vineri 21 februarie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: tuneluri

4 articole
Eveniment

Iași, rețeaua de tuneluri, atracție turistică

Iași, rețeaua de tuneluri, atracție turistică. Sub zona centrală a Iașului se află o rețea impresionantă de pivnițe subterane, descoperite în diverse cartiere precum Copou, Tătărași și Sărărie. Iași, rețeaua de tuneluri, atracție turistică Arhitectul Ion D. Berindey a identificat astfel de structuri chiar sub Palatul Culturii în 1906, consolidându-le cu cărămidă, iar istoricii cred că datează din vremea domnitorului Vasile Lupu, în jurul anului 1630. Citește și: VIDEO Amenințări cumplite de la fanaticii lui Călin Georgescu: „Băi, Bolojane, vă iau familia și o dau, uite așa, cu capul de bordură!” În 2006, tuneluri neexplorate au fost descoperite în partea stângă a clădirii, spre Teatrul Luceafărul, însă au fost doar parțial investigate. Acum, reprezentanții Palatului Culturii intenționează să le restaureze și să le transforme într-un muzeu dedicat tezaurului din aur al Iașului. Continuarea, în Ziarul de Iași

Iași, rețeaua de tuneluri, atracție turistică (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Autostrada A8, nou lot de licitat (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Economie

Autostrada A8, nou lot de licitat

Autostrada A8, nou lot de licitat. În proiectul A8, s-a transmis documentația lotului Leghin/Tg. Neamț-Pipirig către Agenția Națională pentru Achiziții Publice, în vederea pregătirii licitației. Autostrada A8, nou lot de licitat Pe cei 19,3 km lungime vor fi construite șapte tuneluri (cu o lungime totală de aproape 1,5 km) și 46 de poduri, din cauza reliefului mai abrupt față de cele două capete aflate deja în faza de proiectare. Citește și: Băsescu explică de ce votează cu Nicușor Dan: „A reușit să lucreze la infrastructura subterană, ceea ce ceilalți primari nu au făcut dintr-un motiv foarte simplu – nu aduce voturi” Și contractul, o dată atribuit, va dura mai mult: un an pentru proiectare și trei pentru execuție. Mai rămân cele patru segmente montane din mijloc, dintre care trei au deja și raport de audit/ siguranță rutieră. Continuarea, în Ziarul de Iași.

Cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene Foto: Facebook IDF
Internațional

cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene

„Metroul din Gaza”, cum este denumită rețeaua de tuneluri de sute de kilometri construită de Hamas sub acest teritoriu, este cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene, potrivit unor analiști militari. Gruparea teroristă susține că rețeaua are 500 de kilometri, dar, chiar dacă aceasta este o exagerare, ea va constitui o problemă pentru armata israeliană, Israeli Defence Forces (IDF). Tunel distrus de armata israeliana Foto: Rand Corporation Anul trecut, armata israeliană a descoperit un tunel aflat la 70 de metri adâncime, adică la fel de bine îngropat ca și tunelul de sub Canalul Mânecii. Citește și: Pensia astronomică de care beneficiază cel mai bine răsplătit pensionar special din România: de aproape patru ori salariul net al șefului statului. Este un fost magistrat Foto: Twitter Cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene „Operațiunea Protective Edge (N.Red: operațiune desfășurată în 2014) a dezvăluit o dimensiune a spațiului de luptă care a surprins Israelul: operațiunile subterane. Tunelurile și alte structuri subterane reprezintă o altă modalitate prin care un adversar poate neutraliza informațiile și superioritatea aeriană. Contracararea tunelurilor necesită forțe terestre. Armata trebuie să înțeleagă implicațiile operațiunilor subterane în toate domeniile doctrinei, organizării, instruirii, materialului, conducerii și educației, personalului și instalațiilor”, avertiza un studiu al corporației RAND. Hartă: IDF, 2021 „Chiar și armatele avansate se confruntă cu provocări semnificative în detectarea tunelurilor și în lupta în spații subterane. IDF a fost surprinsă de amenințarea tunelurilor din Gaza”, mai arăta acest studiu. Terrorists from Hamas have shown their underground storage for rockets.It was for the construction of such concrete tunnels that international aid to Gaza was sent. pic.twitter.com/aD6NwkBvVR— Jason Jay Smart (@officejjsmart) October 9, 2023 „Hamas a început serios construcția tunelurilor în 2001, deși primele tuneluri au fost săpate în zonă cu 20 de ani mai devreme. În 2014, Hamas a angajat 900 de persoane cu normă întreagă pentru a săpa tunelurile, potrivit unei cercetări efectuate de RAND Corporation, un think-tank. IDF a lansat o campanie de distrugere a tunelurilor în 2014, în cadrul Operațiunii Protective Edge, distrugând 32 de tuneluri, dintre care 14 legate direct de teritoriul israelian. Însă localizarea tunelurilor s-a dovedit dificilă, iar distrugerea lor a fost la fel de dificilă (...) Pentru a împiedica Hamas să folosească tunelurile pentru a transfera arme, grenade și rachete în jurul orașului, IDF va trebui să localizeze intrarea și ieșirea fiecărui tunel, eventual folosind roboți controlați de la distanță pentru a cartografia infrastructura subterană, minată, în loc să riște viețile soldaților ordonându-le să cerceteze tunelurile. «Poți trece de zonele cu capcane, dar trebuie să fii foarte metodic», a declarat Jack Watling (N.red: Cercetător la un think tank britanic specializat în chestiuni de apărare)”, scrie The Times. Contrabandiștii beduini, deschizători de drum „Primele tuneluri din zonă, pentru contrabandă, au fost construite de clanurile de beduini de pe ambele părți ale graniței dintre Egipt și Gaza după 1981, când Israelul și Egiptul au demarcat granița. Primul atac din tuneluri, din această fâșie, a avut loc în 1989. Dar în 2001, Hamas, gruparea militantă care avea să preia ulterior controlul asupra teritoriului după retragerea Israelului în 2005, a început construcția unei rețele subterane remarcabile”, arată The Economist. Hartă: Twitter „Comandanții se puteau ascunde în ele și le puteau folosi pentru a comunica fără să se bazeze pe rețeaua telefonică din Gaza, ascultată de Israel. Acestea ofereau locuri de depozitare pentru arme și muniții. Hamas le putea folosi pentru ambuscade în timpul războaielor terestre israeliene din Gaza. Și au permis raiduri transfrontaliere în Israel pentru atacuri și răpiri - cum ar fi răpirea caporalului Gilad Shalit în 2006, un raid care a ajutat ulterior Hamas să obțină eliberarea a peste 1.000 de prizonieri palestinieni”, mai relatează săptămânalul britanic. Practic, Hamas mută războiul de la suprafață, unde armata israeliană deține o superioritate clară, în subteran. Ce variante are armata israeliana Armata israeliană folosește „geofoane” - dispozitive pentru investigații seismice - radare de penetrare a solului, care transformă vibrațiile solului în voltaj, și detectarea ecourilor de la exploziile controlate, o tehnică perfecționată în industria petrolieră. Multe tuneluri au fost descoperite datorită unor surse umane de informații - surse din interiorul Gaza - sau a unor patrule de infanterie care au găsit întâmplător intrările. De asemenea, unitățile israeliene de informații studiază situațiile în care semnalele telefonice palestiniene dispăreau brusc. Însă întunericul total face ca dispozitivele de vedere pe timp de noapte să fie aproape inutile în aceste tuneluri, deoarece astfel de dispozitive se bazează pe amplificarea luminii ambientale slabe care este prezentă deasupra solului chiar și pe timp de noapte. Perturbarea apelor subterane riscă să elibereze gaze toxice în aer. Aerul este mai rece decât la suprafață cu până la zece grade Celsius. Armata israeliană are o unitate specializată în curățarea tunelurilor, „Nevăstuica”, și folosește roboți, dar aceștia se pot defecta și rămân blocați. Analiștii militari apreciază că o operațiune de curățare a tunelurilor Hamas de sub Gaza ar putea dura ani.

Autostrada A8, 45 tuneluri, 11 kilometri (sursa: ziaruldeiasi.ro)
Eveniment

Autostrada A8, 45 tuneluri, 11 kilometri

Autostrada A8, 45 tuneluri, 11 kilometri. Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, a prezentat stadiul celor două autostrăzi din Moldova. Autostrada A8, 45 tuneluri, 11 kilometri Două loturi sunt în execuție, pe segmentul Ploiești-Buzău, și alte două, pe Buzău-Focșani. Alte două loturi sunt contestate, iar încă două, din ultimul segment menționat, în evaluare. Citește și: Scandalul Blue Air pe înțelesul tuturor: un faliment dirijat, un ajutor de stat suspect și un brânci final de la UDMR, deloc dezinteresat Așa cum se știe, pentru segmentul de la Focșani la Pașcani, via Bacău, este perioada depunerii ofertelor. Continuarea, în Ziarul de Iași.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră