/

Oficial Deutsche Bahn: Trenurile de marfă circulă cu 16 km/h, o bicicletă – 36 km/h

Trenurile de marfă circulă cu 16 km/h Foto: CFR Marfă

Un oficial Deutsche Bahn a reamintit, azi, că trenurile de marfă din România circulă cu 16 km/h, în timp ce o bicicletă poate ajunge 36 km/h. Discuția despre viteza trenurilor de călători este purtată de foarte mulți ani, dar, deși dispune de fonduri europene uriașe, situația nu pare să se fi ameliorat.

Trenurile de marfă circulă cu 16 km/h

„Trenurile de marfă circulă acum cu 16 km pe oră, în timp ce o bicicletă ajunge şi la 36 de km pe oră. În România putem parcurge la nivelul unei luni 8.000 de km, în timp ce, tot într-o lună, în Ungaria putem să parcurgem 25.000-30.000 de km, pentru că viteza de circulaţie este diferită“, a spus Eduard Iancu, CEO la DB Cargo, divizia de transport marfă pe calea ferată a Deutsche Bahn, la o dezbatere organizată de Ziarul Financiar.

Situația era identică acum patru ani, în 2018, când problema era semnalată de șeful Ford România, John Oldham. El semnalase problema din 2017, când afirma: „Timpul în care un tren ajunge de la Craiova la Constanța, în port, este de circa 14 ore. Garniturile merg, în medie, cu 17 km/h. Este greu de acceptat. Ne afectează grav competitivitatea”.

În 2021, Consiliul Concurenței arăta, într-un document în care recomandă CFR SA să permită operatorilor de transport feroviar să-și aleagă furnizorul de energie, că viteza medie a unui tren de marfă este 16 km/h.

„În prezent, tranzitul unui tren de marfă între Constanţa și Curtici durează între 7- 12 zile, în funcție de greutatea cantității transportate”, preciza documentul. 

Azi, la dezbaterea organizată de Ziarul Financiar, „Economia verde”, ministerul Transporturilor a fost criticat dur.

„Sistemul feroviar se confruntă cu provocări multiple, dincolo de faptul că nu prezintă niciun interes pentru oficialii Ministerului Transporturilor. Recoman­darea Comisiei Europene există încă din 2010, când s-a hotărât ca transportul feroviar să devină prioritar. Noi însă alocăm 1 euro pe feroviar şi 10 euro pe rutier“, a spus Sorin Chinde, vicepreşedintele Grampet, cel mai mare grup feroviar şi operator logistic privat din Europa de Sud-Est.

PNRR, speranța CFR

Totuși, la 28 august,  CFR SA a anunţat luni că a fost semnat primul şi cel mai important contract de finanţare pentru domeniul feroviar, în valoare de 8,77 miliarde lei, din cadrul Programului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Acesta vizează modernizarea liniei Caransebeş-Arad. Tronsonul are 162 de kilometri, iar trenurile ar putea circula cu 160 km/h.

„Modernizarea liniei de cale ferată Caransebeș – Timișoara – Arad va contribui cu siguranță la nu doar la creșterea economică națională, dar și la cea locală, deoarece prin acest obiectiv vom asigura o conexiune feroviară modernă între localitățile adiacente acestui tronson de cale ferată și rețeaua națională”, a declarat Ion Simu Alexandru, director general al CFR SA

Sunt porțiuni de zeci de kilometri de cale ferată unde viteza este de sub 10 km/h și locuri în care trenurile staționează și 6-8 ore.

În aceste condiții nu sunt rare cazurile în care un tren de marfă parcurge sub 300 km pe zi în România.

Citește și: Războiul economic cu Rusia trece într-o nou etapă: Germania a pus mâna pe bunurile gigantului rus Rosneft, companie unde Gerhard Schroeder a fost președinte al CA

Drulă ssuține că Grindeanu are fonduri, dar nu le accesează

În iulie, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, critica modul în care actualul ministru, Sorin Grindeanu gestionează fondurile PNRR pentru calea ferată.

„Cu 1 miliard de euro din PNRR, astfel de lucrări rapide, eficiente și cu beneficiu enorm pentru călători ar putea fi executate pe sute și sute de kilometri de cale ferată. Incompetența PSD ne arată că până și replicarea unui model de succes este prea mult. Din 74 de licitații lansate, 35 au fost anulate fiindcă nu a ofertat nimeni. Pe celelalte a venit câte un singur ofertant. Și mai sunt câteva zeci de astfel de puncte nevralgice aflate în licitație pentru care ar trebui să se depună oferte în luna august”, a arătat Drulă.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

Ultima oră

18:21Guvernul taie banii pentru concediile medicale, de la 75% din salariu la 65% – surse presă. Adio vouchere de vacanță pentru bugetari
17:47Un fost ministru sugerează că Georgescu a fost securist: „Dacă lucrurile ar fi fost corecte, dosarul lui Gospodin Georgescu ar fi fost la CNSAS”
15:06EXCLUSIV Anca Alexandrescu, foame de bani: propagandista lui Călin Georgescu a ajuns, de la peste 10.000 de euro lunar, bani parțial publici, la doar vreo 2.000 de euro lunar, din propria firmă
14:37Depresia din preajma sărbătorilor de final de an este reală. Care sunt cele mai frecvente cauze
14:31Ce pensii cresc din 2025 ca urmare a măririi salariului minim pe economie
14:24Firmele românești de construcții caută ingineri și muncitori de șantier și nu prea găsesc
12:54Dan Voiculescu îl laudă, indirect, pe Crin Antonescu: USL l-a îngenuncheat pe Băsescu în momentul în care acesta controla toate instituțiile statului
12:28Becali și-a trecut în CV-ul de pe site-ul Camerei Deputaților distincția „Cel mai bogat român”, primită în 2008 de la o revistă cu profil economic
11:50De Crăciun, Grindeanu a decis să scumpească biletele la metrou cu 43%. Motivul: salariile uriașe plătite la presiunea unui sindicat anexat PSD
23:17VIDEO Imagini crunte: un bărbat de 36 de ani, care conducea pe contrasens, a derapat și a intrat într-o cisternă. Au murit șoferul, soția sa și fiica lor de patru ani
22:21Andra și Măruță, cel mai puternic cuplu din showbiz-ul românesc, încă un an cu profituri fabuloase, inclusiv din bani publici: milioanele, pe firme și cu 80% profit. Dar și datoriile sunt enorme
21:13ANALIZĂ Toți „greii” statului român care l-au girat pe Călin Georgescu: de la Celac și Geoană, la președintele Academiei, primarul Iohannis și președintele Băsescu
19:16Rusia a doborât avionul Azerbaijan Airlines, ucigând 38 de persoane, crezând că e o dronă ucraineană – surse
14:27Antena 3 și alte publicații afiliate PSD au cenzurat acuzațiile că Ciolacu și-a falsificat facturile pentru zborul cu Nordis
13:07Portugalia a raportat un excedent bugetar de 1% din PIB. Anul anterior fusese 1,2% din PIB