/

ANALIZĂ „Metroul din Gaza”, rețeaua de tuneluri de sute de kilometri construită de Hamas, cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene

Cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene Foto: Facebook IDF

„Metroul din Gaza”, cum este denumită rețeaua de tuneluri de sute de kilometri construită de Hamas sub acest teritoriu, este cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene, potrivit unor analiști militari. Gruparea teroristă susține că rețeaua are 500 de kilometri, dar, chiar dacă aceasta este o exagerare, ea va constitui o problemă pentru armata israeliană, Israeli Defence Forces (IDF).

Tunel distrus de armata israeliana Foto: Rand Corporation

Anul trecut, armata israeliană a descoperit un tunel aflat la 70 de metri adâncime, adică la fel de bine îngropat ca și tunelul de sub Canalul Mânecii.

Citește și: Pensia astronomică de care beneficiază cel mai bine răsplătit pensionar special din România: de aproape patru ori salariul net al șefului statului. Este un fost magistrat

Foto: Twitter

Cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene

„Operațiunea Protective Edge (N.Red: operațiune desfășurată în 2014) a dezvăluit o dimensiune a spațiului de luptă care a surprins Israelul: operațiunile subterane. Tunelurile și alte structuri subterane reprezintă o altă modalitate prin care un adversar poate neutraliza informațiile și superioritatea aeriană. Contracararea tunelurilor necesită forțe terestre. Armata trebuie să înțeleagă implicațiile operațiunilor subterane în toate domeniile doctrinei, organizării, instruirii, materialului, conducerii și educației, personalului și instalațiilor”, avertiza un studiu al corporației RAND.

Hartă: IDF, 2021

„Chiar și armatele avansate se confruntă cu provocări semnificative în detectarea tunelurilor și în lupta în spații subterane. IDF a fost surprinsă de amenințarea tunelurilor din Gaza”, mai arăta acest studiu.

„Hamas a început serios construcția tunelurilor în 2001, deși primele tuneluri au fost săpate în zonă cu 20 de ani mai devreme. În 2014, Hamas a angajat 900 de persoane cu normă întreagă pentru a săpa tunelurile, potrivit unei cercetări efectuate de RAND Corporation, un think-tank.

IDF a lansat o campanie de distrugere a tunelurilor în 2014, în cadrul Operațiunii Protective Edge, distrugând 32 de tuneluri, dintre care 14 legate direct de teritoriul israelian. Însă localizarea tunelurilor s-a dovedit dificilă, iar distrugerea lor a fost la fel de dificilă (…)

Pentru a împiedica Hamas să folosească tunelurile pentru a transfera arme, grenade și rachete în jurul orașului, IDF va trebui să localizeze intrarea și ieșirea fiecărui tunel, eventual folosind roboți controlați de la distanță pentru a cartografia infrastructura subterană, minată, în loc să riște viețile soldaților ordonându-le să cerceteze tunelurile. «Poți trece de zonele cu capcane, dar trebuie să fii foarte metodic», a declarat Jack Watling (N.red: Cercetător la un think tank britanic specializat în chestiuni de apărare)”, scrie The Times.

Contrabandiștii beduini, deschizători de drum

„Primele tuneluri din zonă, pentru contrabandă, au fost construite de clanurile de beduini de pe ambele părți ale graniței dintre Egipt și Gaza după 1981, când Israelul și Egiptul au demarcat granița. Primul atac din tuneluri, din această fâșie, a avut loc în 1989. Dar în 2001, Hamas, gruparea militantă care avea să preia ulterior controlul asupra teritoriului după retragerea Israelului în 2005, a început construcția unei rețele subterane remarcabile”, arată The Economist.

Hartă: Twitter

„Comandanții se puteau ascunde în ele și le puteau folosi pentru a comunica fără să se bazeze pe rețeaua telefonică din Gaza, ascultată de Israel. Acestea ofereau locuri de depozitare pentru arme și muniții. Hamas le putea folosi pentru ambuscade în timpul războaielor terestre israeliene din Gaza.

Și au permis raiduri transfrontaliere în Israel pentru atacuri și răpiri – cum ar fi răpirea caporalului Gilad Shalit în 2006, un raid care a ajutat ulterior Hamas să obțină eliberarea a peste 1.000 de prizonieri palestinieni”, mai relatează săptămânalul britanic.

Practic, Hamas mută războiul de la suprafață, unde armata israeliană deține o superioritate clară, în subteran.

Ce variante are armata israeliana

Armata israeliană folosește „geofoane” – dispozitive pentru investigații seismice – radare de penetrare a solului, care transformă vibrațiile solului în voltaj, și detectarea ecourilor de la exploziile controlate, o tehnică perfecționată în industria petrolieră. Multe tuneluri au fost descoperite datorită unor surse umane de informații – surse din interiorul Gaza – sau a unor patrule de infanterie care au găsit întâmplător intrările. De asemenea, unitățile israeliene de informații studiază situațiile în care semnalele telefonice palestiniene dispăreau brusc.

Însă întunericul total face ca dispozitivele de vedere pe timp de noapte să fie aproape inutile în aceste tuneluri, deoarece astfel de dispozitive se bazează pe amplificarea luminii ambientale slabe care este prezentă deasupra solului chiar și pe timp de noapte. Perturbarea apelor subterane riscă să elibereze gaze toxice în aer. Aerul este mai rece decât la suprafață cu până la zece grade Celsius.

Armata israeliană are o unitate specializată în curățarea tunelurilor, „Nevăstuica”, și folosește roboți, dar aceștia se pot defecta și rămân blocați. Analiștii militari apreciază că o operațiune de curățare a tunelurilor Hamas de sub Gaza ar putea dura ani.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

Ultima oră

13:00Cum se ascunde Ciolacu în spatele copilului său după ce a fost acuzat că a luat șpagă de la Nordis o călătorie la Nisa cu un avion de lux
10:40Țeapa Nordis, explicată de un avocat specializat în dreptul proprietății: a cerut insolvența pentru ca Statul să îl protejeze de păgubiți
10:01Analiză: Ciolacu are șanse teoretice în turul II doar dacă se confruntă cu Simion. Ciucă, Lasconi, Geoană îl bat la un scor zdrobitor
08:26Consilier județean AUR patriot: trei apartamente în Dubai. Are multe alte apartamente, terenuri, spații de producție și ceasuri în țară
21:18Cine va intra în turul II? O analiză incompletă și subiectivă a următoarelor 84 de ore
20:10Candidatul Ponta a luat o pauză de la campania electorală ca să joace golf în Dubai. A avut și o scuză: un eveniment la care a fost speaker
18:34Cotele la pariuri politice: vezi cine crede în șansele lui Ciucă și Lasconi, și cine în Simion
14:27Un ziarist i-a spus premierului Ciolacu că minte: „Mințiți constant, domnule prim ministru”
13:48FOTO Milioane de scrisori electorale de la Ciolacu, trimise cu „fantomele” Poștei: plicurile nu conțin nici o ștampilă a companiei de stat
11:41Piedone recunoaște că a vorbit cu Simion, dar spune că n-a înjurat, de vină este inteligența artificială. Ciolacu, reacție agresivă, dar nu neagă informația
10:59Performanța lui Ciolacu la fonduri europene: zero – PNRR, 0,92% – fonduri structurale. Siegfried Mureșan: „România, locul 19 din 27”
10:26Infecțiile sezoniere, greu de ucis. Care sunt metodele de a rări episoadele virale
10:06Autostrada A8: de ce nu au început lucrările pe cele două segmente pentru care contractele au fost atribuite de jumătate de an
10:00EXCLUSIV Ce arată sondajele realizate zilnic de AtlasIntel în mediul urban: bătălie la sânge pe locul II, Ciucă și Georgescu – pe trend de creștere
09:52Procuror-șef, la volan cu 400 ml de pălincă și o bere la bord. Testul a arătat o alcoolemie de 4,19‰