/

Fiindcă Romatsa închide la 19.00, pasagerii cursei Madrid-Brașov-București au ajuns în Capitală cu autobuzul. Compania care opera zborul acuză Romatsa că a pus în pericol pasagerii

Romatsa închide la 19.00, pasagerii au ajuns în Capitală cu autobuzul Foto: Romatsa

Fiindcă Romatsa închide la 19.00, pasagerii cursei Madrid-Brașov-București au ajuns în Capitală cu autobuzul. Compania care opera zborul a acuzat Romatsa că a întârziat aterizarea, iar apoi a închis aeroportul. Economica.net precizează că, ulterior, pasagerii au fost duși la București cu un microbuz.

În plus, Dan Air arată că operatorii Romatsa au dat prioritate unei nave aflate la decolare, deși, în condiții de vreme neprielnică, prioritate ar avea avioanele care aterizează.

În momentul în care se pregătea de aterizare, aeronava Dan Air „deja consumase mai mult combustibil decât era preconizat”, arată compania.

Potrivit Dan Air, Romatsa a pus astfel în pericol viața pasagerilor. „Conflictul dintre ROMATSA și DAN AIR escaladează”, mai arată operatorul aerian.

Într-o postare pe Facebook, Romatsa a negat acuzațiile Dan Air, arătând că a respectat procedurile și acuizând Dan Air că a citat incorect din regulamentele de zbor.

Ai exclusivitățile Defapt.ro cu doar un click pe butonul „Urmăriți”/„Conectați-vă” în Google News (dreapta sus)

Romatsa, regie a statului român, este celebră pentru salariile uriașe. Recent, mai multe publicații au scris: „ROMATSA face angajări doar cu diplomă de bacalaureat. Se caută controlori de trafic aerian, iar salariul pornește de la 5.000 de lei și poate ajunge la 15.500”. În 2017, un controlor de trafic aerian, la Otopeni, câștiga 7.300 de euro pe luna net, iar sporurile ajungeau la 96% din salariu – scria economica.net.

Romatsa închide la 19.00, pasagerii au ajuns în Capitală cu autobuzul

Iată ce a relatat Dan Air pe pagina sa de Facebook:

„Astăzi, 24 iunie 2023, controlorii de trafic ROMATSA au pus în pericol siguranța zborului DN288 Madrid-Brașov-București la aterizarea acestuia pe Aeroportul Brașov. Aeronavei DAN AIR, i s-a întârziat aterizarea pe Brașov, în condiții de vreme neprielnică, pentru a permite decolarea unei alte aeronave. Acest lucru încalcă reglementările aeronautice în vigoare care prevad că aeronavele care se află în proceduri de apropiere pentru aterizare trebuie să li se dea prioritate mai ales în condiții meteo nefavorabile așa cum a întâmpinat la ora aterizării zborul DAN AIR DN288.

Controlori de trafic aerian din Arad care monitorizează printr-un turn virtual aeroportul Brașov au pus în pericol viața pasagerilor DAN AIR cât și siguranța zborului prin nerespectarea reglementărilor aeronautice care stabilesc că aterizările au prioritate față de decolări.

Aeronava DAN AIR călătorea de la Madrid la Brașov, cu 83 de pasageri la bord. Pasagerii îmbarcați la Madrid au decolat către Brașov la ora 14:00, cu o întârziere de 1 ora și 30 de minute având în vedere restricțiile de rută și capacitatea aeroportului Madrid de a deservi aeronavele.

Ora prognozată pentru aterizarea aeronavei DAN AIR la Brașov era inițial estimată a fi 18:20 care a fost modificată pentru ora 18:30 deoarece aeronava trebuia să ocolească fronturi atmosferice periculoase, ruta fiind modificată prin nordul Bulgariei și continuând apoi spre Brașov.

DAN AIR monitoriza cu îngrijorare situația întrucât aeronava era programată să decoleze spre București înainte de ora 19:00, oră la care controlorii de trafic aerieni pleacă acasă iar din acest motiv Aeroportul din Brasov este nevoit să își înceteze activitatea. Prin urmare, echipa DAN AIR s-a coordonat cu Aeroportul Brașov și agenția care furnizează servicii de handling la sol, KRONAERO, pentru a reacomoda traficul pe aeroportul Brașov în așa fel încât atât DAN AIR cât și cealaltă aeronavă să se încadreze în programul de funcționare ROMATSA.

Controlorii de trafic totuși nu au acceptat varianta care nu numai că era optimă dar era și singura legală și au procedat la încălcarea regulamentului (UE) nr. 2017/373 care impune prin AMC19 ATS.TR.210(a)(3) – Controlul aerodromului – prioritate la aterizare, unde prioritatea la aterizare trebuie dată aeronavelor care sunt obligate să aterizeze din cauza factorilor care afectează operarea în siguranță a aeronavei dar și materialul explicativ al reglementării care spune că „o aeronavă care se află în fază de aterizare sau a început procedurile de apropiere pentru aterizare are prioritate în mod normal față de o aeronavă care intenționează să decoleze de pe aceeași pistă sau o pistă care intersectează pista de aterizare”.

Pe lângă faptul că reglementarea obligă controlorii de trafic să dea prioritate aeronavelor care aterizează, aeronava DAN AIR deja consumase mai mult combustibil decât era preconizat întrucât a trebuit să devieze de la ruta initiala si sa ocolească din cauza condițiilor meteo nefavorabile.

Deși la Arad monitorizeaza doar controlori de trafic cu grad de instructor, aparent cunoștințele acestora cât și procedurile aplicate contravin regulamentului dar și pun în pericol siguranța zborului autorizând decolarea unei alte aeronave, obligând aeronava DAN AIR să intre într-o procedură de așteptare, în aer, în condiții meteo nefavorabile deși cealaltă aeronavă stătea la sol, în siguranță.

Aeronava DAN AIR a aterizat la Brașov în final la ora 18:48, cu peste 16 minute întârziere generată de controlorii de trafic aerian, petrecute în aer, în condiții neprielnice.

Aeroportul Brașov s-a închis la ora 19:00 iar aeronava DAN AIR care trebuia să-și continue călătoria către București cu 71 de pasageri la bord a rămas blocată pe aeroportul brașovean și vor fi transferați cu autocarul la București, este a treia cursă care întâmpină astfel de probleme din cauza faptului ca ROMATSA nu dorește să extindă programul controlorilor de trafic forțând astfel încetarea activității pe Aeroportul din Brașov la orele 19.00”, arată compania Dan Air.

Romatsa neagă acuzațiile

Romatsa a susținut, tot pe Facebook, că „în niciun moment siguranța pasagerilor zborului DN288 Madrid-Brașov-București nu a fost pusă în pericol, iar instrucțiunea controlorilor de trafic aerian către piloți a avut în vedere tocmai asigurarea aterizării în condiții optime, atunci când pista era liberă”.

„Aeronava care se pregătea de decolare avea slot la aterizare și conform normativelor europene este prioritară asigurarea decolării cu minim de întârziere. Conform AMC8 ATS.TR.210(c)(2)(i), turnul de control nu ar trebui să permită unei aeronave aflată în procedura de aterizare să treacă pragul pistei la apropierea sa finală până când: aeronava care pleacă a traversat capătul pistei în uz sau a început un viraj sau toate aeronavele de aterizare anterioare au eliberat pista aflată în uz.

În cazul în care aeronava care decola ar fi avut o situație de urgență (cedare de motor, presurizare) și ar fi necesitat întoarcerea la Brașov nu s-ar fi putut asigura eșalonarea cu aeronava Dan Air daca i s-ar fi aprobat începerea apropierii la același aerodrom”, susține această regie.

Citește și: EXCLUSIV Avionul donat de Țiriac SMURD-ului, reparat cu 3.000.000 EURO

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

14:35Nicușor Dan, reorganizare dură a primăriei București: desființează instituții și direcții, dispar o treime din posturile de conducere
10:12Ciolacu și subordonații, inclusiv consilierii onorifici, precum Ponta, obligați să declare întâlnirile și să refuze cadouri de la părți interesate
09:26Lasconi spune că există riscul să fie sabotată de propriul partid și cere majoritate în Biroul Național: „Dacă nu, îmi voi da demisia”
21:27Mario Iorgulescu, mandat de arestare în alt caz: a fost condamnat la trei ani de închisoare după ce a sechestrat un tânăr de la care luase bani
20:40VIDEO David Popovici a luat aurul și la 200 m liber la Campionatele Europene de natație. Acum două zile, românul luase aur și la 100 m liber
19:31Dianei Șoșoacă i s-a îndeplinit un vechi vis: „Pentru prima dată în patru ani, o să am şi eu birou”. Șoșoacă este europarlamentar
15:41USR: 1.700 de lei vor pierde, în medie, angajaţii din minerit şi energie pe legea PSD-PNL a pensiilor
15:39Pensionarii, jecmăniți când cer copii după actele de muncă în vederea recalculării pensiilor. Sunt acuzate firmele de arhivare
15:13Decizie mult așteptată de pensionari: aceștia vor primi acasă plicurile cu decizia de recalculare a pensiei
13:16Ciolacu forțează alegeri prezidențiale în septembrie. Sub 50 de zile pentru strângerea a 200.000 de semnături
12:08Cum mi s-a dublat prețul la RCA în decurs de cinci ani, la aceeași mașină, cu zero accidente sau sancțiuni rutiere
11:12Minune: 110 voturi pentru UDMR într-o secție din Videle, oraș fără nici un maghiar. Voturile pentru UDMR au explodat în sudul țării
08:57O educatoare de grădiniță privată a infectat mai mulți copii cu TBC. Conducerea grădiniței a ținut cazul educatoarei ascuns 45 de zile
08:49Cum se descurcă un politician corupt în pușcărie? Povestea fostului primar de Iași Gheorghe Nichita, închis de două ori
21:52Guvernul s-a trezit că nu mai are bani pentru salariile judecătorilor și procurorilor după nici jumătate de an, așa că scoate o sumă astronomică din fondul de rezervă