/

Protestul contra prețului carburanților mai degrabă ar trebui îndreptat împotriva dl. Ciolacu și a altora care cheltuie bani publici în mod arbitrar

În iunie 2008, cotația la țiței era de 140,53 US$/baril iar benzina în România costa aproximativ 3,9 lei/litru (benzina 95, ca medie). În aprilie 2011, barilul ajunsese la 113,8 US$ iar în benzinării litrul de benzină 95 costa între 5,2 și 5,6 lei. Au fost fluctuații ca urmare a accizei și supraaccizei, dacă ne aducem aminte, separat de inflație, cheltuielile de extracție, rafinare, transport.

Din 2011 până în iunie 2022, prețul la benzina standard s-a majorat cu aproximativ 63,4% iar creșterile au fost de 51,7% din iulie 2021 până în iulie 2022.

Urmare a acestor creșteri de prețuri, observ că a început revolta impotriva benzinăriilor. Are vreun temei aceasta revoltă?

Să vedem.

1. Taxele au o pondere de aproximativ 41,3% din prețul litrului de benzină 95. La 8,50 lei/litru de benzină standard, asta înseamnă 3,51 lei pe care statul îi încasează. Statul nu se va dispensa de această sumă, întrucât, mizând pe o cerere inelastică, cu siguranță va încasa suficienți bani pe care să-i cheltuie pe cadouri sociale: 700 de lei ajutor la pensionari cu venit până în 2.000 lei, vouchere. La aceste rente se adaugă o cheltuială de 9,5 miliarde de lei/lună pentru plata salariilor bugetarilor.

2. Cheltuieli de exploatare: zăcămintele de țiței din țara noastra sunt cam sărăcite. Ca urmare, în timp, cheltuielile de exploatare la extracție cresc în funcție de adâncime. Sigur, nu am date că acestea cresc în fiecare an și care este dimensiunea lor valorică. Dar acestea cresc.

În rafinare sunt alte cheltuieli.

3. Mare parte din țiței se importă. Prețul țițeiului achiziționat nu este același precum cotațiile de la Londra (țiței Brent) sau bursele nord-americane (țiței WTI), dar aceste cotații sunt un sistem de referință în negociere (la condiția FOB sau CIF, nu contează). Uneori se cumpără mai ieftin decât cotația spot sau forward, alteori, mai scump. La prețul de achiziăie se adauga costurile de transport și de asigurare a mărfii.

De când a început războiul din Ucraina, asigurările au crescut substanțial. Oricum, costul total de shipping a crescut rapid din 2021. Or, toate acestea se adaugă la prețul final al benzinei pe care o cumpărăm.

4. Ungaria sau „călărețul liber”: MOL profită că autoritățile maghiare au obținut o derogare de la Comisia Europeană în ceea ce privește livrările de țiței rusesc, care se vând la cotații de 83 US$ (ESPO) sau la 108,49 US$. MOL procesează țiței rusesc mai ieftin în rafinăriile sale și apoi livrează benzină și motorină în România la prețuri comparabile cu cele de pe piața noastră.

Asta se numește concurență neloială, întrucât MOL are un comportament oportunist. La fel, benzinăriile sale care operează în structura proprie.

5. Benzinăriile OMV și Petrom din rețeaua proprie nu trebuie tratate la fel cu benzinăriile independente care operează sub marcă proprie sau în franciză. Acestea achiziționează de la rafinării și au un cost. Cele în franciză trebuie să acopere și costul francizei. De aceea, aș trata diferit benzinăriile independente, deși recunosc că, atunci când cumpăr benzină, nu îmi bat capul să cercetez în ce regim funcționează benzinăria.

Prin urmare, cine este de vină? Benzinarul, pentru că ne iese în față sau cei ce generează creșterea prețurilor?

Eu cred că statul, OMV și MOL trăiesc într-un soi de complicitate. Sigur că firmele pot invoca majorările de costuri. Până la un punct. De asemenea, firmele din sectorul energetic pot invoca supraimpozitările. Pe fond, ar avea dreptate, deși, o data eliminate acestea, nu există siguranța că prețurile în benzinării ar scădea.

Prețul exprimă nu doar o valoare, ci oferă un set de informații, nu doar despre marfa care se vinde, ci și despre comportamentul vânzătorilor și cumpărătorilor în prezent și în viitor.

Ca atare, protestul contra prețului la benzină mai degrabă ar trebui îndreptat împotriva dl. Ciolacu și a altora care cheltuie bani publici în mod arbitrar, după care își declară îngrijorarea față de prețul la benzină.

Dacă statul nu ar cheltui în mod discreționar la dimensiunea pe care o vedem de câteva luni numai pe consum, atunci probabil că ar avea și o mică resursă să mai reducă din TVA și acciza la benzină și motorină.

Sigur, există și un efect de aborbție. După un timp, prețul ar începe să crească sau să scadă până ajunge la un preț de echilibru. Am ajuns la acest preț de echilibru? Eu cred că nu.

_______________________________

Valentin M. Ionescu este invitat al rubricii de opinii.

Urmărește-ne pe Google News

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin PayPalpaypal icon
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

5 comentarii

  1. Dle Ionescu, protestele ar trebui îndreptate împotriva întregului guvern, cu două excepții cel mai incompetent cu putință

  2. Daca ai diploma de economist ștergel lcu ea pe K W Ciolanis si pe Catu 3 nule si inghite o. O sa ti scada tie preturile la catburant daca scazi taxele ….Mai uita te la banii aruncați im piata aproape gratis si fa corelatii. Daca nu crestea psd salariile bugetarilor maoiavea omv profitul asta pana in ….

  3. Ca atare, protestul contra prețului la benzină mai degrabă ar trebui îndreptat împotriva dl. Ciolacu și a altora care cheltuie bani publici în mod arbitrar, după care își declară îngrijorarea față de prețul la benzină.
    Domnule Valentin Ionescu,
    De ce nu sunteți, cât de cât obiectiv.Știți bine că nu Ciolacu este Premierul Guvernului României. Guvernukl are responsabilitatea execuției Bugetului public și datoria elementară de a nu permite cheltuirea neeficientă, nejustificată și nelegală a fondurilor publice.
    De ce nu susțineți alungarea cât mai grabnică din Ministerul Energiei a INCAPABILULUI Vitgil Popescu.
    Singura calitate a acestui individ este că și-a tras vreo 7 benzinării, este foarte lacom și joacă după cum îi cântă ” băieții deștepți” din umbră.Fură ca un nesăbuit, dar vă asigur că este INCAPABILsă conducă un asemenea minister.Vorbește și azi de facturi la ene3rgie de 9- 10 milioane lei, în loc de 900- 1000 lei.
    Deci pe lângă faptul că este incompetent, incapabil, mai este și un inculot.

    • Trăiască PSD. Și struțo-cămila USL2, ciuma rosie+galbenă.
      Cum poți să faci responsabil guvernul? El nu face altceva decât să urmeze întocmai ordinele venite din coaliție… Poți blama prostituarea membrilor guvernului, în frunte cu plagiatorul șef…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

22:14EXCLUSIV Șeful Romarm, excursie pe bani publici la un târg de armament ușor la Las Vegas, deși compania nu a avut stand de prezentare. Cazare de lux la Fontainebleau
18:33Șeful unei echipe de dulgheri de pe un tronson al autostrăzii Pitești – Sibiu are 71 de ani și este tatăl a opt copii
17:27Încă un candidat PSD scos din cursă: candidatura unui condamnat pentru pornografie infantilă la primăria din Șotrile, blocată de instanță, la sesizarea PNL. Va candida soția sa
15:55Valentina Saygo, fost secretar de stat și consultant fiscal, descrie haosul impozitării „speciale” a caselor mai scumpe de 500.000 euro: „Urlăm la lună, oameni buni!”
12:40VIDEO George Simion, limbaj și amenințări de interlop, după ce mai mulți candidați AUR s-au retras, afirmând că partidul acesta este „cea mai mare otravă”
11:59Probabil cel mai bogat candidat la Parlamentul European: are milioane de lei în conturi și investiții și locuiește într-un adevărat palat
11:07Dezastrul din ministerul Sănătății: dispariția misterioasă a „Sistemului Informatic de Înaltă Performanță”, nefinalizat de 24 de ani și care costă o sumă uriașă
09:04Colectorul de șpagă de la UMF, fără condamnare după un dosar de zece ani. Doar un intermediar, pedeapsă cu suspendare
08:51Șeful Poliției Rutiere, BMW de bombardier: are folii negre inclusiv pe faruri, lucru interzis de lege
22:28EXCLUSIV Georgian Pop (PSD), șeful Rezervelor de Stat, deconspiră sabotarea industriei de armament pusă la cale de ministrul PSD Radu Oprea, bișnițar cu pulbere pentru muniții
20:55Legea de inspirație kremlinistă care clasifică unele ONG-uri drept „agenți străini” mai are un pas până să fie adoptată în Georgia. Manifestații de stradă violente
19:19Datoria publică a ajuns la 52,4% din PIB, respectiv 841,3 miliarde de lei. Într-un an, datoria publică a crescut cu aproape 60 de miliarde de lei
16:05La fel ca Gabriela Firea, Șoșoacă va candida la funcțiile de primar al Capitalei, consilier local și europarlamentar
13:29Șmecheria la care apelează companiile aeriene care refuză pasageri cu bilete valabile din cauză că vând mai multe bilete decât locuri: „uită” să informeze călătorii că fac overbooking pe zboruri
13:18Clotilde Armand ar câștiga fără emoții alegerile din Sectorul 1, arată un sondaj IPSOS comandat chiar de candidata USR. Alianța Dreapta Unită, la un pas să aibă majoritatea în Consiliul Local