/

COTAR anunță noi proteste ale transportatorilor în ianuarie, dar precizează că nu a organizat acțiunile din aceste zile

Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie
Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie (sursa: Inquam Photos/Octav Ganea)

Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie. Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat organizarea unor proteste în luna ianuarie, dacă nu se vor finaliza discuţiile cu autorităţile în legătură cu problemele din transport şi din piaţa de asigurări, dar nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile şi nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul, precizează organizaţia duminică, printr-un comunicat.

Noi proteste ale transportatorilor în ianuarie

„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) salută orice protest democratic, fără implicarea factorului politic şi fără anarhie! Soluţia este continuarea dialogului cu autorităţile. Scopul nostru este să obţinem modificări legislative în favoarea românilor şi a economiei României, nu să dăm jos guverne sau să punem guverne.

Citește și: Averea uriașă a unei foste judecătoare de la Inspecția Judiciară. Ea avea vilă în Mogoșoaia, dar primea bani pentru: detașare, delegare, transport locul de muncă și „alocații locuințe”

COTAR a anunţat organizarea unor proteste în luna ianuarie, dar nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile şi nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul. Din punctul nostru de vedere, aceste proteste, chiar spontane fiind, nu trebuie să degenereze şi nu trebuie să se transforme în anarhie. Noi toţi, transportatori, agricultori şi alte categorii din industrie trebuie să ne punem la masa discuţiilor, pentru negocieri”, arată sursa citată.

În context, organizaţia subliniază că 70% dintre revendicările celor care protestează în aceste zile pot fi rezolvate într-un termen rezonabil, sunt pertinente, iar unele chiar foarte urgente şi necesare.

Prețul corect al RCA

COTAR arată că unele soluţii au fost prezentate de reprezentanţii săi încă de la finalul anului trecut iar rezolvarea stă în mâna autorităţilor din România.

„În legătură cu plafonarea preţului RCA la un tarif de 4.500 de lei pentru clasa de bonus B0 – considerăm că iniţiativa, în această formă, nu poate fi implementată, din două motive: acel tarif este nesustenabil, dacă mai vrem ca acea poliţă RCA să poată despăgubi daunele produse din accidente. City Insurance a vândut poliţe RCA la acel nivel de preţ şi a dat faliment, producând pagube uriaşe pe această piaţă.

De asemenea, plafonarea pe termen lung a unui preţ contravine legislaţiei europene, iar o astfel de măsură nu poate fi menţinută nici măcar pe termen mediu. Se poate face, însă, altceva: se poate lua ca reper tariful RCA de referinţă, care este unul sustenabil, astfel încât orice tarif RCA care depăşeşte acel nivel să fie redistribuit de către BAAR spre una dintre companiile de asigurări care să fie obligată să îl accepte, la tariful de referinţă publicat pe site-ul ASF.

Ai exclusivitățile Defapt.ro cu doar un click pe butonul „Urmăriți”/„Conectați-vă” în Google News (dreapta sus)

În cazul transportatorilor, tariful de referinţă publicat în luna decembrie 2023, valabil timp de 6 luni, este de 8.609 lei. Tariful nu a fost calculat nici de COTAR, nici de ASF şi nici de vreo firmă de asigurări. Este un tarif calculat de o firmă de consultanţă din „Big 4″, tarif RCA complet sustenabil şi despre care nu se poate bănui că va conduce la falimentarea unui nou jucător din piaţa RCA, dar va fi aproape la jumătate din preţurile reale de vânzare ale RCA-ului de astăzi pentru transportatori”, se arată în comunicat.

Suspendarea poliței RCA, ca în Germania

În legătură cu propunerile de suspendare a poliţei RCA, confederaţia transportatorilor consideră că propunerea este 100% realizabilă, pe modelul din Germania sau Italia: cu un simplu e-mail şi o declaraţie pe proprie răspundere care se transmite cu câteva zile înaintea suspendării poliţei RCA către compania de asigurări care a emis respectiva poliţă RCA şi către Poliţie şi, eventual, s-ar putea transmite şi către BAAR.

„ASF poate emite o astfel de normă în cel mult 3 săptămâni. Măsura poate fi realizabilă în forma propusă de noi, în termen scurt. Nu excludem existenţa altor variante ce ar putea fi mai bune”, se mai precizează în document.

Măsurile cu privire la scurtarea timpilor de trecere a frontierei, prin optimizarea controlului, pot fi implementate în termen de aproximativ trei luni, COTAR precizând, totodată, că se referă inclusiv la măsuri logistice care trebuie autorizate, cum ar fi mutatea cântarelor în diverse puncte de frontieră sau lărgirea în vama a spaţiului de control.

Se cere o subvenţie pe litrul de combustibil

Pe de altă parte, organizaţia nu crede că alocaţia neimpozabilă la nivelul de 230 lei/zi poate fi susţinută integral, ţinând cont de modul în care a fost construit bugetul de stat pentru anul 2024, însă ar putea fi realizată începând de anul acesta, cel mai probabil nu la o astfel de valoare.

„Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi. Din păcate, toate cele 5 măsuri propuse de către cei care au mers în aceste zile la negocierile de la Guvern sunt imposibil de implementat, atât timp cât România este membră UE şi are obligaţia respectării regulamentelor şi legislaţiei europene. Această revendicare nu poate fi implementată, neexistând un cadru juridic european care să permită adoptarea unor astfel de măsuri.

Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil (motorina profesională) este, fără îndoială, o măsură foarte utilă şi necesară în transportul rutier. Considerăm că poate fi implementată într-un termen rezonabil o subvenţie pe litrul de combustibil, dar nu trebuie să uităm că azi avem cea mai mică acciză la carburant, la nivel european”, se mai menţionează în comunicatul COTAR.

COTAR nu vrea ca protestele să degenereze

Cât priveşte aplicarea Ro-eTransport doar la mărfurile cu risc fiscal ridicat, transportatorii membri ai confederaţiei cred că propunerea poate fi implementată doar în măsura în care cadrul juridic european permite aceste excepţii.

De asemenea, COTAR susţine aplicarea unui tratament nediscriminator în relaţia cu orice operator economic, indiferent de naţionalitatea acestui operator iar dacă un transportator circulă în suprasarcină sau nu respectă timpii de condus trebuie să se supună consecinţelor legale.

„Vin mai ales cu un îndemn la vigilenţă, în astfel de momente. Să nu uităm ce se poate întâmpla atunci când economia unui stat ajunge în colaps. Toate măsurile pe care le negociem trebuie să fie sustenabile şi să nu ducă ţara în haos. S-au mai bucurat şi alte popoare de ieşirea în stradă a unor grupuri mari de protestatari, dar au constatat apoi că nu era spre binele lor, iar unii nu şi-au revenit nici astăzi din aceste situaţii de criză care au fost create cu mulţi ani în urmă.

Interesul nostru nu este să ne distrugem economia şi să ajungem la imposibilitatea de a ne mai achita datoria externă, pentru că după ce se ajunge în situaţia asta, statul eşuat este preluat, fiind considerat neguvernabil, iar cineva ne poate cumpăra datoria externă, cu garanţii pe toate activele statului – ceea ce s-a mai întâmplat şi în cazul altor ţări.

La aşa ceva duce haosul, dacă protestele degenerează, nicidecum la ceea ce cred unii protestatari care scandează în aceste zile lozinci din decembrie 1989. Suntem un stat democratic şi trebuie să ne apărăm interesele, înţelegând cum funcţionează economia unui stat. Tocmai de aceea, noi analizăm situaţia şi propunem soluţii”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.

COTAR reprezintă peste 100.000 de membri din transporturi de persoane, urbane, suburbane, judeţean, interjudeţean, transportul de marfă, taximetrie, şcoli de şoferi, unităţi reparatoare auto, brokeri de asigurări şi activităţile conexe ale acestora, fiind confederaţie reprezentativă pe sectoarele pe care le reprezintă. 

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

11:53Noua „umbră” a lui Firea, după Ligia Enache: nevasta unui ex-ofițer SRI, cu o avere impresionantă, muncitoare la Turbomecanica, cu facultate absolvită la 33 de ani
11:27Primarul de Iași încearcă fix înainte de alegerile locale să amâne cât mai mult judecarea unui dosar penal în care este inculpat
11:11Zeci de mii de arme cu bile de cauciuc și gaze, cu potențial letal, sunt deținute legal în România
22:34INTERCEPTĂRI Judecătoarea drogată de la Suceava lua cocaină sintetică diluată: „Odată am consumat și nefăcută cumva că nu au avut timp s-o prepare… și… mi-o rupt nasu’… (…) rană”
21:30Concurență pentru Wizz Air: zboruri interne de 25 de euro și externe de 57 de euro. De pe ce aeroporturi zboară avioanele AnimaWings
18:19România, anul 2024: Jumătate dintre funcţionarii publici din România nu ştiu ce servicii online oferă instituţia în care lucrează (studiu)
17:05Ridicol: candidatul PSD la primăria unei comune cu 88 de locuitori cu drept de vot a reușit să strângă 100 de semnături de susținere, cum cere legea
16:06Trafic de influență în subordinea lui Florentin Pandele, în Primăria Voluntari, prin intermediul clanurilor, suspectează procurorii. Doi suspecți, arestați
12:50Imaginea dezastrului PNRR: ministerul lui Câciu trebuia să cheltuie, în primul trimestru, 81 de milioane de lei din fonduri nerambursabile. A absorbit zero
12:05Dacă va fi din nou primar, Firea vrea să-și facă metrou până acasă, deși ea circulă cu mașina. O va ajuta colegul Daniel Băluță
11:23VIDEO Momentul șocant al împușcării premierului slovac Fico: acesta este proiectat pe spate de la forța împușcăturilor, în timp ce garda sa este concentrată pe atacator
10:49VIDEO Piedone anunță pe cine ar dori viceprimar, dacă va fi ales edil-șef al Capitalei: „Avem un interes în dezvoltarea Bucureștiului”. Rareș Bogdan: „Are dreptate!”
10:46ANALIZĂ De ce, pentru România, poate fi o strategie bună să transfere un sistem Patriot în Ucraina: țara noastră are patru sisteme, Polonia – doar două. Pozițiile țărilor UE care au Patriot
09:49Catastrofalul spital modular COVID de la Iași a fost achiziționat legal, spune o instanță. În practică, însă, a funcționat doar câteva luni
08:24Falimentul City Insurance a lovit grav și afaceri, nu doar șoferi. O firmă poate pierde milioane de lei din cauza unei polițe neîncheiate