Scandalul Blue Air: guvernarea Orban a împrumutat-o cu 300 de milioane de lei, prin banca de stat EximBank, dar, în 2022, demnitari PSD și UDMR au torpilat-o, deși ar fi trebuit să știe că statul riscă să piardă sume uriașe. Cel mai probabil, contribuabilii vor acoperi cea mai mare parte din împrumutul de la EximBank, care a fost garantat de stat, prin ordonanța de urgență 139/2020.
Situația este cu atât mai stranie cu cât, ieri, premierul Nicolae Ciucă a spus că va vorbi cu ministrul Mediului pentru deblocarea conturilor companiei aeriene, pentru că „nu putem lăsa românii să aștepte în aeroporturi”. Însă ministrul UDMR al Mediului, Tanczos Barna l-a refuzat, spunând că Blue Air „are obligația de a plăti această datorie la bugetul AFM, datorită faptului că nu a achiziționat și nu a restituit certificatele de gaze cu efect de seră”. Tarom va primi de la stat cinci milioane de lei ca să repatrieze pasagerii abandonați în diferite colțuri ale lumii.
Blue Air: Guvernarea Orban a împrumutat-o
Iată o parte din faptele care au precedat oprirea, de către Blue Air, a zboruruilor:
- Guvernul Orban emite, la 19 august 2020, o ordonanță de urgență prin care garantează un împrumut de 300 de milioane de lei acordat Blue Air. Ordonanța a fost inițiată de Lucian Bode, pe atunci ministru al Transporturilor, care a arătat că și alte state din UE au susținut companiile aeriene, după pandemie – Lufthansa fiind un exemplu. Actul legislativ prevedea că Finanțele și Transporturile vor avea reprezentanți în CA-ul companiei, cu drept de veto.
- La 14 octombrie 202, apare hotărârea de guvern privind aprobarea condițiilor de acordare a garanției de stat în favoarea Societății Blue Air Aviation. Potrivit fostului ministru al Transporturilor Cătălin Drulă, ministrul de Finanțe de la acel moment, Florin Cîțu, nu semnează HG-ul. Semnează secretarul de stat Sebastian Burduja.
- Tot Drulă explică ce garanții a acceptat statul, în 2020, de la Blue Air: „Șase aeronave vechi, care costă toate la un loc aproximativ 10 milioane de lei, și un teren în pădure, la Băneasa, care nu e construibil”.
- La 26 octombrie, Blue Air primește prima tranșă din împrumutul de la EximBank, scrie Ziarul Financiar.
PSD și UDMR torpilează Blue Air. Ciucă, ignorat de Tanczos
Însă, în 2022, deși guvernul Ciucă a transmis Legislativului că susține adoptarea OUG 139/2022, demnitari din acest Executiv au atacat, țintit, compania.
- Iulie 2022: ministerul de Finanțe recunoaște că Blue Air nu-și mai plătește datoriile, așa că ele sunt achitate de acest minister. „În aceste condiții, conform cadrului legislativ actual, Ministerul Finanțelor, în calitate de garant, a efectuat până la 30 iunie 2022 plățile în contul creditului contractat de Blue Air Aviation S.A. în sumă de 57.071.867,11 lei (reprezentând rate de capital și dobânzile aferente) și a emis înscrisuri în valoare de 41.521.869,64 lei, inclusiv obligațiile reprezentând comisionul la fondul de risc, pe care le-a transmis Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru executare (…) Sumele plătite la scadență de Ministerul Finanțelor în calitate de garant, în contul garantatului, ca urmare a lipsei disponibilităților financiare ale acestuia, urmează regimul juridic al creanțelor fiscale și se recuperează în condițiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, de către organul fiscal central competent”
- Tot în iulie, ANPC aplică o amendă record, de două milioane de euro, celor de la Blue Air, pentru anularea, pe parcursul unui an, a peste 11.000 de zboruri. Președintele ANPC, Horia Constantinescu, spune că n-a putut amenda Wizz Air și Ryan pentru că aceste companii nu au sediul în România
- Administrația pentru Fondul de Mediu, cea care a blocat conturile Blue Air, este condusă de omul PSD, Laurențiu Necolaescu, cu studii de economie la Universitatea Valahia din Târgoviște. Însă decizia sa a fost susținută de ministrul UDMR Barna Tanczos, care a refuzat cererea premierului Ciucă, de a debloca conturile companiei.
Câciu și Grindeanu trebuiau să supravegheze compania
În 2022, OUG 139/2020 a fost adoptată de Camera Deputaților, cameră decizională, fără nici un vot împotrivă, iar legea de aprobare a fost promulgată de președintele Iohannis.
DeFapt.ro a arătat că miniștrii PSD Adrian Câciu și Sorin Grindeanu sunt direct responsabili de situația de la Blue Air: potrivit OUG 139/2020, ministerele de Finanțe și al Transporturilor ar trebui să aibă reprezentanți în consiliul de administrație al companiei. Acești reprezentanți ar avea drept de veto. Însă, în prezent, nu se știe care este componența CA-ului Blue Air și dacă Finanțele și Transporturile și-au nominalizat oameni în acea structură.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.
[…] Citește și: Blue Air: guvernarea Orban a împrumutat-o, demnitari PSD și UDMR au torpilat-o, contribuabilii ar … […]
[…] Citește și: Blue Air: guvernarea Orban a împrumutat-o, demnitari PSD și UDMR au torpilat-o, contribuabilii ar … […]
[…] Citește și: Blue Air: guvernarea Orban a împrumutat-o, demnitari PSD și UDMR au torpilat-o, contribuabilii ar … […]
[…] Citește și: Blue Air: guvernarea Orban a împrumutat-o, demnitari PSD și UDMR au torpilat-o, contribuabilii ar … […]