. Un raport asupra utilizării ecranelor de către tineri, prezentat lui Macron în aprilie de către o comisie de experţi, a recomandat limitarea accesului la telefoane până la vârsta de 11 ani, oferirea copiilor între 11 şi 13 a unui aşa-numit "dumbphone" fără internet şi restricţionarea accesului la internet până la vârsta de 15 ani. Un astfel de "dumbphone", denumit "The Phone", este dezvoltat în prezent în Franţa de o mamă antreprenoare, fiul său şi un partener. Belgia În Belgia, telefoanele mobile vor fi interzise în sălile de clasă din sute de şcoli francofone din Bruxelles şi Valonia, începând din acest an şcolar. Planurile au fost anunţate în cursul verii de noul guvern al regiunii francofone. În regiunea vorbitoare de limbă olandeză Flandra, însă, nu există o interdicţie generală asupra prezenţei telefoanelor în şcoli, însă unele au decis să introducă restricţii pe cont propriu. Grecia În Grecia, elevii sunt obligaţi să îşi ţină telefoanele mobile în ghiozdane în timpul lecţiilor. Ministrul Educaţiei, Kyriakos Pierrakakis, a precizat că este interzisă deţinerea şi utilizarea în mod vizibil a telefoanelor mobile, chiar şi în timpul pauzelor, iar o încălcare poate atrage suspendarea timp de o zi. Săptămâna trecută, prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis nu a exclus posibilitatea ca elevii să fie obligaţi să îşi predea telefoanele mobile şi să le ridice după orele de curs. Italia În Italia, telefoanele mobile sunt interzise în sălile de clasă începând din acest an şcolar, în temeiul unui decret emis în iulie de administraţia de dreapta a premierului Giorgia Meloni. Măsura a fost introdusă de ministrul Educaţiei, Giuseppe Valditara, din partea partidului naţionalist Liga, şi vizează interzicerea utilizării telefoanelor mobile în şcoli, inclusiv în scopuri didactice. Tabletele şi computerele pot fi utilizate în continuare, cu acordul profesorilor. Spania În mai multe regiuni din Spania, au fost deja instituite interdicţii şi restricţii privind utilizarea telefoanelor mobile în şcoli, cum ar fi în comunităţile Madrid, Galicia, Castilla-La Mancha, Andaluzia şi Extremadura. În ianuarie, Consiliul Şcolar de Stat din Spania - cel mai înalt organism consultativ al guvernului în domeniul educaţiei - a aprobat în unanimitate un drept de veto privind utilizarea telefoanelor mobile în învăţământul primar şi limitări în cazul învăţământul secundar. În consecinţă, şi alte regiuni au început să pună în aplicare măsuri. În Aragon, Comunitatea Valenciană, Insulele Baleare şi Navarra, precum şi în Andaluzia, spre exemplu, profesorii au dreptul de a confisca şi de a reţine telefoanele elevilor până la sfârşitul zilei de şcoală. Suedia Agenţia de Sănătate Publică din Suedia (FHM) a emis recent recomandări privind timpul petrecut de copii în faţa ecranelor. Potrivit acestei agenţii, copiii cu vârste sub doi ani ar trebui să nu aibă deloc acces la media digitală şi televiziune, acces care ar trebui limitat pentru copiii cu vârste mai înaintate. Noile recomandări se bazează pe cercetări şi pe cât timp ar trebui să petreacă copiii făcând diferite lucruri pentru a se simţi bine. Conform cifrelor guvernului suedez, adolescenţii cu vârste între 13 şi 16 ani din Suedia petrec, în general, 6,5 ore pe zi online. Ministrul suedez al Afacerilor Sociale şi Sănătăţii Publice, Jakob Forssmed, şi-a exprimat speranţa că, în viitor, societăţile de tehnologie vor acţiona pentru a reduce riscul ca cei mici să rămână blocaţi în mediul online. Slovenia În şcolile primare şi secundare slovene, rămâne la latitudinea fiecărei şcoli în parte dacă va restricţiona utilizarea telefoanelor mobile. Regulile interne variază de la o şcoală la alta, însă puţine au interzis complet utilizarea dispozitivelor mobile. Potrivit experţilor, un prim pas către reducerea timpului petrecut în faţa ecranelor ar putea fi stabilirea unor linii directoare la nivel naţional. Violenţa online în rândul tinerilor este în creştere, conform sondajului din acest an realizat de Safe.si, platforma naţională de sensibilizare cu privire la pentru utilizarea sigură a internetului. În Slovenia, 65% dintre fetele de şcoală primară şi 55% dintre băieţii din aceeaşi categorie s-au confruntat cu o formă de violenţă în mediul online. În învăţământul secundar, 63% dintre eleve şi 54% dintre elevi au fost victimele unei forme de violenţă online. Croația În Croaţia nu există norme uniforme, iar Ministerul Educaţiei nu a luat încă nicio decizie în această privinţă. Cu toate acestea, unele şcoli au luat deja decizia de a interzice utilizarea telefoanelor mobile de către elevi pe tot parcursul programului şcolar, inclusiv în timpul pauzelor. Printre acestea se numără şcoli din mai multe oraşe croate, precum Zagreb, Split, Rijeka, Osijek şi Zadar. O şcoală din Split a introdus, de asemenea, o măsură prin care elevii nu au voie să aducă telefoane mobile la şcoală, susţinând că simpla interdicţie de a le utiliza nu este suficientă. Bosnia și Herțegovina Pentru a încuraja o mai bună socializare în rândul elevilor şi pentru a preveni delincvenţa juvenilă, mai multe şcoli din Bosnia şi Herţegovina au interzis accesul cu telefoane mobile la orele de curs. Cu toate acestea, în pofida unei iniţiative parlamentare de extindere a practicii, aceasta nu a fost încă pusă în aplicare în majoritatea instituţiilor de învăţământ de pe teritoriul ţării. Conform unui studiu realizat de UNICEF şi Agenţia de reglementare în domeniul comunicaţiilor din Bosnia şi Herţegovina, unu din doi copii din această ţară cu vârsta sub 11 ani are un profil pe o reţea socială. Peste 50% dintre copii au avut experienţe neplăcute în mediul online, însă peste 85% nu au discutat cu nimeni despre acestea.

Ciolacu vrea investiții în infrastructura şcolară (sursa: Facebook/Marcel Ciolacu)
Eveniment

Ciolacu vrea investiții în infrastructura şcolară

Ciolacu vrea investiții în infrastructura şcolară. Investiţiile în infrastructura şcolară reprezintă calea sigură pentru educaţia copiilor, afirmă premierul Marcel Ciolacu, care a vizitat duminică două şcoli din Capitală alături de primarul Daniel Băluţă. Ciolacu vrea investiții în infrastructura şcolară "Investiţiile în infrastructura şcolară reprezintă calea sigură pentru educaţia copiilor noştri",a scris Ciolacu pe Facebook. Citește și: Cancelarul german spune că trebuie găsită o soluție pentru încheierea războiului în Ucraina: E nevoie de o conferință pentru pace care să includă și Rusia "Părinţii şi copiii nu cred că aşteaptă de la politicieni discursuri sforăitoare în prima zi de şcoală, ci să îşi facă treaba şi să asigure condiţii bune de studiu. De aceea, am decis astăzi să merg la două şcoli din sectoarele 4 şi 6 ale Capitalei. Primarul Daniel Băluţă mi-a spus că aici - la Colegiul "Mihai Eminescu", un liceu de elită al Capitalei, înainte era o clădire care risca să se prăbuşească la primul cutremur. Astăzi s-au investit 35 de milioane de lei prin CNI şi a fost refăcută din temelii. Peste 1.300 de copii au cele mai bune condiţii de învăţare, mai ales că domnul primar a obţinut alţi bani prin PNRR pentru dotarea acestei şcoli cu toate materialele necesare", a adăugat acesta. Primarul sectorului 6, felicitat El l-a felicitat şi pe primarul sectorului 6 şi a adăugat că "speră ca lucrurile să se schimbe rapid şi în sectoarele 1 şi 2". "La fel şi în sectorul 6, unde îl felicit pe primarul Ciucu pentru implicare. Şi acolo vorbim de o şcoală modernă, la cele mai înalte standarde educaţionale. Sunt exemple de succes care demonstrează că atunci când ai o viziune şi un proiect clar în minte obţii rezultate. Bani sunt. Avem şi bani de la Guvern, dar şi fonduri europene. Este nevoie doar de viziune. Iar în sectoarele 4 şi 6, la fel ca în 3 şi chiar 5, avem primari implicaţi care au înţeles nevoile comunităţilor. Sper ca lucrurile să se schimbe rapid şi în sectoarele 1 şi 2", a transmis liderul PSD.

Ciolacu laudă o școală din Cornu (sursa: Facebook/Marcel Ciolacu)
Eveniment

Ciolacu laudă o școală din Cornu

Ciolacu laudă o școală din Cornu. Premierul Marcel Ciolacu, care a vizitat sâmbătă Şcoala Gimnazială "Profesor Cristea Stănescu" din comuna prahoveană Cornu, din judeţul Prahova, a afirmat că această unitate de învăţământ "rivalizează fără probleme cu cele mai bune unităţi de învăţământ de la oraş". Ciolacu laudă o școală din Cornu Premierul a subliniat că "exemplul de la Cornu ne demonstrează că atunci când există viziune şi un proiect clar de accesare a banilor europeni, este imposibil să nu existe rezultate". Citește și: Pensionara cu pensie de 280.000 de lei care conduce Avocatul Poporului, tupeu colosal în legătură cu recalcularea pensiilor: Analizăm criticile formulate, vă anunțăm noi când e ceva "De câte ori nu aţi auzit că o şcoală de comună nu se compară cu una de la oraş?! Astăzi, la Cornu, am văzut că aceste lucruri sunt doar clişee atunci când există o administraţie dedicată binelui copiilor. Şcoala din Cornu, judeţul Prahova, ca şi grădiniţa rivalizează fără probleme cu cele mai bune unităţi de învăţământ de la oraş. Copiii vor începe aici şcoala în cele mai bune condiţii, având la dispoziţie cele mai moderne dotări. Ba chiar şi acces gratuit la un bazin de înot construit în proximitatea şcolii", a afirmat şeful Guvernului. Condiții precare în alte școli Marcel Ciolacu a menţionat că, totuşi, încă mai este de muncit pentru a avea condiţii optime în toate unităţile de învăţământ din ţară. "Sigur, aici vorbim de performanţă la cel mai înalt nivel, dar nu trebuie să uităm că încă avem de muncit pentru a asigura condiţiile minime în multe alte unităţi de învăţământ din ţară. Dar exemplul de la Cornu ne demonstrează că atunci când există viziune şi un proiect clar de accesare a banilor europeni este imposibil să nu existe rezultate. Şi mă bucur că acest model este deja multiplicat în tot mai multe localităţi din toată ţara", a mai spus premierul Ciolacu.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră