Cuplul Ceaușescu, „Soții” de la teatru. „Umor și tragedie la teatru, cu soții Ceaușescu” – Ouest France a lansat o invitație la Centre Jean Carmet (Mûrs-Erigné) unde se joacă cea mai recentă montare a spectacolului „Les époux”, (Soții), o piesă scrisă de dramaturgul David Lescot în 2014, care îi are ca personaje pe Elena și Nicolae Ceaușescu.
„Actorii companiei de teatru I vor interpreta «Les époux», o piesă de David Lescot despre acest cuplu de dictatori care, după ce au îngenuncheat România și au impus o domnie a terorii timp de cincisprezece ani, au fost executați în fața camerelor de televiziune, întreaga lume fiind martoră execuției, pe 25 decembrie 1989.”, scrie Ouest France.
De la Macbeth la Ceaușescu
Piesa nu e la prima montare, premiera având loc în 2014, în regia lui Anne-Laure Liégeois, la Théâtre Sénart (Lieusaint).
La vremea respectivă, regizoarea Anne-Laure Liégeois povestea că „Les époux” venise în siajul unei montări anterioare a piesei lui Shakespeare, Macbeth: „După ce am montat Macbeth, am fost curioasă să descopăr un cuplu contemporan. unit de același gust pentru putere – iar cuplul Ceaușescu s-a impus de la sine.
Mai era vorba și despre România, o țară care îmi este foarte dragă, dar și despre comunism, care nu încetează să mă provoace; despre acea răutatea intrigantă şi vicioasă a lui Ceauşescu, pe care o regăsim la mulţi dictatori, care ei înșiși pun în scenă un întreg spectacol pentru a-și exercita autoritatea.
Și a mai existat și conștientizarea faptului că trăiești aproape de o țară dominată de violență și nu știi și nu vezi nimic. Sau nu vrei să știi și să vezi nimic – necesitatea de a conștientiza rolul Franței și al Occidentului în această poveste. (…) Este o piesă la care se râde. Eu însămi am râs când am citit-o, am râs în timpul repetițiilor. Pentru că trebuie să râzi, ca să poți suporta ceea ce e de nesuportat.”.
Cuplul Ceaușescu, „Soții” de la teatru
De-a lungul vremii piesa a avut numeroase montări, în mai multe țări, iar pe 30 noiembrie 2019 spectacolul realizat de doi actori italieni, Elvira Frosini şi Daniele Timpano, „Gli Sposi”, a fost nominalizat la Premiul UBU, cea mai prestigioasă competiţie din lumea teatrului din Italia.
O lună mai târziu, spectacolul montat de italieni a ajuns și în România, jucându-se la Teatrul Odeon, cu casa închisă.
„Doi actori italieni au ridicat publicul în picioare la Bucureşti, după spectacolul «Soţii», despre cuplul Ceauşescu”, scria presa românească în 2019, despre spectacolului de la Odeon, consemnând declarațiile celor doi actori italieni: „Am fost fericiţi şi emoţionaţi să aducem spectacolul «Soţii» pe scena Teatrului Odeon şi în faţa publicului românesc.
Până acum am prezentat piesa unui public italian, care nu cunoaşte bine evenimentele despre care vorbim, care se referă la istoria recentă a României. De aceea, cuvintele pe care le spuneam pe scenă au avut parcă un alt fel de sunet, parcă le rosteam pentru prima oară.”.
Animalele puterii
Autorul, David Lescot, este un dramaturg francez multi premiat (Prix de la Critique, în 2007, Grand prix de littérature dramatique, 2008, sau Molières 2009), ale cărui texte au fost traduse și montate în mai multe țări.
Ce l-a tentat să scrie o piesă despre cuplul Ceaușescu?
Pe de o parte, declară dramaturgul, a fost fascinat de biografia acestui cuplu de țărani, „care nu erau chiar niște luminați”, despre ascensiunea lor, care pare un „un joc al hazardului”, și care s-au dovedit, până la urmă, a fi niște „animale ale puterii”: „Când nu ai alte atuuri, te cramponezi de putere, devii un animal”.
Scrierea piesei i-a fost cumva înlesnită și de poveștile prietenilor români care emigraseră din România, precum regizorul și dramaturgul Petrică Ionescu, care în 1970, cu ocazia unui turneu la Florența, s-a hotărât să rămână în Occident.
Lăturile laturii umane
Totuși, mărturisește Lescot, a fost dificil să găsească tonul potrivit, mizând, în cele din urmă pe umorul negru (spre deosebire de dramaturgul elvețian Milo Rau, care, în 2009, scrisese și el o piesă despre cuplul Ceaușescu pe care a montat-o la București „Les derniers jours de Ceausescu” într-un stil pe care l-a îndreptat „împotriva tendinței actorilor români de a transforma istoria în farsă”, Rau declarînd pentru Liberation: „Am vrut să reconstruiesc obiectiv ceea ce s-a întâmplat. Aceasta însemna să-i arăți pe soții Ceaușescu ca pe niște ființe umane.”).
Citește și: Putin, vizită neanunțată în blugi și pulover în Crimeea la nouă ani de la anexarea provinciei
Pe Lescot nu l-a interesat însă „latura umană” a cuplului Ceaușescu, din contră: „Intimitatea, acea latură umană a lui Ceaușescu, nu m-a interesat, căci pentru mine nu e altceva decât un un satir, în realul sens al cuvântului.
A fost greu să scriu piesa, tocmai pentru că este vorba despre niște personaje care au distrus o țară și un popor. Am vrut să tratez subiectul și cu o oarecare distanță, folosind pentru asta umorul, dar este un umor grotesc – căci trebuie să fim atenți cu râsul, uneori poate minimaliza realitatea istoriei (…)”.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.