Scoaterea din PNRR a unor segmente de autostradă, rezultatul fraudei, acuză un fost secretar de stat
Scoaterea din PNRR a unor segmente de autostradă, rezultatul fraudei, acuză un fost secretar de stat, Marius Vasiliu: „Licitația a încălcat legea. Atât de grav încât Comisia să nu mai dea niciun euro din miliardele prevăzute pentru contractele în cauză”, a scris acesta pe site-ul Comunitatea Liberală. Citește și: Ce proiecte majore au fost eliminate din PNRR ca urmare a gafelor oamenilor lui Grindeanu: printr ele, toată autostrada Buzău-Focșani, construită de Umbrărescu Vasiliu, care a fost secretar de stat chiar în ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, a explicat detaliat cum s-a ajuns aici, contrazicând informațiile ministerului Transporturilor. Scoaterea din PNRR a unor segmente de autostradă, rezultatul fraudei „Procedurile de achiziție se publică în – Sistemul Informatic Centralizat de Achiziții Publice – SICAP. Când ai o licitație care trece de pragul valoric (peste 5 milioane de euro la lucrări) procedura se publică automat și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – JOUE, să vadă toate firmele din Europa și nu numai. Dacă faci o modificare substanțială la procedura care s-a publicat inițial, aceasta trebuie pusă într-un anumit formular în aplicația electronică care se numește anunț de tip erată; care se duce tot automat în JOUE. Și atunci ce s-a întâmplat? A fost vorba de o eroare a softului? Nici vorbă. Deși ministrul transporturilor cam asta vrea să dea de înțeles. Și de ce nu s-a trimis automat? Pentru că asta se întâmplă doar dacă încarci informația acolo unde trebuie. Dacă nu o încarci acolo, atunci informația nu mai ajunge la toți ofertanții interesați sau ajunge prea târziu”, a explicat Vasiliu. El a arătat și de ce au fost manevrate licitațiile. „Adică ăia de la CNAIR au încărcat în SICAP informația în formularul greșit – ca o simplă clarificare, nu ca un anunț de tip erată – astfel că nu avea cum să fie trimisă și în JOUE. Iar cei de la CE zic că nu putea fi doar o greșeală neintenționată, ci din contră, a fost cu intenție. În felul acesta, s-au asigurat că modificarea asta ajunge la cât mai puțină lume, iar șansele ca doar anume ofertant să liciteze au fost securizate într-o mare măsură”, scrie fostul demnitar. „Potrivit Regulamentului european al PNRR, Comisia taie banii doar în patru situații considerate foarte grave – este vorba despre fapte cu intenție (adică fraudă, corupție, conflict de interese sau dublă finanțare) și nu despre simple nereguli. Altfel, dacă era doar o «necorelare» cum zic Transporturile, atunci ar fi cerut autorităților naționale să aplice regulile stabilite potrivit legislației naționale – o amendă între minimum 5000 de lei și maxim 30.000 lei”, a mai afirmat Marius Vasiliu. El a arătat că Parchetul European nu se putea sesiza, fiindcă banii n-au fost încă tranferați în conturile României, dar DNA ar putea cerceta această situație.