sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: fiscal

7 articole
Economie

Noi reguli pentru e-factura, bonuri fiscale

Noi reguli pentru e-factura, bonuri fiscale. Guvernul a introdus o serie de noutăți în legătură cu e-factura și cu utilizarea caselor de marcat (prin OUG 69/2024). Noi reguli pentru e-factura, bonuri fiscale Principalele prevederi sunt următoarele: Citește și: E-TVA, explicat în detaliu: de ce este imposibil să fie aplicat acest sistem în forma decisă peste noapte prin OUG și cum firmele vor fi victime sigure ale abuzului de amenzi A. Cu privire la sistemul e-Factura:     1. Începând cu 01.01.2025 se vor transmite în SPV și facturile emise în relația B2C (adică facturile emise către persoanele fizice, sau alte persoane neimpozabile, care acum nu se transmit în SPV).     2. În perioada 01.07.2024-31.12.2024, transmiterea în SPV a facturilor emise în relația B2C va fi opțională.     3. Facturile emise pentru operațiuni care nu sunt în sfera de aplicare a TVA (ca, de exemplu, cele pentru decontarea plăților făcute în numele clientului) nu trebuie trimise in SPV.     4. Executorii judecătorești care emit facturi în numele și în contul furnizorilor au obligația să transmită facturile în SPV.     5. Autofacturile emise de persoanele impozabile se consideră facturi emise în relația B2B, prin urmare trebuie transmise în SPV. Trei noi registre e-factura     6. Se înființează trei noi registre privind e-Factura:         a. Registrul RO e-Factura obligatoriu         b. Registrul RO e-Factura opțional         c. Registrul RO e-Factura pentru executări silite     7. ONG-urile care nu au cod de TVA nu sunt obligate să transmită facturile emise în SPV. Dacă, însă, optează să le trimita în SPV, trebuie să se înscrie în "Registrul e-Factura opțional".     8. ONG-urile care desfășoară deja activități economice trebuie să se înscrie în "Registrul e-Factura obligatoriu" până la 1 iulie 2024. Dacă, însă, încep să desfășoare activități economice după data de 30.06.2024, au obligația să se înscrie în "Registrul e-Factura obligatoriu" înainte de a începe desfășurarea activităților economice.     9. Procedura de organizare și înscriere în "Registrul RO e-Factura opțional", "Registrul RO e-Factura obligatoriu" și "Registrul RO e-Factura executări silite" se va stabili prin ordin al președintelui ANAF. Altfel spus, cei care sunt obligați, sub sancțiunea amenzilor, să se înscrie în "Registrul e-Factura obligatoriu" până la 30.06.2024 nu au cum să faca asta, pentru ca nu a apărut Ordinul respectiv.     10. Beneficiarii care nu primesc în SPV facturile pentru care au plătit deja pot notifica organele fiscale despre asta. Procedura se va stabili, însă, tot prin Ordin al președintelui ANAF. De ce coduri QR pe bonurile fiscale B. Cu privire la casele de marcat:     1. Bonul fiscal va trebui să conțină și numărul de identificare al bonului (și în prezent trebuie să conțină această informație, nu e clar de ce a fost reluată obligația în alt act normativ).     2. Se introduce obligația de a tipări pe bonul fiscal sub formă de cod QR următoarele informații: data și ora emiterii bonului fiscal, numărul de identificare al bonului fiscal, seria de identificare a casei de marcat. Nu este clar la ce folosesc aceste informații pe care ANAF le are deja.     3. Pentru casele de marcat care nu pot tipări codurile QR cu informațiile de mai sus, antreprenorii au la dispoziție doi ani ca să le schimbe. Schimbarea se face pe cheltuiala proprie.     4. Raportul fiscal de închidere zilnică emis de casa de marcat trebuie să conţină, pe lângă datele obligatorii in prezent, şi următoarele date:         a. numărul de bonuri fiscale care au înscris codul de identificare fiscală al beneficiarului;         b. valoarea totală a acestora;         c. total taxă pe valoarea adăugată aferentă acestor bonuri (deci, pe lângă total TVA, pe cote separate, pentru total vânzări din zi, care include și restul de bonuri fără CUI pe ele);         d. identificatorul jurnalului electronic;         e. numărul şi valoarea reducerilor, anulărilor, sume de serviciu;         f. sumele rezultate pentru fiecare mijloc de plată utilizat. Sumele de serviciu reprezintă sumele de bani utilizate pentru plata restului către client, puse la dispoziţia operatorului aparatului de marcat electronic fiscal la începutul fiecărei zile de lucru. Acestea se regăsesc în soldul contului de casă şi, de asemenea, în soldul de la sfârşitul zilei de lucru.

Noi reguli pentru e-factura, bonuri fiscale (sursa: Inquam Photos/Octav Ganea)
E-TVA, explicat detaliat: firmele, victime sigure (sursa: Inquam Photos/Octav Ganea)
Eveniment

E-TVA, explicat detaliat: firmele, victime sigure

E-TVA, explicat detaliat: firmele, victime sigure. Introducerea unor noi prevederi fiscale, de data asta în materia decontului de TVA și a declarațiilor fiscale conexe, va crea o mare presiune asupra mediului de afaceri și o creștere a costurilor de conformare. E-TVA, explicat detaliat: firmele, victime sigure Vinere, 21 iunie a.c., s-a publicat OUG 70/2024 privind implementarea decontului de TVA precompletat ("RO e-TVA"). DeFapt.ro a analizat actul normativ împreună cu mai multe companii de contabilitate și vă prezintă ce înseamnă, pe scurt, "decontul de TVA precompletat", dar și care sunt efectele: Citește și: 2024, an de totul sau nimic pentru Ciolacu: dacă va candida la prezidențiale și va pierde, cum e foarte probabil, PSD se va debarasa de el pe modelul Năstase – Geoană – Ponta – Dăncilă ANAF va trimite prin SPV, pe data de 20 ale lunii, un decont de TVA precompletat cu datele pe care ANAF le are la dispoziție (din e-Factura, din e-Transport, e-Sigiliu, din alte declarații fiscale depuse – D 390, D 394, bonurile de casă de marcat etc.); Contabilii companiilor depun decontul de TVA pe data de 25, în baza documentelor și informațiilor pe care le au de la companii; Dacă între cele două deconturi există diferențe mai mari de 1.000 de lei (și vor fi diferențe cu siguranță, vedeți mai jos de ce), atunci ANAF va trimite prin SPV o notificare de conformare, la care va trebui răspuns obligatoriu până pe 5 ale lunii următoare. Întârzierea sau lipsa răspunsului înseamnă amendă de la 2.000 la 10.000 de lei. E-TVA, imposibil de aplicat. Motivele Problema este că niciodată informațiile ANAF nu vor corespunde cu cele ale firmelor. Iată doar câteva motive: Cei care aplică sistemul de TVA la încasare vor deduce și vor colecta TVA la momentul plății sau încasării facturilor respective, momente pe care ANAF nu le cunoaște, deci din start se pornește cu diferențe; Nu toate facturile se trimit în SPV prin e-Factura (de exemplu, facturile simplificate, bonurile fiscale cu CUI pe ele, facturile către persoanele fizice); Deducerea de TVA pentru cheltuielile cu autoturismele este de 50% sau 100% în anumite condiții, dar ANAF nu are de unde să știe cine deduce 50% și cine deduce 100%; Bonurile cu CUI pe ele nu se transmit nicăieri; E-Transport și e-Sigiliu sunt sisteme de monitorizare a transporturilor, nu conțin informații fiscale. Costurile firmelor vor crește semnificativ Pe scurt, toată lumea va trebui să justifice diferențele dintre evidența proprie și cea a ANAF, deși normal ar fi ca ANAF să își utilizeze sursele de informații și să vadă care sunt diferențele, pentru că departamentele de contabilitate ale deja le furnizează toate informațiile. Nu e normal ca ANAF să arunce această muncă în sarcina contribuabililor, cărora le vor crește consistent costurile de conformare. Dar indiferent de costuri, termenul de cinci zile pentru răspunsul la notele justificative este complet nerealist, nu se poate respecta din punct de vedere tehnic, mai ales în situația celor cu zeci/sute/mii de facturi emise/primite. Amenzile, însă, vor fi foarte ușor de aplicat. Devansarea depunerii D 390 și D 394, imposibil de respectat O altă problemă fără soluție este devansarea termenului de depunere a declarațiilor 390 și 394, pentru a căror depunere trebuie de fapt să fi prelucrat toate facturile de achiziții și vânzări ale lunii respective, atât la intern cât și intracomunitare: În D 390 se declară toate achizițiile și livrările cu clienți/furnizori din UE (cu nume, cod fiscal, sume pe fiecare în parte, etc.); În D 394 se preiau absolut toate informațiile posibile despre toate facturile emise și primite de la intern, inclusiv cele anulate, numărul de bonuri fiscale emise/primite, etc.; Până acum, D 390 avea termen 25 ale lunii, iar D 394 – 30 ale lunii, dar ANAF vrea devansarea termenului la data de 15, ca să poată emite decontul de TVA precompletat până la data de 20. Asta înseamnă că până pe 15 trebuie să fie toate documentele înregistrate, ceea ce este practic imposibil. Lovitura finală: declarația SAF-T Și un ultim argument împotriva acestei aberații: este stabilit deja că de la 1 ianuarie 2025 toate firmele, indiferent de mărime, vor depune declarația SAF-T ("Special Audit File for Taxes"), respectiv o declarație care cuprinde absolut toate mișcările din contabilitate, până la ultimul detaliu. Practic, ANAF va avea pe tavă contabilitatea fiecăruia și va putea face orice verificări dorește. Este neclar pentru întreg mediul de afaceri și profesioniștii din contabilitate și fiscalitate care este urgența acestui mecanism care complică foarte mult viața firmelor.

Andreea Esca, afectată financiar de Ciolacu (sursa: Facebook/Andreea Esca)
Economie

Andreea Esca, afectată financiar de Ciolacu

Andreea Esca, afectată financiar de Ciolacu. Ani la rând, o faimoasă întrebare a bântuit România: care este salariul Andreei Esca? Există un răspuns cel puțin pentru persoana juridică cu același nume: Andreea Esca SRL. Instituția Andreea Esca Andreea Esca SRL a fost înființată în 1998. Andreea Esca deține firma și Alexandre Eram, soțul prezentatoarei, administrează sereleul. Citește și: Alex Velea, lăsat de Ciolacu fără câteva zeci de mii de lei. Artistul mai e și dator vândut: are de achitat peste 2,3 milioane de lei În anul fiscal 2022, firma a avut venituri de 1,46 milioane de lei și un profit de peste 754.000 de lei. Andreea Esca SRL are doi angajați. Datele financiare ale Andreea Esca SRL (sursa: mfinante.ro) Soții Eram - Esca dețin și împreună o firmă, Atelierul de Vise SRL, înființată în 2015. În anul fiscal 2022, aceasta a avut venituri de peste 583.000 de lei și un profit de peste 267.000 de lei. Atelierul de Vise SRL are tot doi angajați. Datele financiare ale Atelierului de Vise SRL (sursa: mfinante.ro) Andreea Esca, afectată financiar de Ciolacu Potrivit noilor reglementări fiscale intrate în vigoare în 2024, o persoană fizică nu poate deține decât o singură microîntreprindere la care să se aplice impozitul de microîntreprindere. Dacă acea persoană deține mai multe microîntreprinderi, trebuie să aleagă care trec(e) pe impozitul pe profit. Cel mai probabil, în această situație, este că Andreea Esca va alege ca Andreea Esca SRL va rămâne microîntreprindere și Atelierul de Vise SRL va trece pe impozit pe profit, întrucât cea din urmă firmă are profit de aproape trei ori mai mic decât prima.

Taxele mărite vor afecta companiile statului (sursa: Facebook/Marcel Ciolacu)
Economie

Taxele mărite vor afecta companiile statului

Taxele mărite vor afecta companiile statului. Pachetul de măsuri fiscale al Guvernului Ciolacu ar urma să fie modificat. Legea a trecut miercuri de Curtea Constituțională și urmează să fie promulgată de președintele Klaus Iohannis. Taxele mărite vor afecta companiile statului Potrivit surselor HotNews.ro, săptămâna viitoare va fi o întâlnire tehnică la Ministerul Finanțelor pentru a se discuta despre posibilele modificări. Citește și: Deși are 47.000 lei/lună și două pensii speciale uriașe, președintele CCR, Marian Enache, încasează și trei sporuri și o indemnzație. Enache a avut dosar de turnător, dar acesta a dispărut Motivul este legat de faptul că sunt multe probleme în ceea ce privește interpretarea pachetului de creșteri de taxe, iar prima zi de la publicarea în Monitorul oficial va fi începutul corecțiilor. Una dintre propuneri va fi eliminarea impozitului de 1% pe cifra de afaceri la companiile mari cu o cifră de afaceri de peste 50 milioane euro, dacă cel pe profit (de 16%) este mai mic. Momentan va fi doar o propunere și se va discuta pe temă, deoarece s-a constatat că ar fi „pedepsite” și companii naționale. Urmează "măsuri care să clarifice anumite măsuri" Propunerea ar fi ca această măsură să fie înlocuită de o alta, anume o inițiativă a cinci parlamentari PNL îndreptată direct către exportul profiturilor multinaționalelor. Unul dintre inițiatori este fostul ministru al Finanțelor, senatorul Alexandru Nazare. „Nevoia de venituri suplimentare la buget este incontestabilă, dar cu toate aceastea având în vedere observațiile primite de Guvern în scurta perioadă de consultări în privința pachetului fiscal, este rezonabil să ne așteptăm, în perioada următoare la măsuri care să clarifice anumite măsuri, sintagme sau precizări pentru a le putea face aplicabile”, a afirmat Nazare.

Anularea scutirilor fiscale pentru IT-iști, criticată (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Economie

Anularea scutirilor fiscale pentru IT-iști, criticată

Anularea scutirilor fiscale pentru IT-iști, criticată. Proiectul ajustării fiscale prevede o serie de măsuri (drastice, după unii, necesare, după alţii) de limitare a deficitului bugetar. Anularea scutirilor fiscale pentru IT-iști, criticată Dar şi pentru respectarea angajamentelor pe care România şi le-a asumat în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Citește și: Omul de afaceri Adrian Porumboiu către Dumitru Buzatu: „Ori dai spăgile, ori te ia DNA-ul” Cresc anumite taxe şi impozite şi au fost introduse unele noi, IT-iştii nu vor mai fi scutiţi de la plata impozitului. La fel şi angajaţii din construcţii, sectorul agricol şi industria alimentară. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Firme închise, muncă la negru, emigrări (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Economie

Firme închise, muncă la negru, emigrări

Eliminarea facilităţilor fiscale din domeniul construcţiilor va duce la o scădere a calităţii în construcţii. Firme închise, muncă la negru, emigrări O parte dintre angajaţii din acest sector vor alege să emigreze, multe firme, în special mici şi medii, vor fi nevoite să plătească salarii „gri” sau „negre” pentru a putea rezista, iar fondurile europene vor rămâne neabsorbite. Citește și: La spitalul unde PSD a numit manager un lăcătuș mecanic, o mamă a trei copii a murit în chinuri, așteptând ore întregi un medic: „Sper să vină devreme că mor aici” Acestea sunt opiniile unor specialişti din domeniul construcţiilor, privitoare la intenţia guvernanţilor de a elimina facilităţile fiscale din domeniu, facilităţi acordate anterior pentru perioada 2008 – 2018 şi care constau în scutirea de impozit pe venit, de la plata contribuţiei la sănătate şi reducerea contribuţiilor la pensii. În paralel, în acest domeniu trebuie asigurat un salariu minim brut de 4.000 de lei. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Problemă gravă: abuz de pensii speciale (sursa: Inquam Photos/Octav Ganea)
Economie

Problemă gravă: abuz de pensii speciale

Problemă gravă: abuz de pensii speciale. România se confruntă cu o problemă serioasă în piaţa muncii, de natură structurală, cu o participare prea mică la activitatea economică, precum şi cu un abuz de pensii speciale la vârste foarte mici, susţine Ionuţ Dumitru, economist şef Raiffeisen Bank. Problemă gravă: abuz de pensii speciale "Avem o problemă serioasă în piaţa muncii, o problemă structurală. Avem o participare prea mică la activitatea economică. Stimulentele pentru a munci sunt slabe. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online Avem un abuz de pensii speciale la vârste foarte mici, oameni care ies la pensie prea repede, pentru care statul a cheltuit resurse însemnate pentru a-i pregăti permiţându-le însă să iasă la pensie probabil în vârful vieţii lor profesionale, la 45 de ani - 50 de ani. Avem prea puţini salariaţi şi multe alte forme de venit mult mai avantajoase din punct de vedere fiscal. A se vedea PFA, PFI, drepturi de autor, venituri salariale mascate în dividende la microîntreprinderi. Citește și: Ministrul Boloș, avertisment neobișnuit de dur în legătură cu pensiile speciale: „Varianta cea mai gravă, să blocăm PNRR, or luxul acesta nu cred că ni-l permitem” Avem, de asemenea, multă muncă la negru. Foarte mulţi salariaţi cu salariu minim pe economie. Este de necrezut să ai 1,7 milioane sau chiar mai mult de salariaţi cu salariul minim pe economie, din 5 milioane şi ceva de salariaţi plătitori de taxe şi impozite. De ce avem această pondere mare a salariaţilor cu minimum pe economie, probabil şi din motiv că mulţi dintre aceşti salariaţi primesc plăţi suplimentare la negru din dividende pe care compania le retrage la un cost fiscal mult mai mic decât dacă le-ar plăti pe statul de plată. Rezolvarea problemelor din piaţa muncii, aş spune nu neapărat în ordinea importanţei, ar însemna o reformă serioasă în sistemul de pensii în general şi stimularea prelungirii vieţii active, regândirea din temelii a sistemului de pensii speciale, care astăzi este un abuz din multe puncte de vedere, şi regândirea stimulentelor fiscale", a declarat Ionuţ Dumitru. Optimizare fiscală agresivă Economistul a participat joi la dezbaterea asupra volumelor "Economie. Lucrări selectate" şi "Economy. Selected works", care reunesc o suită de lucrări ce tratează teme din sfera economiei şi politicii economice. El consideră că trebuie redusă povara fiscală pe munca salarială, dar trebuie crescută la alte forme de venit unde în prezent este mult mai ieftin fiscal şi se face optimizare fiscală agresivă. Ionuţ Dumitru a explicat, în context, că multe forme de venit maschează în fapt venituri salariale. Pe lângă aceasta, Dumitru a subliniat că România se confruntă cu o disciplină financiară foarte scăzută şi a precizat că sunt companii care "arată jalnic" pe cifrele financiare, dar acţionarii sunt foarte bogaţi pe persoană fizică. Doar unun din doi peste 55 de ani muncește Potrivit economistului, populaţia în vârstă de 15 - 64 de ani are o pondere de circa 65% din total, similar cu alte state europene, dar ponderea acestei categorii în populaţia activă a ţării aflată în piaţa muncii este de 65%, a doua cea mai mică din UE după Italia, cu 10 puncte procentuale sub media europeană. Pe segmentul de vârstă 55 - 64 de ani se constată că doar 46% din populaţie este activă în piaţa muncii, cea mai mică pondere din UE. El a explicat că pe segmentul acesta de vârstă doar mai puţin de o persoană din două muncesc, iar cei care sunt în afara pieţei muncii spun în proporţie de 94% că nu vor să muncească. O explicaţie pentru această situaţie este numărul relativ mare de pensionari speciali ieşiţi la pensie şi la vârste uşor peste 40 de ani. Durata vieţii active este de 31,3 ani în România, cea mai mică din UE, a mai arătat sursa citată. Economistul a făcut referire la deficitul bugetar şi a spus că nu este clar cum se va face reducerea la sub 3% din PIB în 2024. Mai mult, el a afirmat că România are în acest moment un deficit bugetar foarte înalt, cel mai mare din Europa, de peste 6% din PIB. "Performanţa României în materie de convergenţă este foarte bună la nivel agregat. În ultimele două decenii am avansat de la 26,4% din media Uniunii Europene la paritatea puterii de cumpărare în 2000 la 74,2% din media UE la paritatea puterii de cumpărare. România a avut cea mai rapidă creştere a PIB per capita din UE", precizat reprezentantul Raiffeisen Bank. O Românie a extremelor economice Pe de altă parte, el a spus că cifrele din 2019, pe judeţe, arată că raportul dintre cele mai bogat judeţ, care este Bucureşti, cu 263% din media UE, la paritatea puterii de cumpărare, şi cel mai sărac, Vaslui, este 6 la 1. Acesta raport este printre cele mai mari din Europa. La nivel de judeţe, din 42 de judeţe doar 15 au avut o dinamică mai rapidă a PIB per capita decât media naţională. "Judeţele care aleargă cel mai rapid în convergenţa reală sunt Bucureşti, Cluj, Timiş, Alba, Sălaj, Tulcea şi Sibiu. Judeţele care au pierdut cel mai mult în poziţionarea relativă faţă de media naţională Covasna, Ilfov, Constanţa, Harghita, Mureş, Galaţi, Vrancea, Bihor şi Bacău. Avem practic o Românie a extremelor. Avem o ţară a extremelor. Avem regiunea Bucureşti - Ilfov care la scară europeană este pe locul 14 din 242 de regiuni după clasificarea NUTS II regională la nivelul Uniunii Europene, cu un nivel al PIB per capita, încă o dată Bucureşti + Ilfov 164% din media Uniunii Europene. Un astfel de nivel este peste regiuni precum Stuttgart, Viena, Bremen, Koln. Adică ai spune că avem un nivel de dezvoltare economică foarte înalt. Pe de altă parte avem şi regiunea de Nord Est a ţării pe aceeaşi clasificare, care este doar la 46% din media Uniunii Europene, la coada clasamentului, pe locul 226 din 242 de regiuni la scară europeană", a spus Ionuţ Dumitru. Cu ocazia aniversării a 140 de ani de la înfiinţare, Banca Naţională a României a iniţiat un proiect editorial în cadrul Colecţiei "Biblioteca Băncii Naţionale a României", concretizat într-un set de volume în care sunt cuprinse lucrări şi studii elaborate de specialişti Băncii Naţionale a României pe parcursul ultimelor decenii, pe diverse tematici din domeniile politicii monetare, stabilităţii financiare şi economiei.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră