/

Oficial Deutsche Bahn: Trenurile de marfă circulă cu 16 km/h, o bicicletă – 36 km/h

Trenurile de marfă circulă cu 16 km/h Foto: CFR Marfă

Un oficial Deutsche Bahn a reamintit, azi, că trenurile de marfă din România circulă cu 16 km/h, în timp ce o bicicletă poate ajunge 36 km/h. Discuția despre viteza trenurilor de călători este purtată de foarte mulți ani, dar, deși dispune de fonduri europene uriașe, situația nu pare să se fi ameliorat.

Trenurile de marfă circulă cu 16 km/h

„Trenurile de marfă circulă acum cu 16 km pe oră, în timp ce o bicicletă ajunge şi la 36 de km pe oră. În România putem parcurge la nivelul unei luni 8.000 de km, în timp ce, tot într-o lună, în Ungaria putem să parcurgem 25.000-30.000 de km, pentru că viteza de circulaţie este diferită“, a spus Eduard Iancu, CEO la DB Cargo, divizia de transport marfă pe calea ferată a Deutsche Bahn, la o dezbatere organizată de Ziarul Financiar.

Situația era identică acum patru ani, în 2018, când problema era semnalată de șeful Ford România, John Oldham. El semnalase problema din 2017, când afirma: „Timpul în care un tren ajunge de la Craiova la Constanța, în port, este de circa 14 ore. Garniturile merg, în medie, cu 17 km/h. Este greu de acceptat. Ne afectează grav competitivitatea”.

În 2021, Consiliul Concurenței arăta, într-un document în care recomandă CFR SA să permită operatorilor de transport feroviar să-și aleagă furnizorul de energie, că viteza medie a unui tren de marfă este 16 km/h.

„În prezent, tranzitul unui tren de marfă între Constanţa și Curtici durează între 7- 12 zile, în funcție de greutatea cantității transportate”, preciza documentul. 

Azi, la dezbaterea organizată de Ziarul Financiar, „Economia verde”, ministerul Transporturilor a fost criticat dur.

„Sistemul feroviar se confruntă cu provocări multiple, dincolo de faptul că nu prezintă niciun interes pentru oficialii Ministerului Transporturilor. Recoman­darea Comisiei Europene există încă din 2010, când s-a hotărât ca transportul feroviar să devină prioritar. Noi însă alocăm 1 euro pe feroviar şi 10 euro pe rutier“, a spus Sorin Chinde, vicepreşedintele Grampet, cel mai mare grup feroviar şi operator logistic privat din Europa de Sud-Est.

PNRR, speranța CFR

Totuși, la 28 august,  CFR SA a anunţat luni că a fost semnat primul şi cel mai important contract de finanţare pentru domeniul feroviar, în valoare de 8,77 miliarde lei, din cadrul Programului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Acesta vizează modernizarea liniei Caransebeş-Arad. Tronsonul are 162 de kilometri, iar trenurile ar putea circula cu 160 km/h.

„Modernizarea liniei de cale ferată Caransebeș – Timișoara – Arad va contribui cu siguranță la nu doar la creșterea economică națională, dar și la cea locală, deoarece prin acest obiectiv vom asigura o conexiune feroviară modernă între localitățile adiacente acestui tronson de cale ferată și rețeaua națională”, a declarat Ion Simu Alexandru, director general al CFR SA

Sunt porțiuni de zeci de kilometri de cale ferată unde viteza este de sub 10 km/h și locuri în care trenurile staționează și 6-8 ore.

În aceste condiții nu sunt rare cazurile în care un tren de marfă parcurge sub 300 km pe zi în România.

Citește și: Războiul economic cu Rusia trece într-o nou etapă: Germania a pus mâna pe bunurile gigantului rus Rosneft, companie unde Gerhard Schroeder a fost președinte al CA

Drulă ssuține că Grindeanu are fonduri, dar nu le accesează

În iulie, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, critica modul în care actualul ministru, Sorin Grindeanu gestionează fondurile PNRR pentru calea ferată.

„Cu 1 miliard de euro din PNRR, astfel de lucrări rapide, eficiente și cu beneficiu enorm pentru călători ar putea fi executate pe sute și sute de kilometri de cale ferată. Incompetența PSD ne arată că până și replicarea unui model de succes este prea mult. Din 74 de licitații lansate, 35 au fost anulate fiindcă nu a ofertat nimeni. Pe celelalte a venit câte un singur ofertant. Și mai sunt câteva zeci de astfel de puncte nevralgice aflate în licitație pentru care ar trebui să se depună oferte în luna august”, a arătat Drulă.

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro


Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

22:39Pe canale diplomatice, SUA au explicat Rusiei „în mod clar în detaliu exact ce ar însemna consecinţele catastrofale” dacă Moscova „depășește limita” nucleară
20:31Adevărata mobilizare din Rusia: nu 300.000, ci circa un milion de ruși vor fi aduși sub arme. Din 21 septembrie, s-au recrutat deja 121.000 de soldați, care vor ajunge urgent în Ucraina
19:26VIDEO Zelenski, șocat că Tel Avivul nu a ajutat Ucraina: „Nu ştiu ce s-a întâmplat cu Israelul, nu înţeleg de ce nu ne-a putut oferi apărare antiaeriană”
17:40Pelerinajul de Sfânta Parascheva de la Iași revine în forma de dinaintea pandemiei de COVID
17:12Anual, 80 de copii din județele Moldovei sunt depistați cu cancer
16:56Mobilizarea heirupistă din Rusia i-a făcut până și pe șefii parlamentului rus, apropiați de Putin, să critice procesul: „Astfel de excese sunt total inacceptabile”
16:45Acuzat de nazism de către Putin, Zelenski a ajuns pe coperta Jerusalem Post: președintele Ucrainei este „cel mai influent evreu al anului 2022”
14:25VIDEO Protest uriaș al femeilor din Iakuțk: sute de mame s-au prins în horă pentru a protesta față de mobilizarea fiilor lor
13:55SOLIDARITATE În 24 de ore, donații de 135.000 de dolari pentru un apărător Azovstal, recent eliberat din captivitatea rusă cu un braț deformat
11:17Ceea ce nimeni nu voia să audă de la Rusia: teritoriile ucrainene anexate vor fi sub protecția „protecția deplină”, inclusiv nucleară, a Moscovei
11:00Un Mussolini feminin este așteptat să fie premierul Italiei după alegerile de duminică. Giorgia Meloni conduce detașat în sondaje
22:51„Măcelarul de la Mariupol”, desemnat de Putin să se ocupe de logistica dezastruoasă a armatei ruse
21:42Mobilizare pentru frontul din Ucraina sau 15 ani de închisoare. Putin a promulgat modificările penale care înăspresc pedepsele pentru sustragerea de la mobilizare și dezertare
18:44Poliția germană l-a căutat pe oligarhul lui Putin la ouăle Faberge. Și i-a găsit patru
13:42VIDEO Cel puțin 35 de morți din rândurile protestatarilor iranieni după moartea în arestul poliției moravurilor a tinerei Mahsa Amini