Podul de la Brăila, garantat AUR. Compania italiană Webuild, fostă Astaldi, nu a respectat rețeta asfaltului și tehnologia de turnare a acestuia pe podul suspendat de la Brăila. Iar blocurile de ancoraj sunt pline de fisuri și infiltrații ale apei.
Obligația sesizării în fază incipientă a tuturor neregulilor la această lucrare de peste 2,5 miliarde lei îi revine lui Cristian Enache, fost șef al AUR Prahova, desemnat responsabil de proiect de conducerea CNAIR încă din anul 2018.
La solicitarea DeFapt.ro, Cristian Enache a declarat că problemele cu asfaltul sunt „insignifiante” dacă sunt raportate la valoarea totală a proiectului. Cu toate acestea, angajatul CNAIR susține că asfaltul turnat, conform testelor, era în conformitate cu toate standardele în vigoare, deși, în urma unei expertize, s-a constat contrariul.
Responsabil de proiect din 2018
Cristian Enache a fost desemnat responsabil de proiectul „Podul suspendat de la Brăila” de la începutul anului 2018 de către conducerea CNAIR.
Din această postură, Enache trebuia să știe de toate problemele ivite pe șantier. Și anume: dacă materialele folosite de antreprenor corespund standardelor de calitate, care este frecvența testelor, ce lucrări sunt prost făcute, etc.
La constatarea celei mai mice erori sau nereguli, Enache era obligat să o raporteze managerului de proiect. Adică superiorului său din cadrul CNAIR.
Enache: Problemele „nu sunt chiar așa grave”
DeFapt.ro l-a întrebat pe Cristian Enache dacă a raportat conducerii CNAIR problemele apărute la podul suspendat de la Brăila. Enache nu a stat pe gânduri și a răspuns: „Da, dar nu știu despre ce probleme vorbiți. Problemele care apar și prin presă? Da, toată lumea știe despre ele. Dar nu sunt probleme foarte mari. Nu sunt chiar așa de grave.”.
Chiar dacă a încercat să minimalizeze neregulile constatate după inaugurarea podului, Cristian Enache a spus că nu este normal să existe fisuri în asfalt și infiltrații de apă.
„Raportat la valoarea de contract acceptată, valoarea uzurii este foarte mică. Este insignifiantă. Are o valoare foarte mică și este o greseală a antreprenorului, nu a companiei (CNAIR – n.r.). Sunt făcute revendicări în sensul acesta. Beneficiarul a făcut revendicări”, a spus Cristian Enache, încercând o nouă minimalizare a dezastrului de la Brăila.
Asfaltul a fost prost, laboratoarele au zis că e bun
Legat de deterioarea asfaltului și de fisurile apărute în acesta după inaugurarea podului, Cristian Enache a precizat că a raportat aceste nereguli atunci când au apărut. O expertiză realizată ulterior arăta că rețeta folosită de constructorul Webuild pentru mixturile bituminoase nu a fost una corectă.
Cristian Pistol, șeful CNAIR, declara în noiembrie 2023 că „antreprenorul și supervizorul lucrării nu au respectat rețeta, nu au respectat producerea și așternerea așa cum ar fi trebuit”.
Întrebat cum de nu a sesizat că firma Webuild nu a respectat rețeta pentru mixturi bituminoase, Cristian Enache a menționat că a verificat calitatea materialelor folosite. „Avem laboratoarele din șantier. Testele făcute la acel moment confirmau că materialele sunt în conformitate cu standardele în vigoare”, a spus acesta.
Podul de la Brăila, garantat AUR
La aproape doi ani după ce a devenit responsabil de proiectul „Podul suspendat de la Brăila”, Cristian Enache a candidat pentru un post de consilier local la Tinosu, o localitate din județul Prahova, din partea AUR. Inițial, a deținut funcția de vicepreședinte al filialei AUR Prahova. Apoi, din noiembrie 2021, a preluat funcția de președinte al AUR Prahova de la Mihai Cucu.
Potrivit filialei prahovene a AUR, „Cristian Enache nu mai ocupă funcția de Coordonator al filialei județene Prahova a Alianței pentru Unirea Românilor din data de 01.06.2023”.
În cadrul unei conferințe de presă din martie 2023, Cristian Enache a criticat autoritățile care sunt permisive cu antreprenorii străini.
„Antreprenorii străini vin cu partea de management și subcontractează lucrările altor firme, la care se adaugă lipsa forței de muncă și mobilizarea în cadrul șantierului”, a spus Cristian Enache făcând referire la contractele atribuite de CNAIR, dar fără a menționa direct numele companiei de stat care îi plătește anual un salariu de aproape 100.000 de lei.
Întrebat de DeFapt.ro despre vechimea sa în AUR, Enache a închis telefonul.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.
De fapt dl. Enache nu mai este coordonatorul filialei judetene inca din vara anului trecut, el renuntand la aceasta pozitie TOCMAI pentru a se dedica exclusiv jobului . Sunteti in urma cu noutatile.
Foarte frumos din partea dumnealui, nu e clar cum și-a dat seama doar acum jumătate de an că trebuie să se dedice „exclusiv jobului”.
Nu ar trebui sa ne intereseze ce de întâmplă cu asfaltul de pe pod..Ar trebui să căutăm cauza. CNAIR este direct responsabila de ce se întâmplă pe podul peste Dunăre,dar cum spune o vorbă din bătrâni:,,O da cotită „,și da vina pe constructor.De ce? Pentru că au interese economice ascunse.Acest pod este tranzitat zilnic pe ruta dinspre Macin de sute de camioane încărcate cu multl peste tonajul legal ,poate chiar și dublu.In mass media apar zilnic astfel de știri,dar zici că sunt orbi,ori o fac cu buna știință ,pentru dezinformare.Repet :Asfaltul se deteriorează doar pe o bandă de mers,aceea dinspre Macin din cauza că nu este verificat tonajul.
Este corect ce spune „Constantin”, Montarea unor cântare avertizoare automatizate, putea fi prevăzută din faza de S.F. De ce…?! Simplu…! Fiind vorba despre o tramă rutieră suspendată, controlul greutății portante permante, trebuie ținut în control… Forțele care acționează asupra covorului asfaltic se transmit întregii structuri. Părerea mea …. Toții inginerasii care sunt prin zonă și au habar cât de cât de drumuri, trebuiau să știe asta. Verificatorii S.F.-ului și a Pth-ului de asemenea…. Dar de… ! In România se poate orice, mai ales de la italieni, care cunosc bine „joaca” cu „comisioanele”… Asta se întâmplă cu 90% din investițiile din iubita noastră țară… Nu ne mai vindecăm niciodată…!!!!
Informatii tintite sa denigreze o persoana. Managerul de proiect este Inginerul, adica firma de supervizare, la un contract fidic galben. Responsabilul de contract cnair nu este nici diriginte de santier si nici rte, nu este un specialist. Inginerul are specialistii in echipa care confirma sau infirma calitatea lucrarilor executate. Dupa socoteala celui care a scris articolul cnair ar trebui sa blocheze toate contractele, ca oricum probleme apar, si in loc sa le rezolve mai bine reziliaza contractul ca doar ce e 3 ani in plus sa mai faci o licitatie. Echipa de la podul Braila, ca nu a fost doar cel despre care este articolul, a facut o treaba foarte buna cat a tinut de ei, articolul nu are nicio legatura cu realitatea si cu responsabilitatea investitorului, legea 10 stabileste clar responsabilitatile fiecaruia. Investitor, consultant, executant, proiectant.