AK-47, răpiri false și selfie-uri: cum promovează influencerii occidentali imaginea talibanilor
Influenceri occidentali acuzați de propagandă pro-talibană. Tot mai mulți influenceri occidentali aleg să filmeze și să publice conținut din Afganistan, sub escorta talibanilor. Imaginile lor, de la piețe și restaurante până la scene cu arme și răpiri regizate, sunt criticate pentru rolul lor în propagarea unei imagini cosmetizate a regimului. Influenceri occidentali acuzați de propagandă pro-talibană Tibi Jones, pe numele real Thibault Jones, un YouTuber francez cu peste 460.000 de abonați, a petrecut zece zile în Afganistan. Citește și: Nicușor Dan încearcă să țină magistrații departe de Lia Savonea, susține avocatul Dumitru Dobrev, doctor în drept Relatările sale video, pline de imagini spectaculoase și mesaje controversate, sunt acuzate că servesc propaganda talibanilor. Îmbrăcat în costum tradițional afgan și alături de talibani înarmați cu AK-47, tânărul originar din Cherbourg s-a filmat în piețe, restaurante și chiar la trageri cu arme de foc. Pe Instagram și YouTube, unde are peste 800.000 de urmăritori, aceste videoclipuri au devenit virale. Călătorii în zone de risc, marca personală Nu este prima dată când Tibi Jones alege destinații periculoase, amintește publicația franceză Le Point. În trecut, a filmat în Siria, Liban, Iordania sau Columbia. De această dată, accesul în Afganistan nu a fost posibil decât cu acordul și escorta talibanilor, care l-au însoțit permanent. În filmările sale, influențatorul surprinde scene contrastante: piețe pline de arme, nunți la care invitații își lasă mitralierele pe mese, dar și plimbări relaxate în oraș sau cine fastuoase. Mesaje care contrazic realitatea din teren Pe lângă imaginile „de aventură”, Tibi Jones strecoară și declarații care contrazic informațiile oficiale despre regimul taliban. De exemplu, afirmă că femeile încă lucrează ca medici sau că atmosfera din unele orașe nu este atât de restrictivă. Aceste afirmații sunt însă infirmate de organizații internaționale. Din 2024, talibanii au interzis femeilor accesul la educație medicală și au emis peste 80 de edicte restrictive împotriva lor. Influenceri talibani și turismul de propagandă Tibi Jones nu este un exemplu izolat. Mai mulți influenceri occidentali au acceptat „pachete VIP” propuse de așa-ziși ghizi talibani, activi pe rețele sociale. Programul lor este identic: costume tradiționale, flori de bun venit, mese festive și excursii în natură, totul presărat cu mesaje politice. Unii au mers chiar mai departe, participând la scenete regizate: „răpiri false” cu turiști prezentați drept ostatici, care în final zâmbesc și salută camera. Strategia talibanilor: imagine cosmetizată Potrivit cercetătorului Adam Baczko, talibanii urmăresc să-și construiască o imagine diferită de cea reflectată în presa occidentală. Prin intermediul influencerilor, transmit un discurs culturalist și identitar, exploatând fascinația pentru locuri periculoase. Totuși, realitatea afgană rămâne una dură: represiunea împotriva femeilor, atentatele comise de Statul Islamic – filiala Khorassan și riscul ridicat de răpire fac ca țara să fie trecută de Ministerul francez de Externe pe lista roșie a destinațiilor interzise. Avertismente oficiale În 2024, trei turiști spanioli au fost uciși într-un atac, pe o rută similară cu cea folosită de Tibi Jones. „Este extrem de periculos ca turiștii să meargă în Afganistan”, avertizează specialiștii. În timp ce influencerii promovează o imagine cosmetizată a țării, societatea civilă afgană continuă să fie supusă unor grave încălcări ale drepturilor omului.