Noi reguli pentru e-factura, bonuri fiscale. Guvernul a introdus o serie de noutăți în legătură cu e-factura și cu utilizarea caselor de marcat (prin OUG 69/2024).
Noi reguli pentru e-factura, bonuri fiscale
Principalele prevederi sunt următoarele:
A. Cu privire la sistemul e-Factura:
1. Începând cu 01.01.2025 se vor transmite în SPV și facturile emise în relația B2C (adică facturile emise către persoanele fizice, sau alte persoane neimpozabile, care acum nu se transmit în SPV).
2. În perioada 01.07.2024-31.12.2024, transmiterea în SPV a facturilor emise în relația B2C va fi opțională.
3. Facturile emise pentru operațiuni care nu sunt în sfera de aplicare a TVA (ca, de exemplu, cele pentru decontarea plăților făcute în numele clientului) nu trebuie trimise in SPV.
4. Executorii judecătorești care emit facturi în numele și în contul furnizorilor au obligația să transmită facturile în SPV.
5. Autofacturile emise de persoanele impozabile se consideră facturi emise în relația B2B, prin urmare trebuie transmise în SPV.
Trei noi registre e-factura
6. Se înființează trei noi registre privind e-Factura:
a. Registrul RO e-Factura obligatoriu
b. Registrul RO e-Factura opțional
c. Registrul RO e-Factura pentru executări silite
7. ONG-urile care nu au cod de TVA nu sunt obligate să transmită facturile emise în SPV. Dacă, însă, optează să le trimita în SPV, trebuie să se înscrie în „Registrul e-Factura opțional”.
8. ONG-urile care desfășoară deja activități economice trebuie să se înscrie în „Registrul e-Factura obligatoriu” până la 1 iulie 2024. Dacă, însă, încep să desfășoare activități economice după data de 30.06.2024, au obligația să se înscrie în „Registrul e-Factura obligatoriu” înainte de a începe desfășurarea activităților economice.
9. Procedura de organizare și înscriere în „Registrul RO e-Factura opțional”, „Registrul RO e-Factura obligatoriu” și „Registrul RO e-Factura executări silite” se va stabili prin ordin al președintelui ANAF. Altfel spus, cei care sunt obligați, sub sancțiunea amenzilor, să se înscrie în „Registrul e-Factura obligatoriu” până la 30.06.2024 nu au cum să faca asta, pentru ca nu a apărut Ordinul respectiv.
10. Beneficiarii care nu primesc în SPV facturile pentru care au plătit deja pot notifica organele fiscale despre asta. Procedura se va stabili, însă, tot prin Ordin al președintelui ANAF.
De ce coduri QR pe bonurile fiscale
B. Cu privire la casele de marcat:
1. Bonul fiscal va trebui să conțină și numărul de identificare al bonului (și în prezent trebuie să conțină această informație, nu e clar de ce a fost reluată obligația în alt act normativ).
2. Se introduce obligația de a tipări pe bonul fiscal sub formă de cod QR următoarele informații: data și ora emiterii bonului fiscal, numărul de identificare al bonului fiscal, seria de identificare a casei de marcat. Nu este clar la ce folosesc aceste informații pe care ANAF le are deja.
3. Pentru casele de marcat care nu pot tipări codurile QR cu informațiile de mai sus, antreprenorii au la dispoziție doi ani ca să le schimbe. Schimbarea se face pe cheltuiala proprie.
4. Raportul fiscal de închidere zilnică emis de casa de marcat trebuie să conţină, pe lângă datele obligatorii in prezent, şi următoarele date:
a. numărul de bonuri fiscale care au înscris codul de identificare fiscală al beneficiarului;
b. valoarea totală a acestora;
c. total taxă pe valoarea adăugată aferentă acestor bonuri (deci, pe lângă total TVA, pe cote separate, pentru total vânzări din zi, care include și restul de bonuri fără CUI pe ele);
d. identificatorul jurnalului electronic;
e. numărul şi valoarea reducerilor, anulărilor, sume de serviciu;
f. sumele rezultate pentru fiecare mijloc de plată utilizat.
Sumele de serviciu reprezintă sumele de bani utilizate pentru plata restului către client, puse la dispoziţia operatorului aparatului de marcat electronic fiscal la începutul fiecărei zile de lucru. Acestea se regăsesc în soldul contului de casă şi, de asemenea, în soldul de la sfârşitul zilei de lucru.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.