Internațional
Atac cibernetic lovește aeroporturile europene: Heathrow, Bruxelles și Berlin afectate
Atac cibernetic asupra aeroporturilor din Europa. Aeroportul Heathrow din Londra se numără printre mai multe aeroporturi europene afectate de un atac cibernetic asupra unui sistem electronic de check-in și manipulare a bagajelor.
Atac cibernetic asupra aeroporturilor din Europa
Oficialii au avertizat pasagerii că pot apărea întârzieri, din cauza unei probleme tehnice ce vizează software-ul furnizat de Collins Aerospace mai multor companii aeriene.
Citește și: Guvernul Bolojan l-a alungat pe Karoly Borbely de la Hidroelectrica, dar tot un client PSD ajunge CEO. Salariul său îl zdrobește pe Isărescu
Vineri seara, Aeroportul Bruxelles a anunțat că pasagerii sunt procesați manual la check-in și boarding, ceea ce a generat cozi uriașe și întârzieri semnificative.
Și Aeroportul Berlin Brandenburg a raportat timpi de așteptare mult mai mari, confirmând că situația este legată de aceeași problemă tehnică.
Furnizorul de software confirmă atacul cibernetic
Compania RTX, proprietara Collins Aerospace, a transmis că este la curent cu „o întrerupere de natură cibernetică” la unele aeroporturi și lucrează la remedierea situației.
Atacul a vizat software-ul Muse, care permite mai multor companii aeriene să utilizeze aceleași ghișee și porți de îmbarcare.
Potrivit companiei, impactul se limitează la sistemele electronice de check-in și predare a bagajelor, putând fi compensat prin operațiuni manuale.
Pasageri blocați și ore de așteptare la Heathrow
Mulți călători au raportat întârzieri de câteva ore la check-in și boarding. Lucy Spencer, pasageră Malaysia Airlines, a spus pentru BBC că a stat la coadă peste două ore, în timp ce bagajele erau etichetate manual, iar la porțile de îmbarcare aplicațiile electronice nu funcționau.
Alt pasager, Monazza Aslam, a povestit că a rămas blocată pe pistă cu părinții săi vârstnici, pierzând deja conexiunea de la Doha.
„Suntem flămânzi și obosiți”, a declarat aceasta.
Reacția aeroporturilor și a companiilor aeriene
La Heathrow, au fost mobilizați angajați suplimentari pentru a gestiona cozile.
Pasagerilor li s-a recomandat să verifice statusul zborului înainte de a pleca spre aeroport și să ajungă cu cel mult trei ore înainte pentru cursele lung-curier și două ore pentru cele interne.
British Airways a reușit să opereze normal datorită unui sistem de rezervă, însă majoritatea celorlalte companii aeriene care folosesc Heathrow au fost afectate.
Bruxelles: jumătate dintre zboruri, anulate
Autoritățile de la Bruxelles au avertizat asupra unui impact major asupra programului de zboruri, cu anulări și întârzieri multiple.
Eurocontrol, organizația europeană de siguranță a aviației, a cerut operatorilor să anuleze jumătate dintre zborurile programate între sâmbătă, ora 04:00 GMT, și duminică, ora 02:00.
Zeci de întârzieri înregistrate în capitalele europene
Până sâmbătă, la ora 11:30, tracker-ul FlightAware raporta:
peste 140 de întârzieri la Heathrow,
peste 100 la Bruxelles,
62 în Berlin.
Experții avertizează asupra vulnerabilității industriei aviatice
Jurnaliști și analiști au atras atenția că un incident aparent minor poate provoca efecte în lanț.
„Dacă apar probleme la Bruxelles sau Berlin, pasagerii își pierd conexiunile, iar avioanele și echipajele nu mai ajung unde trebuie”, a explicat jurnalistul Simon Calder.
Specialiștii au amintit că, în septembrie trecut, un defect global de software Crowdstrike a paralizat traficul aerian din SUA, demonstrând vulnerabilitatea industriei la defecțiuni digitale.