vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: ceburașka

2 articole
Eveniment

Ceburașka, eroul de desene animate folosit de Rusia ca propagandă pentru războiul contra Ucrainei

Personajul Ceburașka, armă de propagandă rusă. Personajul de desene animate Ceburașka, simbol al copilăriei pentru generații întregi din Uniunea Sovietică și Europa de Est, a fost transformat de regimul de la Moscova într-o armă de propagandă rusă. În mod ironic, creatorul personajului, Eduard Uspenskij, a condamnat anexarea Crimeei în 2014, declarând că „90% dintre ruși sunt idioți”. Personajul Ceburașka, armă de propagandă rusă Dintr-un erou al inocenței și prieteniei, micul animăluț a devenit, după invazia Ucrainei, un simbol patriotic folosit pe front și în campaniile de mobilizare. Citește și: Un fost membru CSM, amenințare voalată pentru Bolojan: "e bine să treci strada când i se pune pata pe tine" Ceburașka a fost creat în 1966 de scriitorul Eduard Uspenskij și a devenit rapid un erou iubit prin povești și mai ales prin seria animată lansată în 1969, datorită artistului Leonid Șvarcman. Personajul, cu urechi mari și căzute, ochi disproporționat de mari și blăniță maro, a cucerit inimile copiilor. În poveste, Ceburașka este un animăluț exotic, găsit adormit într-o ladă de portocale la Moscova, pierdut și fără identitate. Crocodilul Genja, cetățean sovietic exemplar, îi oferă un nume și un rost. Supranumit „Ceburașka” (aluzie la Che Guevara), personajul a devenit simbolul copilăriei sovietice, un fel de Mickey Mouse al Rusiei și al Europei de Est. Ceburașka și războiul din Ucraina După 2022, imaginea lui Ceburașka a fost radical transformată. Din personaj inocent, a devenit simbol militar și de propagandă rusă: apărut pe ecusoane de soldați, reprezentat în uniformă și cu arme, transformat în figurine trimise pe front de copiii organizației paramilitare Junarmija. Mai mult, un aruncător de flăcări a fost botezat „MLRS Ceburașka”. În paralel, filmul Ceburașka, lansat în 2023, a devenit cel mai vizionat film din istoria cinematografiei ruse, confirmând puterea sa simbolică în cultura populară. De la mascotele olimpice la simbol de război Nu este pentru prima dată când Ceburașka a fost folosit ca simbol național. Între 2004 și 2010, el a fost mascota echipei olimpice ruse, a apărut pe timbre și chiar pe o monedă de 25 de ruble. Dar odată ce Ucraina a interzis cărțile și desenele animate cu Ceburașka, catalogându-l „ocupant”, Rusia a reacționat transformând personajul într-un simbol patriotic și militar. Pe Telegram, platformă unde coexistă naționalismul și disidența rusă, s-au răspândit rapid apeluri pentru a-l folosi pe Ceburașka ca emblemă a propagandei. Precedente istorice: desene animate folosite în război Fenomenul nu este unic. În timpul Al Doilea Război Mondial, Statele Unite au folosit intens desene animate ca propagandă de război: Donald Duck a devenit soldat american. Filmul The Führer’s Face (1943), unde Donald ironizează nazismul, a câștigat un Oscar. Tex Avery l-a transformat pe lupul din Cei trei purceluși într-un alter-ego al lui Hitler. Popeye a apărut în Spinach Fer Britain (1943), luptând împotriva germanilor. Comics-urile americane au jucat un și ele un rol decisiv în mobilizarea opiniei publice. În 1940, Superman îi capturează pe Hitler și Stalin, iar Captain America devine un simbol al patriotismului american, luptând împotriva naziștilor. Infantilizarea războiului – o armă psihologică Transformarea lui Ceburașka în armă a propagandei ruse în Ucraina demonstrează puterea psihologică a infantilizării războiului. Folosirea personajelor dragi copiilor face conflictul să pară mai puțin înfricoșător, estompând imaginea morților și a violenței. Această strategie psihologică are un rol crucial: un popor care se teme mai puțin este mai ușor de mobilizat.

Personajul Ceburașka, armă de propagandă rusă (sursa: ilpost.it/youtube)
Rușii, înapoi în URSS cu Ceburașka (sursa: Russia 1)
Internațional

Rușii, înapoi în URSS cu Ceburașka

Rușii, înapoi în URSS cu Ceburașka. Un film pentru copii despre aventurile unui animal amuzant cu urechi mari, cunoscut de generaţii întregi de ruşi prin intermediul desenelor animate sovietice, a devenit cel mai mare succes al cinematografiei ruseşti, potrivit statisticilor oficiale, informează AFP. Rușii, înapoi în URSS cu Ceburașka "Ceburașka", în cinematografe din 1 ianuarie, a obţinut încasări de peste 3,082 miliarde de ruble (41,3 milioane de euro) în opt zile, depăşind precedentul record naţional stabilit în urmă cu trei ani de comedia "Kholop", a anunţat marţi site-ul de specialitate EAIS. Filmul a fost realizat de regizorul Dmitri Diatchenko cu un buget de 850 de milioane de ruble şi este în prezent pe locul al doilea în box office-ul rusesc, după "Avatar" al lui James Cameron, care a obţinut încasări de aproximativ 3,6 miliarde de ruble. https://www.youtube.com/watch?v=Muk3-NdQnBM Ceburașka, un animăluţ politicos şi neîndemânatic, cu urechi mari, care trăia într-o cutie de portocale şi al cărui cel mai bun prieten era crocodilul Guena, a fost creat în 1966, graţie unei cărţi a scriitorului sovietic Eduard Uspensky. Câţiva ani mai târziu, povestea sa a fost adaptată pentru ecran, iar Ceburașka a devenit în scurt timp unul dintre personajele preferate din desenele animate din URSS. În 2004, Ceburașka a devenit mascota oficială a delegaţiei Rusiei la Jocurile Olimpice de la Atena. Rușii caută un refugiu însorit În film, acţiunea are loc într-un parc dendrologic din Soci, pe malul Mării Negre, unde Ceburașka este luat de o tornadă, alături de tone de portocale. Acolo îl întâlneşte pe Guena, un grădinar cu un comportament adesea ostil, care aminteşte de crocodilul din desenele animate. Citește și: Putin nu i-a spus lui Xi că va invada Ucraina, susțin oficialii chinezi citați de Financial Times. „Putin este nebun”, a apreciat un oficial de la Beijing Datorită acestei întâlniri, totul se schimbă în viaţa lui Guena: reuşeşte în sfârşit să-şi îmbunătăţească relaţia cu fiica sa, o ajută să îşi salveze micul magazin de la preluarea de către o mare fabrică de ciocolată şi îşi găseşte prieteni şi bucuria de a trăi. Înghesuindu-se în sălile de cinema pentru a vedea acest film, după un an marcat de începutul ofensivei ruseşti în Ucraina şi de noile sancţiuni occidentale, ruşii "vor pur şi simplu să se regăsească astăzi într-o poveste magică şi însorită pe care ne-o povesteau bunicile noastre", a explicat Alexander Golubchikov, de la agenţia de marketing Salo la postul de radio Business FM.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră