/

Un fost comandant NATO, amiralul Stavridis, propune ca România și alte state NATO să escorteze navele care exportă grâu din porturile ucrainene

Stavridis propune ca România să escorteze navele care exportă grâu Foto: Twitter

Un fost comandant NATO, amiralul James Stavridis, propune ca România și alte state NATO să escorteze navele care exportă grâu din porturile ucrainene, poturi blocate acum de Rusia. Stavridis este amiral în rezervă și decan al școlii de diplomație de la Universitatea Tufts. Atât Hillary Clinton, cât și Donald Trump, au luat în considerare o cooperare cu el, în 2016. Clinton l-ar fi luat în calcul ca un posibil vicepreședinte, iar Trump l-ar fi avut pe lista de potențiali secretari de stat.

Stavridis propune ca România să escorteze navele care exportă grâu

Într-un editorial care a apărut în mai multe publicații, fostul comandant al NATO propune ca nave ale unor state NATO să escorteze prin Marea Neagră vasele care exportă grâu din Ucraina. El apreciază că SUA și Marea Britanie trebuie să fie în fruntea coaliției care ar prelua această misiune, dar arată că la ea ar trebui să participe și Turcia, Bulgaria și România.

Stavrdis amintește de o operațiune asemănătoare, între vara lui 1987 și toamna anului 1988, când navele americane au protejat de amenințarea iraniană petrolierele care treceau prin strâmtoarea Ormuz.

El arată că, în războiul civil din SUA, forțele nordiste au reușit să blocheze exporturile sudiste de bumbac. Nave europene au încercat să spargă blocada, dar nu au reușit.

„Ceea ce ne aduce la ideea spagerii blocadei prin escortarea navelor comerciale. Prima provocare este cea mai evidentă: cine va escorta? Acest lucru ar putea fi făcut sub auspiciile Națiunilor Unite, de către NATO sau de o coaliție de națiuni dispuse să întreprindă ceea ce va fi o misiune provocatoare și periculoasă.

SUA, în fruntea coaliției

Cea mai probabilă abordare ar fi cea din urmă, condusă de SUA și incluzând probabil Marea Britanie și Franța, și poate națiunile Mării Negre, Turcia, România și Bulgaria.

O a doua provocare va fi curățarea minelor, deoarece atât ucrainenii, cât și rușii, le-au folosit pentru a încerca să controleze marea de-a lungul coastei ucrainene. NATO are o unitate permanentă de dragoare de mine exact în acest scop”, explică Stavridis.

O chestiune tehnică pe care o arată amiralul este că navele civile care vor fi escortate trebuie să fie sub drapelul statelor care le escortează.

Citește și: Primar PSD din Mehedinți, jefuit de 100.000 de euro, cash. Ultima declarație de avere: fără cont în bancă, venituri lunare de circa 1.200 euro

În sfârșit, Stavrdis spune că Moscova „trebuie informată”, că probabil va reacționa, dar este puțin probabil să atace escorta militară.

Ucraina ar demina Odesa, dar riscă să deschidă calea rușilor

Însă alte publicații arată că ucrainenii se confruntă cu o dilemă de securitate. Dacă ar demina rutele pentru ca vasele cu grâne să poată pleca din portul Odesa, atunci le-ar putea permite rușilor să se strecoare și să atace Odesa.

Peste 25 de milioane de tone de porumb și grâu, cât să acopere consumul anual al tuturor țărilor mai puțin dezvoltate din lume, se află blocate în Ucraina.

Serviciile de informații britanice avertizează că blocarea de către Rusia a portului cheie al Ucrainei, Odesa, a cauzat deficite de aprovizionare cu cereale care nu pot fi compensate prin exporturi terestre.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

3 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

17:17Lovitură pentru Piedone și Liviu Negoiță: biroul electoral le-a respins lista de candidați la Consiliul Local al Sectorului 1. Motivul: listele de semnături, falsificate brutal
14:49Care sunt companiile low-cost care oferă de multe ori prețuri chiar mai bune decât Wizz Air în Europa. Ofertele pentru destinații de vacanță în 2024, foarte ieftine
13:11Surse Antena 3: coaliția PSD-PNL vrea să schimbe din nou data alegerilor prezidențiale. Deocamdată, acestea sunt stabilite pentru 15 și 29 septembrie
12:29Suma uriașă cu care PSD a plătit presa, în 2023. Firea se laudă, pe Facebook, de Ziua Presei, că a lucrat pentru Dan Voiculescu: „Am făcut parte din lumea voastră mulți ani”
08:05Ai semnat contract de credit cu banca fără să fii atent? O poți da în judecată pentru clauze abuzive. Mulți clienți au luat bani înapoi
07:55A turnat țărani la Securitate, a fost declarat de o instanță colaborator al Securității, dar poate candida la alegerile locale
22:14EXCLUSIV Șeful Romarm, excursie pe bani publici la un târg de armament ușor la Las Vegas, deși compania nu a avut stand de prezentare. Cazare de lux la Fontainebleau
18:33Șeful unei echipe de dulgheri de pe un tronson al autostrăzii Pitești – Sibiu are 71 de ani și este tatăl a opt copii
17:27Încă un candidat PSD scos din cursă: candidatura unui condamnat pentru pornografie infantilă la primăria din Șotrile, blocată de instanță, la sesizarea PNL. Va candida soția sa
15:55Valentina Saygo, fost secretar de stat și consultant fiscal, descrie haosul impozitării „speciale” a caselor mai scumpe de 500.000 euro: „Urlăm la lună, oameni buni!”
12:40VIDEO George Simion, limbaj și amenințări de interlop, după ce mai mulți candidați AUR s-au retras, afirmând că partidul acesta este „cea mai mare otravă”
11:59Probabil cel mai bogat candidat la Parlamentul European: are milioane de lei în conturi și investiții și locuiește într-un adevărat palat
11:07Dezastrul din ministerul Sănătății: dispariția misterioasă a „Sistemului Informatic de Înaltă Performanță”, nefinalizat de 24 de ani și care costă o sumă uriașă
09:04Colectorul de șpagă de la UMF, fără condamnare după un dosar de zece ani. Doar un intermediar, pedeapsă cu suspendare
08:51Șeful Poliției Rutiere, BMW de bombardier: are folii negre inclusiv pe faruri, lucru interzis de lege