Rejudecarea cazului Mario Iorgulescu provoacă reacții. Decizia Liei Savonea și a colegei ei de la Înalta Curte de Casație și Justiție, Adraina Ispas, de a-l salva pe Iorgulescu de condamnarea pentru omor, a fost deja desființată de judecătorul Dan Enescu: „În mod evident, în prezenta cauză, recurentul a acceptat posibilitate producerii rezultatului socialmente periculos, moartea unei persoane”. Recent, și Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie a transmis un comunicat prin care îşi exprimă „profunda uimire şi, în egală măsură dezamăgire, cu privire la decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, în cazul Iorgulescu.
Rejudecarea cazului Mario Iorgulescu provoacă reacții
Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie a reacționat printr-un comunicat.
„În opinia noastră această decizie, bazată exclusiv pe filosofia infracţiunii de omor prin ucidere cu intenţie directă, poate afecta semnificativ siguranţa rutieră şi implicit capacitatea statului de a asigura garanţia dreptului la viaţă şi la integritate fizică şi psihică pe şoselele din ţara noastră întrucât, pentru mulţi şoferi potenţial agresivi care desconsideră regulile de circulaţie, ar putea reprezenta o dovadă a faptului că legea este slabă şi orice tip de comportament în trafic nu poate conduce la aplicarea unor sancţiuni aspre.
În egală măsură salutăm opinia separată a celui de-al treilea judecător al ÎCCJ care, printr-o motivare clară, ce reprezintă o suprapunere a aspectelor doctrinare cu elementele de particularitate ale cauzei, a arătat că fapta inculpatului a fost corect apreciată de Curtea de Apel Bucureşti.
Arătăm că intenţia indirectă, ca formă de vinovăţie în cazul accidentelor de circulaţie, este prezentă atât în jurisprudenţa din ţara noastră, cât şi în cea din alte ţări din Europa, reprezentând un mijloc juridic de delimitare clară a cazurilor în care şoferul a încălcat reguli de circulaţie şi a generat un risc extrem, aproape imposibil de evitat, de producere a accidentului cu consecinţe grave, asumându-şi atât conduita ilegală, cât şi posibilele consecinţe, de acele situaţii în care şoferul încalcă anumite reguli de circulaţie fără a genera unui risc considerabil de producere a accidentului încât să putem vorbi de asumarea consecinţelor.”
Cum reacționează alte state
Potrivit comunicatului, „În ţările civilizate, cu un sistem de drept solid, fapta de a conduce pe drumurile publice sub influenţa alcoolului sau a drogurilor care a avut drept consecinţă uciderea unei persoane este sancţionată cu mult peste 10 ani de închisoare şi delimitată clar de infracţiunea de ucidere din culpă.
În acest sens arătăm că în Marea Britanie, o astfel de faptă poate fi sancţionată cu detenţiune pe viaţă, conform informaţiilor regăsite pe site-ul Guvernului Britanic.
Este evident că ţara care a inventat sistemul parlamentar prin celebra Magna Carta Libertatum, a considerat această faptă ca fiind de o gravitate deosebită tocmai pentru că autorul şi-a asumat consecinţele. Pentru ucidere din culpă, legislaţia din Marea Britanie prevede o sancţiune cu închisoare de până la 5 ani.
Reamintim că România este ţara din Uniunea Europeană cu cele mai nesigure şosele şi cu cele mai multe persoane decedate în accidente rutiere raportat la un milion de locuitori”, conchide președintele Asociației, Cătălin Codrescu.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.