Aglomerație, mizerie, nepăsare: problemele aeroportului „Henri Coandă” nu sunt noi. Dar ministrul Grindeanu sfidează și Curtea de Conturi.
Care, în 2022, a tras mai multe semnale de alarmă asupra problemelor aeroportului: prea mic, prea mulți pasageri, zero investiții.
În 2023, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, declara că nu vede necesară construirea unui nou terminal.
În 2024, problemele s-au acutizat.
Avertismentele Curții de Conturi
În 2022, Curtea de Conturi avertiza: traficul aerian pe aeroportul „Henri Coandă” a crescut peste limitele de spațiu.
„Creșterea exponențială a traficului de pasageri, dar și contrângerile de arhitectură ale Aeroportului Internațional Henri Coandă București (…) au dus la aglomerări în zonele de terminal ale aeroportului (…), precum și la creșterea timpilor de aşteptare pentru efectuarea formalităților de control, reflectând astfel discrepanța între capacitatea aeroportuară de procesare a pasagerilor și cererea de trafic”, se arată în raportul „Auditul performanței aeroportuare”.
În lungul șir de probleme enunțate: infrastructura – la pămînt, investițiile – zero, indicele de satisfacție a clienților – din ce în ce mai scăzut.
Dar banii curg de la pasagerii abuzați
Cu toate acestea, raportul nota „rezultatele pozitive” ale activității financiare a CNAB (Compania Națională Aeroporturi București), ca urmare a creșterii semnificative a traficului aerian pe aeroportul Henri Coandă și a creșterii veniturilor din tarifele practicate de aeroport pentru serviciile prestate.
În primele cinci luni ale anului 2022, aeroportul „Henri Coandă” din Otopeni a fost tranzitat de 4,1 milioane de pasageri, un număr de trei ori mai mare faţă de 2021.
George Dorobanţu, director general al CNAB, recunoștea la vremea respectivă: „Există un deficit de personal de 30-40%”.
Pe timp de vară, creșterea traficului și lipsa personalului s-au făcut simțite: aeroportul a fost supra-aglomerat.
Pe 29 mai, într-o singură oră, au aterizat 14 avioane, ceea ce a dus la o depășire a capacității de primire a pasagerilor.
În iunie, presa relata despre haosul generalizat din aeroport.
Astfel, pasagerii cu zboruri întârziate sau amânate nu au beneficiat nici măcar de prevederile legale: n-au primit din partea aeroportului nici apă, nici mâncare și nici cazare la hotel. A trebuit să doarmă pe jos, în zona terminalelor.
În iulie, o imagine a devenit virală: benzile de bagaje au cedat, iar angajați ai aeroportului au fost puși să pedaleze pe ele pentru a le pune în mișcare.
Grindeanu sfidează și Curtea de Conturi
În 2023, traficul de pasageri pe aeroportul „Henri Coandă” a crescut cu 16% față de anul anterior.
Totuși, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu afirma că realizarea unui nou terminal de pasageri, modern și care să preia actualul flux de trafic, „nu se justifică”.
Pe 3 aprilie 2023, un haos de nedescris la Sosiri: opt avioane aterizaseră în același timp și peste o mie de persoane au fost blocate în zona terminalului.
Pe 6 iulie, pasagerii unei curse venite din Olanda au fost nevoiți să rămână în avion mai bine de o oră pentru că nu a existat un mijloc de transport care să-i preia.
Pe 13 iulie, o pană de curent a blocat timp de mai multe ore calculatoarele Poliției de Frontieră.
CNAB a recomandat atunci pasagerilor să vină la aeroport mai devreme decât de obicei pentru a gestiona accesul prin metode „clasice”.
În 2023, aeroportul Otopeni a beneficiat totuși de o investiție: 3,2 milioane de euro pentru modernizarea echipamentelor de procesare a bagajelor de cală pe fluxul de sosiri.
În prezent, Otopeniul se dezintegrează
Luna aceasta (iulie a.c.), sute de pasageri au așteptat ore în șir la terminalul Sosiri, ca să-și poată recupereze bagajele.
Incidentul a venit după o suită de alte probleme.
La data de 26 iunie, CNAB a anunțat că instalația de aer condiționat din aeroport nu mai funcționează.
La câteva zile după, pe 29 iunie a.c., ANPC a amendat Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” din cauza defecțiunilor la sistemul de ventilație.
Suma amenzii: 10.000 de lei.
Însă, după instalația de climatizare, s-a stricat și banda de bagaje pentru cală.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.
[…] Citește și: Grindeanu sfidează pe toată lumea când vine vorba de Otopeni: ignoră inclusiv Curtea de Conturi,… […]