RetuRO, 150 milioane lunar – sume nereturnate. Sistemul de garanție-returnare al RetuRO lasă lunar milioane de români fără sume colosale.
RetuRO SGR rămâne cu 60% din sumele încasate
RetuRO SGR este compania care administrează noul sistem de garanție-returnare al ambalajelor pentru băuturi.
Activitatea companiei este reglementată de Hotărârea de Guvern 1.074 din 2021.
Potrivit acesteia, fiecare ambalaj de băuturi este taxat cu 50 de bani, sumă pe care fiecare cumpărător o plătește când cumpără apă, bere, suc etc.
HG citată arată și cum funcționează sistemul: pe scurt, în final, RetuRO rămâne cu 60% din sumele colectate pe garanție, care nu se mai întorc la cumpărători.
Producătorul trimite toți banii la RetuRO
Astfel, potrivit HG citate, încă de la momentul punerii pe piață al produselor la PET, doză de metal sau sticlă, producătorii transferă și garanția aferentă direct către RetuRO.
„Producătorii sunt obligați să plătească administratorului SGR lunar, prin transfer bancar, valoarea garanției aferente produselor în ambalaje SGR introduse pe piața națională”, conform art. 4, (1), f din HG 1.074/2021.
Cu alte cuvinte, dacă un producător de apă introduce pe piață, într-o lună, 100 (o sută – număr folosit pentru exemplificare și pentru ușurința calculului) de PET-uri cu apă, va și transfera către RetuRO 50 de lei (adică 100 de PET-uri înmulțit cu garanția de 50 de bani pe PET).
Producătorul își recuperează toți banii de la comercianți
Aceeași HG, însă, arată că producătorul de apă, în exemplul nostru, își recuperează banii de la comercianții care pun apa în vânzare către populație.
„Comercianții sunt obligați să plătească valoarea garanției operatorilor economici de la care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR”, conform art. 6, (1), c din HG 1.074/2021.
Cu alte cuvinte, comercianții care iau apa de la producător îi trimit acestuia în cont 50 de lei pentru produsele puse în vânzare.
În acest moment, producătorul și-a recuperat banii de garanție trimiși RetuRO.
Consumatorii acoperă pierdea comercianților
Mai departe, comercianții vând apa către consumatorii finali.
Consumatorii finali preiau acum sarcina garanției, plătind câte 50 de bani pe fiecare PET cu apă.
Astfel, comerciantul își recuperează garanția, în primă fază, de la cumpărători.
Doar că o parte din cumpărători aleg să recupereze garanția ducând PET-urile la punctele de colectare.
De acolo, obțin, vouchere (cel mai adesea) sau bani cash (mult mai rar).
Voucherele pot fi folosite în magazinele de unde s-a cumpărat apa, deci comercianții au iarăși pierderi, adică le returnează clienților banii pe garanție.
Clienții își recuperează 40%, RetuRO acoperă suma
Rămân comercianții cu pierderea?
Nu.
Potrivit HG 1.074/2021, banii pe voucherele folosite de clienți an magazine sunt recuperați de la RetuRO.
„Administratorul SGR are următoarele obligații: (…) să ramburseze comercianților, prin transfer bancar, valoarea integrală a garanțiilor returnate consumatorilor sau utilizatorilor finali”, conform art. 23, (9), k din HG 1.074/2021.
Potrivit statisticilor RetuRO SGR, cam 40% din ambalaje se colectează.
Așadar, comerciantul care a vândut 100 de PET-uri de apă a încasat 50 de lei pe garanția PET-urilor.
Apoi a „pierdut” 40% (adică 20 de lei) când consumatorii finali s-au întors cu vouchere, după predarea PET-urilor.
Dar, cum arată citatul anterior, recuperează acești bani de la RetuRO SGR.
60% din consumatori nu duc ambalajele la colectare
În final, singurii care rămân păgubiți sunt consumatorii finali, cei care plătesc la casă.
Statisticile RetuRO SGR arată că, acum, 60% din acești consumatori finali, dintr-un motiv sau altul, nu predau ambalajele și nu colectează vouchere.
Așadar, 60% din consumatorii finali nu-și recuperează banii.
La nivelul lunii mai, acești 60% din consumatorii finali au pierdut 150 de milioane de lei, adică 30 de milioane de euro.
Într-o singură lună.
RetuRO, 150 milioane lunar – sume nereturnate
De unde știm: în luna mai a.c., producătorii au pus pe piață 549 de milioane de ambalaje, din care au fost predate spre reciclare doar 247 de milioane de ambalaje.
Diferența de ambalaje nepredate: 302 milioane.
Cum garanția fiecărui ambalaj, plătită la casă, a fost de 50 de bani, reiese că pe cele 302 milioane de ambalaje s-a plătit o garanție de 151 milioane de lei.
Unde se duc acești bani?
Nu la producător, care-i trimite la RetuRO SGR, dar și-i recuperează integral de la comercianți.
Nici la comercianți, care-i trimite la producători, dar și-i recuperează de la RetuRO SGR (40%) și restul de 60% i-au încasat fără să fie nevoiți să-i returneze prin vouchere.
Practic, suma de peste 150 de milioane de lei lunar rămâne la RetuRO SGR.
Care a încasat garanția pe 100 de PET-uri de apă de la producător, integral, dar a dat mai departe doar 40% comercianților.
Punctul de vedere al RetuRO SGR
RetuRO SGR a trimis un „punct de vedere” la acest articol, pe care-l publicăm integral mai jos:
„Contravaloarea garanției pentru produsele în ambalaje SGR achiziționate de către clienți și nereturnate de către aceștia la punctele de colectare va constitui un venit pentru RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare. Totodată, precizăm faptul că RetuRO funcționează în baza principiului not-for-profit, însemnând că acționarii și-au asumat prin actul constitutiv al companiei ca orice venituri realizate să fie reinvestite exclusiv pentru susţinerea funcţionării şi creşterea eficienţei Sistemului de Garanţie-Returnare.
Cadrul legal care stabilește implementarea în România a Sistemului de Garanție-Returnare, respectiv HG 1074/2021 (republicată), stabilește totodată țintele anuale de colectare pe care RetuRO, în calitate de administrator al sistemului, trebuie să le atingă. În cazul neîndeplinirii obiectivelor de returnare în legătură cu ambalajele SGR, administratorul SGR are obligația să declare şi să achite contribuțiile conform legii pentru diferenţa dintre cantităţile de ambalaje SGR corespunzătoare obiectivelor minime anuale de returnare şi cantităţile de ambalaje validate în cadrul Sistemului de Garanție-Returnare. Așadar, atingerea țintelor minime stabilite prin cadrul de reglementare reprezintă un obiectiv major pentru RetuRO, care, astfel, își propune și depune eforturi susținute pentru a recupera o cantitate cât mai mare din ambalajele SGR puse pe piață de către producători. În acest sens, RetuRO a derulat încă dinaintea introducerii sistemului și continuă să deruleze ample campanii de informare și educare a consumatorilor pentru a-i ghida și încuraja să returneze ambalajele SGR pentru produsele pe care le achiziționează.
Mai mult, ambalajele SGR colectate și procesate în centrele RetuRO sunt valorificate prin vânzarea către operatorii de reciclare, reprezentând sursă de venit pentru companie. Aceste materiale reprezintă resurse valoroase, fiind materii prime secundare de înaltă calitate pentru unitățile de reciclare, aspect important pentru procesul de producție al reciclatorilor, dar și din punct de vedere al oportunității de valorificare, RetuRO având astfel un obiectiv firesc de a direcționa către unitățile de reciclare o cantitate cât mai mare de materiale procesate în centrele sale. Și aceste venituri realizate sunt reinvestite exclusiv pentru susţinerea funcţionării şi creşterea eficienţei Sistemului de Garanţie-Returnare, conform principiului not-for-profit care stă la baza actului constitutiv al companiei.”.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.
Urmatorul pas este sa starpim boschetareala, unii cetateni le recupereaza din gunoi pe cele aruncate si mai fac uneori si mizerie in jur. Acest lucru este totodata in detrimentul RetuRO, fiindca acele recipiente nu mai pot fi declarate pierdute, respectiv marcate ca si profit.
Următorul pas ar fi sa te stârpim pe tine și toată clica voastră de ,, băieți deștepți”
care nu știu decât să fure și să își bată joc de ,, proști”.. altfel nu vom avea o țară normală
Afacere din nimic daca nu era porcaria cu ReturRo nu se Mai imbogatea nimeni defapt scopul a fost sa oblige consumatorul final la un effort in plus de a returns sticks/doza
/petul. Ca acele containers de sortare nu au fost de ajuns 😂
Bine ca macar reinventam ce functiona pana la lovilutie!Deocamdata functioneaza cu sincope automatele de colectare de la malluri.Restul comerciantilor se fac ca ploua,dar retin garantia.Pe cand o campanie a organismelor abilitate ca si restul comerciantilor sa se conformeze?
[…] Citește și: Suma uriașă pe care RetuRO nu o mai returnează consumatorilor pe ambalaje: 150 de milioane de lei… […]
150 mil + ,aluminiu, plastic, stela…. gratis, profitabila afacere. Noi stam la coada pt garanție🫣🤔
150 mil + ,aluminiu, plastic, sticla….gratis, profitabila afacere. Noi stam la coada pt garanție🫣🤔
Cum ii stârpim pe hoții ăștia ordinari, FMM ! ! !
[…] Citește și: Suma uriașă pe care RetuRO nu o mai returnează consumatorilor pe ambalaje: 150 de milioane de lei… […]
[…] Citește și: Suma uriașă pe care RetuRO nu o mai returnează consumatorilor pe ambalaje: 150 de milioane de lei… […]
Da este o afacere pana la urma urmei, nici una din verigi nu e o societate de binefacere. E opțiunea utilizatorului final dacă recuperează sau nu. Important e ca s-a redus drastic volumul de deșeuri. Ne întoarcem la vremurile când primeam 60 bani pe un borcan sau kilogram de hârtie. Era mai curata lumea atunci.
[…] Citește și: Suma uriașă pe care RetuRO nu o mai returnează consumatorilor pe ambalaje: 150 de milioane de lei… […]
[…] Citește și: Suma uriașă pe care RetuRO nu o mai returnează consumatorilor pe ambalaje: 150 de milioane de lei… […]
[…] Citește și: Suma uriașă pe care RetuRO nu o mai returnează consumatorilor pe ambalaje: 150 de milioane de lei… […]
la puscarie cu Fechet si Webb!!!