Inflație record pentru România, Crăciun sărac. La sfârșitul anului 2024, România se află pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor. Potrivit unei analize realizate de firma de consultanță Frames, inflația record și scăderea puterii de cumpărare au transformat piața de retail într-un câmp de luptă pentru fidelizarea clienților. Comerțul românesc este dominat de oferte la suta de grame, o strategie ce reflectă dificultățile financiare ale populației.
Inflație record pentru România, Crăciun sărac
Pentru milioane de români, Crăciunul 2024 va fi marcat de promoții, cumpărături atent calculate și produse de marcă proprie.
Puterea de cumpărare rămâne redusă, iar inflația ridicată continuă să fie principala provocare economică pentru România.
Potrivit Institutului Național de Statistică, rata anuală a inflației în România a ajuns în noiembrie 2024 la 5,11%, în creștere față de octombrie. Cele mai afectate sectoare sunt:
Alimentele: +5,11% față de noiembrie 2023.
Produsele nealimentare: +5,15%.
Serviciile: +7,56%.
Această situație a dus la o creștere semnificativă a prețurilor pentru bunuri de bază, cum ar fi pâinea, uleiul și produsele congelate, accentuând presiunea asupra bugetelor gospodăriilor.
Crăciunul, la suta de grame
Pentru mulți români, Crăciunul 2024 va fi marcat de austeritate.
Costul unei mese festive pentru patru persoane depășește 1.000 de lei, ceea ce obligă consumatorii să cumpere produse în cantități mici. „
Vom avea un Crăciun la suta de grame. Oamenii vor achiziționa cu felia sau cu bucățica bunătățile de sărbători”, arată analiza Frames.
Promoțiile, salvarea retailerilor
Pentru a atrage clienți, retailerii folosesc strategii agresive de marketing, inclusiv promoții flash și aplicații de loialitate.
Promoțiile au ajuns să reprezinte peste 20% din valoarea achizițiilor FMCG, conform Consumer Panel GfK România.
În ciuda acestor eforturi, vânzările în volum continuă să scadă, ceea ce indică o contracție semnificativă a consumului.
Puterea de cumpărare, redusă
Deși salariul mediu net a crescut în octombrie 2024 la 5.268 de lei, România rămâne pe locul al doilea în UE la cel mai mic salariu mediu pe oră (puțin peste 10 euro).
Mai mult de jumătate din populație trăiește cu venituri reale de sub 3.000 de lei pe lună, iar cheltuielile cu alimentele consumă peste 25% din veniturile românilor, mult peste media europeană.
Plafonarea prețurilor și impactul asupra pieței
Măsuri precum plafonarea adaosurilor comerciale la produsele alimentare de bază au avut efecte mixte.
Deși au nivelat prețurile, acestea au redus concurența și au restrâns oferta de produse, afectând negativ retailerii și consumatorii.
Provocările anului 2025: inflația și noile scumpiri
Consultanții Frames avertizează că anul 2025 va fi plin de provocări economice.
Accizele mai mari la carburanți, creșterea salariului minim și liberalizarea pieței energiei sunt doar câțiva dintre factorii care vor amplifica inflația.
În plus, creșterile de prețuri la nivel global, în special pentru carne, zahăr și cacao, vor afecta și mai mult bugetele populației.
Un semnal de alarmă pentru economie
Datele NielsenIQ arată că, în ciuda unei creșteri de 16,2% a vânzărilor FMCG în primele nouă luni din 2024, această evoluție este datorată exclusiv scumpirilor, pe o piață în care volumul consumului scade constant.
Ai exclusivitățile Defapt.ro cu doar un click pe butonul „Urmăriți”/„Conectați-vă” în Google News (dreapta sus)
„Retailul alimentar este un indicator fidel al stării economiei. Când oamenii își reduc cumpărăturile și se concentrează pe produse ieftine, este clar că economia suferă”, afirmă și Adrian Negrescu, managerul Frames.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.