/

Wizz Air, Austrian Airlines, KLM și alte companii aeriene, suspectate că au umflat prețurile biletelor mințind că investesc în proiecte anti-poluare. Anchetă a Comisiei Europene, în derulare

Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa - prețuri umflate
Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa - prețuri umflate (sursa: Facebook/Austrian Airlines)

După pandemia de COVID, oamenii au început să călătorească din ce în ce mai mult, în special cu avionul.

Călătoriile de „revanșă”, cum au fost denumite în domeniul aviatic, au fost monetizate corespunzător – biletele de avion s-au scumpit de la an la an: Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa – prețuri umflate.

Greenwashing-ul scumpește biletele

Transportatorii invocă pierderile de miliarde provocate de restricțiile din timpul pandemiei, penuria de avioane, cauzată de problemele lanțului de aprovizionare, dar și taxele mai mari pentru poluare și politica ecologică impuse de Parlamentul European în decembrie anul trecut.

Citește și: Care sunt companiile aeriene care oferă de multe ori prețuri chiar mai bune decât Wizz Air în Europa. Ofertele pentru destinații de vacanță în 2024, foarte ieftine

Pe de altă parte, Uniunea Europeană critică creșterea costului biletelor de avion și pune presiune pe companiile aeriene.

Deși Comisia Europeană nu are puterea de a reglementa tarifele aeriene, în aprilie a.c. a demarat o anchetă care vizează 20 de companii aeriene.

Companiile sunt acuzate de practici de greenwashing (înșelarea publicului cu privire la proiecte ecologice) prin care au cerut taxe suplimentare călătorilor.

De partea lor, investitorii în companii aeriene susțin că, atât companiile aeriene europene, cât și cele americane „testează” toleranța călătorilor la creșterea de prețuri de după pandemie.

50% în plus pe zboruri

După pandemia de COVID, industria turismului în Europa s-a relansat. În doar primele luni ale anului 2024, călătoriile turiștilor au depășit nivelul anului 2019.

Citește și: Șmecheria la care apelează companiile aeriene care refuză pasageri cu bilete valabile din cauză că vând mai multe bilete decât locuri: „uită” să informeze călătorii că fac overbooking pe zboruri

Potrivit datelor europene, tendința ascendentă, observată în 2023, e datorată în mare măsură călătoriilor intraregionale puternic alimentate de Germania, Franța, Italia și Olanda.

La acestea se adaugă turiștii din SUA, care continuă să fie cea mai importantă piață a turismului în Europa.

Relansarea turismului vine la pachet cu costuri mai ridicate. În 2023, o dată cu inflația, au crescut și prețurile asociate turismului.

Față de 2019, prețurile hotelurilor au crescut cu 35%, ale pachetelor de vacanță – cu 47%, iar prețul biletelor de avion pentru zborurile internaționale – cu până la 49%.

Prețurile mari nu i-au descurajat, însă, pe turiști. Potrivit lui Miguel Sanz, președintele European Travel Comission, în 2024, cheltuielile de călătorie ale consumatorilor vor crește considerabil în toată Europa, atingând cifre-record în lunile de vară.

Clienții, încă dispuși să plătească

Anul acesta, companiile aeriene (americane și europene) au de gând să-și sporească profiturile, mărind prețurile biletelor, arată o analiză Reuters.

Citește și: Afaceri austriece: Austrian Airlines ia banii pe mai multe bilete decât locuri în avion, apoi le cere unor pasageri să renunțe la cursă. Tactica, folosită des de companii low-cost

Potrivit mai multor investitori în companii aeriene și directori de companii, transportatorii aerieni „încearcă să strângă tot ce pot din boom-ul călătoriilor post-COVID și să-și atenueze costurile din ce în ce mai mari provocate de penuria persistentă de avioane”.

Jamie Lindsay, investitor al companiei aeriene la Artemis Investment, a declarat că „Tarifele mai mari în această vară vor continua să genereze profituri. Companiile aeriene vor câștiga mai mulți bani, deoarece clienții sunt încă dispuși să plătească mai mult”.

Ryanair ba scumpește, ba nu, dar pierde la acțiuni

În luna februarie a.c., CEO-ul Ryanair, Michael O’Leary, a declarat că prețurile biletelor Ryanair vor fi cu până la 10% mai scumpe în această vară, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Printre cauze: creșterea numărului de pasageri și lipsa de aeronave, noile livrări de avioane Boeing fiind întârziate.

Însă, în luna mai a.c., O’Leary a revenit cu noi declarații: Ryanair nu va crește prețurile biletelor pe timp de vară.
În urma anunțului, acțiunile companiei aeriene au scăzut cu 4%.

Comisarul Vălean cere „explicații” companiilor

Anul trecut, companiile aeriene europene au crescut prețurile biletelor cu până la 30%, în timpul verii.

În decembrie, Adina Vălean, comisarul UE pentru Transport, a declarat că Bruxelles are nevoie de „explicații” din partea companiilor pentru aceste creșteri de preț.

Comisarul a mai declarat că oficialii UE au început deja să analizeze tarifele aeriene în toată Europa.

Totuși, companiile aeriene sunt libere să-și stabilească propriile tarife, în conformitate cu legile UE.

Vălean a subliniat acest lucru, declarând că nu are de gând să intervină pe piața aviației, însă Comisia „are nevoie de mai multe detalii despre dinamica industriei care a dus la creșterea prețurilor”.

Oficialul european a spus că se teme că prețurile biletelor de avion vor continua să crească și, deși Comisia nu este „un organism de reglementare a micromanagementului prețurilor”, este îngrijorător că „un preț ar putea deveni o barieră pentru conectivitate”.

Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa – prețuri umflate

Câteva luni mai târziu, pe 30 aprilie a.c., Comisia Europeană și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor au demarat o anchetă împotriva a 20 de companii aeriene.

Motivul: practici înșelătoare de greenwashing (afirmații false despre cât de ecologic este un produs, o politică sau o organizație).

Ai exclusivitățile Defapt.ro cu doar un click pe butonul „Urmăriți”/„Conectați-vă” în Google News (dreapta sus)

Invocând protecția climatică, companiile vizate sunt suspectate că au cerut taxe suplimentare călătorilor.

Companiile au afirmat că emisiile de CO2 cauzate de zboruri ar putea să fie compensate prin proiecte climatice la care consumatorii ar putea contribui prin plata unor taxe suplimentare.

Investigația a fost lansată în urma unei alerte venite din partea Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).

Companiile aeriene au la dispoziție 30 de zile pentru a aduce dovezi științifice care au stat la baza proiectelor climatice invocate pentru care au cerut bani de la călători.

Printre companiile investigate se numără: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian Air, Ryanair, SAS, Swiss, TAP, Volotea, Vueling și Wizz Air.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

1 Comment

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

Ultima oră

21:41Șoșoacă cere fanilor ei să nu-l voteze pe Călin Georgescu și explică cum poate fi ea votată: „Facem cu toții pătrățel”
18:24Slovacia: Administraţia prezidenţială a încetat plata indemnizaţiei către ex-preşedintele condamnat pentru fraudă fiscală
16:16Mai mult de un sfert dintre locuitorii Bistriței, inclusiv fostul primar, nu-și achită taxele de salubritate, susține actualul primar
15:46Cum face AUR jocurile Rusiei: se opune înzestrării Armatei Române, dezvoltării NATO și susținerii pentru Ucraina
12:35Răspunsul penibil al lui Ciolacu, întrebat dacă a fost în Franța pe banii Nordis: „Ciolac” înseamnă ciung de mână dreaptă
10:55Grindeanu se leapădă de aeroportul primarului Băluță: nu figurează nici în Master Planul de Transport, nici în Planul Investițional 2021-2030
10:26IT-iștii au câștiguri mari, dar au și cheltuieli: o parte din bani se duc pe ședințe de fizioterapie
10:15Noi semne ale prăbușirii economice: industria auto a căzut cu aproape 7%, cea electronică cu 10%
10:14Anvelopele all-season pot produce surprize neplăcute în iernile din România în condiții de gheață și zăpadă
10:00Anvelopări în bătaie de joc: geamuri care nu se închid, luni de zile fără ferestre, apartamente inundate
23:26Hainele vechi pot ajunge mobilier sau materiale de construcții mai ieftine decât OSB sau PAL
23:15Când intră banii pe cardurile sociale, ultima tranșă pe 2024, și care este suma primită. La nivel național sunt 2,6 milioane de beneficiari
23:06Care sunt cele mai cunoscute diete și regimuri alimentare și care dintre acestea sunt cu adevărat benefice
22:01Zâmbete și voie bună între Trump și Biden la Casa Albă, dar președintele ales nu a dezvăluit, după întâlnire, ce strategie are în legătură cu Ucraina
21:48Un celebru chef rus care se opunea invaziei rusești din Ucraina, găsit mort la Belgrad. Alexei Zimin (53 de ani) s-a stabilit la Londra după ce Rusia a anexat Crimeea