Propagandă pro-Georgescu pe Facebook și Instagram. Meta Platforms Inc., compania care deține Facebook și Instagram, se află în centrul unei controverse legate de amplificarea mesajelor politice și dezinformării în România, potrivit unui raport citat de Bloomberg. Află cum rețelele sociale au fost folosite pentru a influența alegerile prezidențiale și ce implicații are acest fenomen.
Propagandă pro-Georgescu pe Facebook și Instagram
Potrivit raportului Reset Tech și Check First, Meta a permis publicarea a peste 4.100 de reclame politice ce atacau candidata pro-UE Elena Lasconi și susțineau figuri de extremă dreapta, inclusiv Călin Georgescu.
Citește și: Surse politice: datele la care vor fi reluate alegerile prezidențiale
Campania s-a desfășurat pe 25 de pagini de Facebook conectate prin infrastructură comună, indicând un efort organizat.
Cine se află în spatele campaniei?
Nu este clar cine a coordonat această rețea, care a cheltuit până la 264.909 de euro pentru promovarea reclamelor politice.
Totuși, utilizarea infrastructurii comune și promovarea anumitor mesaje politice indică o strategie concertată de influență electorală.
Rolul TikTok și implicarea actorilor statali
Victoria șocantă a lui Călin Georgescu în primul tur al alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie, ulterior anulat, a stârnit preocupări privind implicarea platformelor de social media.
Deși atenția autorităților române s-a concentrat pe TikTok, raportul indică faptul că și Facebook și Instagram au jucat un rol semnificativ în răspândirea mesajelor polarizante.
Reclamele și tactica de dezinformare
Reclamele controversate îl prezentau pe Georgescu drept un „președinte patriot” și oponent al establishmentului politic, în timp ce Lasconi era caracterizată ca o „marionetă pentru Occident”.
Klaus Iohannis a fost descris ca un „dictator” pentru susținerea Elenei Lasconi, iar George Simion, liderul AUR, era promovat drept un alt susținător al valorilor naționaliste.
Conexiuni și tehnici folosite
Campania a folosit pagini de Facebook și site-uri care mimau portaluri de știri, dar care erau conectate prin adrese IP comune, design identic și infrastructură tehnică centralizată.
Cercetătorii au descoperit aceste detalii prin Ad Library, o platformă Meta ce oferă transparență privind agenții de publicitate.
Decizii fără precedent: anularea alegerilor
În urma acuzațiilor de interferență rusă, instanța supremă din România a anulat pe 6 decembrie primul tur al alegerilor prezidențiale.
Documentele declasificate sugerează că țara a fost ținta unor „atacuri hibride rusești agresive”, deși Moscova a negat orice implicare.
Răspunsul Meta
Meta a refuzat să comenteze raportul, însă Nick Clegg, președintele pentru afaceri globale, a declarat că nu există dovezi de incidente majore pe platformele lor în România.
Totuși, raportul indică că Facebook și Instagram au contribuit la amplificarea dezinformării, alături de TikTok.
Rețele sociale: vector pentru manipulare politică
Popularitatea rețelelor sociale pentru publicitatea politică și dezinformare se datorează posibilității de a targeta precis audiențele.
Deși platformele au implementat măsuri împotriva interferenței electorale, cazurile din România arată că există încă vulnerabilități.
Meta a eliminat în acest an aproximativ 20 de operațiuni de influență sub acoperire la nivel global, majoritatea având legături cu Rusia.
Site-ul informat.ro (Ștefureac & Dragic), pus pe listă, apoi scos
Raportul citat (disponibil integral aici) a menționat, inițial, și site-ul informat.ro ca fiind pe lista celor afiliate propagandei AUR/Călin Georgescu.
Totuși, la câteva ore de la publicarea documentului, autorii raportului au extras informat.ro de pe lista site-urilor periculoase.
„Site-ul informat.ro a fost inclus în mod eronat în raportul nostru inițial ca făcând parte din rețea. În urma unei investigații amănunțite și a comunicării cu echipa lor editorială, putem confirma că site-ul este complet legitim. Ne cerem scuze pentru orice confuzie cauzată.”, au scris autorii studiului într-un update.
Informat.ro este controlat de Strategic Media Team SRL, companie deținută de Remus Ștefureac (20%) și Fundația Dragic (80%).
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.