/

Ministrul turc de Externe a confirmat anunțul lui Zelenski: Turcia va interzice navelor de război rusești să intre în Marea Neagră

Turcia interzice navele rusești de război
Turcia interzice navele rusești de război în Marea Neagră (sursa: Facebook/Mevlüt Çavuşoğlu)

Turcia interzice navele rusești de război în Marea Neagră, potrivit ministrului de Externe turc, Mevlüt Çavuşoğlu.

Turcia interzice navele rusești de război în Marea Neagră

Acesta a declarat duminica aceasta că va implementa pactul internaţional privind circulaţia navală către Marea Neagră, transmite Reuters.

Citește și: VIDEO Zelenski insistă: Turcia a interzis navelor de război rusești să treacă în Marea Neagră

Potrivit Convenţiei de la Montreux, din 1936, Turcia deţine controlul asupra strâmtorilor Bosfor şi Dardanele care fac legătura între Mările Mediterană şi Neagră şi poate limita traversarea vaselor de război în timp de conflict sau dacă este ameninţată.

Çavuşoğlu a făcut acest comentariu într-un interviu în direct cu postul de televiziune CNN Turk.

Anterior, Turcia a calificat invazia Rusiei în Ucraina drept „război”, într-o schimbare de retorică ce a deschis calea pentru decizia anunţată de Çavuşoğlu.

Ce prevede Convenţia de la Montreux

Traversarea Strâmtorilor Bosfor şi Dardanele de către nave de război este reglementată de Convenţia de la Montreux din 1936, care limitează numărul şi dimensiunile vaselor de război aparţinând altor ţări decât cele riverane la Marea Neagră.

În plus, pentru tranzitul navelor de război din ţări care nu sunt riverane la Marea Neagră este necesară transmiterea unei notificări, cu 15 zile înaintea deplasării, în care sunt specificate destinaţia, numele şi tipul navelor ce urmează să traverseze strâmtorile.

Pentru ţările care nu sunt riverane la Marea Neagră există totodată şi limitări de tonaj, astfel că nu pot trece nave militare de peste 15.000 de tone, prin urmare nicio ţară membră a NATO nu poate trimite portavioane în Marea Neagră.

Doar 21 de zile pentru neriverani în Marea Neagră

Totodată, volumul tuturor navelor militare aparţinând altor ţări decât cele riverane la Marea Neagră nu trebuie niciodată să depăşească 45.000 de tone (cu un maxim de 30.000 de tone pentru fiecare ţară) şi nicio navă militară a unei ţări care nu este riverană la Marea Neagră nu poate să staţioneze mai mult de 21 de zile consecutiv în Marea Neagră. Ceea ce, dacă se doreşte menţinerea unei prezenţe navale constante, obligă la înlocuiri frecvente ale navelor militare trimise în zonă.

Toate aceste prevederi se aplica pe timp de pace. În vremuri de război, dacă Turcia îşi menţine neutralitatea, niciun vas militar al unei tări implicate în conflict nu poate traversa strâmtorile Bosfor şi Dardanele, excepţie făcând doar situaţia în care acestea se întorc în portul de plecare.

Pe timp de război, Turcia are dreptul să ia deciziile pe care le consideră potrivite şi poate autoriza tranzitul oricărui vas. Articolul 21 al Convenţiei de la Montreux permite Turciei să acţioneze cu aceeaşi libertate dacă percepe „o ameninţare iminentă de război”, chiar dacă nu ia parte la el.

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

Become a Patron!

  • cont bancar: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Asociația „Doar fapte”, CIF 45500057.

Cine sunt creatorii defapt.ro.

_______________________________

Defapt.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială.

Defapt.ro nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice.

Defapt.ro poate fi sprijinit prin donații pentru susținerea jurnalismului independent: 

FORMULARUL 230

Donează prin Transfer Bancar

CONT BANCAR: IBAN RO48BRDE445SV97760644450

Deschis la BRD


Donează prin Patreon


Asociația „Doar fapte, CIF 45500057.

6 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultima oră

10:26Microplasticele perturbă sistemul digestiv al păsărilor marine (studiu)
10:14Amendamente nesemnificative la legea pensiilor speciale. România ar putea pierde între 0,7 și trei miliarde de euro, dacă nu reduce cheltuielile cu pensiile speciale, inclusiv cele militare
09:44Germania: Berlinezii au respins, la referendum, adoptarea unor obiective climatice mai ambiţioase
09:41Judecărilor de la ÎCCJ nu le e clar cum a ajuns tabla de la combinatul de la Galați la Costel Alexe, șeful CJ Iași. Procurorii DNA spun că e limpede
09:33Reuters: Disputa din UE pe tema energiei nucleare ameninţă acordul pentru obiectivele în domeniul energiei regenerabilă
09:30A împins-o pe scări pianistul Codrin Nicoară pe soția sa, mezzosoprana Maria Macsim? Artista a murit în chinuri, soțul va fi judecat, dar nu pentru omor
09:12Șpagă ca la Rutieră la examenele de rezidențiat, la specialitatea stomatologie: iepuri, fazani, salam uscat și țuică
21:01Grindeanu și „greaua moștenire” din CFR: ministrul Transporturilor nu-și găsește nici o vină pentru accidentul de la Galați, nu-și dă demisia pentru „o emoție de moment”
20:15Caz tulburător la Giurgiu: un pacient cu COVID s-a înjunghiat singur în piept cu un briceag, de mai multe ori, în secția ATI. Deși resuscitat repetat, a decedat
17:22„Combinația italiană” ar fi picat: Ionel Arsene s-ar fi predat la Bari și ar fi deja în drum spre România, unde ar urma să fie încarcerat (surse Agerpres)
16:47Scuza polițiștilor din Alba care au așteptat trei ore până să intervină în cazul bebelușului omorât de tată: viața copilului ar fi fost curmată înainte să fie sesizați
16:00VIDEO Au înjunghiat într-o parcare din Cancun o „cârtiță” a FBI. Șase membri ai grupării celui mai periculos interlop român, Florian Tudor „Rechinu'”, închis în Mexic, au fost condamnați în România
14:08Scandal în Republica Moldova: Bucureștiul trimite șefă la ICR Chișinău o “fidelă a lui Plahotniuc“. Viitoarea șefă a ICR Chișinău, fondatoarea filialei din Moldova a PSD
11:03Cioloș: “Hazliul domn ministru Daea revine cu alte dovezi de incompetenţă“. Fostul ministru al Agriculturii spune că subvențiile pentru agricultură ecologică sunt blocate
10:33“Cele mai moderne instalații de siguranță feroviară sunt proiectate în anii ’60, când președintele țării era ceferist“ – analiză Pro Infrastructura