vineri 05 decembrie
Login Abonează-te
DeFapt.ro

Etichetă: aluminiu

3 articole
Mediu

Datorită SGR, România - progrese notabile în reciclarea ambalajelor din aluminiu pentru băuturi

La ediția din acest an a Climate Week NYC, unul dintre cele mai influente forumuri globale dedicate sustenabilității, reciclarea aluminiului a fost unul dintre principalele subiectele abordate de liderii din industrie. Sesiunea „Aluminiul în acțiune: Cum revin dozele de băuturi în circuit prin reciclare” („Aluminium in Action: How Beverage Cans Are Closing the Circularity Loop”), moderată de Gemma Webb, CEO al RetuRO, a reunit experți și reprezentanți de top ai mediului de afaceri care au discutat despre strategii globale, politici publice și investiții concrete menite să accelereze tranziția către reciclarea dozelor de băuturi pentru producția de  noi doze - așa-numitul proces can-to-can. De ce este esențială circularitatea dozelor din aluminiu Aluminiul poate fi reciclat la nesfârșit fără a-și pierde calitățile, ceea ce îl face una dintre cele mai sustenabile opțiuni de ambalaj. Potrivit estimărilor, utilizarea globală a dozelor din aluminiu pentru băuturi va crește de la 420 de miliarde în 2020 la 630 de miliarde de unități până în 2030, impulsionată de cererea în creștere a consumatorilor pentru ușurință în utilizare, calitate și sustenabilitate. Reciclarea aluminiului consumă cu până la 95% mai puțină energie decât producerea de metal nou, reducând semnificativ emisiile. Astfel, reciclarea celor 630 de miliarde de doze de aluminiu pentru băuturi la nivel global ar însemna evitarea a 60 de milioane de tone de emisii de gaze cu efect de seră pe an, conform datelor Institutului Internațional al Aluminiului. Ambalajele de aluminiu pot fi reciclate la nesfârșit (sursa: RetuRO SGR) „În contextul acțiunilor globale pentru climă, reciclarea aluminiului este o metodă rapidă și scalabilă de reducere a emisiilor de carbon, precum și dovada că modelele de economie circulară funcționează în practică. La nivel mondial se fac deja progrese semnificative, însă sunt necesare eforturi suplimentare pentru creșterea ratelor de reciclare, reducerea emisiilor pe întregul lanț valoric și maximizarea conținutului reciclat în fiecare doză. Având în vedere consumul anual de miliarde de doze, chiar și creșteri mici ale ratelor de colectare aduc beneficii semnificative pentru mediu”, a declarat Gemma Webb. În cadrul discuțiilor de la New York s-a subliniat că disponibilitatea de materie primă secundară de aluminiu de înaltă calitate riscă să nu poată ține pasul cu cererea. Tocmai de aceea extinderea infrastructurii de colectare, sortare și procesare, precum și stabilirea unor obiective naționale clare de reciclare pentru dozele din aluminiu sau creșterea calității ambalajelor colectate devin tot mai importante. Chiar și țări precum Japonia, care are cea mai ridicată rată de reciclare a dozelor din aluminiu - aproape 100%, se confruntă în continuare cu provocări. Continuarea investițiilor în creșterea capacității și eficienței reciclării rămâne esențială, la fel ca extinderea utilizării dozelor de aluminiu prin promovarea pe scară largă a avantajelor lor ecologice sau abordarea crizei globale a  materiei prime secundare de aluminiu. „Pentru a atinge circularitatea în cazul dozelor din aluminiu, nu este suficientă doar inovația tehnologică, sunt necesare și cadre legislative solide, colaborare internațională și, nu în ultimul rând, schimbări culturale”, a punctat Gemma Webb concluziile dezbaterii de la New York. În ultimii doi ani, prin implementarea SGR, România a înregistrat progrese semnificative în reciclarea dozelor de aluminiu  În România, implementarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) a avut un impact crucial și la acest capitol, aducând o îmbunătățire remarcabilă față de rata de reciclare de doar 35% raportată în 2022 de European Aluminium. Astfel, în 2024, rata de returnare a acestui tip de ambalaje prin SGR a ajuns la 55%, iar în acest an a urcat la aproximativ 80%. Aproape un miliard de doze au fost colectate în primele opt luni ale acestui an. „Experiența României cu Sistemul de Garanție-Returnare - cel mai mare astfel de sistem complet integrat din lume - demonstrează că, atunci când politici clare sunt dublate de implicarea cetățenilor și a companiilor, obiectivele economiei circulare pot trece rapid de la stadiul de teorie la realitate. De aceea, România își propune să împărtășească această experiență și, concomitent, să continue să învețe de la alții. Sunt mândră să văd România reprezentată din nou la masa globală, arătând că și sistemele noi pot aduce rezultate concrete, relevante”, a declarat CEO-ul RetuRO. Hală de sortare a RetuRO SGR (sursa: RetuRO SGR) Acest progres contribuie nu doar la atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale țării, ci și la efortul internațional de a închide cercul reciclării aluminiului. „Pe măsură ce cererea globală pentru aluminiu reciclat crește, experții vorbesc tot mai mult despre o «cursă pentru deșeuri» – competiția dintre regiuni și industrii pentru a asigura suficient material reciclat din aluminiu de înaltă calitate pentru menținerea liniilor de producție circulare. Prin colectarea a aproape 80% din dozele de aluminiu în acest an, România protejează un material valoros, evitând risipa și valorificând beneficiile economice ale reciclării”, a concluzionat Gemma Webb. La ediția din 2024 a Climate Week NYC, Sistemul de Garanție-Returnare – cel mai important proiect de economie circulară implementat în România – a fost în prim-plan, prin prezentarea susținută de Gemma Webb, CEO al RetuRO, stimulând dezbateri valoroase despre utilizarea eficientă a resurselor și reducerea deșeurilor.

Reciclarea ambalajelor din aluminiu pentru băuturi, un succes al SGR (sursa: RetuRO SGR)
Tarifele lui Trump cresc numărul șomerilor (sursa: Facebook/Alcoa)
Internațional

Tarifele pe aluminiu impuse de Trump vor lăsa șomeri 100.000 de americani

Tarifele lui Trump cresc numărul șomerilor. Producătorul american de aluminiu Alcoa a avertizat marți că planul președintelui Donald Trump de a impune tarife la importurile de aluminiu ar putea duce la pierderea a 100.000 de locuri de muncă în Statele Unite. Compania consideră că aceste tarife, de unele singure, nu vor fi suficiente pentru a stimula creșterea producției interne de aluminiu. Tarifele lui Trump cresc numărul șomerilor În această lună, președintele Trump a anunțat impunerea unor tarife de 25% la importurile de aluminiu, fără excepții sau scutiri. Citește și: Adevăratul motiv pentru care Greblă va fi demis: se pregătea să susțină reluarea turului II al prezidențialelor Scopul acestor măsuri este de a încuraja producția internă de aluminiu, iar intrarea în vigoare a tarifelor este programată pentru 4 martie. Producția Alcoa și problemele structurale din SUA Alcoa, cu sediul central în Pittsburgh, și-a redus în ultimii ani producția din SUA din cauza costurilor ridicate la electricitate. În schimb, compania continuă să producă aluminiu în locații precum Canada, Islanda și Australia. Directorul general al Alcoa, Bill Oplinger, a declarat la o conferință în Florida că tarifele ar putea duce la pierderea a 20.000 de locuri de muncă în industria americană a aluminiului. Alte 80.000 de locuri de muncă ar putea fi afectate în sectoarele adiacente. Producția de aluminiu în declin Statisticile recente indică o scădere semnificativă a producției de aluminiu în SUA. În 2023, uzinele americane au produs doar 670.000 de tone de aluminiu. În comparație, în anul 2000, producția ajungea la 3,7 milioane de tone. Închiderile de uzine, inclusiv cele din Kentucky și Missouri, au transformat SUA într-o țară tot mai dependentă de importurile de aluminiu. Tarifele, insuficiente pentru a reporni producția Oplinger subliniază că tarifele impuse de Trump nu sunt suficiente pentru a reporni facilitățile închise ale Alcoa din SUA. Fără claritate privind durata acestor măsuri, compania ezită să facă investiții majore. Oficialii administrației Trump au încurajat Alcoa să reactiveze producția internă, însă costurile ridicate la energie rămân o barieră. Soluția: electricitate ieftină Oplinger a sugerat că o posibilă creștere a producției în SUA ar fi fezabilă doar în condițiile în care compania ar beneficia de electricitate ieftină – așa cum se întâmplă în uzinele sale din Islanda. Industria aluminiului este recunoscută pentru consumul ridicat de electricitate, astfel că reducerea costurilor energetice ar putea încuraja reluarea producției interne.

Deșeuri de aluminiu, returnate în Bulgaria (sursa: Facebook/Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu)
Mediu

Deșeuri de aluminiu, returnate în Bulgaria

Deșeuri de aluminiu, returnate în Bulgaria. O cantitate de peste 24 de tone de deşeuri din aluminiu provenind din Bulgaria şi care ar fi trebuit să ajungă în Germania a fost oprită, la intrarea în ţară, de poliţiştii de frontieră giurgiuveni, pentru că transportul nu îndeplinea condiţiile legale de transfer transfrontalier. Deșeuri de aluminiu, returnate în Bulgaria "În Punctul de Trecere a Frontierei Giurgiu, pe sensul de intrare în ţară, s-a prezentat un ansamblu rutier, format din cap tractor şi semiremorcă, condus de un cetăţean polonez, în vârstă de 32 de ani. Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online Şoferul transporta deşeuri metalice de aluminiu, încărcate din Bulgaria, care erau destinate unei societăţi din Germania. Existând suspiciuni cu privire la legalitatea acestui transport, poliţiştii de frontieră au solicitat sprijin autorizat comisarilor Gărzii Naţionale de Mediu - Comisariatul Judeţean Giurgiu. Astfel, în cadrul verificărilor, a fost stabilit faptul că, în mijlocul de transport se afla cantitatea totală de 24.080 kilograme deşeuri metalice de aluminiu", se arată într-un comunicat de presă, transmis joi de Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră (ITPF) Giurgiu. Citește și: VIDEO „Extratereștri” deasupra Kievului: o explozie de origine necunoscută, dar cu siguranță nu militară, a provocat un fenomen puternic luminos deasupra capitalei ucrainene În urma verificării documentelor de transfer transfrontalier, autorităţile au constatat faptul că transportul nu îndeplineşte condiţiile de intrare în ţară, motiv pentru care nu s-a permis accesul pe teritoriul României.

DeFapt.ro
Investigații jurnalistice, analize, știri la zi
Abonează-te
DeFapt.ro

Ultima oră

Ultima oră