Investigații
Comandanta Spitalului Militar, pontaj din Sharm El-Sheikh
Spitalul Militar din București a fost luat prizonier de comandantul Florentina Ioniță-Radu, care are gradul de general maior. Aceasta se află ilegal pe funcție de ani de zile, potrivit unor surse oficiale consultate de către DeFapt.ro.
Cu toate acestea, gl. mr. med. dr. Florentina Ioniță-Radu nu doar că își păstrează funcția, dar administrează spitalul dezastruos și periculos pentru pacienți. Mai mult, beneficiază din plin, pe persoană fizică, de avantajele aduse de această funcție, potrivit acelorași surse. De exemplu, comandanta Spitalului Militar, pontaj din Sharm El-Sheikh
Manager ilegal al Spitalului
În ianuarie 2018, generalul Florentina Ioniță-Radu a fost numită comandant al Spitalului Universitar de Urgență Militar Central (SUUMC) "Dr. Carol Davila" în urma câștigării unui concurs pe post.
Citește și: Averea impresionantă a medicului prins de DNA că lua șpagă pentru operații. Săvulescu, șef al Secției Chirurgie generală II de la spitalul militar, pus sub control judiciar
Era prima femeie comandant al Spitalului.
Contractul de management i-a expirat în ianuarie 2022.
Pe 31 ianuarie 2022, însă, Ioniță-Radu a încheiat un nou contract de management cu SUUMC.
În nouă luni, pe 31 octombrie 2022, urma să se pensioneze.
I s-a prelungit, legal, menținerea în activitatea de medic și după vârsta standard de pensionare.
Dar nu a existat nici un act adițional care să-i prelungească și exercitarea profesiei de cadru militar după 31 octombrie 2022, ceea ce însemna că nu putea rămâne manager al unui spital militar.
Abia în aprilie 2023, retroactiv și ilegal, potrivit surselor menționate, a fost emis un ordin de ministru prin care generalul maior Florentina Ioniță-Radu era numită comandant al Spitalului Militar începând cu data de 31 octombrie 2022.
Se pune la îndoială legalitatea ordinului de numire
Sursele consultate de către DeFapt.ro au arătat că s-a cerut, în 2023, mai multor direcții din MApN să analizeze atât "valabilitatea contractului de management al comandantului SUUMC nr. A 1339/31.01.2022 precum și legalitatea Ordinului ministrului apărării naționale nr. MP 400/28.04.2023 de numire retroactivă a gl. mr. med. dr. Ioniță-Radu Florentina în funcția de comandant al SUUMC".
Într-un răspuns pentru DeFapt.ro, Ministerul Apărării a arătat că ministrul Apărării a cerut un raport de control.
"Corpul de control și inspecție a executat în anul 2023, în baza aprobării ministrului apărării naționale, o misiune specifică de control privind modul de exercitare a managementului și a unor activități în cadrul Spitalului Universitar de Urgență Militar Central București. Aspectele identificate pe timpul activităților de control desfășurate au fost transmise structurilor cu responsabilități în domeniu, conform prevederilor legale în vigoare.", se arată în răspunsul MApN pentru DeFapt.ro, fără alte detalii.
173.500 de lei din conflict de interese
Sursele la care a avut acces DeFapt.ro o acuză pe Florentina Ioniță-Radu că a încasat ilegal 173.500 de lei net dintr-un proiect european în care nu ar fi avut dreptul legal să lucreze.
Astfel, între decembrie 2020 și decembrie 2023, comandantul Spitalului Militar a fost și director științific în proiectul ROCCAS II, finanțat cu fonduri europene nerambursabile.
Pentru a masca conflictul de interese, comandantul Florentina Radu-Ioniță l-a împuternicit pe colonelul Constantin Ștefani să-i semneze un contract de muncă cu timp parțial chiar cu Spitalul Militar pentru a putea lucra în proiect.
"Documentul în sine nu are nici o bază legală, iar prin emiterea lui, comandantul SUUMC și-a folosit funcția pentru a obține un folos patrimonial pentru sine", arată sursele pomenite anterior.
Mai mult, colonelul Ștefani "a fost împuternicit pe durata derulării contractului de finanțare să semneze ordinele de plată pentru drepturile salariale aferente contractului individual de muncă pentru gl. mr. med. dr. Ioniță-Radu Florentina".
Doar că, mai arată sursele menționate, astfel s-a încălcat statutul cadrelor militare, care prevede că "La numirea în funcții se va respecta principiul potrivit căruia ofițerii (...) să nu fie subordonați altora cu grade mai mici".
Subordonații au evaluat-o pe doamna comandant
Pentru a încasa 173.500 de lei net din proiectul ROCCAS II, comandatul Florentina Ioniță-Radu și-a pus subordonații într-o situație de incompatibilitate.
Astfel, membrii comisiei de concurs care a decis ca șefa Spitalului Militar să fie director științific în proiect îi erau acesteia subordonați.
În plus, printre șefii Spitalului Militar care au avut funcții în proiect s-au numărat și directorul medical al Spitalului (col. Mariana Jinga), directorul economic (col. Gheorghe Dumitrescu) și locțiitorul comandatului SUUMC (col. Ionuț Bazga).
Față de toți aceștia, membrii comisiei de concurs se aflau în relație de subordonare ierarhică.
În total, sumele încasate de cei menționați din bani europeni pe durata proiectului se ridică la 621.855 de lei net.
Comandanta Spitalului Militar, pontaj din Sharm El-Sheikh
În plus, potrivit surselor oficiale cu care a discutat DeFapt.ro, "Nu există o evidență clară a timpului efectiv lucrat în cadrul proiectului, iar managerul de proiect nu a solicitat expres justificarea acestuia. Astfel, nu s-a putut identifica durata muncii totale efectuate de către managerul SUUMC – gl. mr. med. dr. Ioniță-Radu Florentina și directorul medical – col. med. dr. Jinga Mariana".
Și mai scandalos, "Există persoane care au menționat în fișele de pontaj activități/ore lucrate chiar dacă se aflau în concediu de odihnă, părăsiri de garnizoană pe teritoriul național/în străinătate [ex. gl. mr. med. dr. Ioniță-Radu Florentina (Egipt – Sharm El-Sheikh, Brașov, Sinaia); col. dr. Jinga Mariana (Londra, Grecia, Milano, Paris, Baia Mare, Cluj Napoca); col. ing. Glăvan Dragoș (Portugalia, Bulgaria, Cluj-Napoca) etc.].".
Se invocă un acord de la ANI
În legătură cu toate aceste presupuse ilegalități, comandatul Florentina Ioniță-Radu a spus pentru DeFapt.ro, într-un răspuns scris, că nu a încălcat nici o prevedere legală.
"Generalul maior profesor universitar dr. Ioniță-Radu Florentina a solicitat un punct de vedere din partea Agenției Naționale de Integritate cu privire la posibila incompatibilitate dintre exercitarea funcției de manager al Spitalului Universitar de Urgență Militar Central simultan cu exercitarea calității de director științific în cadrul proiectului . Din răspunsul primit de la instituția menționată rezultă că exercitarea simultană a celor două funcții nu generează o situație de incompatibilitate.", se spune în răspunsul primit de către DeFapt.ro.
ANI nu a răspuns la solicitarea DeFapt.ro de a confirma/infirma spusele comandatului SUUMC.
Șefa Spitalului Militar invocă "telemunca" din concediu
În ce privește faptul că a fost evaluată de subordonați pentru poziția de director științific în proiect, Florentina Ioniță-Radu a invocat iarăși legea:
"Concursul organizat pentru ocuparea postului vacant de director științific în cadrul proiectului () ROCCAS II s-a desfășurat conform prevederilor legale în vigoare, anunțul aferent acestuia fiind postat pe site-ul instituției. Nu au fost depuse alte dosare de înscriere la concurs, în afară de cel depus de dr. Ioniță-Radu Florentina. Membrii comisiei de concurs au analizat dosarul depus, sub aspectul îndeplinirii criteriilor prevăzute în Grila de recrutare și selecție aferentă postului de director științific publicată pe site-ul instituției.".
Cât despre pontajul din timpul concediilor, comandantul Spitalului Militar nu a negat, dar a oferit o explicație: "În Contractul individual de muncă cu timp parțial încheiat între gl.mr.prof.univ.dr. Ioniță-Radu Florentina și U.M. 02482 București, la punctul C – Locul de muncă, este prevăzut: ".
Pe scurt, deși se afla în concediu, șefa Spitalului Militar muncea pentru proiectul european.
Spitalul Militar, catastrofă la incendiu
Multe alte deficiențe au fost identificate la Spitalul Militar: sursele oficiale consultate de către DeFapt.ro vorbesc de peste 100 de nereguli.
Unele deficiențe au potențial catastrofic.
Astfel, "iluminatul de securitate la incendiu nu este asigurat în toate pavilioanele, la nivelul spitalului nu există sisteme de evacuare a fumului și a gazelor fierbinți, la blocul alimentar nu a fost identificat un detector pentru sesizarea scăpărilor de gaze etc.
În cazarmă nu este amenajat un spațiu corespunzător pentru executarea serviciului de permanență, destinate grupei de intervenție la incendiu, dotat cu mijloace de observare și comunicații și alarmare, amplasat astfel încât timpul de răspuns pentru intervenție la toate obiectivele din cazarmă să fie optim și să asigure condițiile necesare pentru acțiunea grupei de intervenție.".
Procese cu nemiluita, inclusive pentru o reziliere "din pix"
Sursele invocat anterior au arătat și că "SUUMC este implicat în 54 de procese (…) iar la organele abilitate se mai află în cercetare 4 dosare penale, astfel: 1 dosar transmis la Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul București și 3 dosare declinate către Direcția Națională Anticorupție de Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar București, care vizează recepționarea și plata unor echipamente medicale din categoria activelor fixe fără ca acestea să fie instalate și puse în funcțiune/recepționării unor lucrări de reparații curente.".
Printre procesele invocate se numără și cel cu asocierea dintre Eurocerad International SRL, Atiproject SRL și UTI Grup SA, care au reclamat rezilierea unui contract de peste 11 milioane de lei încheiat cu Spitalul Militar.
Potrivit cererii de chemare în judecată depuse la Tribunalul București, asocierea de firme cere SUUMC plata studiului de prefezabilitate depus de companii pentru contractual menționat.
Dezinteres uriaș: toate atribuțiile delegate
Concluziile trase de sursele oficiale la care DeFapt.ro a avut acces spun că "activitatea SUUMC se desfășoară cu deficiențe majore pe toate domeniile controlate prin care se creează riscuri și vulnerabilități foarte mari la adresa MApN, fiind încălcate actele normative în domeniul resurselor umane, achizițiilor publice, sănătății, administrării patrimoniului, protecției informațiilor, financiar-contabil, fondurilor europene, protecției mediului, securitate și sănătate în muncă.
Toate acestea au fost posibile ca urmare a încălcării contractului de management de către gl. mr. med. dr. Ioniță-Radu Florentina și a delegării aproape în integralitate a obligațiilor ce îi reveneau, a lipsei de funcționalitate reală a forurilor de conducere din SUUMC, precum și a lipsei unor măsuri ferme din partea factorilor de conducere din minister.
Prin delegarea aproape în integralitate a obligațiilor ce îi revin către col. Bazga Ionuț, col. med. Ștefani Constantin sau pcc asist. med. Nedelcu Elena, contrar clauzelor din contractual de management, respective a delegării competenței conducerii și coordonării nemijlocite a structurilor din SUUMC, (…) gl. mr. med. dr. Ioniță-Radu Florentina a recunoscut că nu s-a implicat în activitatea administrative a SUUMC și a creat premisele unui management defectuos.".