/

Wizz Air, Austrian Airlines, KLM și alte companii aeriene, suspectate că au umflat prețurile biletelor mințind că investesc în proiecte anti-poluare. Anchetă a Comisiei Europene, în derulare

Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa - prețuri umflate
Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa - prețuri umflate (sursa: Facebook/Austrian Airlines)

După pandemia de COVID, oamenii au început să călătorească din ce în ce mai mult, în special cu avionul.

Călătoriile de „revanșă”, cum au fost denumite în domeniul aviatic, au fost monetizate corespunzător – biletele de avion s-au scumpit de la an la an: Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa – prețuri umflate.

Greenwashing-ul scumpește biletele

Transportatorii invocă pierderile de miliarde provocate de restricțiile din timpul pandemiei, penuria de avioane, cauzată de problemele lanțului de aprovizionare, dar și taxele mai mari pentru poluare și politica ecologică impuse de Parlamentul European în decembrie anul trecut.

Citește și: Care sunt companiile aeriene care oferă de multe ori prețuri chiar mai bune decât Wizz Air în Europa. Ofertele pentru destinații de vacanță în 2024, foarte ieftine

Pe de altă parte, Uniunea Europeană critică creșterea costului biletelor de avion și pune presiune pe companiile aeriene.

Deși Comisia Europeană nu are puterea de a reglementa tarifele aeriene, în aprilie a.c. a demarat o anchetă care vizează 20 de companii aeriene.

Companiile sunt acuzate de practici de greenwashing (înșelarea publicului cu privire la proiecte ecologice) prin care au cerut taxe suplimentare călătorilor.

De partea lor, investitorii în companii aeriene susțin că, atât companiile aeriene europene, cât și cele americane „testează” toleranța călătorilor la creșterea de prețuri de după pandemie.

50% în plus pe zboruri

După pandemia de COVID, industria turismului în Europa s-a relansat. În doar primele luni ale anului 2024, călătoriile turiștilor au depășit nivelul anului 2019.

Citește și: Șmecheria la care apelează companiile aeriene care refuză pasageri cu bilete valabile din cauză că vând mai multe bilete decât locuri: „uită” să informeze călătorii că fac overbooking pe zboruri

Potrivit datelor europene, tendința ascendentă, observată în 2023, e datorată în mare măsură călătoriilor intraregionale puternic alimentate de Germania, Franța, Italia și Olanda.

La acestea se adaugă turiștii din SUA, care continuă să fie cea mai importantă piață a turismului în Europa.

Relansarea turismului vine la pachet cu costuri mai ridicate. În 2023, o dată cu inflația, au crescut și prețurile asociate turismului.

Față de 2019, prețurile hotelurilor au crescut cu 35%, ale pachetelor de vacanță – cu 47%, iar prețul biletelor de avion pentru zborurile internaționale – cu până la 49%.

Prețurile mari nu i-au descurajat, însă, pe turiști. Potrivit lui Miguel Sanz, președintele European Travel Comission, în 2024, cheltuielile de călătorie ale consumatorilor vor crește considerabil în toată Europa, atingând cifre-record în lunile de vară.

Clienții, încă dispuși să plătească

Anul acesta, companiile aeriene (americane și europene) au de gând să-și sporească profiturile, mărind prețurile biletelor, arată o analiză Reuters.

Citește și: Afaceri austriece: Austrian Airlines ia banii pe mai multe bilete decât locuri în avion, apoi le cere unor pasageri să renunțe la cursă. Tactica, folosită des de companii low-cost

Potrivit mai multor investitori în companii aeriene și directori de companii, transportatorii aerieni „încearcă să strângă tot ce pot din boom-ul călătoriilor post-COVID și să-și atenueze costurile din ce în ce mai mari provocate de penuria persistentă de avioane”.

Jamie Lindsay, investitor al companiei aeriene la Artemis Investment, a declarat că „Tarifele mai mari în această vară vor continua să genereze profituri. Companiile aeriene vor câștiga mai mulți bani, deoarece clienții sunt încă dispuși să plătească mai mult”.

Ryanair ba scumpește, ba nu, dar pierde la acțiuni

În luna februarie a.c., CEO-ul Ryanair, Michael O’Leary, a declarat că prețurile biletelor Ryanair vor fi cu până la 10% mai scumpe în această vară, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Printre cauze: creșterea numărului de pasageri și lipsa de aeronave, noile livrări de avioane Boeing fiind întârziate.

Însă, în luna mai a.c., O’Leary a revenit cu noi declarații: Ryanair nu va crește prețurile biletelor pe timp de vară.
În urma anunțului, acțiunile companiei aeriene au scăzut cu 4%.

Comisarul Vălean cere „explicații” companiilor

Anul trecut, companiile aeriene europene au crescut prețurile biletelor cu până la 30%, în timpul verii.

În decembrie, Adina Vălean, comisarul UE pentru Transport, a declarat că Bruxelles are nevoie de „explicații” din partea companiilor pentru aceste creșteri de preț.

Comisarul a mai declarat că oficialii UE au început deja să analizeze tarifele aeriene în toată Europa.

Totuși, companiile aeriene sunt libere să-și stabilească propriile tarife, în conformitate cu legile UE.

Vălean a subliniat acest lucru, declarând că nu are de gând să intervină pe piața aviației, însă Comisia „are nevoie de mai multe detalii despre dinamica industriei care a dus la creșterea prețurilor”.

Oficialul european a spus că se teme că prețurile biletelor de avion vor continua să crească și, deși Comisia nu este „un organism de reglementare a micromanagementului prețurilor”, este îngrijorător că „un preț ar putea deveni o barieră pentru conectivitate”.

Wizz, Austrian, KLM, Lufthansa – prețuri umflate

Câteva luni mai târziu, pe 30 aprilie a.c., Comisia Europeană și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor au demarat o anchetă împotriva a 20 de companii aeriene.

Motivul: practici înșelătoare de greenwashing (afirmații false despre cât de ecologic este un produs, o politică sau o organizație).

Ai exclusivitățile Defapt.ro cu doar un click pe butonul „Urmăriți”/„Conectați-vă” în Google News (dreapta sus)

Invocând protecția climatică, companiile vizate sunt suspectate că au cerut taxe suplimentare călătorilor.

Companiile au afirmat că emisiile de CO2 cauzate de zboruri ar putea să fie compensate prin proiecte climatice la care consumatorii ar putea contribui prin plata unor taxe suplimentare.

Investigația a fost lansată în urma unei alerte venite din partea Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).

Companiile aeriene au la dispoziție 30 de zile pentru a aduce dovezi științifice care au stat la baza proiectelor climatice invocate pentru care au cerut bani de la călători.

Printre companiile investigate se numără: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian Air, Ryanair, SAS, Swiss, TAP, Volotea, Vueling și Wizz Air.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

1 Comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

20:56Viața premierului slovac împușcat nu mai este în pericol, însă starea sa este gravă iar Robert Fico rămâne la terapie intensivă
19:52Cine este președintele iranian Raisi, al cărui elicopter s-a prăbușit azi: „judecător” al unor tribunale excepționale care au condamnat mii de oameni la moarte, inclusiv adolescenți
19:01Primarul pesedist care-l adula pe Ceaușescu a comis un accident și a fugit de la fața locului
13:17Fotografie virală: la o oră după pelerinajul cu sute de mii de participanți de la Șumuleu Ciuc, câmpia era curată, „nici o batistă aruncată”
12:37Veto la legea putinistă a „influenței străine” din partea președintei georgiene, Salome Zurabişvili. Partidul aflat la putere, însă, poate vota definitiv legea care „omoară” societatea civilă
12:36Băsescu: „Eu cred că va câștiga și Clotilde la Sectorul 1. Femeia asta a avut curaj să oprească dezmățul de la salubrizare”
12:24Urs împușcat mortal la Oituz după ce a atacat echipa de intervenție venită să-l elibereze dintr-un gard de sârmă
10:21Ciolacu, tur de forță în județele Moldovei, pentru a repara mojicia referitoare la „jignirea” că ar fi moldovean. Șeful PSD a spus că cele mai multe investiții publice recente sunt în regiune
18:14Numărul uriaș al sporurilor și salariile mari de care beneficiază angajații Guvernului, care azi cer majorări și fac grevă japoneză. În ultimii ani, personalul Executivului a crescut cu 50%
13:55Potop de vouchere peste angajații excelent plătiți ai companiei de stat care nu a construit nici un kilometru de autostradă
12:59FOTO Coloana premierului Ciolacu, blocată în trafic la Podu Iloaiei, unde ambuteiajele se formează permanent, iar CNAIR tergiversează aplicarea soluției, care există
12:32Piedone, atacuri în serie la „Firea Pandele”: „A făcut 20 de companii, a cheltuit banii, a îndatorat Bucureștiul și a plecat!”. El cere să se voteze împotriva „lenei și incompetenței”
11:40DNA nu a început urmărirea penală față de Nicușor Dan, cum fals a afirmat candidatul AUR la Primăria București
09:41De ce și-a ucis un polițist mama: „Bea și mă bătea când eram mic”. Culmea, a cerut o pedeapsă mai mică pentru că era om al legii
09:27Un ONG a vrut să finanțeze cu peste 200.000 de euro construcția unei pasarele pietonale. Primăria a avut nevoie de doi ani și jumătate pentru a emite autorizație. A fost prea târziu: costul se dublase