sâmbătă 22 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: apa

35 articole
Economie

Apa curentă și canalizarea, scumpiri importante

Apa curentă și canalizarea, scumpiri importante. Un proiect de hotărâre pus în dezbatere publică de primăria ieșeană vizează modificarea Planului de afaceri și a Strategiei de tarifare aferente serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare/epurare. Apa curentă și canalizarea, scumpiri importante Documentul prezintă volumul investițiilor, cheltuielile estimate, organigrama (cu angajații direct productivi și personalul general administrativ) – prognoze pe următorii cinci ani, dar și valorile anilor 2023 și 2024. Citește și: Un fost polițist se pensionează la 48 de ani și va avea o pensie de cel puțin 25.000 de lei pe lună La fel sunt prezentate ajustările prețurilor practicate de ApaVital. Astfel, un metru cub de apă potabilă produsă, transportată și distribuită care costă acum 8,10 lei (fără TVA), va fi cu 8,72 la sută mai scumpă de la 1 ianuarie 2025. Asta înseamnă 8,80 de lei, respectiv 9,60 lei/mc cu TVA inclus. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Apa curentă și canalizarea, scumpiri importante (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Copiii, în pericol pe litoralul românesc (sursa: defapt.ro)
Mediu

Copiii, în pericol pe litoralul românesc

Copiii, în pericol pe litoralul românesc. Este un avertisment pe care-l dau medicii pediatri din Constanța. Copiii, în pericol pe litoralul românesc După câteva zile de plajă la Mamaia, Marius, un copilaș de trei ani venit cu părinții la mare, s-a trezit în miezul nopții cu o evidentă stare de rău. Citește și: EXCLUSIV Cea mai competentă funcționară din România, cu funcții în mai multe ministere, sub miniștri USR, PNL și PSD. Azi e șefa CA al Romarm și a luat de la Transelectrica 930.000 lei După câteva episoade de vomă și scaun moale, copilul a adormit, cu greu, spre dimineață. A doua zi, la vizita la pediatru, s-a dovedit că Marius nu era o excepție. "Am cabinetul plin de astfel de cazuri vara aceasta. Cel mai probabil, motivul sunt bacteriile din apa mării. Care este împuțită, ăsta e adevărul. Mulți își fac nevoie în apă, toalete publice nu prea există, nici măcar cu plată. Din punctul meu de vedere, bebelușii și copiii până în patru ani nu ar trebui lăsați să intre în apă, sistemul lor imunitar nu este pregătit să facă față condițiilor din apa românească a Mării Negre", a spus medicul, care a preferat să nu-i fie pomenit numele.

Scumpire masivă a apei pentru gazon (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Mediu

Scumpire masivă a apei pentru gazon

Scumpire masivă a apei pentru gazon. Un interesant chestionar a fost lansat pe fondul restricțiilor impuse în programul de furnizare a apei în zeci de localități din județul Iași. Scumpire masivă a apei pentru gazon A devenit obișnuință ca rețeaua ApaVital să nu mai facă față consumului crescut pe perioada verii. Citește și: De ce îl protejează premierul Ciolacu pe sociologul Pieleanu, acuzat de hărțuire sexuală: instituțiile pesedizate au pompat sute de mii de euro în firmele acestuia Pe fondul consumului ridicat pe perioada verii, în mai multe localități din județ apa este furnizată timp de câteva ore pe zi, unele sate având doar două ore apă la robinete. În unele localități, acest program este impus până pe 31 iulie, dar pentru cele mai multe restricțiile vor rămâne în vigoare până la sfârșitul verii. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Brăila, cea mai scumpă apă potabilă (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Economie

Brăila, cea mai scumpă apă potabilă

Brăila, cea mai scumpă apă potabilă. Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Publice Comunitare publică lunar prețurile și tarifele avizate pentru operatorii regionali. Brăila, cea mai scumpă apă potabilă Prețul mediu al acestora pentru apa potabilă produsă, transportată și distribuită către consumatorii finali, este de 7,15 lei/mc fără TVA. Citește și: Rectorul SNSPA, Remus Pricopie, suspectat că l-a protejat pe prădătorul Bulai, este un pesedist cu o avere uriașă Compania de Utilități Publice Dunărea Brăila SA vinde apa la prețul cel mai mare din țară (9,66 lei/mc, exclusiv TVA). Operatorii din Galați și Buzău percep al doilea cel mai mare preț/mc de apă potabilă, de 9,3 lei fără TVA, urmați de Aquavas din Vaslui care taxează 9,01 lei (fără TVA)/mc pentru apa potabila. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Obligația angajatorilor: apă angajaților pe caniculă (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Economie

Obligația angajatorilor: apă angajaților pe caniculă

Obligația angajatorilor: apă angajaților pe caniculă. ITM Iași a făcut controale pentru verificarea măsurilor luate pe timp de caniculă, pentru protecția angajaților. Obligația angajatorilor: apă angajaților pe caniculă Inspectorii au mers pe teren, au făcut recomandări, dar au aplicat și amenzi pentru neregulile descoperite la Iași. Citește și: Cel mai inutil minister din România, pe care PSD l-a înființat pentru Firea, a reușit să bage în faliment singura societate pe care o administra Au fost vizați angajatorii care desfășoară activități în construcții, agricultură și comerț. În cazul a 14 directori de firme, inspectorii în domeniul securității și sănătății în muncă au descoperit tot atâtea nereguli, pentru care au dispus 16 măsuri privind ameliorarea condiţiilor de muncă a salariaţilor care lucrează în aer liber și menţinerea stării de sănătate a angajaţilor. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Risc însemnat să pierdem resursele de apă Foto: Suspemunte.ro
Politică

Risc însemnat să pierdem resursele de apă

În sudul României există un risc însemnat, mai mare decât în alte zone ale României, să pierdem şi resursele de apă, a avertizat ministrul mediului, Mircea Fechet. Citește și: Urșii din România sunt înfometați cu bună-știință din cauza politicilor Ministerului Mediului, care privilegiază asociațiile de vânătoare. S-a ajuns la 20 de atacuri pe zi raportate la 112 Risc însemnat să pierdem resursele de apă „Eu cred că tema cea mai de interes, pentru că ne interesează şi pe noi foarte mult, în România, este cea legată de apă. Fie că discutăm de apele subterane sau supraterane, despre calitatea apei şi poluare sau dacă ne referim la cantitatea de apă, în sine, care e din ce în ce mai puţină”, a spus ministrul. Fechet a arătat că sudul României este cel mai dispus, nu doar la fenomenul deşertificării, nu doar la riscul producerii unor incendii de vegetaţie, el amintint incendiul de la Mehedinţi, unde zile întregi s-au luptat pompierii dar şi la riscul pierderii resurselor de apă. „Există un risc însemnat, mai mare decât în alte zone ale României, să pierdem şi resursele de apă. Asta afectează şi populaţia, pentru că se alimentează cu apă potabilă din rezervele de apă”, a completat ministrul. Sâmbătă, el arăta că toate prognozele pe termen lung arată că partea estică şi cea sudică a ţării se vor confrunta cu o scădere cu 20% a resurselor de apă disponibile. „Promovarea rezilienţei la apă este vitală şi, prin urmare, sprijinim orice iniţiativă de a dezvolta o politică europeană specifică în acest sens. Considerăm că această politică ar trebui să fie dezvoltată în jurul cadrului existent, şi anume, Directiva Cadru privind Apa şi Directiva privind Inundaţiile şi să includă elementele specifice din Green Deal. Această politică ar trebui să continue să fie dezvoltată la nivelul bazinului fluvial, inclusiv al bazinelelor transfrontaliere. Pe de altă parte, aspectele privind seceta şi deficitul de apă trebuie mai mult abordate de politicile viitoare şi corelate cu gestionarea mai înţeleaptă şi mai atentă a apei. În plus, politica de rezilienţă a apei trebuie să fie conectată cu politica de poluare zero a apei”, a subliniat demnitarul român, citat de news.ro.

Nicușor Dan, proces cu SAGA Festival (sursa: Facebook/Nicușor Dan)
Eveniment

Nicușor Dan, proces cu SAGA Festival

Nicușor Dan, proces cu SAGA Festival. Organizatorii SAGA Festival au o listă lungă de datorii, de milioane de lei. Nicușor Dan, proces cu SAGA Festival O parte din aceste sume sunt datorate și Primăriei Municipiului București, care a dat în judecată Saga Festival SRL. Citește și: EXCLUSIV Organizatorii SAGA Festival au „tras țeapă” și companiei municipale Energetica: nu au plătit serviciile pentru amenajarea locurilor VIP de la ediția din 2022 de pe Arena Națională Potrivit cererii de chemare în judecată, PMB cere "Plata sumei de 328.679,46 lei în temeiul art. 3 și art. 5.2.22 din Contractul de închiriere privind organizarea pe stadionul Arena Națională a evenimentului Festivalul Saga 2022 nr. 205/06.05.2022, formată din: suma de 290.486,00 lei reprezentând contravaloare consumului de energie electrică pentru Festivalul Saga 2022; suma de 38.193,46 lei reprezentând contravaloarea consumului de apă și canal pentru Festivalul Saga 2022". Citește și: SAGA, Untold, Neversea și Electric Castle, pline de droguri, dealeri, tineri în stare inconștientă. Interesele financiare mari fac ca raportările oficiale pe stupefiante să fie ridicol de mici În plus, Primăria mai cere daune și plata cheltuielilor de judecată. SAGA Festival SRL se folosește de pretexte Același document citat mai arată că "Răspunderea contractuală a pârâtei (SAGA festival SRL - n.r.) rezidă în neexecutarea obligațiilor prevăzute în art. 3.1. din Contract, respectiv în neachitarea sumelor de bani reprezentând contravaloarea costurilor cu utilitățile, formate din consumul de energie electrică și apă raportat la toată perioada de închiriere a locației și, respectiv, la perioada de montare și aducere la starea inițială a gazonului.". Conform cererii de chemare în judecată, firma refuză plata utilităților invocând lipsa documentelor justificative pentru cheltuieli. Pe de altă parte, PMB susține că toate cheltuielile au fost acceptate, pe semnătură, de către administratorul SAGA Festival SRL.

Mahmureala combătută cu aspirină, un mit (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Mahmureala combătută cu aspirină, un mit

În preajma sărbătorilor, spitalele înregistrează o creștere a cazurilor de urgență legate de consumul excesiv de alcool. Mahmureala combătută cu aspirină, un mit. Mahmureala combătută cu aspirină, un mit Cei care doresc să bea mult se bazează adesea pe diferite mituri pentru a evita mahmureala sau alte efecte negative ale alcoolului. Citește și: EXCLUSIV Bani din extinderea plajelor românești susțin războiul lui Putin în Ucraina printr-un oligarh rus aflat pe listele de sancțiuni ale SUA și UE. Lățirea plajelor crește riscul de înec și infecții Unii cred că dacă mănâncă mult sau puțin înainte de a consuma alcool, iau o aspirină sau beau zeamă de murături vor evita mahmureala și se vor simți bine a doua zi. Cu toate acestea, medicii avertizează că aceste credințe nu sunt susținute științific și că unele dintre aceste practici pot chiar înrăutăți lucrurile. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Oamenii apelor Deltei mor de sete (sursa: Petru Zoltan)
Investigații

Oamenii apelor Deltei mor de sete

Oamenii apelor Deltei mor de sete. 5,5 milioane de euro, bani împrumutați de România de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, au fost cheltuiți de Apele Române pe construcția unor stații de alimentare cu apă potabilă a locuințelor din Delta Dunării. Citește și: Armata obligatorie sau angajarea soldaților și gradaților profesioniști: Ministerul Apărării oferă salarii foarte mici, care încep de la 2.439 de lei și nu trec de 4.126 de lei Prima stație a fost construită în 2008, iar ultima în 2018. Bani cheltuiți degeaba. Pentru că autoritățile locale și Consiliul Județean Tulcea, condus de pesedistul Horia Teodorescu, nu au alocat fondurile necesare pentru realizarea unei rețele de alimentare cu apă potabilă. Astfel, apa potabilă este un lux pentru cele câteva mii de români care trăiesc în Delta Dunării, înconjurați de apele dulci ale Dunării. La Periprava, apa costă dublu față de București Apa potabilă este un lux în satul Periprava, o localitate din Delta Dunării. Localnicii aduc apa potabilă în bidoane de la Tulcea, cu bărcile rapide ale Navrom. La magazinul din sat, o sticlă de apă plată sau minerală se vinde scump, dublu față de cât plătesc bucureștenii în hipermaket-uri. Citește și: VIDEO Canalul Bîstroe, deschis traficului pentru nave cargo și petroliere maritime. Invazia rusă a dus la suspendarea discuțiilor sub egida ONU despre impactul de mediu asupra Deltei Dunării Criza apei potabile este întâlnită în majoritatea localităților din Delta Dunării. Mii de români, localnici în Delta Dunării, așteaptă de aproape 28 de ani să se bucure de luxul de a avea apa potabilă în propriile locuințe. Prima inițiativă de a construi o rețea de apă potabilă în Delta Dunării a aparținut Guvernului Văcăroiu în anul 1996. HG emisă de Văcăroiu Atunci, s-a emis o Hotărâre de Guvern care prevedea începerea lucrărilor pentru "alimentarea cu apă potabilă a localităților Ceatalchioi, Partizani, Gorgova, Caraorman, Pătlăgeanca, Periprava, Tudor Vladimirescu, C.A. Rosetti, Letea și Sfiștofca din Delta Dunării". Tot atunci, premierul Nicolae Văcăroiu a alocat 800 de milioane lei vechi din fondul de rezervă al guvernului pentru demararea lucrărilor. Zece ani mai târziu, Executivul a contractat un credit de 298,5 milioane de euro de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE) pentru o serie de investiții, inclusiv pentru "instalarea sistemelor de purificare a apei (stații de captare și tratare a apei potabile - n.r.) în mai multe localități din Delta Dunării", care să asigure accesul populației la apă potabilă. Apele Române, 27 de milioane de lei Întreaga responsabilitate a proiectului a fost plasată Administrației Naționale Apele Române care, după ce a primit banii împrumutați de statul român, s-a ocupat de organizarea licitațiilor pentru contractarea lucrărilor de construcție a stațiilor de captare și tratare a apei potabile. Licitațiile pentru proiectare au fost câștigate de Aquaproiect SA, iar cele pentru construcție, de Deltacons SA, controlată de afaceristul Alexandru Stroie, un apropiat al pesedistului Horia Teodorescu, actualul președinte al Consiliului Județean Tulcea. Valoarea cumulată a contractelor a fost de peste 27 milioane lei, echivalentul a 5,5 milioane euro. Între timp, firma Deltacons a intrat în faliment. Stații recepționate între 2008 și 2018 Administrația Națională Apele Române (ANAR) a transmis, la solicitarea DeFapt.ro, că stațiile de apă din localitățile Partizani și Gorgova au fost recepționate în decembrie 2008. Stația din localitatea Tudor Vladimirescu, în anul 2012, iar cele din Ceatalchioi, Caraorman, Pătlăgeanca și Periprava, în iunie 2018. În plus, ANAR a mai transmis că proiectul derulat de Administrația Națională Apele Române prin Administrația Bazinală de Apă Dobrogea – Litoral prevedea doar execuția alimentărilor cu apă, nu și racordarea la rețeaua de apă: "Sursa de finanțare a fost temeinic accesată și utilizată pentru asigurarea primului pas, respectiv realizarea a stațiilor de alimentare cu apă, ulterior fiind necesar a se realiza și racordarea acestora la rețeaua de apă, de către instituțiile abilitate". Primăriile au preluat investiția Șase din cele șapte stații de apă potabilă au fost predate ulterior administrațiilor locale de către Administrația Națională Apele Române. O situație aparte o reprezintă stația de apă potabilă din Periprava, un sat de graniță ce aparține de comuna C.A. Rosetti. Aici, pe un teren de câțiva zeci de metri pătrați au fost amplasate trei containere și s-a construit o clădire în care se captează apa potabilă. Pe unul dintre containere este amplasată o pancartă pe care este scris numele proiectului finanțat din banii împrumutați de la BDCE. Stația de tratare a apei de la Periprava nu are apă (sursa: Petru Zoltan) Periprava, no man's land "Alimentarea cu apă a localității Periprava a fost construită pe un teren al primăriei (cu acordul acesteia), dar după recepționarea lucrărilor, nu s-a putut intabula lucrarea deoarece primăria nu și-a dat acordul. În prezent, s-au reluat demersurile cu primăria în vederea intabulării, ulterior urmând predarea către aceasta a alimentării cu apă", se menționează în răspunsul transmis de Apele Române. Antonel Pocora a câștigat alegerile în comuna C.A. Rosetti în urmă cu patru ani pe listele PSD. Deși este considerat de președintele CJ Tulcea, Horia Teodorescu, unul dintre cei mai buni primari social-democrați, nu și-a bătut prea mult capul cu stația de apă. Întrebat de către DeFapt.ro de ce nu a preluat stația de apă de la Apele Române, Antonel Pocora a aruncat vina pe fostul primar. "S-a opus, probabil, fostul primar. În 2018 era un alt primar. Din ce știu eu a refuzat preluarea stației pentru că nu avea cu cine să o întrețină, nu avea oameni, mă rog", a declarat primarul. Se așteaptă salvarea de la CJ Tulcea Primarul Antonel Pocora a adăugat că problema cu apa potabilă a fost preluată de Aquaserv, compania Consiliului Local Tulcea, în care deține 10% din acțiuni și Consiliul Județean Tulcea. "Între timp, am intrat în Asociația Apă Canal la nivel județean. Prin asociație se implementează un proiect de reabilitarea a rețelor de apă. Noi suntem prinși în acel proiect, dar se ocupă Aquaserv Tulcea", a spus primarul. Tot pesedistul Antonel Pocora a explicat de ce a fost tergiversată preluarea stației de apă plătită de statul român cu bani împrumutați. "Noi, în situația în care nu aveam, nu aveam de ce să o preluăm. Să o preluăm ca să ce să facem cu ea? Știți ce înseamnă să dai drumul la o stație de apă? Înseamnă personal calificat pe care noi nu îl avem. Având în vedere că noi nu aveam capacitatea să gestionăm acea stație de apă, am așteptat proiectul mare în care operatorul regional va prelua stația", a menționat primarul. Oamenii apelor Deltei mor de sete Dar de la județ i s-a promis că localnicii din comuna C.A. Rosetti vor avea apă potabilă la un an după ce vor începe lucrările. Până atunci, trebuie să primească în custodie stația de apă de la Apele Române, apoi să o predea către Aquaserv. Întrebat dacă el are apă potabilă, primarul Antonel Pocora a spus că are apă potabilă așa cum are toată lumea. "Noi ne folosim de niște ochiuri din zonă în care există apă dulce și ne aprovizionăm cu găleata. De unde să am apă, nu are nimeni apă potabilă. Să sperăm că va veni, totuși, apa", a spus râzând primarul.

Podul de la Brăila, infiltrații grave (sursa: Inquam Photos/George Călin)
Investigații

Podul de la Brăila, infiltrații grave

Podul de la Brăila, infiltrații grave. Proiectul de 700 de milioane de euro s-a transformat într-un eșec al pesedistului Sorin Grindeanu, actualul ministrul al Transporturilor, și al subalternului său, liberalul Cristian Pistol, șeful Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. După ce podul suspendat a fost inaugurat în prezența președintelui Klaus Iohannis, au ieșit la iveală o serie de lucrări prost făcute, folosirea de materiale slab calitative, ba chiar și infiltrații de apă în structura de rezistență. Citește și: Andreea Esca, o antreprenoare afectată de măsurile fiscale ale lui Ciolacu: dilema celor două IMM-uri ale vedetei TV La solicitarea DeFapt.ro, directorul Cristian Pistol a aruncat vina exclusiv pe constructorii italieni de la Webuild, fosta Astaldi, și pe japonezii de la IHI Infrastructure Systems, deși lucrările și calitatea materialelor folosite în construcția podului au fost supervizate de reprezentanții CNAIR. Nefinalizat și fără recepție, dar inaugurat cu președinte și premier Podul suspendat de la Brăila a fost inaugurat oficial la data de 6 iulie 2023 în prezența președintelui Klaus Iohannis, a premierului Marcel Ciolacu, a ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu, dar și a altor 300 de invitați. Culmea, întregul eveniment a avut loc în contextul în care lucrarea nu era finalizată integral. Mai mult, podul nici măcar nu avea recepția făcută de către beneficiar. Adică de către CNAIR. Apoi au apărut problemele. Asfaltul a început să se deniveleze chiar din prima lună. Apoi, s-a constatat că cel puțin 400 de șuruburi din parapetul lateral nu erau strânse. Controalele ulterioare au arătat că deficiențele sunt mult mai grave. CNAIR: Traficul, deschis "la propunerea antreprenorului" DeFapt.ro a obținut un raport din care rezulta că blocurile de ancoraj sunt pline de fisuri și infiltrații care vor afecta pe termen lung durabilitatea și stabilitatea structurale. Citește și: EXCLUSIV: VIDEO & DOCUMENTE Dezastru: podul de la Brăila, plin de fisuri și infiltrații de apă care afectează structura de rezistență (raport oficial). Podul a costat 700 milioane EUR DeFapt.ro l-a întrebat pe directorul Cristian Pistol cine a decis inaugurarea și deschiderea traficului pe Podul de la Brăila în contextul în care lucrările nu au fost recepționate de către CNAIR. Acesta a aruncat vina pe constructorii Webuild și IHI Infrastructure Systems. "Deschiderea traficului pe Podul de la Brăila s-a realizat cu respectarea HG 845 din 2018, cât și a Planului de management al traficului realizat de către antreprenor și avizat de autoritățile abilitate", a spus Cristian Pistol. Mai mult, spune directorul CNAIR, deschiderea traficului pe pod "a fost realizată la propunerea antreprenorului în vederea finalizării tuturor lucrărilor la acest obiectiv". Asfaltul a crăpat în prima lună Asfaltul turnat pe Podul de la Brăila a avut nevoie de doar o lună pentru a se fisura. Inițial, directorul Cristian Pistol s-a comportat ca un avocat al constructorului Webuild și a dat vina pe șoferii care tranzitau podul. Întrebat câte mașini au tranzitat podul, Cristian Pistol nu a știu să răspundă, deși există echipamente de monitorizare continuă a traficului. "Acest proiect este prevăzut cu sisteme de monitorizare a traficului, care sunt în gestiunea antreprenorului, acestea nefiind recepționate și predate beneficiarului", a spus Cristian Pistol. De abia în noiembrie 2023, în urma expertizelor, s-a constatat că societatea Webuild este responsabilă pentru distrugerea asfaltului: constructorul nu respectase rețeta mixturilor bituminoase și nici tehnologia de aplicare a acestora. Cu toate acestea, directorul Pistol a spus că antreprenorul a acționat în vederea remedierii acestora. Mai mult, având calitatea de Proiectant și Executant, constructorul a demarat procedurile în vederea realizării unei expertize tehnice, care să stabilească soluția tehnică a mixturii, ținând cont de experiența acestuia în construcția de poduri suspendate. Podul de la Brăila, infiltrații grave DeFapt.ro a prezentat în exclusivitate cum se acumulează apa în tablierul podului suspendat de la Brăila. Directorul Cristian Pistol susține acum că tablierul metalic casetat "a fost prevăzut cu un sistem complex de colectare și evacuare a apelor de pe partea carosabilă, sistem care a fost prevăzut în interiorul tablierului metalic. Ținând cont că lucrările nu au fost recepționate, orice defecțiune se realizează de antreprenor, acesta asigurând la momentul recepției condițiile și funcționalitatea sistemului la parametrii din proiect". Ceea ce nu spune, însă, directorul Cristian Pistol este că podul de la Brăila nu putea fi dat în circulație fără să fie asigurată scurgerea apelor de pe partea carosabilă. Mai mult, șeful CNAIR recunoaște că în interiorul tablierului metalic "există riscul apariției de apă din motive tehnice, însă, ținând cont că lucrarea nu a fost recepționată, întreaga responsabilitate cu privire la finalizarea și menținerea sistemului de colectare și evacuare a apelor la parametrii din proiect este a antreprenorului". Pietonii și bicicliștii, eliminați de pe pod Podul suspendat de la Brăila era prevăzut inițial cu pistă pentru bicicliști și trotuare pentru pietoni. Dar s-a renunțat la ele din motive de securitate, deși erau prevăzute în Studiul de Fezabilitate. Șeful CNAIR susține că antreprenorul a prezentat în cadrul Proiectului Tehnic realizarea trotuarelor doar pentru mentenanță și întreținere în urma studiilor și încercărilor în tunelul de vânt. "Trebuie menționat faptul că, în cazul podurilor suspendate, orice măsură suplimentară (chiar și parapete metalic de înălțime redusă) prezintă un risc potențial de reducere a performanței stabilității la vânt a podului și, uneori, poate avea consecințe fatale. Instalarea unor astfel de măsuri suplimentare, cum ar fi plasă/gard împotriva sinuciderii, gard anti-vandalism, se poate realiza cel puțin după studii atente privind siguranța structurală, siguranță care ar putea fi afectată de aceste măsuri suplimentare”, a transmis Cristian Pistol. Șeful CNAIR susține că, în conformitate cu legislația națională, accesul bicicliștilor și al pietonilor pe drumurile de clasa tehnică II nu este permisă, în vederea evitării accidentelor. În acest caz, întrebarea este de ce trotuarul pentru pietoni și pista pentru bicicliști au fost trecute în proiect.

Oficialii NATO ne sfătuiesc cum să ne pregătim de războiul cu Rusia Foto: X/Twitter
Eveniment

Oficialii NATO sfătuiesc cum să ne pregătim de războiul cu Rusia

Oficialii NATO ne sfătuiesc cum să ne pregătim de războiul cu Rusia: trebuie să avem în casă radiouri și lanterne cu baterii. Recomandarea a venit din partea amiralului olandez Rob Bauer, președintele comitetului militar NATO. Citește și: Salariile uriașe de la Inspecția Judiciară au explodat: majorări de 20% din martie în septembrie, plus nenumărate diurne și alocații NATO intenţionează să mobilizeze 90.000 de militari pentru o manevră menită să descurajeze agresiunea rusă, în cel mai mare exerciţiu organizat de Alianţa Nord-Atlantică de la sfârşitul Războiului Rece. Oficialii NATO ne sfătuiesc cum să ne pregătim de războiul cu Rusia Într-o conferință de presă de joi, Bauer a fost întrebat ce părere are despre dezbaterea largă din Suedia, unde șeful statului major și guvernul recomandă populației să fie pregătită de un război, „ca în Ucraina”. „Trebuie să înțelegem, ca societate, că războiul nu este doar problema militarilor. O națiune trebuie să înțeleagă că, atunci când se ajunge la război, cum vedem în Ucraina este un eveniment pentru întreaga societate (...) Trebuie să fim mai pregătiți pe întregul spectru. Bani, militari, mai mulți oameni pregătiți dacă se ajunge la război”, a spus Bauer. „Trebuie să avem apă, trebuie să avem un radio pe baterii, trebuie să avem o lanternă pe baterii, ca să fim siguri că vom supraviețui primele 36 de ore. Aceste lucruri simple. Dar de aici începe, realizând că nu totul poate fi planificat, că nu totul va fi bine („hunky-dory”) în următorii 20 de ani. Nu spun că se va întâmpla mâine, dar trebuie să realizăm că pacea nu este un dat”, a mai explicat amiralul. Între timp, în Germania,autoritățile au început să recomane populației să păstreze în casă și sume cash, în cazul în care sistemul bancar se prăbușește.

Dezvoltatorul imobiliar a tăiat apa proprietarilor (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Dezvoltatorul imobiliar a tăiat apa proprietarilor

Dezvoltatorul imobiliar a tăiat apa proprietarilor. Ieşenii dintr-un complex imobiliar recent construit au trebuit să apeleze la instanţă pentru a putea deschide robinetele. Dezvoltatorul imobiliar a tăiat apa proprietarilor Dezvoltatorul a întrerupt furnizarea apei la apartamentele locatarilor cu care se află în conflict, obligându-i pe aceştia să apeleze la forţa legii. Citește și: INTERVIU EXCLUSIV Românii care luptă în Ucraina, specializați în cercetare, tehnologie și informații militare. De ce sunt pe front, cât câștigă, ce condiții trebuie să îndeplinească Conflictul dintre reprezentanţii CCI Construct Company SRL, dezvoltatorul, şi proprietarii de apartamente din complexul Evergreen Towers este unul mai vechi, dar s-a acutizat la sfârşitul anului trecut din cauza dorinţei dezvoltatorului de a constitui o asociaţie de proprietari care să administreze blocurile. O iniţiativă similară a fost demarată însă şi de o parte a locatarilor, care doreau constituirea unei asociaţii independente de dezvoltator. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Ferma Dacilor era racordată ilegal la reţea Inquam Photos / Bogdan Buda
Eveniment

Ferma Dacilor era racordată ilegal la reţea

Ferma Dacilor era racordată ilegal la reţea, printr-un cablu de 650 metri, a arătat George Niculescu, preşedintele ANRE. Și apa venea printr-un furtun de la 650 de metri distanţă. Citește și: VIDEO George Simion, filmat în timp ce primește un teanc care pare a fi de bani și, în fix patru secunde, îi ia și îi strecoară în buzunar Ferma Dacilor era racordată ilegal la reţea „În luna mai a anului trecut, ANRE a primit reclamații de la reprezentanții pensiunii cu privire la fluctuațiile de tensiune în rețea. Pentru clarificarea situației, s-a solicitat distribuitorului de energie din zonă, DEER (fosta Electrica Distribuție), să investigheze acest aspect. DEER a descoperit că pensiunea se alimenta de la un punct de consum aflat la 650 de metri depărtare, având aviz pentru o pompă de apă și certificat de racordare pentru o casă de locuit cu panouri fotovoltaice. Aceste aspecte reprezintă o neconcordanță gravă între nevoile reale ale pensiunii și soluțiile furnizate, întrucât pentru a acoperi integral necesarul de consum al obiectivului era necesar un post de transformare. Această tragedie a distrus familii și a luat vieți, sens în care adevărul trebuie să iasă la iveală, iar vinovații trebuie să plătească”, a spus Niculescu. Citește și: Ce salariu primea de la stat judecătorul Cristi Danileț, care se pensionează la 48 de ani „I s-au dat 6 puncte pentru autorizaţie. Le-a indeplinit, ba chiar a suplimentat. Hidranţi, senzori de fum. Acordare ilegală nu a existat. Deşi exista această subdimensionare, Cornel Dinicu a făcut toate diligenţele sa obţină o aprobare pentru 115KW”, a susținut Iancu Toader, avocatul lui Cornel Dinicu.

Branșarea la apă, canal, investiție proprie (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Economie

Branșarea la apă, canal, investiție proprie

Branșarea la apă, canal, investiție proprie. Toate branşamentele ar trebui să fie gratuite, adică plătite de primăriile locale. Branșarea la apă, canal, investiție proprie În realitate, doar proiectele reţelelor nou înfiinţate au incluse aceste costuri. Citește și: Capcanele ofertei austriece: fără primirea în spațiul Schengen cu frontiera terestră, România va continua să piardă miliarde de euro, anual. Austria vrea consilieri pe aeroporturile românești Multe primării nu au alocate bugete pentru branşările şi racordurile solicitate de localnici în afara acestor proiecte. Extinderea reţelelor de apă şi de canalizare în judeţ înseamnă de fapt două provocări: una, construirea propriu-zisă a sistemului de apă, iar a doua, conectarea propriu-zisă a locuinţelor şi gospodăriilor. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Podul Brăila, structura de rezistență afectată (sursa: Facebook/Irinel Ionel Scrioșteanu)
Investigații

Podul Brăila, structura de rezistență afectată

Podul Brăila, structura de rezistență afectată. 700 de milioane de euro au investit România (prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) și Uniunea Europeană pentru construcția podului suspendat peste Dunăre de la Brăila. O lucrare care se dovedește putredă și roasă de rugină. Grave probleme de durabilitate și stabilitate structurală Dar care a fost inaugurată cu mare fast de președintele României, Klaus Iohannis, însoțit de premier și alți demnitari, deși lucrarea nu a fost recepționată. Citește și: Fost director adjunct al CNAIR desființează lucrările de la podul de la Brăila: tot asfaltul și hidroizolația trebuie înlocuite DeFapt.ro a obținut în exclusivitate un raport ținut la secret de liberalul Cristian Pistol, șeful Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care arată că blocurile de ancoraj ale podului de Brăila sunt pline de fisuri și infiltrații care vor genera grave probleme de durabilitate și stabilitate structurală. Mai mult, inaugurarea și deschiderea traficului pe podul suspendat înainte de recepția lucrării poate duce la plata unor daune de zeci de milioane de euro către constructorul italian Webuild, așa cum s-a întâmplat în cazul altor lucrări inaugurate de foștii premieri Victor Ponta și Emil Boc. 700 de milioane de euro, în final Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), condusă în prezent de liberalul Cristian Pistol, a atribuit constructorului italian Webuild, fosta Astaldi, și firmei japoneze IHI Infrastructure un contract de aproape 500 de milioane de euro pentru construcția podului peste Dunăre de la Brăila. 85% din valoarea acestei lucrări, adică în jur de 340 de milioane de euro, a fost asigurată Uniunea Europeană din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020. Citește și: Guvernul a dat cea mai valoroasă și profitabilă companie de stat pe mâna unui politruc UDMR, cu studii dubioase, dar căsătorit cu fiica unui afacerist conexat la PSD, din Buzău Contractul a fost majorat ulterior la aproape 700 de milioane de euro, diferență plătită din banii românilor. Însă proiectul a fost întârziat atât din cauza mobilizării insuficiente a italienilor WeBuild, cât și a statului român, care nu a făcut la timp exproprierile. Motiv pentru care italienii au profitat în instanță de fiecare eroare a CNAIR. Iohannis, Ciolacu, Ciucă, Grindeanu, Tudose La data de 6 iulie 2023, podul de la Brăila a fost inaugurat în prezența președintelui României, Klaus Iohannis, a șefului liberarilor, Nicolae Ciucă, a premierului, Marcel Ciolacu, a ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, a europarlamentarului Miha Tudose și a altor demnitari de rang. Din poză nu a lipsit nici Cristian Pistol, șeful CNAIR, care se pregătește să candideze din partea liberalilor pentru un post de senator de Argeș. Președintele Klaus Iohannis declara la inaugurarea podului că lucrarea „este una dintre cele mai ambițioase inițiative de modernizare a infrastructurii de transport din România”. Șeful Senatului, Nicolae Ciucă, a spus la evenimentul cu pricina că podul este „un motiv de mândrie națională”. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a profitat de ocazie să se laude și el cu această lucrarea de anvergură" „Astăzi trăim un moment special pentru infrastructura din România. În 2014 puţini credeau în reuşita acestui proiect. Iată că la șase ani distanţă suntem aici împreună să deschidem circulaţia pe acest pod care leagă cele trei regiuni istorice. Este un pod pe care l-aş numi un pod al speranţei, un pod al unirii, al speranţelor pentru toţii românii, pe care şi le-au pus locuitorii în această lucrare de infrastructură unică în România şi în sud estul Europei”. Asfaltul, turnat greșit. Peste 400 de șuruburi, nestrânse De la aplauze și laude până la dezastru nu a fost decât un singur pas. După ce podul a fost deschis traficului, au început să iasă la iveală mai multe nereguli. Într-o primă fază, asfaltul de pe pod s-a ondulat, de parcă erau valurile Dunării. În timp ce șoferii erau nemulțumiți din cauza lucrării prost făcute, director Cristian Pistol dădea vina pe aceștia pentru că nu respectă restricțiile de tonaj. La scurt timp după problemele cu asfaltul s-a constatat că nu mai puțin de 401 șuruburi de la pod sunt slăbite. Ghinionul constructorului WeBuild a continuat: asfaltul proaspăt turnat s-a fisurat din nou, motiv pentru care a necesitat alte lucrări de reparații. De abia după a doua asfaltare, directorul Cristian Pistol a recunoscut că asfaltul este de proastă calitate și a fost turnat greșit. „Concluziile raportului sunt clare: nu au fost respectate rețeta și tehnologia. E clar că rețeta folosită de ei la mixturile bituminoase nu a fost una corectă”, a declarat Cristian Pistol, citat de Digi24. Un raport secret al CNAIR dă verdictul: dezastru DeFapt.ro a intrat în posesia unui raport realizat în perioada 3 – 6 noiembrie 2023 de către Direcția Regională de Drumuri și Poduri Buzău, document care a fost transmis șefilor CNAIR. Date și imagini din raportul secret al CNAIR (sursa: defapt.ro) Raportul arată că inspecția tehnică s-a făcut doar pe tronsonul de drum DN 2S Km 6 + 640 – Km 7+300 și în tablierul podului. Din acest document rezultă că inginerii au constatat că „rigolele executate pentru asigurarea scurgerii apelor din zona drumului nu sunt finalizate, existând discontinuități de turnare ce au condus la eroziuni ale taluzului”. În plus, rigolele prezintă „colmatări accentuate datorate eroziunilor locale a (sic) taluzului, cu încercări locale de curățare, materialul aluvional (sic) fiind depozitat la marginea rigolei”. Podul Brăila, structura de rezistență afectată S-au mai constatat discontinuități de betonare a șanțului de la bazinul de retenție, erodări accentuate ale casiurilor de pe taluz și erodări sub rigola triunghiulară situată sub bermă. Mai mult, erodările casiurilor au dus la dizlocări și prăbușiri din taluzul drumului formând gropi cu adâncime de trei metri. Cea mai gravă neregulă constatată de ingineri este legată de rețeau pluvială principală, din țeava corugată, care prezintă discontinuități în zona lirei orizontale din segmentul de tablier SJ14. „Discontinuitatea a condus la acumularea de apă în tablier, segment SJ01 – mal Jijila și segmentul MB-21 – zon turn Brăila”, potrivit raportului ținut secret de directorul Cristian Pistol. Un inginer specialist din cadrul CNAIR a spus sub protecția anonimatului că din pozele atașate la raport rezultă că „în interiorul tablierului metalic, există și la această oră, estimăm noi din pozele analizate undeva între 200 – 600 de mc de apă, echivalentul a 200 - 600 de tone încărcare din apa de ploaie evacuată de partea carosabila a podului direct în casetă”. Apă care generează probleme grave de durabilitate și stabilitate structurală.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră