sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: fetesti

4 articole
Investigații

Piloții ucraineni F-16, ținta spionajului rusesc

Piloții ucraineni F-16, ținta spionajului rusesc. European F-16 Training Center (EFTC): acesta este numele inițiativei de la Baza 86 Fetești a Ministerului Apărării Naționale unde ar urma să ajungă piloți ucraineni pentru a se antrena pe aparatele americane. Piloții ucraineni F-16, ținta spionajului rusesc EFTC a fost inaugurat recent la Baza 86 aeriană în prezența a celor trei mari actori ai proiectului: ministrul român al Apărării (instituția care pune la dispoziție baza aeriană), ministrul olandez al Apărării (țara care a furnizat primele aparate F-16 pentru antrenament) și reprezentanți ai Lockheed Martin (compania producătoare a aparatului multirol, care va furniza și instructori). Autoritățile de la București au ținut să precizeze că EFTC este, în primul rând, menit să instruiască piloți români pentru F-16. Și, abia apoi, piloți ucraineni sau piloți ai unor țări membre NATO, dacă acestea din urmă își vor prezenta interesul. Citește și: EXCLUSIV Armata română se dotează mai repede cu avioane F-16 decât cu camioane: vehiculele Iveco vin cu întârzieri mari. Penalizările au ajuns la 29 de milioane de lei Prezența piloților ucraineni în România va intensifica activitățile de spionaj și sabotaj ale rușilor, crede un analist militar, fost cadru activ în intelligence-ul militar, azi comandor în rezervă. Misterul venirii ucrainenilor și al livrării F-16 Momentul venirii ucrainenilor, totuși, este încă neprecizat. Potrivit informațiilor deja publice, o parte din piloții Kievului se pregătesc în mai multe țări europene și în SUA atât pentru a dobândi nivelul necesar de engleză pentru a comunica, cât și pentru a se antrena pe avioane de tip jet, altele decât F-16. Nici momentul în care avioane F-16 vor fi livrate Ucrainei nu este cunoscut (sau, cel puțin, comunicat) în acest moment. Analiștii militari și de securitate consultați de către DeFapt.ro sunt sceptici că escadrilele de F-16 destinate Ucrainei vor fi active mai devreme de un an de acum înainte. Nici rolul F-16 în război nu este considerat a fi neapărat decisiv, câtă vreme cele peste 40 de aparate sunt considerate ca fiind puține pentru nevoile strategice ale Kievului.

Piloții ucraineni F-16, ținta spionajului rusesc (sursa: Inquam Photos/George Călin)
Centrul F-16 pentru piloți ucraineni, inaugurat (sursa: Inquam Photos/George Călin)
Eveniment

Centrul F-16 pentru piloți ucraineni, inaugurat

Centrul F-16 pentru piloți ucraineni, inaugurat. Centrul European de Instruire F-16 de la Baza 86 Aeriană Fetești, locul în care piloții din țările NATO, dar și din Ucraina, vor fi instruiți să piloteze avionul de luptă F-16, a fost inaugurat oficial. Prima grupă care va fi instruită la Centrul European este formată din șapte piloți români. Tot aici urmează să fie instruiți și piloții ucraineni, după ce vor dobândi la un nivel operativ abilitățile de limbă engleză necesare pilotării avioanelor de luptă F-16. Ulterior Olanda, Danemarca și Norvegia vor demara procedurile de furnizare a avioanelor F-16 către Ucraina, țară aflată în război cu Rusia. Centrul F-16 pentru piloți ucraineni, inaugurat Baza 86 Aeriană Fetești se află într-un proces amplu de modernizare. Se construiesc clădiri și hangare noi. Câteva containere modulare au fost transformate în săli de curs pentru primul lot de șapte piloți români care a început oficial pregătirea teoretică la Centrul European de Instruire F-16. Citește și: EXCLUSIV Dronele Watchkeeper X de la Elbit pentru Ministerul Apărării nu au autorizație de export de la statul Israel. România a plătit deja un avans de 300 de milioane de lei După câteva săptămâni de pregătire teoretică, vor trece la pregătirea pe simulator. Abia după această fază, pe avioane. Șeful Centrului European de Instruire F-16, comandorul Pișta, a explicat că unicitatea hub-ului internațional de instruire a piloților de F-16 constă în faptul că sunt implicate cel puțin trei țări în acest proiect. Olanda, 18 aparate de luptă „Mă refer la România, SUA (prin Lockheed Martin - n.r.) și partenerul olandez care pune navele la dispoziţie. În acelaşi timp, între instructori este posibil să fie alte naţii, toate membre NATO, foşti piloţi militari care vor fi parte a acestui centru. Este important în contextul actual pentru că dăm un semnal că suntem uniţi”, a declarat comandorul Pişta într-o conferință de presă. Ministrul român al Apărării, Angel Tîlvăr, a declarat că „noi contribuim cu infrastructura de aici, Lockheed Martin va asigura partea de instruire, inclusiv pe partea de mentenanță. Olanda va asigura aparatele”. Până acum, la Centrul European de Instruire F-16 au ajuns instructorii de la compania americană Lockheed Martin, producătorul avionului F-16, și cinci avioane de luptă furnizate de Olanda. Țară care urmează să mai trimită alte 13 avioane F-16. Ministrul olandez al Apărării, declarații complezente Kajsa Ollongren, ministrul olandez al Apărării, prezentă la inaugurarea hub-ului, a declarat că Centrul European de Instruire F-16 de la Baza 86 Aeriană Fetești este important în contextul în care Olanda, Danemarca și Norvegia se pregătesc să livreze avioane F-16 Ucrainei. „Vom începe, bineînţeles, cu antrenamentul piloţilor români, dar vrem de asemenea să antrenăm piloţi ucraineni. (..) E nevoie să urgentăm întărirea forţelor aeriene, iar antrenamentele au început în Danemarca, în SUA şi mă bucur foarte mult că acum avem acest centru european”, a declarat, la finalul inaugurării ministrul Apărării Kajsa Ollongren. Nu e clar când vor veni ucrainenii Aceasta a fost completată de ministrul român Tîlvăr, care a menționat că lucrurile legate de înființarea centrului s-au derulat foarte repede. „Există un tempo, o cadenţă a sosirii echipamentelor, a aparatelor F-16. Totul e planificat. Piloţii ucraineni vor începe de îndată ce au satisfăcute cerinţele de pre-antrenament care se referă la deprinderea elementelor de abilităţi lingvistice şi, în funcţie de fiecare pilot, pregătirea va fi adaptată”, a declarat ministrul Angel Tîlvăr. Prezentă la inaugurarea centrului, Kathleen Kavalec, ambasadoarea SUA în România, a precizat că „este un pas înainte pentru ceea ce vedem în ultima perioadă cu agresiunea Rusiei. Am văzut ce s-a întâmplat în Ucraina. Nu aducem doar antrenamente pentru F-16, dar și sprijin militar de mai multe tipuri”.

F-16 olandeze pentru antrenarea piloților ucraineni (sursa: CNN)
Eveniment

F-16 olandeze pentru antrenarea piloților ucraineni

F-16 olandeze pentru antrenarea piloților ucraineni. Olanda a trimis cinci avioane de luptă F-16, destinate Centrului European de Instruire, la Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță” din Fetești. Centrul European de Instruire de la Fetești va fi un hub internațional de instruire a piloților de F-16, inclusiv pentru piloții din Ucraina. Citește și: Cea mai importantă misiune a României pentru Kiev: antrenarea piloților ucraineni pe F-16, avioanele de vânătoare care pot crește major șansele împotriva trupelor rusești Consiliul Suprem de Apărare a Țării, condus de președintele Klaus Iohannis, și-a dat acordul pentru înființarea acestui hub regional în România la data de 6 iulie 2023. O săptămână mai târziu, la summit-ul NATO de la Vilnius, a fost semnată „declarația comună privind formalizarea Coaliției de antrenare a forțelor aeriene ale Ucrainei, în vederea operării aeronavelor F-16”. Documentul a fost semnat de 11 state NATO, inclusiv de România, și Ucraina. F-16 olandeze pentru antrenarea piloților ucraineni Ministerul Apărării Naționale (MApN) a anunțat că cinci avioane de luptă F-16 ale Forțelor Aeriene Regale Olandeze au aterizat la Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță” din Fetești. „Aeronavele vor deservi Centrul European de Instruire F-16 (European F-16 training center - EFTC), înființat ca urmare a colaborării dintre Ministerul Apărării Naționale, prin Forțele Aeriene Române, și Ministerul Apărării din Țările de Jos, prin Forțele Aeriene Regale, în parteneriat cu compania Lockheed Martin și cu sprijinul Regatului Danemarcei, stat coordonator alături de Țările de Jos, a Coaliției internaționale F-16”, potrivit MApN. Centrul European de Instruire va fi un hub internațional pentru instruirea piloților de aeronave F-16 și va avea rolul de a facilitate creșterea interoperabilității dintre aliați. Instructori de la Lockheed Martin Totodată, acest centru de antrenament va contribui la crearea unor standarde operaționale comune care au ca scop întărirea capacității NATO de a face față provocărilor din regiunea Mării Negre și din Europa de Est. Conform acordului de colaborare, Ministerul român al Apărării pune la dispoziție Baza 86 Aeriană, facilitățile de instruire și sprijinul națiunii-gazdă, Forțele Aeriene Regale ale Țărilor de Jos pun la dispoziție aeronave F-16, iar compania Lockheed Martin asigură instructorii și mentenanța. „Prin înființarea Centrului European de Instruire F-16, România se angajează să ofere un mediu de pregătire de înaltă calitate, cu acces la resurse tehnice și know-how de ultimă generație, nu doar pentru piloții români, ci și pentru cei din statele aliate și partenere, inclusiv Ucraina”, a mai transmis MApN. Hub operaționalizat de urgență Consiliul Suprem de Apărare a Țării, sub conducerea președintelui Klaus Iohannis, s-a reunit la data de 6 iulie 2023. Președintele Klaus Iohannis declara, conform unui comunicat al Administrației Prezidențiale, că „a fost analizată și implicarea României într-un proiect transatlantic nou, și anume crearea în țara noastră a unei facilități de instruire a piloților pentru operarea avioanelor F-16. Împreună cu alți aliați și cu compania care proiectează acest avion de luptă, va fi creat, în România, un hub regional pentru antrenamentul piloților care vor zbura pe aceste avioane. Aici vor fi pregătiți piloții români care operează aeronave F-16, urmând ca facilitatea să fie deschisă ulterior și participării piloților din statele aliate și partenere NATO, inclusiv din Ucraina”. O săptămână mai târziu, la summit-ul NATO de la Vilnius, a fost semnată „declarația comună privind formalizarea Coaliției de antrenare a forțelor aeriene ale Ucrainei, în vederea operării aeronavelor F-16”. Documentul a fost asumat de 11 state NATO: România, Belgia, Canada, Danemarca, Luxemburg, Norvegia, Polonia, Portugalia, Regatul Țărilor de Jos, Suedia și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, plus Ucraina.

Ce nu s-a văzut la televiziunile sponsorizate de partide Foto: Facebook
Eveniment

Ce nu s-a văzut la televiziunile sponsorizate de partide

Ce nu s-a văzut la televiziunile sponsorizate de partide: luni, după ce poliția a deviat traficul pe sensul București-Constanța, la podul Giurgeni s-au format cozi uriașe. Motivul principal: taxa de pod era plătită cash, la ghișeu. Însă aceste informații au circulat doar pe rețelele de socializare, nu și în presa care primește subvenții consistente din banii alocați partidelor, pentru că ar fi afectat imagina ministrului PSD Sorin Grindeanu, pe care Marcel Ciolacu dorește să-l păstreze în acest post și după rotativă. Foto: Ziarul Amprenta Ce nu s-a văzut la televiziunile sponsorizate de partide „Autoritățile noastre «mințile luminate» au închis autostrada Soarelui de la Drajna spre Constanța ca să fluidizeze traficul...L-au deviat pe la Drajna - Giurgeni și, surpriză. Coada la trecerea podului era de 8 km, ....8 km având în vedere că la trecerea podului de la Fetești era, spun ei, de 5 km. Și după ce și-au bătut joc de noi, am așteptat o oră și 50 de minute să platim 11 lei. Păi asta nu-i nesimțire???? Daca tot ne-ai deviat de ce nu ai ridicat barierele si la Giurgeni????? Bătaie de joc”, a scris Costel Clanton, pe Facebook. „Este inadmisibil să devieze circulația rutieră de la Drajna spre Constanța, pe la Giurgeni, unde s-a format coada de mașini pe distanța de aprox. 15 km pe două benzi. Motivul - să se achite taxa de pod. Oare CNADR -ul această mare situație?”, a relatat și Dorina Ștefan. „Cine este în stare de asa decizii idioate? Deci cei care vin de la Constanța spre București nu plătesc trecerea la Fetesti... Dar stau la cozi imense. Iar cei care se reîntorc în Constanța trebuie sa ocolească pe la Giurgeni, sa plătească taxa și sa stea la aceleași cozi. Unde este echitatea? Fmm de politician idiot...”, constatat Alexandru Ioniță, tot pe Facebook. Citește și: În unul din cele mai sărace județe ale României, Teleorman, un magistrat are pensie specială de aproape 30.000 de lei, de 14 ori peste pensia medie pentru limită de vârstă Carmen Crăciun: „Intre Mihai Viteazul si Giurgeni pe E 60 ( Bucuresti-Constanta) e blocaj ptr ca autoritatile fac ceva pe cetateni si nu au scos si taxa de pod de pe partea asta”. „Fraierii merg cu 20 la oră” Raicu Elly Miti: „Praf pe șosele....de la 13.45 am ieșit din București, am fost deviați pe la Slobozia, iar acum este ora 17.15 și suntem pe podul de la Giurgeni. Proastă decizie au luat guvernanții noștri dragi. Pentru cei care vin de la mare le-au dat două benzi pe A 2, le-au eliminat taxa de la Fetești și circula ca boierii de București, iar fraierii merg prin sate cu 20 la oră și cu ambuteiaje de 22-40 de minute plus taxa de la Giurgeni pe care trebuie să o plătim”. Informația a fost comentată și de jurnalistul Lucian Mândruță: „Ce-mi zic oamenii la radio: Podul de la Cernavoda e in lucru. Ca atare, autoritatile (nu ma intrebati care) au decis sa suspende plata taxei, ca sa mearga mai repede sau poate pentru ca oamenii sa nu mai fie asa suparati ca stau la coada. Bun. Sa zicem. Ce s-a intamplat azi? A fost atata coada incat traficul a fost deviat spre Harsova, cu trecere pe podul de la Giurgeni. UNDE TAXA A RAMAS! Si nu se plateste cu SMS. Cu cash! La ghiseu! Si tin-te blocaj!” „Taxa de la Giurgeni nu se poate achita decat la fata locului. O banda/sens si max. 3 bariere. Ieri coada avea cam 15km spre Bucuresti, dupa-amiaza. Cea de pe A2 avea 29km. Pentru cei care ofera varianta BAC-urilor: - Galati s-a stat cam 2h la coada - Braila - tot cam asa - Calarasi - aprox 3h cozi Concret, e gatuita orice trecere din/spre Dobrogea , mai ales in perioadele cu aflux de turisti. Iar sezonul estival abia a inceput. Si inca ceva: traficul greu nu a circulat zilele acestea, un factor major de luat in calcul”, a explicat Thomas Ciprian, comentând la postarea lui Mândruță.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră