duminică 23 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: burse

4 articole
Eveniment

Școlile românești din Ucraina, burse suspendate

Școlile românești din Ucraina, burse suspendate. Liderii comunității românești din regiunea Cernăuți, Ucraina, și-au exprimat îngrijorarea cu privire la întreruperea plății burselor acordate anual de statul român elevilor și profesorilor din școlile românești. Bursele, în valoare de 400 de euro, erau finanțate de Guvernul României prin Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, având scopul de a sprijini și încuraja învățământul în limba română. Școlile românești din Ucraina, burse suspendate În 2023, peste 5.500 de elevi și 1.200 de cadre didactice au beneficiat de aceste burse. Citește și: EXCLUSIV Făcut general la 36 de ani de fostul ministru Bode, șeful CS Dinamo a folosit un sistem paralel ilegal de plăți pentru sportivii străini. Printre victime, celebrul antrenor Fuertes (handbal) În 2024, însă, plata acestora a fost suspendată, ceea ce pune în dificultate menținerea și dezvoltarea învățământului în limba română. „Unica șansă pentru a păstra învățământul în limba maternă sunt bursele”, a declarat profesorul Aurica Bojescu, secretarul Uniunii Inter-regionale „Comunitatea românească din Ucraina”. Rolul burselor în păstrarea identității lingvistice Profesorul Bojescu subliniază importanța acestor fonduri în sprijinirea elevilor și profesorilor pentru achiziționarea materialelor didactice și organizarea suplimentară de ore în limba română. „Ajutorul financiar este crucial pentru o mai bună școlarizare în limba română, fie că vorbim de o carte în limba română sau de o oră suplimentară pentru elevii din clasele mari”, a explicat aceasta. Apel către autoritățile române Reprezentanții comunității românești speră ca Guvernul României să reia plata burselor și să asigure continuitatea acestui program în 2025. „E greu, având în vedere războiul din Ucraina și situația politică din România. Sperăm ca anul viitor să nu pierdem din nou acest proiect și să fie alocate la timp sumele pentru bursă”, a adăugat Bojescu. Comunitatea românească din Cernăuți Regiunea Cernăuți este locuită de aproximativ 500.000 de români, pentru care păstrarea limbii și culturii române este esențială. Lipsa sprijinului financiar din partea României ar putea afecta negativ acest obiectiv pe termen lung. Soluții pentru viitor Suspendarea burselor reprezintă un semnal de alarmă pentru menținerea identității culturale și lingvistice a românilor din Ucraina. Este crucial ca autoritățile române să își reafirme angajamentul față de sprijinirea acestor comunități, mai ales în contextul dificultăților generate de război. Această situație evidențiază necesitatea unei planificări financiare mai riguroase pentru a asigura continuitatea programelor de sprijin dedicate comunităților românești din afara granițelor.

Școlile românești din Ucraina, burse suspendate (sursa: Facebook/Marcel Ciolacu)
CNCD recomandă Ministerului Educaţiei să nu facă distincţie în acordarea burselor între elevi de la privat şi stat Foto: Administrația Prezidențială
Eveniment

CNCD recomandă să nu facă distincţie între elevi de la privat şi stat

Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) recomandă Ministerului Educaţiei să nu facă distincţie în acordarea burselor între elevi de la privat şi stat, după ce acest minister, condus de Ligia Deca (PNL), a pus în dezbatere un proiect de ordonanță de urgență prin care doar cei care învață la stat ar putea beneficia de burse. Citește și: Contribuabilii vor deconta ochelarii viitorilor pensionari speciali din Justiție. Plafon: 3.000 lei plus manoperă CNCD recomandă să nu facă distincţie între elevi de la privat şi stat Potrivit unui răspuns al CNCD la o adresă care i-a fost transmisă de Ministerul Educaţiei săptămâna trecută, a nu acorda acces în condiţii de egalitate la dreptul la sistemul de bursă elevilor din învăţământul preuniversitar privat, confesional în raport cu cei de la stat constituie o formă de discriminare directă întrucât încalcă principiul constituţional al egalităţii şi nediscriminării în faţa legii şi a autorităţilor publice. De asemenea, susţine CNCD, se încalcă accesul la dreptul la învăţătură în condiţii egale şi dreptul la protecţie a copiilor şi tinerilor în realizarea drepturilor lor. Conform aceleiaşi surse, limitarea beneficiarilor de burse la categoria elevilor de la cursurile cu frecvenţă de zi din învăţământul preuniversitar doar de stat încalcă principiul constituţional al egalităţii şi nediscriminării, a accesului în condiţii egale la exercitarea dreptului constituţional la învăţătură. "Se creează un tratament diferenţiat între elevii din învăţământul preuniversitar obligatoriu de stat în comparaţie cu elevii din învăţământul preuniversitar obligatoriu particular, respectiv confesional, fără ca între aceste categorii de elevi să existe vreo distincţie relevantă", mai susţin reprezentanţii CNCD.

Burse de merit - media 1 (unu) (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Burse de merit - media 1 (unu)

Burse de merit - media 1 (unu). Doi elevi din judeţul Iaşi cu medii cuprinse între 1 şi 1,99 primesc bursă de merit. Burse de merit - media 1 (unu) Alături de alţi peste 400 de elevi cu medii sub 5, toate medii care, în mod normal, duc la repetenţie a anului. Citește și: Vodafone România, în colaps: a concediat un sfert din angajați, are pierderi anuale de sute de milioane de lei și datorii de aproape patru miliarde de lei, cam cât cifra de afaceri Aceştia fac parte din primii 30% de elevi din clasa din care fac parte, în ordinea descrescătoare a mediilor, şi primesc cei 450 de lei corespunzători bursei de merit. Asta înseamnă că, în cazul primilor doi cu note sub 1,99, restul de 70% de elevi din clasă au doar medii de 1. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Un elev din doi, analfabet funcțional în România (sursa: Digi24)
Economie

Un elev din doi, analfabet funcțional

Un elev din doi, analfabet funcțional în România. O statistică a Băncii Mondiale arată că aproape 50% dintre elevi români nu înțeleg ce citesc sau nu pot face calcule simple. În același timp, 53% dintre elevi sunt bursieri de merit, potrivit datelor Ministerului Educației. În 2020, potrivit Ministerului Educației, erau 123.000 de elevi care reușiseră să obțină medii mai mari de 8.50. În 2021, numărul mediilor bune a explodat: avem acum 754.000 de elevi care au obținut medii mai mari de 8,50. Pentru tineri, bursa de merit înseamnă și bani, și orgoliu. Cătălina Ifrim, Consiliul Național al Elevilor: "Pot însemna niște bani astfel încât să reprezinte un aport pentru pregătirea sau pentru admiterea la una dintre facultăți. Nu mi-a fost străină situația în care un profesor sau director nu dorea să includă elevi în bacalaureat pentru a nu intra în examen și pentru a nu scădea ponderea de promovabilitate". Un elev din doi, analfabet funcțional Profesorii recunosc că, de când s-au mutat în online, au dat 10 mult mai ușor. Iuliana Căplescu, profesor Colegiul Național Matei Basarab: "Nu există în nicio metodologie a predării și evaluării în online obligația elevului de a sta cu camera deschisă. Nu știi cine îți scrie și cine îți postează poate copiat, poate un părinte... Deja se vede diferența". Citește și: Premierul Ciucă, acuzat că a plagiat în 42 din cele 138 de pagini ale doctoratului Andreea Ionescu, reprezentant al asociației "Părinții cer schimbare": "Există o categorie de părinți pentru care notele înseamnă contează foarte mult, dar asta e tot o reminiscență a sistemului". România este țara care reușește să aibă, în același timp, aproape 50% analfabeți funcțional, potrivit Băncii Mondiale și 53% bursieri de merit. Asta se vede și la examenele naționale, și la testările internaționale. Experții în Educație spun că absurdul ar putea dispărea chiar de anul viitor. Sistemul de evaluare scârțâie grav Gelu Duminică, sociolog: "De multe ori, nota 10 luată în foarte multe școli nu înseamnă că elevul e merituos, ci doar că sistemul de evaluare e unul care merită serios îmbunătățit". Ciprian Fartusnic, cercetător științific la Unitatea de Cercetare în Educație: "Îți trebuie niște descriptori care să zică: ok, cu multe greșeli, cu mult ajutor și pe texte scurte, el e capabil să facă un rezumat. Asta e pentru 5. Dacă greșelile sunt mai puține și textele mai lungi, asta e pentru 6. Dacă deja e mai puțin ajutor din partea profilor e pentru 7". Până atunci, ministrul Educației are propria soluție pentru a încuraja performanța. Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, la Jurnalul de Seară al Digi24: "Propun ca primii trei din fiecare clasă cu condiția să nu fie sub nota 9 (pentru bursa de merit – n.r.). Pentru că altfel avem clase cu 33 elevi din 35 care au avut 10. Cum faci diferențierea?!"

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră