Cum trebuie făcută intrarea la liceu: fostul ministru al Educației, Daniel Funeriu, propune un sistem complet nou, într-o postare pe Facebook. El anticipează criticile și le răspunde celor care vor spune: „Iar schimbăm?”. „Răspuns: nu schimbați nimic dacă sunteți mulțumiți cu ce aveți acum”, le transmite Funeriu.
Fostul demnitar afirmă că modalitatea de intrare pe care o propune „elimină arbitrariul din notarea la clasă, fără să se piardă luarea în considerare a tot ceea ce se predă”.
Cum trebuie făcută intrarea la liceu
Iată postarea integrală a lui Funeriu:
„Intrarea la liceu trebuie făcută aşa:
1) se „dă” evaluarea națională la:
a) matematică+info
b) română
c) ştiințe (fizică, chimie, biologie)
d) umanistice (istorie, geografie şi ce se va mai introduce în curriculum).
2) Cu un an înainte, fiecare liceu stabileşte, pentru fiecare filieră, coeficienți pentru fiecare din cele 4 examene de mai sus şi le anunță public. Suma celor 4 coeficienți trebuie să fie 10, niciun coeficient nu poate fi 0.
3) Elevii fac max. 10 opțiuni.
4) Calculatorul face, ținând cont de coeficienți, media ponderată pentru fiecare liceu/filieră ales/aleasă de elev.
5) Elevii sunt repartizați de calculator în funcție de opțiuni şi medie.
Ce rezolvă această modalitate:
1) elevii vor învăța la toate materiile.
2) Profesorii, la toate materiile, vor avea tot interesul să predea bine. Nu vor mai fi profesori de rangul 1 (mate, română) şi restul.
3) Liceele pot să fie parte a procesului de selecție, prin stabilirea coeficienților. Nu se introduce posibilitatea pilelor ca în situația în care liceele dau ele însele examene.
4) Se elimină arbitrariul din notarea la clasă, fără să se piardă luarea în considerare a tot ceea ce se predă.
Care sunt contraargumentele?
1) „Săracii copii, vor avea prea mult de învățat!”.
Răspuns: aşa, şi? Nu ăsta e rolul şcolii? Per a contrario ne asumăm că rolul şcolii e să nu învețe?
2) „Iar schimbăm?”
Răspuns: nu schimbați nimic dacă sunteți mulțumiți cu ce aveți acum.
Aş introduce această schimbare începând cu vara lui 2024 în paralel cu lungirea anului şcolar cu 3 săptămâni.
Concluzii:
1) pentru că nimeni nu s-a gândit la asta până acum, nu cred că cineva o va lua în considerare.
2) Tot pe cont propriu sunteți. Aşa că aveți 3 soluții:
A) meditații,
B) meditații şi
C) meditații.
Restul sunt poveşti de adormit electorat”.
Acum câteva zile, Daniel Funeriu a comentat pe Facebook demisia lui Sorin Cîmpeanu, întrebând, retoric, „ce a ajuns țara asta” dacă a devenit o problemă ca demnitarul responsabil de învățământ să fie integru.
Funeriu a apreciat însă că viitorul ministru al Educației ar trebui să-i retragă titlul de doctor premierului și să rescrie proiectul de lege al Educației, proiect avansat de Sorin Cîmpeanu.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.