EXCLUSIV Străvechile TAB-uri ale MApN dau ultimul atac la Automecanica Moreni, aproape în faliment
Automecanica Moreni, falimentată de TAB-urile Armatei: Ministerul Apărării nu respectă contractul care prevede efectuarea lucrărilor de mentenanță a transportoarelor fabricate în România: TAB 77, TAB 79 și Zimbru. Sindicalistul Constantin Bucuroiu atrage atenția că Uzina Automecanica Moreni se află într-o „gaură neagră” pentru că MApN trebuia să trimită până acum 35 de transportoare pentru mentenanță, dar a trimis doar 17. Automecanica Moreni, falimentată de TAB-urile Armatei Prin acest contract, Ministerul Apărării se obliga să trimită anual 50 de transportoare la Uzina Automecanica Moreni pentru mentenanță. Doar că Armata nu respectă contractul iar Automecanica Moreni nu mai are bani pentru plata salariilor. Citește și: Salariul imens al unui absolvent al Academiei de Poliție, devenit judecător și apoi angajat la CSM. El ceartă Guvernul pentru că taie pensiile magistraților Într-o încercare disperată de a salva uzina de blindate, angajaților li s-a redus valoarea bonurilor de masă de la 40 la 30 de lei. Liderul de sindicat Constantin Bucuroiu, într-o discuție cu DeFapt.ro, a dat vina pe numirile politice în fruntea companiei: „Automecanica Moreni trece printr-o perioadă grea. Schimbările care au avut loc în ultimii patru-cinci ani, numai politic, politic, au dus în faliment fabrica. Armata trebuia să trimită până acum 35 de transportoare la mentenanță și nu au trimis decât 17. Ne-au băgat într-o gaură neagră. Noi facem mentenanța transportoarelor fabricate în România, la Moreni. TAB 77, TAB 79, Zimbru.” Scrisoare disperată pentru Moșteanu Probleme financiare cu care se confruntă Uzina Automecanica Moreni din cauză că MApN nu își respectă contractul au ajuns în atenția prim-ministrului Ilie Bolojan, respectiv a ministrului Economiei, Radu Miruță, dar și a ministrului Apărării, Ionuț Moșteanu. Citește și: EXCLUSIV Armata a blocat livrarea de blindate Piranha V invocând neoficial „neconformități”. Război rece între MApN și Economie „Vă rugăm să ne sprijiniți să muncim și să supraviețuim. Societatea Automecanica Moreni de la înființare, în 1968, a produs Transportoare Blindate Flotabile pe roți pentru Ministerul Apărării Naționale. Datorită MApN s-a dezvoltat și din anul 1989 supraviețuiește. Domnul ministru, în 2025, din acordul cadru am primit 17 mașini la mentenanță, ajutați-ne cu patru-cinci mașini lunar în programul de mentenanță, până la sfârșitul anului. Colaborarea cu ministerul Apărării reprezintă locuri de muncă, 300 de oameni în fabrică, plus sute din oraș”, se menționează într-o scrisoare trimisă ministrului Ionuț Moșteanu, dar rămasă fără răspuns. TAB-urile străvechi, în misiuni internaționale Transportoarele pe care MApN le trimite la Automecanica Moreni pentru mentenanță sunt folosite de militarii români în exercițiile și aplicații militare internaționale, inclusiv cele NATO. Însă au fost folosite și în misiunile din Irak și Afganistan. „Nimeni nu vrea să omoare Piranha V (transportoarele blindate moderne ale MApN - n.r.) în aplicații. Și atunci, trimit transportoarele noastre care au fost prin Irak și Afganistan, dar care au trecut prin niște procese de uzură. Noi le-am propus să facem modernizare. O modernizare cu remotorizare cu motor, cutie de viteză automată și organizare interioară i-ar costa 120.000 de euro. Ar avea transportorul la cheie”, susține Constantin Bucuroiu. Motoare din anii '60-'70 Doar că oficialii Armatei nu au agreat propunerea, care ar bloca alte achiziții de tehnică militară. Până atunci militarii folosesc transportoarele cu motoare motoare vechi de o jumătate de secol. „Noi reparăm transportoarele astea cu motoare din anii '60, '70, cu cutii de viteză făcute în anii ăia. Avem mari probleme cu ele la mentenanță. Adică e munca triplă și rezultatul final financiar este zero. Este o pacoste pentru noi. Într-o misiune de aplicații în condiții de război uzura este foarte mare. Costurile sunt imense”, a mai spus liderul de sindicat.