/

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, noi critici indirecte către Grindeanu: Constanța este singurul din primele zece porturi europene care nu e digitalizat

Constanța, singurul dintre primele porturi europene care nu e digitalizat Foto: Replica Online

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a adus, azi, noi critici indirecte către ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu: Constanța este singurul dintre primele zece porturi europene care nu e digitalizat, a spus ea. Portul acesta este în subordinea ministerului Transporturilor.

„Sper ca în săptămânile viitoare o primă digitalizare pe ce înseamnă intrările în Portul Constanța, acel ticketing pe care îl vor lansa zilele viitoare, să ducă la o anumită ordine în Portul Constanța. Digitalizarea trebuie să se întâmple în Portul Constanța, că vor unii, că nu vor, că le place sau nu le place…”, spunea Grindeanu în august 2023.

Citește și: Bătaie de joc în cazul condamnării lui Mario Iorgulescu: despăgubiri către familia celui ucis, plătite de o companie falită, nu de beizadeaua drogată. Condamnatul, în Italia, unde râde de stat

Ieri, Vălean a avertizat că România va pierde fonduri europene de 300 de milioane de euro pentru că lucrările la calea ferată Brașov-Sighișoara sunt blocate de mai mulți ani.

Citește și: Vălean: România riscă să piardă până la 300 de milioane de euro din finanţarea pentru calea ferată Braşov-Sighişoara

Vălean a vorbit despre Portul Constanța în cadrul unei întâlniri cu jurnaliști români, discuția pornind de la situația din porturile ucrainene, aflate sub bombardament rusesc.

Constanța, singurul dintre primele porturi europene care nu e digitalizat

„Asta pune o presiune pe un alt tip de operaţiuni portuare. Săptămâna trecută, informaţia pe care o aveam pe masă ca fiind urgentă era sufocarea portului Constanţa cu un număr de aproape 700 de barje care trebuie descărcate în vapoare. Deci presiunea creşte pe infrastructura românească. Constanţa trebuie să facă investiţii suplimentare. Şi nu pentru Ucraina, ci pentru că este singurul, de exemplu, care nu e digitalizat din primele zece porturi europene„, a declarat Vălean marţi, în cadrul întâlnirii cu jurnalişti români.

Practic, a afirmat ea, portul Constanţa e destul de „rămas în urmă” în ceea ce priveşte modernizarea operaţiunilor.

Şi nu e pentru Ucraina, ci este pentru viitor. Tot ceea ce înseamnă conectivitatea pe coridorul de mijloc, est-vest, ar trebui sau ar putea să treacă prin Constanţa; trebuie să înţeleagă că este o oportunitate pe care ar trebui să o folosească, altfel competiţia vine imediat. Avem Varna şi Burgas care îşi doresc foarte mult să preia din traficul care în momentul de faţă este pe Constanţa„, a spus Adina Vălean.

Varna și Burgas, pregătite să ia locul Constanței

„În momentul de faţă majoritatea volumelor merg pe Constanţa. Dar dacă nu ne place acest lucru sau dacă nu folosim oportunitatea, trebuie să fim conştienţi de faptul că la Marea Neagră, pentru Coridorul de Mijloc est-vest, care uneşte Asia cu Europa, oferta poate veni şi de la alte porturi care în mod natural doresc să ne facă competiţie„, a explicat ea.

Adina Vălean a mai afirmat că România este hub „într-o măsură maximă” în ceea ce priveşte transportul cerealelor ucrainene, dar nu pentru că s-a oferit ea sau pentru că aşa doreşte Kievul. „Aici au fost aduşi de piaţă. Eu de fapt am văzut acest lucru venind de la bun început, când foarte multe ţări europene de frontieră doreau să-şi dezvolte oferta pentru export-import pentru Ucraina. Dar în mod tradiţional toate aceste rute de transport au fost către sud şi am fost absolut convinsă de la început că asta se va întâmpla. Toată presiunea va fi în sud, pe România, pe Dunăre, şi pe Constanţa, a se citi Marea Neagră„, a spus Vălean.

Ea a menţionat că există, de exemplu, o ofertă din partea Greciei pentru a prelua aceste transporturi de cereale, dar „nu există suficiente conexiuni pentru a le trimite spre Grecia, între România-Bulgaria, Bulgaria-Grecia”.

Realitatea pieţei – întotdeauna câştigă oferta cea mai bună financiar şi până în momentul de faţă a fost pe porturile ucrainene, acum este pe canalul Sulina. Cu întărirea conexiunii feroviare către Constanţa, probabil va fi cea mai bună (…)”, a opinat ea.

Comisarul european pentru transporturi a vorbit şi despre proiectele de conectivitate cu Republica Moldova, precizând că executivul UE a alocat aproape 10 milioane de euro pentru punctul de trecere Albiţa-Leuşeni.

„Toate sunt ca la lego”

„Noi am dat 9.800.000 euro pentru a construi şi a moderniza infrastructura de acces rutier la şi dinspre punctele de control la frontieră, inclusiv viitorul nou pod peste Prut, operaţiuni vamale de o parte şi de alta. Deci, când privim un punct de trecere sau de conectivitate, e vorba de podul respectiv, de drumurile de acces, de infrastructura vamală ş.a.m.d. Toate astea sunt, cum să spun, ca la lego. Sunt mai multe elemente la fiecare proiect şi toate astea au un tip de finanţare”, a explicat Adina Vălean.

„Sunt lucruri pe care România le face pe cont propriu sau din alte surse de finanţare. Totuşi, noi venim cu finanţare în completarea întregului proiect”, a subliniat ea, precizând că săptămâna viitoare va avea o întrevedere cu prim-ministrul Republicii Moldova Dorin Recean pentru a semna o serie de acorduri de finanţare pentru infrastructură.

Transportul pe calea ferată spre Constanța, cel mai ieftin

În plus, a explicat Vălean, Comisia Europeană vrea să finanţeze o conexiune cu Ucraina şi Republica Moldova, Reni-Giurgiuleşti-Galaţi.

Citește și: Judecătoarea care se droga cu iubitul interlop are tratament preferențial: Parchetul General nu comunică nimic despre Ana Maria Chirilă

„Şi acolo, de exemplu, este tot aşa, un proiect construit ca un lego, în sensul în care sunt câţiva kilometri de drum pe care o să-i finanţăm să fie refăcuţi. Dacă acolo procedurile se simplifică, pentru că acolo sunt trei puncte de trecere, în câţiva kilometri sunt numai trei controale, asta, cum să zic, face din acel coridor un coridor viabil, cu costuri accesibile pentru toată lumea şi care poate fi folosit pentru a duce mărfurile până la Galaţi şi de acolo pe calea ferată către Constanţa.

De asemenea, pot să vă afirm că, după toate evaluările noastre, transportul pe calea ferată către Constanţa este cel mai ieftin„, a încheiat Adina Vălean.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

11:53Noua „umbră” a lui Firea, după Ligia Enache: nevasta unui ex-ofițer SRI, cu o avere impresionantă, muncitoare la Turbomecanica, cu facultate absolvită la 33 de ani
11:27Primarul de Iași încearcă fix înainte de alegerile locale să amâne cât mai mult judecarea unui dosar penal în care este inculpat
11:11Zeci de mii de arme cu bile de cauciuc și gaze, cu potențial letal, sunt deținute legal în România
22:34INTERCEPTĂRI Judecătoarea drogată de la Suceava lua cocaină sintetică diluată: „Odată am consumat și nefăcută cumva că nu au avut timp s-o prepare… și… mi-o rupt nasu’… (…) rană”
21:30Concurență pentru Wizz Air: zboruri interne de 25 de euro și externe de 57 de euro. De pe ce aeroporturi zboară avioanele AnimaWings
18:19România, anul 2024: Jumătate dintre funcţionarii publici din România nu ştiu ce servicii online oferă instituţia în care lucrează (studiu)
17:05Ridicol: candidatul PSD la primăria unei comune cu 88 de locuitori cu drept de vot a reușit să strângă 100 de semnături de susținere, cum cere legea
16:06Trafic de influență în subordinea lui Florentin Pandele, în Primăria Voluntari, prin intermediul clanurilor, suspectează procurorii. Doi suspecți, arestați
12:50Imaginea dezastrului PNRR: ministerul lui Câciu trebuia să cheltuie, în primul trimestru, 81 de milioane de lei din fonduri nerambursabile. A absorbit zero
12:05Dacă va fi din nou primar, Firea vrea să-și facă metrou până acasă, deși ea circulă cu mașina. O va ajuta colegul Daniel Băluță
11:23VIDEO Momentul șocant al împușcării premierului slovac Fico: acesta este proiectat pe spate de la forța împușcăturilor, în timp ce garda sa este concentrată pe atacator
10:49VIDEO Piedone anunță pe cine ar dori viceprimar, dacă va fi ales edil-șef al Capitalei: „Avem un interes în dezvoltarea Bucureștiului”. Rareș Bogdan: „Are dreptate!”
10:46ANALIZĂ De ce, pentru România, poate fi o strategie bună să transfere un sistem Patriot în Ucraina: țara noastră are patru sisteme, Polonia – doar două. Pozițiile țărilor UE care au Patriot
09:49Catastrofalul spital modular COVID de la Iași a fost achiziționat legal, spune o instanță. În practică, însă, a funcționat doar câteva luni
08:24Falimentul City Insurance a lovit grav și afaceri, nu doar șoferi. O firmă poate pierde milioane de lei din cauza unei polițe neîncheiate