/

Austria a fost ținută trei ani la poarta Schengen de către Germania, nemulțumită de frontierele șvaițer austriece. După negocieri dure, Viena a intrat în Schengen doar aerian, inițial

Austria, refuzată în Schengen de Germania
Austria, refuzată în Schengen de Germania (sursa: dw.com)

Austria, refuzată în Schengen de Germania. Intrarea etapizată a României și Bulgariei în spațiul Schengen nu a fost pe placul tuturor. Condițiile Austriei și faptul că Schengen s-ar deschide doar pe cale aeriană au provocat reacții de indignare în ambele țări.

Cel mai adesea, s-a invocat faptul că Austria ne tratează ca pe niște „cetățeni europeni de mâna a doua”. Schengen doar aerian a fost privit cu mefiență, mulți acuzând că e „praf în ochi”.

Citește și: Și protejata lui Ciolacu, ex-miss Buzău Sorina Docuz-Stan, are un chioșc magic, cu încasări de peste 12 milioane de lei pe an. Șeful PSD a renunțat la chioșcul lui din Buzău

Există, însă un precedent: un stat european care, din cauza veto-ului unui alt stat membru, a stat la porțile Schengen timp de mai mulți ani, și care a fost primit, în etape, mai întâi doar pe cale aeriană.

Iar acest stat este chiar Austria.

Austria, refuzată în Schengen de Germania

Timp de trei ani, Germania a blocat intrarea Austriei în spațiul Schengen. Austria era considerată un risc de securitate.

Austria a devenit membru UE în ianuarie 1995. În același an, a început demersurile și pentru aderarea la spațiul Schengen, sperând să fie doar o formalitate.

A întâmpinat, însă, opoziția puternică a Germaniei.

„Austria nu-și securizează în mod adecvat granițele cu statele din afara UE”, declara la vremea aceea ministrul de Interne german, Manfred Kanther.

În 1996, Germania încă se opunea: Sigmund Bohm, șeful poliției de frontieră bavareze, afirmat în timpul unei conferințe că grănicerii austrieci sunt extrem de slab antrenați și că le va lua mai mult de șase luni pentru a se recalifica.

Planul „pas cu pas” pentru Viena

De asemenea, Günter Krause, de la Ministerul de Interne din Bonn, declara că Germania nu va accepta jumătăți de măsură din partea Austriei.

Edmund Stoiber, prim-ministrul Bavariei, avansa statistici: în cursul anului 1995, poliția de frontieră bavareză efectuase nu mai puțin de 11.500 de arestări, inclusiv a 900 de contrabandiști, la granița cu Austria, respinsese 32.000 de vehicule și confiscase aproape 800 de mașini furate.

În martie 1997, ministrul de Interne bavarez, Günther Beckstein, sugerat un „plan pas cu pas” pentru aderarea Austriei la Schengen. Potrivit acestui plan, Austria ar fi intrat în Schengen în 2000. „Nu vreau ca ideea Schengen să fie discreditată”, spunea Beckstein.

Viena, șantaj cu Tratatul UE

Declarațiile au provocat un val de indignare la Viena.

Cancelarul de atunci al Austriei, Viktor Klima, a anunțat că Viena va „face tam-tam” cu privire la veto-ul Germaniei, susținând că guvernul austriac investise în jur de două miliarde de șilingi (145 de milioane de euro) în securizarea frontierei.

Ai exclusivitățile Defapt.ro cu doar un click pe butonul „Urmăriți”/„Conectați-vă” în Google News (dreapta sus)

Potrivit acestuia, pentru a pune capăt imigrației ilegale, 2.000 de funcționari fuseseră relocați la viitoarea frontieră externă Schengen și fuseseră achiziționate sute de vehicule și dispozitive de supraveghere.

La sfârșitul lunii iunie 1997, Wolfgang Schüssel (ÖVP), ministrul de Interne austriac, a amenințat că va bloca Tratatul UE de la Amsterdam, care tocmai fusese adoptat, dacă Austria nu era primită în Schengen.

Summit-ul de la Innsbruck

După câteva săptămâni, pe 17 iulie, 1997, la Innsbruck, a avut loc un summit între șefii de guvern Helmut Kohl din Germania, Romano Prodi, din Italia și Viktor Klima, cancelarul Austriei. Miza: eliminarea controalelor la frontieră pentru Austria, până pe 30 iunie 1998.

Helmut Kohl s-a poziționat atunci împotriva propriului ministru de Interne, Manfred Kanther, declarând că este pentru intrarea Austriei în Schengen.

Primul pas: Schengen aerian. Urma ca, de la 1 decembrie 1997, controalele în aeroporturi să fie desființate.

Cancelarul austriac, Viktor Klima, a fost de acord, caracterizând acordul drept unul „foarte constructiv”.

Au urmat însă câteva luni de negocieri acerbe.

Guvernul bavarez continua să se opună. „Deschiderea frontierei înrăutăţeşte în mod firesc situaţia de securitate”, avertiza premierul bavarez Edmund Stoiber, criticând concesiile lui Kohl către Austria.

Austria, 25 de ani de Schengen

Totuși, Schengen aerian a intrat în vigoare pentru Austria la 1 decembrie 1997. Aproape imediat, au început să se deschidă și frontierele terestre.

Patru luni mai târziu, pe 1 aprilie 1998, Austria a devenit membru Schengen cu drepturi depline.

Patru ani mai târziu, în 2001, la o conferință Schengen organizată la Salzburg, fostul ministrul de Interne bavarez, Günther Beckstein, cel care propusese anul 2000 pentru aderarea deplină a Austriei, a declarat că se aștepta la o catastrofă, la o creștere a ratei criminalității.

„Mi s-a demonstrat contrariul”, a conchis acesta.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

17 comentarii

  1. Și ce treaba avem noi cu Austria și Germania de acum 20 de ani!! Câinele moare de drum lung și prostul de grija altuia. Valeanu ce face? De ce este plătită? Sa tina cu alții?.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

12:10Cireașa de pe tortul unui business bun: o companie din Cotnari vinde cireșe în toată Europa
11:59România dilatată: din cauza temperaturilor caniculare, șosele și căi ferate au devenit, pe anumite segmente, necirculabile
11:34Servicii medicale gratuite pentru persoanele neasigurate: care sunt acestea și cine se încadrează să le primească
11:18GALERIE VIDEO-FOTO Imagini stupefiante de pe noul pod peste Dunăre de la Brăila: tranșee și „valuri” în asfalt, crevase de câțiva centimetri adâncime. Se circulă cu cel mult 15 km/h
10:29Cei mai bine plătiți salariați ai statului român lucrează în instituția condusă de un fost turnător: câți sunt, cum s-au înmulțit și ce salariu mediu uriaș au
10:11EXCLUSIV 117 milioane EUR pentru tratamentul balnear al pensionarilor. 33 de milioane EUR ajung la firma CNSLR Frăția, administrată de un sindicalist care câștigă peste 21.000 EUR lunar
18:46În România încă se fură de foame din magazine, arată unele decizii din instanțe. Dar procurorii sunt neclintiți: vor pedepse cu închisoarea
16:13Eurostat pune sare pe rană: România a avut cea mai dură prăbușire a producției industriale din întreaga Uniune Europeană
16:06Monstrul fonic din pădurea Breazu: tremură copacii, fug animalele, oamenii nu dorm
15:29Chinurile PNRR în România: o licitație pentru lucrări la un colegiu, proceduri sisifice de atribuire
14:42Singurul oraș din România unde cei care folosesc transportul în comun pot vedea, pe Google Maps, cât de aglomerate sunt autobuzele sau tramvaiele
13:50Datoria externă a administrației publice continuă să crească exploziv: majorare de 3,8 miliarde de euro în doar o lună
12:30Misterioasa doamnă Nicoleta, bugetar cu studii la o universitate privată, dar competentă în bănci, căi ferate și aeronautică. I-a dat o mână de ajutor lui Dan Voiculescu
11:36Și exporturile s-au prăbușit, nu doar producția industrială: cădere de peste 16% în mai 2024 față de mai 2023. Deficitul balanței comerciale după primele cinci luni, mai mare cu 11%
21:19EXCLUSIV Miracolul Geoană: după ce a fost numit la NATO, prietenul său Dima Șamata a dat lovitura – contract de 89 de milioane de lei cu Armata. Anterior, Șamata nu avusese contracte cu MApN