duminică 23 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: electric

13 articole
Economie

Cât costă reducerea facturilor la energie

Cât costă reducerea facturilor la energie. Gazul şi energia s-au scumpit, însă am putea plăti totuşi facturi mai mici dacă am reuşi să punem în practică câteva sfaturi date de specialişti. Cât costă reducerea facturilor la energie Scopul: reducerea cât mai mult a pierderilor de căldură şi, implicit, a costurilor aferente încălzirii sau răcirii. Citește și: Ziua în care Ciolacu blochează spitalul construit din donații publice de către Asociația „Dăruiește Viață”. Organizația cheamă la proteste publice Pentru a vedea cum putem avea o locuinţă eficientă energetic, am discutat cu mai mulţi profesionişti în domeniu, dar şi cu o persoană care locuieşte de câţiva ani într-o astfel de casă. "Facturile au fost luna trecută 17 lei, luna asta am calculat 25 de lei", spune proprietarul de casă de mai sus. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Cât costă reducerea facturilor la energie (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Pentru Mercedes, China, principala piață electrică (sursa: Mercedes Benz)
Economie

Pentru Mercedes, China, principala piață electrică

Pentru Mercedes, China, principala piață electrică. Constructorul german de automobile premium Mercedes-Benz a decis să facă din China, cea mai mare piaţă auto din lume, elementul central al următoarei sale campanii pentru automobilele electrice, campanie care va începe în 2025, a declarat directorul general Ola Kaellenius pentru revista Automobilwoche. Pentru Mercedes, China, principala piață electrică "Pentru a putea face acest lucru, va trebui să stăpânim propulsia electrică la fel de perfect ca şi digitalizarea. Asta este ceea ce aşteaptă clienţi noştri de la noi", a spus Ola Kaellenius. Începând din 2025, toate noile platforme ale Mercedes-Benz vor produce numai automobile electrice, conform unei strategi anunţate în 2021 de producătorul german de automobile de lux. Un director de la Mercedes-Benz a declarat pentru revista Automobilwoche că modelele pe care compania are de gând să le lanseze în China, şi care sunt bazate pe viitoarea platformă MB.EA, sunt analizate cu atenţie pentru a se asigura că îndeplinesc cel mai bine nevoile clienţilor chinezi, cu un accent particular pe spaţiu şi conţinut digital. China rămâne cea mai importantă piaţă pentru constructorii germani de automobile, însă în 2022 mărcile locale de automobile au controlat 81% din piaţa chineză de automobile electrice, arată un studiu realizat de firma de cercetare Counterpoint Research. China are şi o participaţie semnificativă la compania Mercedes-Benz, la care primii doi acţionari sunt Beijing Automotive Group Co Ltd şi Li Shufu, preşedintele constructorului auto chinez Geely. Citește și: Andreea Raicu, abandonată pe aeroport de Wizz Air: „Nu am avut unde să dormim, nu ni s-au găsit zboruri imediate, ci după 2-3 zile. Era ora 4 dimineața, tot în aeroport” În paralel însă, Berlinul încearcă să îşi reducă expunerea pe economia chineză, în cadrul unor eforturi mai ample destinate diminuării riscurilor la adresa economiei germane, riscuri care s-au intensificat după ce invadarea Ucrainei de către Rusia a scos la lumină dependenţa Germaniei de un singur furnizor dominant de gaze naturale.

Piața SUV-urilor electrice, competiție foarte dură (sursa: Facebook/BYD)
Mediu

Piața SUV-urilor electrice, competiție foarte dură

Piața SUV-urilor electrice, competiție foarte dură. China reprezintă zona zero pentru războiul preţurilor la vehiculele electrice (EV), iar teatrul de operaţiuni se uită spre SUV-urile electrice, cel mai mare segment al pieţei, dominat de Tesla Inc şi BYD, potrivit Reuters. Piața SUV-urilor electrice, competiție foarte dură Piaţa, aglomerată cu peste 90 de modele, devine şi mai strânsă, cel puţin 20 de noi modele, atât ale brandurilor din China cât şi din străinătate fiind lansate în aprilie, ceea ce afectează marjele de profit şi preţurile pe piaţa internă şi stimulează exporturile, apreciază analiştii şi directorii din industria auto. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online Producătorii de EV din China au urmat exemplul Tesla şi au redus preţurile SUV-urilor electrice, canibalizând vânzările de automobile echipate cu motoare pe combustie (ICE), în condiţiile în care diferenţa de preţ între tehnologii se reduce, susţin analiştii. Tendinţa se extinde peste hotare, prin majorarea exporturilor de SUV-uri electrice produse în China. "Vedem o mulţime de exporturi chineze, pe fondul pieţei ultra-competitive din China. Va fi de fapt o supapă de eliberare a presiunii", a afirmat Tu Le, de la firma chineză de consultanţă Sino Auto Insights. În China, 40% din mașini sunt SUV-uri Piaţa pentru SUV-urile electrice a crescut spectaculos în China în ultimul deceniu şi acum reprezintă aproape 40% din toate maşinile vândute, fiind 400 de modele de SUV-uri, cu toate tipurile de combustibili. Anul trecut, au fost vândute pe piaţa chineză aproape tot atâtea SUV-uri câte maşini din toate categoriile s-au vândut în Europa, sau peste 11 milioane. Popularitatea SUV-urilor electrice a explodat de când Tesla a produs şi a livrat în China Model Y, în urmă cu doi ani, acestea devenind unul din segmentele cu cea mai rapidă creştere pe piaţa chineză. Atât brandurile interne cât şi cele străine sunt reprezentate în rândul noilor modele lansate la Salonul Auto de la Shanghai de luna trecută. Producători auto de top, ca Volkswagen, BMW şi Toyota, se bazează pe noile SUV-uri electrice pentru a-şi majora vânzările în China, cea mai mare piaţă auto din lume. Tesla, cel mai competitiv preț Producătorii chinezi de vehicule electrice Xpeng şi Nio au şase modele de SUV-uri, dar există şi companii de stat care fac doar modele electrice, cum ar fi brandul Aion de la GAC. Ele concurează cu cele 93 de modele de SUV-uri electrice existente, pe o piaţă unde s-au înregistrat anul trecut vânzări de 1,5 milioane de unităţi, principalele zece branduri reprezentând 84% din vânzări, se arată în analiza Reuters pe baza datelor CAAM - Asociaţia Producătorilor Auto din China. Erau 76 SUV-uri electrice în 2020, înainte ca Tesla să înceapă producerea maşinilor Model Y în China, vânzările medii anuale fiind de doar 3.000 unităţi. În pofida recentelor creşteri minore de preţuri, Model Y al Tesla încă este cu 20% mai ieftin în China decât era în octombrie 2022, când producătorul auto american se confrunta cu majorarea stocurilor. Xpeng, Leapmotor şi alţii au venit cu propriile discounturi, în timp ce BYD oferă un discount de 1.000 de dolari la SUV-ul Song Plus, cel mai bine vândut. Sub 40.000 de dolari, competiție "brutală" Cei care refuză să reducă preţurile modelelor existente pentru a proteja valoarea brandului au ales în schimb să ofere preţuri de pornire mai mici decât se estima pentru noile modele, alături de o autonomie mai mare şi dispozitive de conducere autonomă. Realitatea este "brutală" pentru principalii producători auto străini, care au ţintit piaţa de masă cu SUV-uri sub 40.000 de dolari, cum ar fi Ford, a explicat Tu Le, de la Sino Auto Insights. Şeful Ford, Jim Farley, a recunoscut concurenţa intensă de pe piaţa SUV-urilor electrice ca un factor care a stimulat majorarea exporturilor auto chineze. Citește și: De ce sunt veseli Ciucă și Ciolacu în privința PNRR: România poate obține lejer o renegociere a Planului, cum au făcut deja Italia, Germania, Franța. Berlinul refuză chiar reforma pensiilor "De aceea ne vom concentra pe piaţa europeană. Europa este o piaţă de export premium, toţi producătorii sunt acolo", a declarat Farley în aprilie, după o călătorie în China. De asemenea, Ford va restructura operaţiunile sale din China a anunţat săptămâna trecută Farley. Deja Tesla şi Renault au început să-şi exporte masiv SUV-urile electrice produse în China către Europa, producătorii chinezi de vehicule electrice au propriile lor planuri privind majorarea livrărilor în Europa.

Liniile electrice ucid păsări în Deltă (sursa: Facebook/ARBDD)
Mediu

Liniile electrice ucid păsări în Deltă

Liniile electrice ucid păsări în Deltă. Un număr de 100 de stâlpi de tensiune din Delta Dunării vor fi izolaţi împotriva electrocutării, iar 35 de kilometri de linii electrice vor fi marcate anti-coliziune, după ce s-a constatat că în decurs de un an şi-au pierdut viaţa 780 de păsări din 56 de specii diferite. LIFE Danube Free Sky Demersurile fac parte din proiectul "LIFE Danube Free Sky", care vizează protejarea păsărilor împotriva electrocutării şi coliziunii cu liniile electrice, de-a lungul Dunării. Proiectul este finanţat prin programul european "LIFE - Natură şi biodiversitate", include 15 parteneri din șapte ţări europene şi se desfăşoară în perioada septembrie 2020 - februarie 2026. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online Gabriela Creţu, coordonator al proiectului din partea Administraţiei Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării, precizează că, iniţial, s-au monitorizat 120 de kilometri de linii electrice (100 de medie tensiune şi 20 de înaltă tensiune) şi au fost identificate porţiunile foarte periculoase. E-Distribuţie Dobrogea, partener în cadrul proiectului, urmează să marcheze anti-coliziune 30 de kilometri de linii electrice de medie tensiune şi 5 kilometri de înaltă tensiune. Totodată, vor fi izolaţi împotriva electrocutării 100 de stâlpi de tensiune. Liniile electrice ucid păsări în Deltă "Berzele sunt potenţiale victime, pentru că au anvergura aripilor mare. Ele sunt mai susceptibile a se electrocuta, de când se aşează pe stâlpii de tensiune, pentru că ating conductorii simultan. Alte păsări acvatice cu anvergura aripilor mare - pelicanii, cocorii - sunt mai susceptibili a se lovi de liniile electrice. Monitorizarea iniţială s-a făcut timp de două luni, iar timp de un an s-a făcut monitorizarea de bază a liniilor foarte periculoase şi s-a constatat mortalitatea a 780 de exemplare de păsări din 56 de specii diferite. Acum partenerul nostru, E - Distribuţie Dobrogea, va realiza acţiunea efectivă de montare a divertoarelor, pentru a face mai vizibile liniile acestea, pentru a le proteja împotriva coliziunii", a precizat Gabriela Creţu. Proiectul prevede finalizarea acestor demersuri în iunie 2024, după care va urma un an de monitorizare. Pelicanul creț și dumbrăveanca "Proiectul, la nivel european, se adresează unui număr de 12 specii prioritare de păsări. Aici, în Delta Dunării, acţiunile noastre vizează mai mult protecţia pelicanului creţ, speciile de dumbrăveancă, pentru care vom crea condiţii pentru cuibărit, deoarece ele sunt cele care cuibăresc pe stâlpii de tensiune. Am pornit o activitate pentru confecţionarea şi montarea a 100 de cutii de cuibărit. 85 vor fi pe stâlpi şi 15 în copaci, la înălţime, pentru a crea condiţii pentru cuibărit", a precizat ea. De asemenea, vor fi montate transmiţătoare pe şase exemplare juvenile de pelican creţ. Aceştia vor fi monitorizaţi timp de doi ani şi jumătate, pentru a identifica şi izola stâlpii poziţionaţi în ariile de hrănire şi de cuibărit. Sebastian Bugariu, biolog în cadrul Societăţii Ornitologice Române (SOR) şi coordonator pentru România al proiectului "Pelican Way of LIFE", a atras atenţia şi asupra altor pericole care pot să afecteze pelicanii: turismul făcut "într-o manieră iresponsabilă", incendierile sau gripa aviară. Gripa aviară nu a omorât multe păsări El a menţionat că în fiecare primăvară se realizează recensământul populaţiei cuibăritoare. Coloniile de pelicani sunt survolate cu ajutorul avioanelor ultra-uşoare sau al dronelor, iar pe baza aero-fotografiilor este estimat numărul de perechi, în funcţie de cuiburile ocupate. În cazul pelicanului creţ, populaţia a fost estimată la aproximativ 500 de perechi cuibăritoare. În ce priveşte pelicanul comun, care se întoarce din migraţie în această perioadă, evaluarea nu s-a realizat deocamdată, dar în cazul acestuia efectivele ajung la mii de perechi cuibăritoare. "Suntem încă în proces de a evalua populaţia, încă nu avem o situaţie pentru sezonul în curs - e încă în desfăşurare. Ce am constatat, aşa, ca o primă concluzie, este că, deşi anul trecut populaţia a fost afectată de gripa aviară şi în mai multe colonii s-au înregistrat mortalităţi, anul acesta numărul de perechi (de pelican creţ - n.r.) este totuşi destul de ridicat", a spus el. Turism iresponsabil: cu barca de viteză în colonii Totodată, Sebastian Bugariu a atras atenţia asupra pericolului pe care îl reprezintă turismul făcut "într-o manieră iresponsabilă", a incursiunilor prin Deltă în care bărcile intră în stolurile de pelicani, în zonele de hrănire. "Trebuie evitat cu orice preţ deranjul păsărilor sau al oricăror alte animale", a subliniat el. Turiştii trebuie să respecte norme de etică şi să nu se apropie în mod excesiv, mai ales dacă observă păsări care cuibăresc. Deranjul poate duce chiar la pierderea puilor sau a ouălor. "Deranjul în zonele de hrănire, în cazul pelicanilor comuni, mai ales, e destul de pronunţat în Delta Dunării, pentru că, de foarte multe ori, turismul se face într-o manieră iresponsabilă, în momentul în care se intră cu bărcile în stolurile de pelicani, pentru ca ei să se ridice sau pentru ca turiştii să se apropie foarte rapid. Şi, evident, ei sunt deranjaţi şi nu pot să se hrănească. Sunt speriaţi, în diferite zone, iar acest lucru este total contraindicat. Dacă vorbim de Delta Dunării, turismul de natură se face în primul rând cu instrumente optice, pentru că ele permit observaţii mult mai detaliate. Asta înseamnă echipament minimal - un binoclu. Există binocluri la preţuri destul de accesibile. (...) În acelaşi timp, dacă există turişti care merg cu ghizi şi văd că aceştia nu respectă normele de etică şi deranjează păsările, în încercarea de a le observa cât mai de aproape, ar trebui să le atragă atenţia cu privire la acest lucru", a precizat reprezentantul SOR. Incendierea stufului, ilegală Incendierea suprafeţelor de stuf din Delta Dunării, mai ales în perioada de cuibărit, reprezintă o altă ameninţare la adresa populaţiei de pelicani. "O altă ameninţare destul de importantă e cea legată de episoadele de gripă aviară, care se pare că s-au manifestat în foarte multe zone, în decursul anului trecut, iar în cazul pelicanului creţ au avut un impact foarte mare. În Grecia, de exemplu, aproape 40% din populaţie a fost pierdută anul trecut. Şi la noi au murit. Conform datelor de monitorizare, undeva la 180 de exemplare au fost găsite - între 10-20% din efective", a spus acesta. Citește și: Activiștii de mediu care atacă opere de artă nu sunt niște bezmetici: au organizații complexe, finanțări generoase și salarii de până la 1.300 de euro. În Germania, vor să se transforme în partid Totodată, administratorii de amenajări piscicole încearcă să sperie păsările, pentru a-şi proteja efectivele de peşti. "E o problemă de mentalitate. Peste tot se poate auzi că pelicanii reprezintă o problemă. În anumite zone, deşi sunt heleşteie, sunt amenajări piscicole în bazine naturale sau semi-naturale; administratorii de amenajări piscicole încearcă să sperie în permanenţă păsările de pe lac. Asta se poate întâmpla şi în cazul pelicanului creţ. E în regulă dacă piscicultorii îşi protejează efectivele de peşti din amenajări, atâta timp cât nu recurg la acţiuni ilegale", a afirmat Sebastian Bugariu.

Vehiculele electrice se ieftinesc (Tesla, Renault) (sursa: tesla.com)
Mediu

Vehiculele electrice se ieftinesc (Tesla, Renault)

Vehiculele electrice se ieftinesc (Tesla, Renault). Constructorul auto francez îşi va revizui politicile de preţuri cu privire la automobilele electrice vândute la nivel mondial, pentru a se asigura că rămâne competitiv, după mai multe decizii de reducere a preţurilor adoptate de rivalul american Tesla Inc, a declarat luni directorul mărcii Renault, Fabrice Cambolive. Vehiculele electrice se ieftinesc (Tesla, Renault) După ce a redus de mai multe ori preţurile de comercializare pentru automobilele sale electrice pe piaţa din SUA, Tesla a anunţat vineri reduceri de preţuri şi în Europa, cea mai importantă piaţă a Renault, precum şi în Israel şi Singapore, extinzând o tendinţă mondială de reducere a preţurilor care a început în China în luna ianuarie. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online "Vom analiza fiecare ţară în parte, piaţă cu piaţă, care este nivelul de competitivitate pe care trebuie să îl avem pentru a rămâne în cursă", a spus Fabrice Cambolive. În primele trei luni ale acestui an, vânzările de automobile marca Renault au crescut cu 9%, până la 354.545 de unităţi, graţie lansării de noi modele, semn că strategia de relansare concentrată pe cele mai profitabile modele ale mărcii pare să înceapă să dea rezultate, după patru ani de scădere a veniturilor. În pofida relansării vânzărilor, Fabrice Cambolive a subliniat că reducerile de preţuri decise de Tesla sunt un semnal de alarmă pentru competitori. Renault, afectat de pierderea pieței rusești Directorul mărcii Renault a mai spus că vânzările modelului Megane electric, unul dintre cele mai populare modele, au crescut semnificativ în luna martie, cu un nivel solid al comenzilor care a venit în pofida unor reduceri de preţuri foarte limitate. Însă acest model are în prezent un cost similar cu modelul echivalent al constructorului american. După ultimele reduceri de preţuri decise de Tesla, un automobil Tesla Model 3 are în Franţa un preţ de pornire de 41.900 de euro, comparativ cu 42.000 de euro pentru un Megane electric. "Este clar că reducerile de preţuri de la Tesla sunt o provocare, începând cu partea de costuri. Este un avertisment pe care îl analizăm", a spus Cambolive. Citește și: Seceta este deja foarte gravă în Franța: 930 de hectare de pădure au ars în Pirinei, la granița cu Spania În ceea ce priveşte întregul grup auto Renault, care produce şi automobilele mărcile Dacia şi Renault, şi care va da joi publicităţii rezultatele privind vânzările la nivel de grup, acesta a raportat pentru anul 2022 o scădere de 5,9% a vânzărilor, afectat de pierderea pieţei ruseşti. Vânzările de automobile marca Renault, responsabile pentru două treimi din vânzările întregului grup, au scăzut cu 9,4% anul trecut, fiind vorba de al patrulea an consecutiv de scădere a vânzărilor.

Garduri electrice, finanțate de Ministerul Mediului (sursa: Facebook/Ministerul Mediului - România)
Mediu

Garduri electrice, finanțate de Ministerul Mediului

Garduri electrice, finanțate de Ministerul Mediului. Instituția a pregătit o nouă finanţare pentru protejarea oamenilor şi a bunurilor create de om, care este asigurată din Fondul pentru Mediu, a declarat, miercuri, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, la conferinţa de presă (VIDEO) despre implementarea Planului naţional de acţiune pentru conservarea populaţiei de urs brun. Garduri electrice, finanțate de Ministerul Mediului "Am pregătit o nouă finanţare pentru protejarea oamenilor şi a bunurilor create de om. Programul este implementat de Administraţia Fondului pentru Mediu. Este în Monitorul Oficial ghidul care a apărut acum două-trei zile. S-a publicat oficial şi ghidul de finanţare. Ieri, AFM a publicat şi calendarul de depunere a proiectelor. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online Probabil a suferit o mică modificare din cauza perioadei de sărbători, dar în principiu este astăzi deschisă posibilitatea creării conturilor pentru potenţialii beneficiari şi, săptămâna viitoare, începe înscrierea efectivă a cererilor de finanţare în program. Vom finanţa garduri electrice, sisteme de protecţie pentru unităţile administrativ-teritoriale, garduri, garduri electrice. Beneficiarii pot fi atât UAT-uri, primăriile, cât şi persoanele juridice, companii din agricultură, PFA-uri, persoane fizice, asociaţii, asociaţii de vânătoare, asociaţii de proprietari, instituţii publice, deci toată plaja de beneficiari care pe suprafeţele deţinute sau suprafeţele avute în proprietate, pe suprafeţele care trebuie protejate gospodării, terenuri agricole, pot instala aceste sisteme de protecţie", a declarat Barna Tanczos. Persoanele fizice, 15.000 de lei El a subliniat că, pentru persoanele fizice, suma maximă care poate fi alocată este de 15.000 lei, pentru persoane juridice este de 500.000 lei, iar pentru instituţii, autorităţi administrativ-teritoriale, suma maximă este de un milion de lei. "Suma de cinci milioane pentru autorităţile administraţiei publice centrale se poate aloca pentru acele instituţii centrale care au suprafeţe mari în administrare şi care vor să implementeze proiecte de genul acesta. Citește și: Un urs ucis lunar în ultimii doi ani pentru 25 atacuri în comunități umane. Alte 537 de atacuri ale urșilor, rezolvate printr-o simplă alungare sau prin relocare Deci avem toată plaja de beneficiari, începând de la persoana fizică până la autorităţile administraţiei publice centrale. În cazul în care programul este derulat în condiţii optime, deja anul acesta beneficiarii pot instala primele garduri care sunt finanţate din acest program", a precizat ministrul.

Piața mașinilor electrice crește, dar lent (sursa: Facebook/VW)
Mediu

Piața mașinilor electrice crește, dar lent

Piața mașinilor electrice crește, dar lent. Interesul pentru maşinile electrice şi hibride se menţine ridicat în rândul consumatorilor, în principal datorită costului mai redus cu alimentarea, comparativ cu motoarele pe combustie internă, preocupărilor cu privire la protecţia mediului şi stimulentelor acordate de autorităţi pentru cumpărarea unui autovehicul nepoluant. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online Asta reiese din studiul Deloitte 2023 Global Automotive Consumer Study, derulat în 24 de ţări din întreaga lume, dintre care nouă din Europa. Piața mașinilor electrice crește, dar lent Pe de altă parte, preţurile încă ridicate, autonomia limitată, timpul necesar pentru alimentare şi infrastructura de încărcare deficitară rămân principalele argumente contra unei astfel de alegeri. Cei mai mulţi consumatori din Marea Britanie (77%), Germania (75%), Belgia (75%), Austria (65%), Franţa (65%) şi Italia (51%) spun că ar prefera să îşi încarce maşina electrică acasă, mai arată studiul. Totuşi, în ţările europene analizate, tranziţia de la motoarele pe combustie internă la cele electrice se produce lent. Proporţia celor care ar opta pentru un motor pe benzină sau motorină la următoarea achiziţie rămâne încă ridicată în Austria (54%), Turcia (54%), Germania (51%), Polonia (49%), Marea Britanie (49%), Franţa (47%) şi Belgia (47%). Doar în Italia (unde 22% dintre consumatori ar opta pentru motor pe benzină sau motorină) şi Spania (31%), motoarele pe combustie internă pierd cu adevărat teren. În plus, mulţi dintre cei care se declară interesaţi de o maşină electrică ar renunţa la o astfel de achiziţie dacă ar apărea pe piaţă un combustibil sintetic, nepoluant, pentru motoarele cu combustie internă, procentul acestora variind între 44% în Belgia şi 63% în Turcia. Creșteri la electrice și în România "Preferinţa în creştere pentru maşinile electrice este evidenţiată şi de Asociaţia Europeană a Producătorilor de Automobile, chiar dacă datele pe 2022 arată că motoarele tradiţionale continuă să acapareze mai mult de jumătate din vânzările de maşini în statele Uniunii Europene. În România, anul trecut, vânzările de maşini electrice au crescut cu aproximativ 10.000 de unităţi, cel mai mare avans fiind înregistrat în cazul celor pe baterie (+83,5%, pe locul patru în UE după Cipru, Letonia şi Bulgaria). Cu toate acestea, autovehiculele pe baterie reprezintă mai puţin de un sfert din totalul celor electrice vândute în România în 2022 şi sub 10% din total. Şi pentru români, principalele motive de reticenţă în alegerea unei maşini electrice sunt legate de infrastructura precară de încărcare şi de autonomia limitată, la care se adaugă durata scurtă de viaţă a bateriei şi, la anumite modele, faptul că bateria nu poate fi înlocuită", a declarat Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România. Termenul de livrare Calitatea autovehiculului rămâne principalul criteriu în decizia de achiziţie a unei anumite mărci, dar termenul de livrare devine tot mai important în actualul context dominat de sincopele de pe lanţurile de aprovizionare. Timpul de aşteptare acceptabil variază de la ţară la ţară - în timp ce 85% dintre consumatorii din Turcia şi 77% din cei din Spania consideră că acesta nu poate depăşi cinci săptămâni, jumătate dintre austrieci şi 57% dintre belgieni sunt dispuşi să aştepte mai mult de atât. Citește și: „Comportamentul agresiv a fost intenționat”, a spus șeful Statului Major al SUA despre piloții ruși care au avariat o dronă americană. Lavrov, arogant: Am impus restricții în Marea Neagră Totodată, majoritatea participanţilor la studiu apreciază beneficiile dotărilor cu tehnologie, care permit conectarea autovehiculului la surse de informare referitoare la stadiul sau planificarea verificărilor necesare în procesul de întreţinere, la blocajele din trafic şi rutele alternative sau la siguranţa traseului planificat. La realizarea studiul Deloitte 2023 Global Automotive Consumer Study au participat mai mult de 26.000 de consumatori din 24 de ţări, dintre care mai mult de 10.000 din nouă ţări europene - Germania, Italia, Austria, Marea Britanie, Franţa, Belgia, Spania, Polonia şi Turcia.

Microbuzele electrice școlare, fără stații de încărcare (sursa: Facebook/Ministerul Educației - România)
Mediu

Microbuzele electrice școlare, fără stații de încărcare

Microbuzele electrice școlare, fără stații de încărcare. Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat joi, la Sibiu, că lotul de 3.200 de microbuze şcolare electrice care vor fi achiziţionate cu fonduri PNRR va fi distribuit "cu prioritate" către unităţile de învăţământ din localităţi situate în mediul rural, cu condiţia ca în acestea să fie disponibile staţiile de încărcare. Microbuzele electrice școlare, fără stații de încărcare "Este investiţia care vizează 3.200 de microbuze electrice şi şcolile verzi. Noi am scos în transparenţă o hotărâre de Guvern care vizează achiziţia microbuzelor verzi, ca o primă parte, astăzi chiar a fost urcată pe site hotărârea de Guvern în transparenţă. Urmează ca ele să fie achiziţionate şi urmează să avem şi un algoritm de distribuţie a lor în ţară în funcţie de zonele izolate, de numărul de elevi, de rute prioritare şi de harta staţiilor de încărcare. Citește și: Medicii montau stimulatoare cardiace şi defibrilatoare de la morți: percheziții ale IGPR în Braşov, Iaşi şi Neamţ Pentru că a fost un alt apel care a vizat existenţa unor staţii de încărcare, ele fiind electrice au nevoie să aibă aceste staţii disponibile, pentru a putea fi alimentate între transporturile şcolare", a declarat ministrul Deca, aflată la Sibiu pentru a participa la şedinţa Uniunii preşedinţilor de Consilii Judeţene pe care i-a informat şi despre achiziţia acestor microbuze. Deca nu a explicat dacă și câte stații electrice sunt în satele și comunele României.

Gard electric pentru vânătoare lângă București (sursa: Agent Green)
Eveniment

Gard electric pentru vânătoare lângă București

Gard electric pentru vânătoare lângă București. Vânătoarea la țarc practicată în pădurea de agrement Brănești de lângă București: Agent Green l-a surprins la partidă pe Cezar Răduță (fost director al Direcției Silvice Ilfov și directorul general adjunct al Romsilva) purtând armă de vânătoare, deși acesta a fost trimis în judecată de DNA și Poliția i-a retras în consecință dreptul de deținere și utilizare. Gard electric pentru vânătoare lângă București "Legislația spune că fiecare cetățean trebuie să se bucure de 300 mp de pădure de agrement. În București, în loc ca autoritățile să facă ceva să se ofere cetățenilor aceste păduri, le împrejumuiesc cu garduri scumpe pentru a ucide de plăcere animale sălbatice fără scăpare", a explicat atenția Dan-Cătălin Turiga, inginer silvic și investigator Agent Green. Investigatorii Agent Green au observat îndeaproape prima partidă de vânătoare organizată luna aceasta imediat după instalarea noului gard Romsilva în zona Pasărea din pădurea Brănești. A participat și Cezar Răduță, trimis în judecată de DNA în noiembrie 2021 pentru luare de mită și abuz în serviciu. În pădurea împrejmuită se aflau și gonaci plătiți la negru de către organizator. Echipajul Agent Green a solicitat prezența poliției care nu a putut face față situației, atât Cezar Răduță cât și gonacii fugind pe diferite căi, cei mai mulți chiar pe lângă polițiști. Citește și: Spionaj electronic masiv la COP27: sute de ofițeri egipteni au supravegheat reuniunea. Britanicii au venit cu telefoane „burner”. Delegația germană s-ar fi plâns de spionajul agresiv "Stângăciile polițiștilor implicați nu fac cinste Poliției Române și cam dau aripi celor certați cu legea. Din fericire, cei mai mulți participanții la vânătoare au fost filmați. Sperăm că există superiori la IGPR interesați să repare rușinea de la Brănești, la fel cum sperăm că Ministerul Mediului va dispune demontarea gardului și deschiderea pădurii pentru cetățeni", a spus Gabriel Păun, președintele Agent Green.

Centru de testare a mașinilor electrice (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Centru de testare a mașinilor electrice

Centru de testare a mașinilor electrice: o investiție de 20 de milioane de euro a fost lansată la Iași de Vitesco Technologies. Centru de testare a mașinilor electrice Compania a inaugurat un centru de testare pentru produsele de electrificare în industria auto. Compania, cu sediul central în Germania, are aproximativ 50 de filiale în întreaga lume. Citește și: EXCLUSIV Evrenzo, medicamentul care conține Roxadustat, substanța dopantă găsită în corpul Simonei Halep, nu are autorizație de punere pe piață în România În filiala ieșeană lucrează 900 de angajați, iar centrul de testare inaugurat miercuri, 2 noiembrie, este primul de acest fel din România. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Bătaie pe curent gratis pentru autovehicule (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Bătaie pe curent gratis pentru autovehicule

Bătaie pe curent gratis pentru autovehicule. Este trecut de miezul nopţii, ora 1.30. Bătaie pe curent gratis pentru autovehicule Duminică spre luni noapte, în loc să se odihnească pentru o nouă săptămână de lucru, un grup de oameni aşteaptă, zgribuliţi, în parcarea de la Kaufland Păcurari. Cu ochii în telefoanele luminate, aceştia mai trag câte o privire la un aparat înalt, cu un ecran colorat, cu trei cabluri groase conectate la câte o maşină. Citește și: Meta a blocat mii de conturi Facebook care făceau propagandă anti-ucraineană. Conturile cheltuiseră peste 100.000 USD în promovare. Și o rețea din China, dezactivată Aceştia sunt ieşenii care au avut curajul să intre „într-o nouă eră auto”: cea a maşinilor electrice. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Cum se fură din Aeroportul Băneasa (sursa: Facebook/Bucharest Airports)
Investigații

Cum se fură din Aeroportul Băneasa

Cum se fură din Aeroportul Băneasa. 440.000 de euro plătește Compania Națională Aeroporturi București pentru repararea unor echipamente noi necesare pentru Uzina Electrică a Aeroportului Băneasa. Echipamentele au fost cumpărate în 2008, dar nu au fost niciodată folosite. Între timp, o parte s-au furat și restul s-au deteriorat. Echipamentele, cumpărate în 2008 Aeroportul Băneasa era administrat în anul 2008 de Societatea Națională Aeroportul Internațional București Băneasa – Aurel Vlaicu SA, o companie din subordinea Ministerului Transporturilor. În acel an, Aeroportul Băneasa a cumpărat mai multe echipamente pentru a fi folosite la creșterea capacității Uzinei Electrice de la 10 la 20 kV. Antreprenor general era compania UTI, controlată de controversatul Tiberiu Urdăreanu. Pentru a duce lucrarea la bun sfâșit, antreprenorul a comandat mai multe echipamente de firma Electro Alfa Internațional. CNAB susține oficial că echipamentele au fost cumpărate în anul 2008 „ca parte a trecerii alimentării cu energie electrică de la 10kV la 20kV. Procedurile de trecere la alimentarea cu energie electrică la 20kV au fost demarate în 2016”. Expertizare pentru 18.000 de euro În 2009, Aeroportul Băneasa și Aeroportul Otopeni au fuzionat și au format actuala Companie Națională Aeroporturi București. Proiectul de creștere a capacității Uzinei Electrice a fost abandonat iar echipamentele noi au fost lăsate de izbeliște. Între timp aeroportul Băneasa a fost închis și, recent, redeschis. Acum, după 14 ani de la achiziționarea echipamentelor noi pentru Uzina Electrică, Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), sub conducerea noului director general Sorin Păun, a apelat la firma Electro Alfa Internațional, cea care vânduse inițial echipamentele, pentru a le expertiza. Valoarea contractului a fost în jur de 18.000 de euro. Cum se fură din Aeroportul Băneasa La solicitarea Defapt.ro, CNAB a transmis că în urma expertizei tehnice „s-a constatat că echipamentele tehnice testate nu sunt funcționale și sunt un real pericol pentru personalul de exploatare în condițiile în care ar fi puse sub tensiune”. Specialiștii au constatat deteriorări vizibile ale aparatului electric principal și ale confecției metalice, lipsuri în aparatul electric de comandă și semnalizare, dar și că au fost afectați iremediabil parametrii de protecție în cazul izolatorilor și a altor elemente izolante, precum și a garniturilor de etanșare. Pe scurt, CNAB susține că echipamentele noi aflate în depozit s-au stricat fără să fie folosite, dar și că au dispărut în neant componente din aparatul electric de comandă. Sau, pe românește, cineva cu acces în Aeroportul Băneasa a furat componentele. 440.000 de euro pentru reparații Pentru repararea echipamentelor electrice, CNAB a organizat o nouă procedură de achiziție cu un singur ofertant. Contractul, în valoare de 440.000 de euro, a fost atribuit tot firmei Electro Alfa Internațional. Călin Atanasie, director vânzări la Electro Alfa Internațional, a spus că nu știe de ce și cum s-au stricat echipamentele electrice. „Vă pot spune că le-am expertizat și erau într-o stare avansată de degradare. Bară ruginită, bară de cupru lipsă, echipamente lipsă din ele. Procentul de degradare a fost de peste 80%. Echipamentele au fost noi 100%. La momentul respectiv, UTI le-a comandat. Chiar nu pot să vă spun cum au dispărut componentele. Nu au fost în grija mea, nu știu. Au fost depozitate în condiții necorespunzătoare. Nu pot să vă dau un răspuns pentru ceea ce au făcut ei. Cel mai probabil, echipamentele vor fi reparate în ianuarie – februarie anul viitor”, a declarat directorul Călin Atanasie pentru Defapt.ro. Păun, omul de încredere al lui Deripaska Sorin Păun, noul director general al CNAB, nu a răspuns pentru a explica cum s-au deteriorat echipamentele noi, dar mai ales cine este responsabil pentru această pagubă pentru care statul român va plăti în jur de 458.000 de euro. Citește și: EXCLUSIV Administratorul intereselor de afaceri ale oligarhului rus Deripaska, numit șef al aeroporturilor Otopeni și Băneasa. Deripaska, pe lista de sancțiuni a UE Defapt.ro a dezvăluit la finalul lunii iulie că Sorin Păun a fost adus la conducerea CNAB de la o firmă controlată indirect de oligarhul rus Oleg Deripaska. Numirea a fost făcută de Consiliul de Administrație al CNAB la propunerea președintelui Răzvan Robert Dobre, care a venit cu CV-ul acestuia într-un plic. Sorin Păun este soțul Mihaelei Ioana Kaitor, secretar de stat la cabinetul vicepremierului Kelemen Hunor, președintele UDMR.

Germania reduce subvenția pentru automobile electrice (sursa: Facebook/Olaf Scholz)
Internațional

Germania reduce subvenția pentru automobile electrice

Germania reduce subvenția pentru automobile electrice. Sprjinul financiar oferit de statul german la achiziţionarea de automobile electrice va fi redus, începând de anul viitor, după ce partidele care formează coaliţia guvernamentală au ajuns la un acord cu privire la acest subiect, au declarat pentru Reuters mai multe surse din apropierea discuţiilor. Germania reduce subvenția pentru automobile electrice Potrivit planului guvernului de la Berlin, primele plătite celor care îşi cumpără un automobil electric pe baterie, cu un preţ mai mic de 40.000 de euro, vor scădea de la 6.000 de euro în prezent, până la 4.500 de euro la începutul lui 2023, urmând ca pe parcursul anului următor să fie reduse şi mai mult, până la 3.000 de euro. Sursele guvernamentale au adăugat că primele pentru cei care îşi cumpără automobile electrice mai scumpe de 40.000 de euro vor fi reduse până la 3.000 de euro, la începutul anului următor, de la 5.000 de euro în prezent, urmând ca de la mijlocul lui 2023 statul german să subvenţioneze numai achiziţionarea de automobile electrice cu o valoare de până la 45.000 de euro. În cazul automobilelor electrice cu un preţ mai mare de 65.000 de euro nu se acordă niciun fel de subvenţii. Vehiculele hibride plug-in, fără subvenție De asemenea, guvernul german intenţionează să elimine complet subvenţiile pentru vehiculele hibride plug-in la finele acestui an, un lucru solicitat de multă vreme de ministrul Economiei, Robert Habeck, membru al partidului ecologist, pe fondul semnelor de întrebare cu privire la avantajele acestui tip de vehicule pentru protecţia mediul înconjurător. Citește și: Gazprom, un nou șantaj: a tăiat până la 80% din gazele livrate Europei prin Nord Stream 1. Țara cea mai lovită, Germania, acuză un „joc duplicitar” al lui Putin Vânzările de automobile electrice pe baterie s-au dublat în Germania în anul 2021 până la 328.000 de unităţi, unul dintre motive pentru această creştere spectaculoasă fiind şi subvenţiile acordate de stat. În prezent pe drumurile din Germania circulă peste 600.000 de vehicule electrice pe baterie, iar dacă se adaugă şi vehiculele hibride, cifra trece de un milion.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră