Coldplay, parteneriate cu poluatori pentru ecologie. Formația britanică Coldplay se implică în diverse cauze activiste. Însă joacă niște jocuri fără a cunoaște regulile.
Apărători ai corectitudinii politice, au fost ei înșiși acuzați de apropriere culturală.
Fac politică, neluând în calcul implicațiile. Militând pentru ecologie, s-au trezit etichetați „idioți utili” ai companiilor care i-au folosit pentru „greenwhashing” (înșelarea publicului cu privire la proiecte ecologice).
I-au supărat pe indieni cu clișee despre India
Deși în cântece precum „Guns” sau „Trouble in Town”, trupa face declarații de conștientizare socială, marșând pe curentul Black Lives Matter („Ei l-au spânzurat pe fratele meu maro”), în 2016, Coldplay irita comunitatea indienilor din Marea Britanie.
Videoclipul „Hymn for the Weekend”, filmat în India, a provocat dezbateri ample în presa britanică.
Acuzele nu au vizat hainele, bijuteriile sau vopseaua cu henna, ci distorsionarea realității sociale.
India, au susținut criticii, apare în videoclip cu toate clișeele lumii vestice: un tărîm luxuriant, locuit de oameni care se joacă împrăștiind pulberi colorate.
Or, această Indie idealizată ascunde realitățile unei națiuni complexe, plină de probleme, nu o „construcție mioapă” realizată de Coldplay.
Și cu Palestina, și cu LGBTQ
Coldplay și-a exprimat de multă vreme sprijinul pentru Palestina.
În 2011, Coldplay a postat pe pagina de Facebook un link către melodia „Freedom for Palestine”.
Melodia, compusă la inițiativa organizației non-profit One World, este un manifest, cântată în grup, pe tiparul „We are the World”.
Refrenul a enervat fanii evrei: „Suntem poporul și acesta este timpul nostru, ridicați-vă, cântați pentru Palestina”.
După ce au apărut amenințări cu boicotul, linkul către videoclip a fost retras de pe Facebook.
Motivul invocat: multele injurii primite.
Solidaritatea Coldplay cu Palestina (discursuri publice și colaborarea cu artiști palestinieni) a rămas, însă, un subiect sensibil.
În 2019, au apărut chiar câteva videoclipuri în care formația intonează imnul național al Israelului. Clipurile s-au dovedit a fi false și au fost șterse.
În ciuda simpatiilor pro-Palestina, în 2023, Partidul Islamic din Malaezia a încercat să le anuleze concertul programat pe Stadionul Național Bukit Jalil.
Motivul: Coldplay susține LGBTQ și promovează homosexualitatea.
Prim-ministrul Anwar Ibrahim a justificat însă permisiunea concertului. „Coldplay susține, totuși, Palestina”, a declarat acesta.
Coldplay, parteneriate cu poluatori pentru ecologie
În 2019, Coldplay a decis să nu mai plece în turneu până când concertele lor nu vor deveni mai sustenabile.
Fondul Mondial pentru Natură (WWF) a salutat cu entuziasm decizia, anunțată în timp ce trupa sărbătorea lansarea noului album cu două concerte, susținute în capitala Iordaniei, Amman.
În 2022, Coldplay organizează un tur mondial, pentru promovarea albumului „Music Of The Spheres”.
Turneul a fost realizat în colaborarea cu BMW. Coldplay a susținut că BMW le-a oferit soluţia ecologică necesară: baterii cu energie regenerabilă.
Critici pentru parteneriatul cu BMW
Colaborarea cu compania germană a fost însă aspru criticată.
Potrivit unui raport al „Influence Map”, BMW este un lobbyist influent pentru industria auto germană.
„Coldplay au fost înșelați”, a declarat Eoin Dubsky, manager senior de campanie pentru grupul de susținere a consumatorilor „Sum Of Us”.
Potrivit lui Dubsky, „BMW s-a angajat să împiedice UE să stabilească un termen limită în 2035 pentru vehiculele cu emisii zero și au profitat de Coldplay pentru greenwashing”.
Confruntați cu acuzele, Coldplay au declarat: „Nu avem nici o legătură sau influență asupra politicilor lor corporative”.
Reduc emisiile luând bani de la petroliștii Neste
Coldplay au fost etichetați drept „idioți utili”, după ce a anunțat un parteneriat cu compania petrolieră finlandeză Neste.
Colaborarea avea drept scop reducerea la jumătate a emisiilor de CO2 din turneele viitoare.
După anunț, au apărut informații cu privire la cât de sustenabilă este compania cu adevărat.
Neste este o rafinărie de petrol care s-a confruntat cu o serie de scandaluri și acuzații de defrișare masivă pentru producția uleiului de palmier.
Potrivit unui studiu realizat de Friends of the Earth, furnizorii de ulei de palmier ai companiei au defrișat cel puțin 10.000 de hectare de pădure în țări precum Indonezia și Malaezia între 2019 și 2020.
Compania însăși a admis că nu folosește doar uleiuri durabile.
Carlos Calvo Ambel, director senior al organizației europene „Transport and Environment” a declarat: „Angajamentul Coldplay de a-și reduce emisiile este fără îndoială bine intenționat. Dar colaborarea cu o companie legată de defrișări îi transformă în idioți utili pentru greenwashing”.
Ambel a făcut un apel la Coldplay să renunțe la acest parteneriat.
Formația a refuzat, susținând că fac și ei „ce pot” pentru a a-și continua turneul „în cel mai sustenabil mod posibil”.
_______________________________
Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.
Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.
Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului Defapt.ro
CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450
Deschis la BRD
Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.
Dacă n-am mai fi adulatori de ‘eroi ‘ și nu i-am mai susține cu bani pe acești eroi, am fi mult mai bine.
‘Eroii’ sunt politicieni, vedete, etc.
Ăștia-s adulați, promovați și umpluți cu bani.
Din cei de pe stadion care au canalizat o grămadă de bani afară, pun pariu că 99.9,.% nu au un microscop acasă.
Ăla ar fi prea scump…
Prezervarea vieții e pe ultimul loc și divertismentul (entertainment-ul) e pe primul loc. Invers ar fi normal.