sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: ion tiriac

9 articole
Eveniment

Țiriac nu vrea România în NATO

Țiriac nu vrea România în NATO. Omul de afaceri Ion Țiriac i-a dat un interviu lui Ovidiu Ioanițoaia în care și-a prezentat concepția despre finanțarea sportului. Țiriac nu vrea România în NATO "Pe mine ce mă stupefiază, și cu asta terminăm, domnule, nu costă, cum spun englezii, un braț și un picior. Nu! Costă mult mai puțin decât bugetul militar pe o lună. Citește și: „Ashley e o găselniță pur românească. Acest ciclon nu există”, e un „episod mai consistent de ploi torențiale”, spune un universitar. Riscul: decredibilizarea meteorologiei ca știință Tot sportul! Nu sport, ci sport, învățământ, sănătate. La copii, la copii mă refer. Cu bugetul ăla de o lună… Eu nu vreau război, nu-mi trebuie NATO, nu-mi trebuie bază militară, nu-mi trebuie nimic. Îmi trebuie să am un popor sănătos. Și nu-l mai am, din cauza faptului că nu investesc jos, jos, la răsaduri. Acolo nu investesc. Aș vrea să ridicăm din nou cele 500 de grădinițe sportive, aș vrea să ridicăm din nou și sportul la sate, dacă vreți. Să îmi vină ceva, să îmi vină ceva ca număr, să pot și eu să aleg…", a spus Țiriac pentru GSP (VIDEO).

Țiriac nu vrea România în NATO (sursa: gsp.ro)
Ion Ţiriac, "stupefiat" de dopingul legal (sursa: Inquam Photos/Bogdan Buda)
Eveniment

Ion Ţiriac, "stupefiat" de dopingul legal

Ion Ţiriac, "stupefiat" de dopingul legal. Fostul tenisman Ion Ţiriac a declarat, duminică, într-o conferinţă de presă, că este "stupefiat" de dopingul legal, precizând că există jucători de tenis, dar şi alţi sportivi, care iau zeci de ani medicamente care conţin substanţe interzise, beneficiind de excepţii terapeutice pentru anumite boli. Ion Ţiriac, "stupefiat" de dopingul legal Fostul tenisman, prezent la la tragerea la sorţi a tabloului turneului Ţiriac Foundation Trophy 2024 de la Bucureşti, a făcut câteva declarații privind dopingul legal. Citește și: O explicație a faptului că Ciolacu nu prezintă diploma de bac: „A început Hașdeu, a picat treapta a doua, s-a dus la Eminescu” – Teodorovici "Pe mine mă stupefiază faptul că până acum nimeni nu a ridicat problema ce se întâmplă cu dopingul legal. Cum e posibil ca, după cum am fost eu informat, câştigătorul cursei de 100 m de la Jocurile Olimpice de la Paris (n.r. - americanul Noah Lyles) a avut 8 excepţii (n.r. - terapeutice). Adică de pe lista neagră tu ai voie să iei pastiluţa pentru că eşti puţin bolnăvior. O dată, de două ori, de trei ori... de opt ori? Nu. Spiritul AMA/WADA a fost că nu există pe jumătate însărcinat. Adică ori eşti însărcinată, ori nu eşti însărcinată. Deci nu există diferenţă, că eşti bolnav sau nu eşti bolnav. Dacă eşti, te duci la spital şi te tratezi, iar când ieşi poţi sau nu poţi să joci. Dar nu poţi ca tu să profiţi zeci de ani de nişte medicamente... Mă ocup puţin de treaba asta pentru că mă dezorientează complet. În tenis au fost jucători şi jucătoare, nu dau nume, care au avut tot timpul până la 8-9-10 excepţii. Nimeni nu poate să îmi spună mie că un părinte are un copil cu 10 boli şi nu îl duce la un doctor. Sau vine de la doctor şi zice că acel copil trebuie să ia insulină în fiecare zi toată viaţa. Cât e de în regulă? Pentru că această insulină îţi dă ţie un fir de păr mai mult decât ăluia din dreapta ta la concurs. Şi firul ăla de păr care a fost la 100 m la Jocurile Olimpice s-a dus dincolo de linie... din întâmplare s-a dus pentru cel care avea 8 excepţii", a declarat Ion Ţiriac. Ce ar fi trebui să facă Halep? "Simona Halep dacă era deşteaptă spunea de la început: Eu sunt pe teren, vorbiţi cu echipa, nu cu mine. Ce să iau eu în primul tur la US Open? Dar a fost pozitivă, deci de undeva a venit. A venit de la echipă care i-a dat să bea ceva şi echipa a recunoscut după 3-6 luni. Nu cunosc exact situaţia lui Sinner, dar am vorbit cu nişte prieteni care ştiu mai bine situaţia... şi se pare că este foarte adevărat (n.r. - ce spune Sinner). Dacă Sinner ar fi băut acea substanţă, doar o linguriţă, sau dacă ar fi injectat un miligram, ar fi avut mult mai mult decât 0,000001 cât a avut el la testare. Deci există o diferenţă între treburi. Dar pentru mine cea mai importantă treabă este cu aceste excepţii. Când s-a înfiinţat AMA/WADA nu existau aceste excepţii terapeutice. Dar când ai deschis cutia Pandorei şi dai unuia un drept şi altuia nu se întâmplă ce ni s-a întâmplat cu Andreea Răducan, cu Halep... deci aici e problema cea mare. Sau să spună: Luaţi, fraţilor, ce vreţi până crăpaţi. Să fiţi tot la fel. Pentru că undeva trebuie să fie o egalitate'. Şi eu în momentul de faţă eu nu văd această egalitate", a adăugat Ion Ţiriac. Cazul Jannik Sinner Italianul Jannik Sinner, numărul unu mondial al tenisului masculin, a fost găsit nevinovat de comiterea oricărei greşeli sau neglijenţe de un tribunal independent, după ce a fost depistat pozitiv la două controale antidoping în luna martie, a anunţat Autoritatea Internaţională de Integritate a Tenisului (ITIA). Un tribunal independent a acceptat explicaţia lui Sinner conform căreia contaminarea cu o substanţă interzisă, clostebol, un agent anabolizant, a avut loc atunci când un membru al echipei sale a aplicat un spray fără prescripţie medicală pentru a trata o rană uşoară la începutul acestui an, a indicat ITIA într-un comunicat. "Acest membru al echipei a aplicat spray-ul între 5 şi 13 martie, perioadă în care ei i-au oferit de asemenea masaje zilnice şi terapie sportivă lui Sinner, ceea ce a dus la o contaminare transdermică involuntară. După fiecare test pozitiv a fost dictată o suspendare provizorie. De fiecare dată, Sinner a contestat cu succes suspendarea provizorie şi astfel a putut continua să joace", se arată într-un comunicat al ITIA.

Ţiriac, despre rezultatul României la JO (sursa: Inquam Photos/Bogdan Buda)
Eveniment

Ţiriac, despre rezultatul României la JO

Ţiriac, despre rezultatul României la JO. Fostul tenisman Ion Ţiriac a declarat, duminică, într-o conferinţă de presă, că rezultatul României de la Jocurile Olimpice de la Paris, nouă medalii, dintre care trei de aur, patru de argint şi două de bronz, reprezintă un rezultat decent, însă e departe de valoarea sporului românesc. Ţiriac, despre rezultatul României la JO Ion Țiriac a explicat că încearcă să ajute sportul românesc prin turneele de tenis pe care le organizează prin fundaţia sa, însă afirmă că nu este suficient. Citește și: O explicație a faptului că Ciolacu nu prezintă diploma de bac: „A început Hașdeu, a picat treapta a doua, s-a dus la Eminescu” – Teodorovici "Fundaţia Ţiriac poate să facă atât, dar cu o floare nu se face primăvară. Mai trebuie 50-100-150 de turnee sau evenimente ca să ieşim din necunoscut. Am avut un rezultat decent la Olimpiadă, comparând cu precedentele, dar e departe de valoarea noastră, de gena românilor. Să nu ne îmbătăm cu apă rece. Mulţumim celor care ne-au reprezentat la Paris, dar atenţie. Ne bucurăm de ce am luat, dar suntem departe de realitate. Nu numai la capitolul sportivi, dar şi la personal tehnic. Dacă am ajuns ca la hochei pentru o grupă de copii de 12-13 ani să căutăm antrenor peste graniţă nu suntem în regulă. Dar speranţa moare ultima", a precizat el. Halep, director al turneului Ţiriac? Fostul jucător de tenis a dezvăluit că şi-ar fi dorit să o numească pe Simona Halep în funcţia de director al turneului Ţiriac Foundation Trophy (WTA 125) de la Bucureşti. "Este un turneu WTA decent, să vedem ce iese. El este făcut e făcut pentru generaţia noastră tânără, pentru a-i ajuta pe jucătorii noştri să mai facă un 1-2 puncte în România. La fel şi turneele ATP sau ITF. Domnul Cosmin Hodor este directorul turneului, eu speram să fie domnişoara Halep, dar dumneaei are încă o problemă săptămâna asta şi nu poate sta tot timpul aici. O să-i spunem directoare de onoare, trebuie să îi spunem într-un fel. Tabloul turneului este rezonabil, le urez succes tuturor, dar în special fetelor noastre, să mai câştige şi ele 1, 2, 3, 4 puncte", a spus Ţiriac. Importanța turneelor organizate în România Prezent la conferinţa de presă, căpitanul nejucător al echipei României de Billie Jean King Cup, Horia Tecău, a subliniat importanţa turneelor de tenis organizate în România. "Sunt aici în calitate de susţinător al acestor turnee, pentru că şi eu, la rândul meu, am beneficiat de a juca în România, de a face puncte aici şi a urca în clasament. Ştiu cât de important este pentru tinerii jucători nu doar acest turneu, ci întreg circuitul, pentru că sunt 30 în total organizate de Fundaţia Ion Ţiriac în parteneriat cu Federaţia Română de Tenis. Prin acest circuit ne dorim să ajungă cât mai mulţi jucători români să urce în clasamente. Pentru că, din păcate, anul acesta nu am avut niciun jucător la US Open, nici măcar în calificări, mă refer la masculin. Şi noi ne dorim ca în următorii ani acest lucru să se schimbe", a afirmat Tecău. Cea de-a treia ediţie a turneului WTA Ţiriac Foundation Trophy, dotată cu premii în valoare de 115.000 dolari şi 160 de puncte WTA (pentru învingătoare) şi organizată de Fundaţia Ţiriac în colaborare cu Federaţia Română de Tenis, se desfăşoară în perioada 8-15 septembrie, pe zgura de la Centrul Naţional de Tenis din Bucureşti.

Țiriac, piei de elefanți pe pat (sursa: anuala.ro)
Eveniment

Țiriac, piei de elefanți pe pat

Țiriac, piei de elefanți pe pat: amenajările interioare dintr-un anume penthouse enorm din "Stejarii", complexul imobiliar de lux din Băneasa, au stârnit foarte multe comentarii. Țiriac, piei de elefanți pe pat De amenajări se ocupase firma de arhitectură AA Studio. Citește și: Cum și-a bătut joc Voiculescu de stat, după ce l-a jefuit: a stat doar trei ani în pușcărie, n-a plătit mai nimic din ce a furat, iar judecătoarea care l-a condamnat a fost alungată din magistratură Imaginile spectaculoase cu realizarea au fost expuse la Anuala de Arhitectură București din 2012. În dormitorul uriaș din penthouse se găsea și un pat de aproape 16 metri pătrați tapițat cu pieile a doi elefanți, potrivit Wall-Street. Între timp, însă, imaginile cu penthouse-ul omului de afaceri au dispărut de pe site-ul Anualei, cel mai probabil chiar la cererea lui Țiriac, dar fuseseră deja publicate de unele site-uri. Toate celelalte proiecte, însă, pot fi văzute pe site-ul Anualei de Arhitectură București, aranjate pe secțiuni și ani. Imagini din penthouse-ul lui Ion Țiriac, imediat după amenajare (sursa: anuala.ro)

Țiriac, SMURD și Tăriceanu, la DNA. La mijloc sunt niște avioane (sursa: Facebook/Scoala Superioara de Aviatie Civila)
Investigații

Țiriac, SMURD și Tăriceanu, la DNA

Țiriac, SMURD și Tăriceanu, la DNA. George Barbu, directorul Școlii Superioare de Aviație Civilă, a fost schimbat din funcție de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Țiriac, SMURD și Tăriceanu, la DNA Decizia a fost luată după ce procurorii DNA l-au acuzat pe Barbu de complicitate la abuz în serviciu pentru că a decontat lucrări fictive de reparații la două avioane, inclusiv la avionul donat de magnatul Ion Țiriac pentru SMURD. Prejudiciul stabilit de procurori a fost de 4,73 milioane de euro. În locul lui Barbu a fost numit Ștefan Martinescu, directorul Direcției de Investigații și Analiză a accidentelor aviatice. Defapt.ro a dezvăluit în exclusivitate, încă din ianuarie 2022, cum sunt "sifonați" banii publici de directorul George Barbu, afaceristul Peter Alexandru Vasile și generalul de flotilă aeriană Cătălin Dache, șeful Inspectoratului General de Aviație din Ministerul de Interne. Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, reparații umflate cu milioane EUR. Aeronava, folosită de Gabriel Oprea la „zboruri speciale”. Investigația DNA, după o dezvăluire Defapt.ro Dosarul DNA, după dezvăluirile Defapt.ro Direcția Națională Anticorupție (DNA) a anunțat pe 22 iunie că a dechis un dosar amplu de corupție în care sunt implicați capii Inspectoratului General de Aviație (IGAv) și cei ai Școlii Superioare de Aviație Civilă. Procurorii l-au acuzat de abuz în serviciu pe generalul de flotilă aeriană Cătălin Dache, în timp ce subalternii săi, locotenentul – comandor Andrei Bădulescu și a comandorului (r) Florin Vasile, sunt urmăriți penal pentru complicitate. În același dosar a început urmărirea penală împotriva lui George Barbu, șeful Școlii Superioare de Aviație Civilă, și a directorului tehnic, Mihai Popa. Citește și: EXCLUSIV Zboruri private ale lui Tăriceanu și Cășuneanu jr, investigate de DNA. Decolări și aterizări pe un aerodrom închis Pe scurt, procurorii susțin că, în perioada 2019-2023, IGAv a semnat mai multe contracte de reparații și mentenanță pentru aeronavele Piper Pa-42 Cheyenne III A și Cessna C-560 Citation V cu asocierea formată din Școala Superioară de Aviație Civilă și Arpiem Aviation. În calitate de șef al IGAv, generalul de flotilă aeriană Cătălin Dache "ar fi aprobat, cu încălcarea dispozițiilor legale, documentația necesară efectuării plăților pentru lucrările menționate mai sus, cunoscând că acestea nu au fost recepționate, executate sau au fost executate necorespunzător". Paguba în acest dosar a fost estimată la aproximativ 23,2 milioane lei, echivalentul a 4,73 milioane de euro. Curtea de Conturi verifică achizițiile În urma deschiderii acestui dosar de corupție, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, l-a demis din funcție pe George Barbu. În locul său a fost numit Ștefan Martinescu, care anterior a deținut anterior funcția de director al Direcției de Investigații și Analiză în cadrul Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, instituția care investighează accidentele aviatice. "Am fost numit pe funcție începând de vineri. Domnul Barbu nu va mai fi în instituție. Experiența mea este pe partea de siguranță. Ce pot să fac este să fac școala să funcționeze mai departe. Trebuie să înțeleg toată organigrama, sistemul, nu am venit să fac schimbări. La noi este venită deja Curtea de Conturi care verifică achizițiile", a declarat Ștefan Marinescu.

Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, la DNA (sursa: Facebook/MAI)
Investigații

Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, la DNA

Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, la DNA. Generalul de flotilă aeriană Cătălin Dache, șeful Inspectoratului General de Aviație (IGAv) din Ministerul de Interne, și subalternii săi sunt anchetați de procurorii militari de la DNA pentru că au girat lucrări de reparații fictive estimate la peste 4,73 milioane de euro în cazul a două avioane. Inclusiv pentru cel donat de magnatul Ion Țiriac pentru SMURD. Lucrările fictive au fost facturate de asocierea dintre Școala Superioară de Aviație Civilă, condusă de George Barbu, și Arpiem Aviation, controlată de Peter Alexandru Vasile. Defapt.ro a dezvăluit în exclusivitate, încă din ianuarie 2022, cum sunt sifonați banii publici de la Ministerul de Interne, alocați pentru repararea și mentenanța avioanelor, de către cuplul George Barbu și Peter Alexandru Vasile cu ajutorul șefilor de la Inspectoratul General de Aviație. Mai mult, firma Arpiem Aviation era abonată la contractele publice de la Școala Superioară de Aviație Civilă, în baza cărora încasase cel puțin 1,6 milioane de euro. Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, la DNA O dezvăluire publicată de către Defapt.ro a fost preluată de procurorii militari din cadrul Direcției Naționale Anticorupție (DNA). La începutului anului trecut, Defapt.ro a dezvăluit că Inspectoratul General de Aviație a atribuit mai multe contracte asocierii dintre Școala Superioară de Aviație Civilă, o instituție din subordinea Ministerului Transporturilor condusă de director George Barbu, și firma Arpiem Aviation, controlată de Peter Alexandru Vasile, pentru repararea avionului Cessna Citation V. Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, reparat cu 3.000.000 EURO Acesta este avionul SMURD donat pentru salvarea de vieți omenești de către miliardarul Ion Țiriac. De exemplu, în noiembrie 2018, IGAv a dat asocierii un contract de 4,74 milioane de lei pentru reparația capitală a motoarelor. Câteva luni mai târziu, pe 9 mai 2019, s-a semnat un act adițional prin care valoarea contractului a fost majorată cu 2,21 milioane de lei. Adică cu 49%. Ulterior, s-au semnat mai multe contracte pentru lucrări suplimentare. Valoarea acestora depășea trei milioane de euro în august 2021. În paralel, firma Arpiem Aviation este abonată la contractele Școlii Superioare de Aviație Civilă, condusă de același director George Barbu. Valoarea contractelor la începutul anului 2022 erau de aproximativ 7,9 milioane de lei, echivalentul a peste 1,6 milioane de euro. 30 de percheziții La data de 21 iunie 2023, procurorii militari din cadrul DNA au făcut 30 de percheziții în București și Ilfov într-un dosar de corupție ce vizează contractele publice de la IGAv. Atunci au fost luate la puricat sediile a trei instituții publice, sediile unor societăți și domiciliile unor persone fizice. O zi mai târziu, procurorii militari au anunțat că s-a început urmărirea penală împotriva generalului de flotilă Cătălin Dache, șeful Inspectoratului General al Aviație din Ministerul de Interne, pentru infracțiunea de abuz în serviciu, dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată. În același dosar de corupție mai sunt urmăriți penal locotenentul comandor Andrei Bădulescu, șeful Serviciului Dezvoltare, Reglementări Tehnice și Coordonare Mentenanță Aeronave, și comandorul (r) Florin Vasile, adjunctul lui Cătălin Dache și inginerul șef al IGAv. Tot atunci, procurorii au transmis că s-a început urmărirea penală împotriva lui George Barbu și Mihai Popa, directorul general, respectiv directorul tehnic al Școlii Superioare de Aviație Civilă. Nu a scăpat nici Peter Alexandru Vasile, potrivit unor surse din cadrul DNA. Toți pentru complicitate la abuz în serviciu. Lucrări fictive sau proaste Conform ordonanței procurorilor militari, în perioada 2019-2023, IGAv a semnat mai multe contracte de reparații și mentenanță pentru aeronavele Piper Pa-42 Cheyenne III A și Cessna C-560 Citation V cu asocierea formată din Școala Superioară de Aviație Civilă și Arpiem Aviation. În calitate de șef al IGAv, generalul de flotilă aeriană Cătălin Dache "ar fi aprobat, cu încălcarea dispozițiilor legale, documentația necesară efectuării plăților pentru lucrările menționate mai sus, cunoscând că acestea nu au fost recepționate, executate sau au fost executate necorespunzător". Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac pentru SMURD, folosit de Gabriel Oprea pentru „zboruri speciale” Subalternii săi i-ar fi dat o mână de ajutor și "ar fi întocmit și aprobat diverse documente necesare efectuării plăților pentru lucrările amintite". Procurorii militari din cadrul DNA susțin că "în contextul menționat mai sus, ar fi fost produs Inspectoratului General de Aviație din cadrul M.A.I. un prejudiciu în sumă totală de 23.199.049 lei concomitent cu obținerea unui folos necuvenit, în același cuantum, pentru asocierea respectivă". Practic, paguba adusă Ministerului Afacerilor de Interne, adică statului român, este de peste 4,73 milioane de euro.

Țiriac: Eram la Miliție, nu Securitate (sursa: ct100.ro)
Eveniment

Țiriac: Eram la Miliție, nu Securitate

Țiriac: Eram la Miliție, nu Securitate. Omul de afaceri Ion Ţiriac a comentat, joi, pe marginea unui document semnat în perioada în care era jucător de tenis, potrivit căruia se angaja să dea note pentru "organele de securitate (...) cu ocazia deplasărilor pe care le fac în străinătate". "Eu n-am avut dosar la Securitate" Țiriac a menţionat că în acei ani era normal ca la întoarcerea în ţară să raporteze ce făcea de fiecare dată când pleca să participe la turneele din străinătate. "Uitaţi-vă în ochii mei, v-am minţit eu vreodată? Eu n-am avut dosar la Securitate. . . Şi mă duceam, intram şi ieşeam. Şi mă întreba: . Cum să nu cooperez? Eu am cooperat cu toţi, dar nu au vrut să mă treacă la Securitate. M-au ţinut la Miliţie pentru că dădea cu 20 de lei mai puţin. Însă eu probleme din astea nu am", a spus Ţiriac, prezent la Patinoarul din Otopeni cu ocazia lansării unui program de selecţie pentru echipele de hochei ale Fundaţiei Ţiriac. Recent, a fost publicat un document semnat de Ion Ţiriac la 11 iunie 1963 prin care fostul jucător de tenis îşi lua la momentul respectiv angajamentul să ajute organele de securitate cu informaţii din deplasările pe care le efectua în străinătate. În document se precizează că Ion Ţiriac semna notele de raport cu numele de Titi Ionescu.

Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, în iulie 2019, după reparații (sursa: Facebook/MAI)
Investigații

Avionul donat de Țiriac SMURD-ului

3.000.000 de euro. Atât a plătit Inspectoratul General de Aviație în ultimii trei ani pentru a repara avionul donat de Țiriac SMURD-ului pentru salvarea vieților omenești. Banii au ajuns la asocierea dintre firma Arpiem Aviation și Școala Superioară de Aviație Civilă, condusă de George Barbu. Deloc întâmplător, firma Arpiem Aviation este abonată la contractele Școlii Superioare de Aviație Civilă, instituție din subordinea Ministerului Transporturilor. 29 de contracte pentru Arpiem Aviation George Barbu conduce Școala Superioară de Aviație Civilă (SSAC) din 2015. Pentru o scurtă perioadă de timp a plecat la Tarom, dar a revenit pe post. El are o relație aparte cu Peter Alexandru Vasile, asociatul majoritar de la firma Arpiem Aviation. Pe care îl cunoaște bine pentru că SSAC cumpără piese de schimb, avioane și simulatoare de la acesta. De exemplu, din 2019 până la finalul anului trecut, Școala a încheiat nu mai puțin de 29 de contracte cu firma controlată de Peter Alexandru Vasile. 25 dintre aceste contracte s-au încheiat în urma procedurii de achiziție directă. Valoarea cumulată a contractelor este de aproximativ 7,9 milioane de lei. Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, obosit Nu este deloc surprinzător, deci, că Arpiem Aviation și Școala Superioară de Aviație Civilă s-au asociat pentru a obține contractele de întreține și reparație pentru avionul Cessna Citation V, aeronavă donată de magnatul Ion Țiriac pentru misiuni SMURD, salvarea de vieți omenești și scopuri umanitare. Avionul Cessna Citation V a fost donat în aprilie 2014 Inspectoratului General pentru Aviație (IGAv) și avea o valoare contabilă de 1,7 milioane de euro. Locotenentul Eugen Corneliu Fricosu, purtătorul de cuvânt al IGAv, a arătat pentru deFAPT.ro că, la momentul efectuării donației, aeronava avea 6.811 de ore de zbor și 50 de minute. În plus, primul motor urma să intre în reparații capitale după alte 233 de ore de zbor, iar cel de-al doilea, după aproximativ 273 de ore de zbor. Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac pentru SMURD, folosit de Gabriel Oprea pentru „zboruri speciale” Inspectoratul General pentru Aviație a atribuit în noiembrie 2018 un acord cadru asocierii dintre firma Arpiem Aviation și Școala Superioară de Aviație Civilă pentru lucrări regulamentare și reparația capitală a motoarelor. Pentru lucrările regulamentare s-a semnat un contract în valoare de 335.243 de lei, iar pentru reparația motoarelor s-a semnat un alt contract în valoare de 4,74 milioane de lei. Reparația motoarelor a costat milioane Cinci luni mai târziu, pe 9 mai 2019, la contractul pentru reparația motoarelor s-a semnat un act adițional prin care valoarea contractului a fost majorată cu 2,21 milioane de lei. O creștere cu 49%. În iunie 2019, în baza acordului cadru a mai fost semnat un contract pentru lucrări suplimentare, în valoare de 616.402 lei. Toate aceste tipuri de lucrări au fost recepționate de IGAv în iulie 2019, după cum anunța chiar MAI. Câteva luni mai târziu, în decembrie 2019, au mai fost semnate două contracte, în valoare de 381.000 lei pentru lucrări suplimentare la 300 de ore, reformare roți, înlocuire baterie și manoperă. Culmea, la o lună după recepția lucrărilor, adică în ianuarie 2020, avionul donat de Ion Țiriac a beneficiat de o nouă rundă de lucrări suplimentare. De data aceasta, au fost reparate blocurile de frânare și înlocuite antenele. Valoarea contractului a fost puțin peste 1,11 milioane lei. Procesul verbal de recepție al lucrărilor a fost semnat în aprilie 2020. Reparații peste reparații, ca pentru o rablă Asocierea dintre firma Arpiem Aviation și Școala Superioară de Aviație Civilă a semnat un nou acord cadru cu IGAv în iunie 2020. Pentru început s-au înlocuit bechia și ventilatorul din cabină în baza unui contract de 38.152 de lei. Implementarea unei cerințe specifice a costat 1,98 milioane de lei, în timp ce alte lucrări regulamentare, puțin peste 293.000 de lei. Aceste noi lucrări au fost recepționate în aprilie 2021. Dar, în iunie 2021, avionul a intrat din nou în reparații. Atunci i s-a schimbat Unitatea de Control a Generatorului. Apoi au fost schimbate capsele de la buteliile anti – incendiu, masca de protecție la fum, unitatea de generare simboluri, cabluri comandă motoare și indicatoarele de viteză. Și reparațiile nu s-au oprit aici. În august 2021 a fost înlocuit inletul motorului drept, deși înainte cu doi ani motoarele beneficiaseră de reparații capitale. Valoarea cumulată a contractelor atribuite asocierii dintre Arpiem Aviation și Școala Superioară de Aviației Civilă este de aproximativ 13,3 miloane de lei. Separat, pentru piesele achiziționate de la Arpiem Aviation, IGAv a mai plătit 1,2 milioane de lei. Așadar, e vorba de 14,5 milioane de lei. Astfel, costurile cu piesele de schimb și reparațiile avionului donat de Ion Țiriac se ridică la aproximativ 3.000.000 de euro.

Gabriel Oprea, zbor "special" cu aeronava SMURD (sursa: Inquam Photos/Octav Ganea)
Investigații

Oprea zbor special cu aeronava SMURD

Miliardarul Ion Țiriac a donat statului un avion pentru misiuni umanitare și salvarea vieților omenești. De fapt, aparatul a fost folosit și pentru transportul „special” al demnitarilor. În frunte cu generalul Gabriel Oprea, zbor "special" cu aeronava SMURD. Documente obținute de către defapt.ro dovedesc că, în cel puțin două rânduri, Gabriel Oprea, însoțit de colaboratori, a zburat cu avionul donat pentru SMURD în misiuni fără nici o legătură cu medicina de urgență. Ce prevedea contractul de sponsorizare În primăvara anului 2014, omul de afaceri Ion Țiriac a donat statului un avion Cessna Citation V pentru misiuni umanitare. Contractul de sponsorizare a fost semnat pe 23 aprilie 2014 între firma Ion Țiriac Air și Inspectoratul General de Aviație (IGAv), care a primit cu titlu gratuit dreptul de proprietate asupra aeronavei. La acea dată, valoarea contabilă a aeronavei era de 1,7 milioane euro. IGAv se află în subordinea Ministerului Afacerilor Interne, care atunci era condus de Gabriel Oprea, care era și vicepremier. Conform contractului de sponsorizare, avionul a fost donat cu obligația folosirii pentru misiuni SMURD, în scopuri umanitare, salvarea de vieți omenești, medico-sanitare și salvarea victimelor accidentelor și persoane aflate în stare de dificultate. Totodată, potrivit răspunsului IGAv, avionul putea fi folosit și pentru zboruri speciale. Din formularea Inspectoratului, însă, nu este clar dacă aceste "zboruri speciale" sunt cele pentru menținerea aeronavigabilității, cele tehnice și cele necesare instruirii personalului sau și altele. OUG cu dedicație de la Ponta Ministerul Afacerilor Interne, sub comanda lui Gabriel Oprea, a decis ca avionul donat de Ion Țiriac să fie operat de Școala Superioară de Aviației Civilă, din subordinea Ministerului Transporturilor. Cessna Citation V pentru SMURD (sursa: Facebook/MAI) Motivul oficial îl aflăm din Ordonanța de Urgență 57 din septembrie 2014 emisă de Guvernul Ponta. Astfel, în documentul citat se menționeză că operarea aeronavei de către Școala Superioară de Aviație Civilă se face pe "durata derulării programelor de pregătire a personalului aeronautic navigant şi nenavigant tehnic din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne necesar operării aeronavei". Totodată, s-a desemnat Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti, prin UPU - SMURD, ca operator medical al aeronavei, pe durata operării acesteia de către Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă. Ministerul Transporturilor mai avea obligația să suporte cheltuielile pentru înmatricularea, întreținerea și opera avionului, dotarea cu kit-ul medical corespunzător și pregătirea personalului IGAv. Oprea, zbor "special" cu aeronava SMURD Primul zbor special făcut de ministrul Gabriel Oprea cu aeronava donată de Ion Țiriac a avut loc în data de 7 noiembrie 2014. Avionul a decolat de pe Aeroportul Internațional București "Aurel Vlaicu" (Băneasa) și a aterizat pe Aeroportul Internațional Timișoara. Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, reparat cu 3.000.000 EURO Pe lista pasagerilor se aflau ministrul Gabriel Oprea, generalul (r) Ilie Botoș, șeful Poliției Române al vremii, Petre Tobă, șeful Poliției de Frontieră de atunci, Ioan Buda, șeful DIPI Gheorghe Nicolae, generalul Dorel Grădinaru, Cosmin Pâslaru și Diana Vasilache. Delegația condusă de ministrul Gabriel Oprea urma să participe la inaugurarea punctului de trecere a frontierei Lunga – Nakovo. Eveniment la care au participat atunci premierii Victor Ponta și Aleksandar Vucic, actualul președinte al Serbiei. Escală de plăcere la Craiova Planurile de zbor arată că vicepremierul Gabriel Oprea urma să plece de la Timișoara la Craiova și, de acolo, înapoi la București. După finalizarea ceremoniei de la Timișoara, delegația condusă de Gabriel Oprea a luat avionul și s-a deplasat la Craiova. Potrivit documentelor consultate de către defapt.ro, avionul a decolat de pe Aeroportul Timișoara în data de 8 noiembrie 2014, cu destinația Aeroportul Craiova. O zi mai târziu, avionul decola de la Craiova spre București. Zborurile au fost efectuate de Școala Superioară de Aviație Civilă, condusă atunci de directorul Ștefan Sârbu. Dar generalul Dorel Grădinaru nu își mai aduce aminte exact acest zbor. „Eu executam misiunea pe baza unei solicitări sau a unui ordin venit de la minister. Nu îmi puneam probleme. Trebuia să îi duc la destinație și să-i aduc de la destinație. Dacă mi se ordona să fac o misiune, o făceam. De câte ori zbura ministrul, eram obligat să fiu la bordul aeronavei. Știu că a fost un zbor de la Timișoara la Craiova, dar din cauza condițiilor meteo nu s-a mai putut efectua zborul mai departe. Avionul a rămas și noi am plecat cu mașinile”, a spus Grădinaru pentru defapt.ro. Zbor "special VIP" la Bruxelles Pentru ministrul Gabriel Oprea a urmat o nouă misiune pentru care era necesară folosirea avionului donat de Ion Țiriac. Trebuia să zboare la Bruxelles pentru a participa la Consiliul de Justiție și Afaceri Interne. Se întâmpla pe 14 septembrie 2015. Atunci, la bordul avionului s-au mai îmbarcat secretarul de stat Bogdan Tohăneanu, generalul Ilie Botoș, Elena Oprin, Corneliu Alexandru și Cosmin Pâslariu. Misiunea de zbor a fost asigurată de generalul de flotilă aeriană Cristinel Reliu Ion, pe atunci inspector general al IGAv. Zborul era considerat "special VIP". Întreaga delegație a revenit în România pe 15 septembrie 2015. Conform unor surse din cadrul Ministerului Transportului, din documentele obligatorii la dosarul de zbor lipsesc: procesul verbal pentru certificarea zborului de control și evaluare a aeronavei de zbor, planul de asigurare și tabelul nominal cu personalul care participă la zborul special. Oprea invocă "interesul Securității statului român" Gabriel Oprea, fost vicepremier și ministru de Interne, consideră că a folosit avionul "în interesul Securității statului român". "Există un punct de vedere al MAI cu privire la folosirea acestei aeronave care prin Hotărâre de Guvern execută și misiuni speciale", a arătat Gabriel Oprea într-un mesaj pentru defapt.ro. În același timp, Inspectoratul General de Aviație susține că "și-a respectat întocmai obligațiile rezultate din contractul de sponsorizare și din actul adițional la acesta". "Toate zborurile aeronavei au fost executate pentru misiuni de zbor din competența Inspectoratului General de Aviație, în conformitate cu prevederile contractului de sponsorizare și ale Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57 din 22 septembrie 2014 pentru aprobarea unor măsuri privind operarea unei aeronave aflate în proprietatea Ministerului Afacerilor Interne", a precizat purtătorul de cuvând al IGAv, locotenentul Eugen Corneliu Fricosu, pentru defapt.ro.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră