/

ANALIZĂ „Metroul din Gaza”, rețeaua de tuneluri de sute de kilometri construită de Hamas, cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene

Cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene Foto: Facebook IDF

„Metroul din Gaza”, cum este denumită rețeaua de tuneluri de sute de kilometri construită de Hamas sub acest teritoriu, este cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene, potrivit unor analiști militari. Gruparea teroristă susține că rețeaua are 500 de kilometri, dar, chiar dacă aceasta este o exagerare, ea va constitui o problemă pentru armata israeliană, Israeli Defence Forces (IDF).

Tunel distrus de armata israeliana Foto: Rand Corporation

Anul trecut, armata israeliană a descoperit un tunel aflat la 70 de metri adâncime, adică la fel de bine îngropat ca și tunelul de sub Canalul Mânecii.

Citește și: Pensia astronomică de care beneficiază cel mai bine răsplătit pensionar special din România: de aproape patru ori salariul net al șefului statului. Este un fost magistrat

Foto: Twitter

Cea mai mare problemă a unei ofensive israeliene

„Operațiunea Protective Edge (N.Red: operațiune desfășurată în 2014) a dezvăluit o dimensiune a spațiului de luptă care a surprins Israelul: operațiunile subterane. Tunelurile și alte structuri subterane reprezintă o altă modalitate prin care un adversar poate neutraliza informațiile și superioritatea aeriană. Contracararea tunelurilor necesită forțe terestre. Armata trebuie să înțeleagă implicațiile operațiunilor subterane în toate domeniile doctrinei, organizării, instruirii, materialului, conducerii și educației, personalului și instalațiilor”, avertiza un studiu al corporației RAND.

Hartă: IDF, 2021

„Chiar și armatele avansate se confruntă cu provocări semnificative în detectarea tunelurilor și în lupta în spații subterane. IDF a fost surprinsă de amenințarea tunelurilor din Gaza”, mai arăta acest studiu.

„Hamas a început serios construcția tunelurilor în 2001, deși primele tuneluri au fost săpate în zonă cu 20 de ani mai devreme. În 2014, Hamas a angajat 900 de persoane cu normă întreagă pentru a săpa tunelurile, potrivit unei cercetări efectuate de RAND Corporation, un think-tank.

IDF a lansat o campanie de distrugere a tunelurilor în 2014, în cadrul Operațiunii Protective Edge, distrugând 32 de tuneluri, dintre care 14 legate direct de teritoriul israelian. Însă localizarea tunelurilor s-a dovedit dificilă, iar distrugerea lor a fost la fel de dificilă (…)

Pentru a împiedica Hamas să folosească tunelurile pentru a transfera arme, grenade și rachete în jurul orașului, IDF va trebui să localizeze intrarea și ieșirea fiecărui tunel, eventual folosind roboți controlați de la distanță pentru a cartografia infrastructura subterană, minată, în loc să riște viețile soldaților ordonându-le să cerceteze tunelurile. «Poți trece de zonele cu capcane, dar trebuie să fii foarte metodic», a declarat Jack Watling (N.red: Cercetător la un think tank britanic specializat în chestiuni de apărare)”, scrie The Times.

Contrabandiștii beduini, deschizători de drum

„Primele tuneluri din zonă, pentru contrabandă, au fost construite de clanurile de beduini de pe ambele părți ale graniței dintre Egipt și Gaza după 1981, când Israelul și Egiptul au demarcat granița. Primul atac din tuneluri, din această fâșie, a avut loc în 1989. Dar în 2001, Hamas, gruparea militantă care avea să preia ulterior controlul asupra teritoriului după retragerea Israelului în 2005, a început construcția unei rețele subterane remarcabile”, arată The Economist.

Hartă: Twitter

„Comandanții se puteau ascunde în ele și le puteau folosi pentru a comunica fără să se bazeze pe rețeaua telefonică din Gaza, ascultată de Israel. Acestea ofereau locuri de depozitare pentru arme și muniții. Hamas le putea folosi pentru ambuscade în timpul războaielor terestre israeliene din Gaza.

Și au permis raiduri transfrontaliere în Israel pentru atacuri și răpiri – cum ar fi răpirea caporalului Gilad Shalit în 2006, un raid care a ajutat ulterior Hamas să obțină eliberarea a peste 1.000 de prizonieri palestinieni”, mai relatează săptămânalul britanic.

Practic, Hamas mută războiul de la suprafață, unde armata israeliană deține o superioritate clară, în subteran.

Ce variante are armata israeliana

Armata israeliană folosește „geofoane” – dispozitive pentru investigații seismice – radare de penetrare a solului, care transformă vibrațiile solului în voltaj, și detectarea ecourilor de la exploziile controlate, o tehnică perfecționată în industria petrolieră. Multe tuneluri au fost descoperite datorită unor surse umane de informații – surse din interiorul Gaza – sau a unor patrule de infanterie care au găsit întâmplător intrările. De asemenea, unitățile israeliene de informații studiază situațiile în care semnalele telefonice palestiniene dispăreau brusc.

Însă întunericul total face ca dispozitivele de vedere pe timp de noapte să fie aproape inutile în aceste tuneluri, deoarece astfel de dispozitive se bazează pe amplificarea luminii ambientale slabe care este prezentă deasupra solului chiar și pe timp de noapte. Perturbarea apelor subterane riscă să elibereze gaze toxice în aer. Aerul este mai rece decât la suprafață cu până la zece grade Celsius.

Armata israeliană are o unitate specializată în curățarea tunelurilor, „Nevăstuica”, și folosește roboți, dar aceștia se pot defecta și rămân blocați. Analiștii militari apreciază că o operațiune de curățare a tunelurilor Hamas de sub Gaza ar putea dura ani.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

13:55Potop de vouchere peste angajații excelent plătiți ai companiei de stat care nu a construit nici un kilometru de autostradă
12:59FOTO Coloana premierului Ciolacu, blocată în trafic la Podu Iloaiei, unde ambuteiajele se formează permanent, iar CNAIR tergiversează aplicarea soluției, care există
12:32Piedone, atacuri în serie la „Firea Pandele”: „A făcut 20 de companii, a cheltuit banii, a îndatorat Bucureștiul și a plecat!”. El cere să se voteze împotriva „lenei și incompetenței”
11:40DNA nu a început urmărirea penală față de Nicușor Dan, cum fals a afirmat candidatul AUR la Primăria București
09:41De ce și-a ucis un polițist mama: „Bea și mă bătea când eram mic”. Culmea, a cerut o pedeapsă mai mică pentru că era om al legii
09:27Un ONG a vrut să finanțeze cu peste 200.000 de euro construcția unei pasarele pietonale. Primăria a avut nevoie de doi ani și jumătate pentru a emite autorizație. A fost prea târziu: costul se dublase
21:14Pentru judecătoarea Stoicescu, cei care cer abrogarea pensiilor speciale vor „câte un BMW, ca să ajungă la toţi, examene luate de toate loazele şi să se vindece mătuşa de bătături”
17:29După ce a decis să facă metrou până la ea acasă, în Voluntari, Firea promite și un aeroport nou. Proiect comun cu primarul Băluță, deși edilii nu au nici o competență
15:07Clipe de coșmar pentru Grapini: a fost urmărită și amenințată de un bărbat, care apoi s-a cazat la același hotel cu ea și i-a trimis un „filmuleț”
14:37Haos la spitalul CF din Iași: pesedista pe care Grindeanu o ține în funcția de manager a concediat directorul economic în timp ce era în India și nu s-au plătit salariile la timp
13:16EXCLUSIV Rezervistul „Doi și-un sfert” care a vândut chinezării antiglonț Jandarmeriei a vrut să livreze în Ucraina și Iran arme din China produse și de o fabrică aflată pe lista de sancțiuni a SUA
12:45România, a patra lună la rând ţara cu cea mai ridicată inflaţie din UE
12:31Economistul-șef al BNR avertizează: „La anul va veni nota de plată”. România are cel mai mare deficit de cont curent și a patra mare inflație, comparativ cu statele OECD
11:53Noua „umbră” a lui Firea, după Ligia Enache: nevasta unui ex-ofițer SRI, cu o avere impresionantă, muncitoare la Turbomecanica, cu facultate absolvită la 33 de ani
11:27Primarul de Iași încearcă fix înainte de alegerile locale să amâne cât mai mult judecarea unui dosar penal în care este inculpat