Pregătirea piloților de F-16, sabotată de Avioane Craiova, care n-a livrat avioanele IAR-99
Viitorii piloți F-16, lăsați fără IAR-99, avioanele de antrenament necesare pentru a face trecerea la zborul cu aparatele americane de vânătoare. Ministerul Apărării a încheiat în 2020 un contract cu Avioane Craiova pentru a-i fi modernizate zece aparate IAR-99, dar nici azi, la cinci ani distanță, nu a recepționat vreun avion. Citește și: EXCLUSIV Străvechile TAB-uri ale Armatei dau ultimul atac la Automecanica Moreni: uzina, aproape în faliment din cauza lipsei comenzilor de mentenanță de la MApN Afacerea de 55 de milioane de euro a fost întârziată de furnizorii israelieni de soft pentru avionică, Elbit, susțin oficialii Ministerului Economiei, proprietarul Avioane Craiova. Viitorii piloți F-16, lăsați fără IAR-99 Ministerul Apărării Naționale a atribuit companiei de stat Avioane Craiova un contract de 275 milioane lei, fără TVA, echivalentul a 55 de milione de euro, pentru modernizare a zece avioane IAR-99. Se întâmpla în august 2020, atunci când ministrul Apărării, liberalul Nicolae Ciucă, susținea că primul avion va intra în teste de verificare după 22 de luni. Adică în iunie 2022. Iar ultimul avion modernizat urma să fie livrat în 48 de luni de la semnarea contractului, respectiv în august 2024. Dar nici până acum nu a fost modernizat și livrat vreun avion din cele trimise de Armată la Avioane Craiova. Ministrul Miruță dă vina pe Elbit Motivul, potrivit oficialilor: Avioane Craiova a semnat un contract păgubos cu compania israeliană Elbit, care se obliga să livreze echipamentele și soft-ul necesare modernizării avioanelor. Ministerul Economiei, condus de Radu Miruță, este acționarul majoritar al companiei de stat Avioane Craiova. La solicitarea DeFapt.ro, ministrul Radu Miruță a declarat că „este un contract pe care armata română îl are cu Avioane Craiova care este întârziat. Avioane Craiova avea nevoie de echipamente de la Elbit. Firma Elbit din Israel nu a livrat așa ceva. Am dispus o verificare.” Fălcoi: „A întârziat furnizarea echipamentului și a softului” Nicu Fălcoi, noul președinte al Consiliului de Administrație al Avioane Craiova, a oftat puternic când a fost întrebat de contractul pentru modernizarea avioanelor IAR-99. Acesta consideră că Avioane Craiova are partea ei de vină pentru întârzierile de livrare, dar că întârzierile majore sunt cauzate de firma Elbit. „A întârziat furnizarea echipamentului și a softului. Sunt mai multe echipamente, toată avionica. Toată avionica este furnizată de ei (Elbit – n.r.). De la începutul anului și până acum nu au reușit să rezolve problema softului. Sunt cinci avioane gata de la începutul anului care puteau fi livrate Statului Major al Forțelor Aeriene, dar pentru că softul, corecturile care trebuiau făcute în soft, nu sunt făcute, avioanele nu au fost livrate”, a declarat Nicu Fălcoi pentru DeFapt.ro. După cinci ani, s-ar putea livra un avion Cu toate acestea, spune Nicu Fălcoi, există o promisiune foarte serioasă ca într-o săptămână să fie rezolvate probleme legate de soft pentru pentru primul avion. „Dacă își țin promisiunea, în două – trei zboruri de test, primul avion poate fi omologat. Și de aici lucrurile vor merge foarte rapid. Până la finalul anului cei de la Avioane Craiova au promis că vor da drumul la toate cele nouă avioane”, a spus fostul senator. Penalități mici pentru Elbit Întrebat care au fost motivele invocate de firma Elbit pentru că nu a livrat la timp avionica și soft-ul, Nicu Fălcoi a declarat că au fost date mai multe explicații de către israelieni. Printre acestea, dar fără să le recunoască în scris, au fost războiul în care s-a implicat Israelul, dar și alte contracte, pe care compania le-a onorat înaintea celui cu Avioane Craiova. „Din păcate, contractul cu Elbit a fost foarte prost făcut de cei de la Avioane Craiova. Penalitățile maxime pe care le putem aplica sunt de 2% din valoarea contractului. Și s-a încheiat! Dacă ar fi fost negociat contractul fără limită de penalități, altfel ar fi stat lucrurile acum și poate că s-ar fi grăbit un pic mai mult. Eu chiar sper ca ei să se țină de promisiune ca într-o săptămână să avem softul autorizat”, a declarat Nicu Fălcoi. Armata poate cere daune de la Avioane Craiova Dar și Avioane Craiova ar putea plăti penalități. Armatei. Președintele CA al Avioane Craiova, Nicu Fălcoi, a menționat că „acele penalități sunt minore față de valoarea contractului și față de penalitățile pe care trebuie să le plătească Avioane Craiova. Încă nu are facturate penalitățile de la MApN. Sper că cei de la MApN să înțeleagă care a fost situația pentru că a fost o situație de forță majoră. Cei de la Avioane Craiova au făcut mai multe sesizări referitoare la faptul că sunt întârzieri din cauza războiului pe care îl duce Israelul. Miruță, între forța majoră și „păcăliciul din târg” Ministrul Radu Miruță a recunoscut că au existat discuții cu oficialii armatei pe subiectul legat de penalități. „Cei de la MApN au spus că sunt în curs de a aplica penalități. Nu știu cât e pe zi, se calculează progresiv. Pe mine mă interesează dacă există grijă la Avioane Craiova pentru a-și proteja un risc care nu ține de ei. Altfel, ești păcăliciul din târg. Dacă invoca forța majoră, se invoca forța majoră și în relația cu MApN. Cazul de forță majoră se duce în cascadă. Singura soluție e ca noi să livrăm aceste avioane modernizate”, a declarat ministrul Radu Miruță. Contractul poate falimenta Avioane Craiova La rândul său, Nicu Fălcoi a spus că penalitățile luate în calcul de MApN sunt foarte mari. „Avem șanse să tragem zăvoarele la Avioane Craiova. V-am zis că Avioane Craiova nu sunt sfinți. Au și ei greșelile lor. Poate că o parte din întârzierile astea ar putea să le fie imputate și lor. Dar, atâta timp cât nu am softul avionabil, e mai greu să dau vina pe ei. Dar eu sper că într-o săptămână să avem softul avionabil și să fie și aprobat”. IAR – 99, folosite pentru antrenamentul piloților militari Avioanele IAR – 99 sunt avioane-școală folosite la pregătirea piloților militari români care urmează să zboare cu avioanele de vânătoare F-16. Întrebat cât de mult s-a întârziat programul de antrenament al piloților, Nicu Fălcoi a spus: „Aoleu, foarte mult! Ăsta este și motivul pentru care e nevoie de aceste avioane cât se poate de urgent. Sunt folosite la Școala de aplicații de la Boboc, se antrenează piloții tineri. Încercăm să îi facem pe cei de la Elbit să își respecte în cel de-al 15-lea, 21-lea ceas, să-și respecte promisiunea și să pună la dispoziția celor de la Avioane Craiova softul”. Elbit Systems respinge acuzațiile La solicitarea DeFapt.ro, compania israeliană Elbit Systems a transmis că acuzațiile ministrului Radu Miruță și cele ale lui Nicu Fălcoi sunt nefondate iar compania și-a îndeplinit obligațiile contractuale. „Elbit Systems are un contract cu Avioane Craiova numai pentru livrarea echipamentelor de avionică, în cadrul programului de modernizare a aeronavelor IAR-99. Integrare tuturor sistemelor și livrarea avioanelor este responsabilitatea Avioane Craiova. Elbit Systems și-a îndeplinit obligațiile contractuale privind furnizarea echipamentelor de avionică pentru programul de modernizare IAR-99 Șoim. Compania rămâne deschisă și dispusă să ofere suport suplimentar, dacă acest lucru va fi solicitat oficial și convenit printr-un acord cu caracter juridic obligatoriu”, au transmis reprezentanții Elbit Systems.