/

FOTO Eșecul controlului unic la vama Albița, între România și Moldova: cozi de peste două ore, vameșul notează mașinile cu pixul, sistemele informatice nu sunt interconectate

Eșecul controlului unic la vama Albița Foto: Ștefan Miron

Eșecul controlului unic la vama Albița, între România și Moldova, descris, pe Facebook de către un cetățean român, Ștefan Miron: cozi de peste două ore, vameșul notează mașinile cu pixul, sistemele informatice nu sunt interconectate.

Defapt.ro este un proiect independent, ne poți sprijini direcționând 3,5% din impozitul tău pe venit. Durează un minut, online

Eșecul controlului unic la vama Albița

„Vama Albița – de ce durează mai bine de 2 ore trecerea acesteia, de ce controlul/ghișeul unic nu este chiar “unic” și de ce de o săptămâna, coada este până peste Prut.

Pana acum aveam 2 vămi, cu câte 2 ghișee fiecare (Poliție de Frontiera + Vama). Odată cu anunțarea implementării ghișeului unic, numărul ghișeelor nu a fost redus, ci doar mutat. Astfel, tot la 4 ghișee este nevoie să te prezinți, doar că peste Prut.

1. Exista 2 sisteme informatice diferite, ce înțeleg că nu comunică între ele. Astfel, după ce pașaportul este verificat de Politistul de frontieră MD, îl primești înapoi și aștepți sa vină polițistul de frontieră RO. Este posibil ca acesta să vină înainte să fi primit/ridicat actele de la cel MD, sau să nu fi venit încă cel MD. Ca să nu aștepte, cel RO trece la următoarea mașină. De aici, și haosul.

2. Prin Ghișeu comun, ar trebui să înțelegem că primirea actelor = Drum bun! Ceea ce nu este valabil în cazul Albița. Cel puțin asta se întâmpla în cazul ghișeelor comune prin care am avut ocazia sa trec (RO-HU, RO-BG sau chiar MD-UA), unde primirea actelor înseamnă ca ești liber să pleci.

3. Indiferent că verifică sau nu ambii polițiști de frontiera Pașapoartele, aceștia ar trebui Cel Puțin! să se afle FIZIC în același ghișeu, să își transmită ei actele unul altuia, iar înmânarea pașapoartelor să însemne că poți pleca.

4. Dar asta nu e tot, după ce ai primit actele și a doua oară, urmează VAMA și “ghișeul mobil” pe nume “vameșul RO”, care scrie numerele mașinilor CU PIXUL într-un tabel ce nu îl citește nimeni, niciodată. De fiecare dată când ai nevoie de el, nu ai cum sa îl găsești, el ne fiind la ghișeu, pentru că de cele mai multe ori el este pe un cu totul alt rând. De obicei, căutând prin bagajele cuiva, unde a identificat el un suspect traficant cu vin, găini sau ouă de casă.

5. Pe lângă lipsa de informare privind procedura de trecere, acest “ghișeu unic” a și fost pus în aplicare într-un moment în care numărul mașinilor este cu mult mai mare decât în mod normal, haosul fiind astfel, și el mai mare. La pachet, vine și anularea zborurilor AirMoldova și WizzAir, astfel mii de oameni fiind obligați sa meargă în RO pentru a putea zbura.

În concluzie:

In acest moment avem doar o mutare fizică a unei gherete, peste Prut. Dacă tot vorbim despre protocoale semnate între state, atunci ar trebui sa putem vorbi de ÎNCREDERE și delegate de atribuții între cele 2 entități, Vama RO și Vama MD, ceea ce înțeleg ca nu există. Fie prin a conecta sistemele informatice între ele sau prin implementarea unui sistem unic, comun. Fie prin “cedarea verificării” către cealaltă entitate (Vama RO verifică actele la intrarea în Romania, Vama MD verifica actele la intrarea in Moldova).

Sper foarte mult să nu se renunțe la acest control unic sub pretextul eșecului din acest moment, ci să fie îmbunătățit. Soluții există și trebuie doar aplicate.

Doamne Ajută!”, a scris Miron.

Control unic, din 15 aprilie

Începând din 15 aprilie, are loc un control unic la punctul de frontieră Leușeni-Albița, la trecerea din Republica Moldova spre România. Cele patru autorități de frontieră și vamale din Republica Moldova și România au început aplicarea în comun a controlului coordonat în punctul de trecere a frontierei.

În 2018, timpul mediu de traversare a acestei vămi era de 1.033 minute, scria presa din Republica Moldova.

Acest fapt presupune „oprire unică” pe partea română pentru toate procedurile de control ale traversării frontierei de stat. 

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

9 Comments

  1. La țară….. e ca la tara…..estul a rămas în top la SPAGÎ IN VAMA….. ca în rest ….. domnește sec.18….. ….acolo….. scheme… inbirligaturi……. șpăgi….. japca….. șușanele…… capitalism de cumatrie tip prut 2 reloaded….. Matrix sec.18…… …..parșivi oameni….. sunt în vama….. spagagii…… nenorociți…… slabi pregătiți…… mirlani care fac de ris ….. zona aia de amarasteni…..

    • Singrul care se face de ras esti tu prin acest comentariu ce arata ca esti condus doar de o gandire plina de stereotipuri

  2. Si in ce consta „Eșecul”? In fiecare an la Paști si/sau la „Blajini”, era aglomeratie mare in vami, si timpul de asteptare era foarte mare. Eu personal am stat si 3-4 ore pentru a trece ambele vami.
    Totusi, faptul ca controalele ambelor state se fac in raza a 20 m, e si logic sa se reduca timpul de asteptare si de trecere a frontierii.
    Acum ca sunt soferi care nu stiu sa citeasca afisele pentru dirijare/deplasare, sau nu le vad, plus ca mai sunt soferi care pur si simplu nu stiu ce sa faca si stau in așteptare a ceva sau cineva…
    Nu vad nici-un eșec.
    P.S. ce sa spunem in cazul trecerii frontierii Romania-Ungaria?

  3. Nu prea inteleg ce spui. Albita e una din cele mai cinstite vami din punctul meu de vedere. Am fost pe la toate vamile MD-RO. Doar la Albita si la Stinca- Costeşti nu mia cerut nici o datata bani. Asta nu e practica de o trecere unica. Ci trecere de mai multi ani la rind.

  4. Ha…bvo….lor……..vsmesiiii….sunt care fac naveta la serviciu de la Onesti……la Albita…..saracu bugetar….ss.i fffff….cu tot cu sefiii lor

  5. Va spun din perceptia mea personala, am trecut vama pe 21.04.2023 – problema este la suprafata – sabotaj grosolan din partea politiei de frontiera „moldovneasca”. Cu atata ura si suparare a introdus „dnul politist” actele in calaculator la punctul comun, de nu Va imaginati…. evident ca este „dureros” cand ti se taie „tsitsa”…dar trebuie de oprit practicile sovietice si de pus legea, cetateanul si dreptatea pe primul loc… spre deosebire de moldoveni, partea romaneasca foarte operativ si rapid au actionat…

  6. La fel am fost martor . La trecere nu am simtit eficienta. O prezentare de orgoliu românesc din ambele parti face pare-mi-se mai rau pentru cei care traverseaza.
    Sper sa vina si schimbarea ,doar acesta a fost scopul….

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

Ultima oră

17:19Prietenul lui Ciolacu, penalul Neacșu, primește în coordonare controversata regie a protocolului de stat, plus instituţiile din aparatul Guvernului
16:55Furnicile, mai inteligente decât oamenii la testul labirintului, arată un studiu
16:48Rating Fitch negativ și pentru Nuclearelectrica și Romgaz, după ce agenția a retrogradat România la BBB-
16:40Acuzații la licitația MAPN pentru sisteme de apărare antiaeriană cu rază scurtă şi foarte scurtă de acţiune după ce sud-coreenii de la LIG Nex1 Co au fost eliminați
16:33În Republica Moldova se poate ca alegerile să fie curate: președintele Maia Sandu a depus jurământul pentru al doilea mandat
16:26Jurnaliști și activiști, spionați de către autoritățile de la Belgrad cu softuri spion instalate ilegal pe telefoane, acuză Amnesty
16:15Pedepse foarte mici pentru cei care i-au atacat pe suporterii israelieni la Amsterdam după un meci al echipei Maccabi Tel Aviv
16:06Un român s-a dus în Bucegi în ajunul Crăciunului cu bicicleta. A fost la un pas de moarte în viscol, abia a fost evacuat de Salvamont
10:49Nicușor Dan nu renunță la candidatura la prezidențiale, în ciuda desemnării lui Crin Antonescu drept candidat al alianței PSD-PNL-UDMR
10:38Regele Charles III a eliminat Cadbury și Unilever de pe lista companiilor care pot afișa însemnele casei regale pe produsele lor
10:31Financial Times: Călin Georgescu, susținut de compania rusă care, în pandemie, lansa dezinformări despre coronavirus în Franța și Germania
10:30Nord-estul României rămâne preponderent agricol: o persoană din trei trăiește din munca la câmp
10:23Mai dispare o fabrică, mai apare un supermarket. Istoria Moldomobila se termină cu o demolare
10:17Cum îți poți crește pensia și, în același timp, scăpa de plata unor impozite
21:10Germania a trimis Ucrainei arme așteptate încă din 2023 (tancuri Leopard și Gepard, sisteme antiaeriene Iris-T și Patriot)