miercuri 26 martie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: ministerul transporturilor

3 articole
Politică

Guvernarea PSD-PNL a ratat fonduri UE de 90 milioane de euro pentru aeroporturile locale

Guvernarea PSD-PNL a ratat fonduri UE de peste 90 milioane de euro pentru aeroporturile locale, așa că banii pentru finalizarea acestor proiecte se scot din bugetul de stat. Banii pentru modernizarea a patru aeroporturi - Craiova, Târgu Mureș, Satu Mare și Maramureș - trebuiau să vină de la Uniunea Europeană, în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020. Citește și: Cristela Georgescu, în spatele contului de TikTok folosit pentru plăți în favoarea lui Călin Georgescu, arată interceptările din dosarul penal Eșecul aeroportului Craiova, răspunderea familiei Olguța Vasilescu-Manda Director al aeroportului Craiova este cumnatul Olguței Vasilescu, Sorin Manda. Cumnatul a ajuns director peste aeroport în ianuarie 2021, el având trei masterate: unul la institutul PSD Ovidiu Șincai și două la universitatea din Craiova, în sport și în științe juridice. Până la numirea la aeroport, el conducea regia de transport Craiova. În octombrie 2023, premierul PSD Marcel Ciolacu se lăuda pe Facebook: „Vorbim de o investiție de peste 100 de milioane de euro la Aeroportul Craiova, cea mai mare parte fiind fonduri europene nerambursabile. Va fi un terminal nou, cu infrastructură și echipamente la standarde europene. De modernizarea aeroportului va beneficia și municipalitatea din Craiova, care devine o destinație turistică. Asta înseamnă munca în echipă, iar această echipă puternică dintre Olguța și Cosmin Vasile este secretul succesului. Iar un merit major în constituirea acestei echipe îl are și președintele organizației PSD Dolj, Claudiu Manda”.  Guvernarea PSD-PNL a ratat fonduri UE de 90 milioane de euro Proiectele trebuiau finalizate la 31 decembrie 2023, ceea ce nu s-a întâmplat. Mai rău, ele nu au putut fi transferate pe bugetul Programului Transport 2021-2027. În sfârșit, dacă lucrările la aceste aeroporturi nu vor fi finalizate, România riscă să returneze Uniunii Europene toți banii decontați pe cele patru proiecte, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de ordonanță de urgență prin care ministerul Transporturilor își asumă să închidă aceste șantiere.  „Într-o astfel de situație, impactul bugetar va fi dublu: pe de o parte, guvernul va trebui să returneze fonduri europene deja cheltuite, iar pe de altă parte, va fi necesară alocarea unor resurse suplimentare pentru a finaliza lucrările, într-un moment în care presiunea pe bugetul național este deja ridicată”, explică ministerul.  În acest scop, ministerul lui Grindeanu va cheltui 465 de milioane de lei din bugetul de stat, cea mai mare restanță fiind la aeroportul din Craiova, unde este nevoie de 250 de milioane de lei. Pentru aeroportul Târgu Mureș, de la buget vor veni 150 de milioane de lei, Satu Mare - 40 milioane lei și Maramureș - 25 milioane de lei.  Ministerul Transporturilor sugerează că vina pentru acest eșec este al autorităților locale și al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene: „De-a lungul perioadei de programare 2014-2020, Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) a funcționat în cadrul MIPE, având responsabilitatea de monitorizare, implementare și alocare a fondurilor europene pentru proiectele de transport, inclusiv cele din domeniul aviației”. 

Guvernarea PSD-PNL a ratat fonduri UE de 90 milioane de euro pentru aeroporturile locale
Discuții România-Ucraina pe tema Bâstroe Foto: Facebook
Politică

Discuții România-Ucraina pe tema Bâstroe

Discuții România-Ucraina pe tema Bâstroe: ambasadorul Ucrainei, Ihor Prokopchuk, a anunțat că, în data de 3 martie 2023, va avea loc o ședință de „consultări tehnice”. Anunțul ambasadorului a venit după ce, la 1 martie, Guvernul României a aprobat decizia de a se înființa o comisie mixtă cu Ucraina, care să verifice situația mediului în regiunea frontierei comune, inclusiv situația din Delta Dunării. Discuții România-Ucraina pe tema Bâstroe „Au fost făcuți mai mulți pași din partea ambelor părți în ceea ce privește lucrurările în desfășurate de Ucraina pentru a menține navigabillitatea canalului. Între timp, este necesar să avem consultări tehnice pentru lucrările desfășurate. Astfel de consultări urmează să aibă loc mâine. Aceasta va fi o ocazie bună pentru oamenii responsabili cu această problemă să înțeleagă și să facă schimb de informații factuale cu privire la lucrările desfășurate și, de asemenea, să vadă ce pași trebuie urmați în continuare", a spus ambasadorul ucrainean Prokopchuk. Potrivit unor surse din Ambasada Ucrainei, întâlnirea va avea loc în format videoconferință cu experți din ministerele de Transporturilor din cele două tari. Inițial, ministrul român al Transporturilor, Sorin Grindeanu - cel care a lansat acest scandal, al canalului Bâstroe - nu a vrut să discute cu partea ucraineană până la finalizarea măsurătorilor pe canal. Însă aceste măsurători durează 10-15 zile, iar interpretarea lor, încă 30 de zile, deci ar fi fost o amânare de 45 de zile. Citește și: Surse: PSD a ajuns la 28% și cade pe măsură ce se apropie momentul preluării Guvernului. AUR – 20%. Ascensiunea AUR, explicația atacurilor PSD împotriva Ucrainei, pe tema Bâstroe Însă Ucraina a insistat pentru o întâlnire, care se pare că va avea loc vineri, 3 martie.

Oligarhul Deripaska, asociat cu Ministerul Transporturilor (sursa: npr.org)
Investigații

Oligarhul Deripaska, asociat cu Ministerul Transporturilor

Oligarhul Deripaska, asociat cu Ministerul Transporturilor. Unul dintre apropiații președintelui rus Vladimir Putin, Oleg Deripaska, este asociat într-o firmă românească cu Ministerul Transporturilor. În urma războiului declanșat de Vladimir Putin, Uniunea Europeană și SUA au anunțat că vor impune mai multe sancțiuni băncilor ruse, dar și oligarhilor de la Kremlin. În urma acestui anunț, oligarhii Oleg Deripaska și Mihail Fridman au cerut încetarea războiului declanșat de liderul lor suprem. Oligarhul Deripaska, asociat cu Ministerul Transporturilor Numele companiei Strabag apare în acționariatul a 25 de companii românești, dintre care doar zece mai sunt în funcțiune. Restul au fost radiate de la Registrul Comerțului. Una dintre firmele active din România este Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SA. În societate sunt acționari direcți austriecii Strabag AG și SBS Strabag Bau Holding Service, dar și Ministerul Transporturilor. Din 2018 până în prezent, firma controlată de Strabag a câștigat nu mai puțin de 24 de licitații, a căror valoare depășește 710 de milioane de lei. Adică în jur 145 de milioane de euro. Citește și: EXCLUSIV MApN, acuzat că la baza „Kogălniceanu” a favorizat Strabag, firma oligarhului rus Deripaska, aflat pe lista neagră a SUA (DOCUMENTE) Acționarii grupului Strabag SE sunt: familia Haselsteiner, Raiffeisen și Uniqa Group și MKAO „Rasperia Trading Limited”. Ultima companie este deținută de oligarhul rus Oleg Deripaska, un apropiat al liderului de la Kremlin, Vladimir Putin. Rapoartele publice ale companiei Strabag arată că Oleg Deripaska deține proprietatea și controlul asupra Melisantis Limited, o altă companie cu acțiuni la Strabag, prin intermediul unui mandatar. Mandatarul Bradmion Holdings Ltd. a înlocuit C&P Trustees Limited și C&P Corporate Services Limited în calitate de administratori pentru Oleg Deripaska. Afaceri controversate și încrengăturile de la DRDP Cluj Președintele Consiliului de Administrație și director general al firmei Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SA este controversatul Dan Lucian Mihancea. Din CA mai fac parte Giorgiana Grama și Oberwinkler Heimo Otto. În august 2017, director general de atunci al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) l-a numit pe Ilie Radu Băruță în funcția de director al Direcției Regionale Drumuri și Poduri Cluj. Întâmplător sau nu, în aceea perioadă la Regionala de la Cluj se desfășura o licitație de 16 milioane de lei pentru „ranforsarea sistemului rutier al sectorului de drum DN 17D”, km 21+660-23+259 și km 29+625-45+000. La Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SA lucra pe post de inginer Ionuț Tudor Băruță, fiul directorului Băruță de la Regionala de Drumuri. În acest context, directorul general Dan Lucian Mihancea l-ar fi împuternicit pe inginerul Ionuț Tudor Băruță să reprezinte firma la licitația de 16 milioane de lei. După ce licitația a fost câștigată de firma din Cluj, Băruță senior l-a pus să semneze contractul pe un subaltern de-al său. Potrivit presei locale, directorul Dan Lucian Mihancea spunea că a câștigat licitația pentru că a avut prețul cel mai mic și nu a fost favorizat de Băruță senior, fostul lui coleg de facultate. Contract de 22 milioane de euro de la Consiliul Județean Cluj Compania Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SA este una dintre societățile abonate la contractele publice. De exemplu, la începutul lunii februarie a fost publicat un anunț de atribuire a unei licitații prin care se anunța că firma de la Cluj a câștigat contractul de 70 de milioane de lei pentru "gestiune, întreținere și reparații străzi Baia Mare". În anul 2019, Consiliul Județean Cluj a atribuit firmei la care este acționar indirect Oleg Deripaska și Ministerul Transporturilor un contract de aproximativ 110 milioane de lei. Adică în jur de 22 milioane de euro. Contractul prevede lucrări de construcții în cadrul proiectului "Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională - Traseu Regional Transilvania Nord, Drumul Apuseni, prin modernizarea DJ 108K (limita jud. Bihor – Baraj Drăgan) de la km. 26+455 la km. 29+495 și DJ 764B (Baraj Drăgan – intersecție DN1) de la km. 0+000 la km. 22+164,500". Boc, solidaritate cu Ucraina, dar bani publici pentru Deripaska Primăria Cluj Napoca, condusă de liberalul Emil Boc, a atribuit în data de 4 decembrie 2021 un contract de peste 26,5 milioane de lei firmei Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SA pentru servicii de proiectare și execuție lucrări "Modernizarea Calea Moților – Calea Mănăștur – Strada Uzinei Electrice – Strada Oțelului – Strada Marginasa". Deci în jur de 5,3 milioane euro. În urma războiului declanșat de Vladimir Putin, primăria Cluj a afișat culorile steagului Ucrainei pe podul de intrarea Mănăștur și Clubul din fața Sălii Polivalente, dar și mesajul "Solidaritate cu Ucraina". "Revizionismul rusesc trebuie oprit cu orice preț. Comunitatea democratică internațională nu trebuie sa facă nicio concesie revizionismului rusesc și trebuie să acționeze rapid, cu cele mai dure sancțiuni posibile. Niciun preț nu este prea mare pentru a opri agresiunea și revizionismul rusesc. Istoria ne-a demonstrat faptul că din concesiile făcute revizioniștilor se nasc monștri", a declarat Emil Boc. Dar asta nu l-a împiedicat să îi dea firmei la care este acționar oligarhul Oleg Deripaska contractul de 5,3 milioane de euro. Conflict de interese între CNAIR și MT În anul 2019, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), subordonată Ministerului Transporturtului, a atribuit un contract de 71,5 milioane lei firmei Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SA pentru finalizarea lucrărilor rămase de executat la obiectivul "Reabilitare DN 76 Sector 2 km 150 + 000 - km 166 + 000". Ceea ce înseamnă că licitația a fost câștigată inclusiv de Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de acționar minoritar al firmei din Cluj. Și tot Ministerul Transporturilor conduce CNAIR prin intermediul Consiliului de Administrație. Deși conflictul de interese în acest caz este evident, nici o instituție publică nu a luat vreo măsură pentru a remedia această situație.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
Ultima oră