Distrugerea podului din Crimeea, peste strâmtoarea Kerci, este o catastrofă strategică pentru armata lui Putin, obligată să-și aprovizioneze trupele din sudul Ucrainei prin Melitopol, oraș aflat deja sub presiunea Ucrainei. Între timp, la câteva ore de la distrugerea podului, apar semne de panică în peninsula Crimeea, anexată de Rusia din 2014: bancomatele s-au golit.
Podul a fost inaugurat în 2018, de către Putin, ceea ce face ca distrugerea lui să fie și o lovitură de imagine pentru Ucraina.
Pe rețelele sociale ucrainene au explodat, în această dimineață, ironiile la adresa lui Putin, care ieri a sărbătorit împlinirea a 70 de ani.
Distrugerea podului din Crimeea, o catastrofă strategică
Distrugerea podului de peste strâmtoarea Kerci nu va bloca aprovizionarea trupelor rusești din sud, dar va crește importanța orașului Melitopol, explică Mick Ryan, un general maior australian, care acum lucrează la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS), un think-tank din Washington DC. El spune că Rusia poate folosi nave pentru transport, dar alți analiști atrag atenția că ferryboat-urile au fost relocate după construcția podului, fiind inutile.
Ryan apreciază că rușii își vor consolida acum forțele din sud, ceea ce va deschide oportunități în alte direcții, pentru armata ucraineană.
Closer look at the collapsed road span of the Crimean bridge pic.twitter.com/ZW1OOAKdns
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) October 8, 2022
„Ucrainenii au fost până acum excelenți la proiectarea operațională (…). Acest lucru ar putea face parte din proiectul lor de a prelua Crimeea pe termen scurt sau parte a unei diversiuni pentru a distrage atenția de la alte zone”, afirmă expertul CSIS.
3/ The amount of explosive required would be more than a few SF personnel could carry. A few trucks, or missiles / bombs would do the trick, if aimed at the right points of the bridge span.
— Mick Ryan, AM (@WarintheFuture) October 8, 2022
În ceea ce privește distrugerea podului, generalul australian spune că aceasta nu putea fi realizată de câțiva soldați din forțele speciale, era nevoie de camioane/ rachete/ bombe cu explozibili foarte bine plasate.
Un consilier al ministrului ucrainean de Interne a postat pe Twitter o filmare a camerelor de securitate de pe pod care arată presupusul camion care l-a distrus. Însă acest camion a fost verificat – la ambele capete ale podului sunt scannere care pot identifica explozibilii.
Ucrainenii, cu ochii pe vulnerabilitățile rețelei din Melitopol
În ceea ce privește alternativele de transport pe cale ferată prin zona Melitopol, o analiză a părții ucrainene, „Care este vulnerabilitatea rețelei feroviare a ocupanților din sud”, arăta, în august, unde sunt punctele sesnibile.
„Rețeaua de căi ferate din sudul Ucrainei este vulnerabilă la lovituri de mare precizie. Aproape toate liniile de cale ferată sunt cu o singură cale (…). De asemenea, trenurile trebuie să traverseze canale de irigare (poduri care pot fi distruse). Dar cea mai importantă problemă este alta: întreaga rețea depinde de 2-3 noduri de cale ferată din apropierea liniei frontului (…)
Cele mai importante pentru armata rusă sunt trei puncte nodale care asigură legătura întregului grup rus din sudul Ucrainei cu bazele din spatele frontului. Ele sunt situate în regiunea Zaporizhzhia în triunghiul Tokmak — Vasylivka — Melitopol (…) Linia către Melitopol este dublă, iar nodul de cale ferată o face importantă din punct de vedere strategic pentru aprovizionarea întregului grup din sudul Rusiei.”, scrie Petro Bodnar.
„Trei puncte critice pe căile ferate de pe front:
- Vasylivka (la 10 km de linia frontului)
- Tokmak (30 km de linia frontului)
- Fedorivka — Novobohdanivka (50 km de linia frontului).
- Dacă Forțele Armate ale Ucrainei preiau controlul asupra primelor două puncte, rușii vor pierde ocazia de a-și aproviziona trupele pe calea ferată într-o secțiune uriașă a teritoriilor ocupate de la Melitopol până la Donețk. Dacă vor putea să preia controlul (sau să le blocheze) pe toate trei, atunci legătura feroviară a trupelor ruse din sud va fi de fapt oprită”, este concluzia lui Bodnar.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.
[…] Citește și: ANALIZĂ Distrugerea podului din Crimeea, o catastrofă strategică pentru Putin. Plus: Cauzele expl… […]
[…] Citește și: ANALIZĂ Distrugerea podului din Crimeea, o catastrofă strategică pentru Putin. Plus: Cauzele exp… […]
[…] Citește și: ANALIZĂ Distrugerea podului din Crimeea, o catastrofă strategică pentru Putin. Plus: Cauzele ex… […]